De IC-7300 digitaal?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

De IC-7300 digitaal?

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi!

Sinds afgelopen vrijdag in het gelukkige bezit van een Icom IC-7300 transceiver. Maar daar heb ik
dus een vraagje over.

Dit weekend hebben we de 7300 als tweede transceiver gebruikt voor de PACC-contest, alleen ssb.
Dat was makkelijk: een usb-kabel eraan, N1MM op de laptop en draaien maar.

Nou las ik ergens, dat wanneer je cw wilt doen met N1MM en de 7300, dat je dan óók de CI-V-kabel
op de computer moet aansluiten. Dan heb je dus de usb én CI-V-uitgangen in gebruik.

Nou is die CI-V aansluiting ook handig voor andere toepassingen, bijv. het automatisch schakelen
van antennes. Maar N1MM heeft tijdens de contest de CI-V-aansluiting in gebruik voor cw...

Hoe los je zoiets op? Of valt dat niet op te lossen?
Kun je bij N1MM ook cw werken zónder die CI-V-aansluiting, met alleen een usb-kabel?
Of kun je een CI-V-kabel 'splitten', om die zo gelijktijdig voor 2 doeleinden in gebruik te hebben?

Op deze vragen heb ik helaas nog geen antwoord kunnen vinden... :(
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: De IC-7300 digitaal?

#2 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef: Of kun je een CI-V-kabel 'splitten', om die zo gelijktijdig voor 2 doeleinden in gebruik te hebben?
CI-V is een bussysteem waarbij je inderdaad meerdere apparaten parallel kunt bedienen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#3 Bericht door PA3DAT »

Dank voor je antwoord.
Ik kon het eerst niet vinden, maar nu toch ook nog via Google.

Dus maar gewoon een Y-splitter maken, met 3,5mm connectors.

Iemand ervaring met N1MM en CW op de 7300?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: De IC-7300 digitaal?

#4 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: Nou is die CI-V aansluiting ook handig voor andere toepassingen, bijv. het automatisch schakelen
van antennes. Maar N1MM heeft tijdens de contest de CI-V-aansluiting in gebruik voor cw...

Hoe los je zoiets op? Of valt dat niet op te lossen?
Kun je bij N1MM ook cw werken zónder die CI-V-aansluiting, met alleen een usb-kabel?
Of kun je een CI-V-kabel 'splitten', om die zo gelijktijdig voor 2 doeleinden in gebruik te hebben?
Een 7300 heb ik niet, maar wel een 7600 en N1MM+ en volgens mij kun je de 7300 op dezelfde manier benaderen.

Voor het besturen (frequentie, mode etc) kun je de USB interface gebruiken, deze vormt een virtuele COM poort. De CI-V interface is niet nodig. Wel misschien een driver installeren om de COM poort aan de gang te krijgen.

Voor CW ligt het wat anders. Want de software ontwerpers hebben er bewust voor gekozen om GEEN audio CW te maken (en dat is maar goed ook, want er zou veel QRM ontstaan door slechte audio). CW moet lopen via een interface naar de KEY ingang. Je zult dus een interface moeten hebben die de seinsleutel kan nadoen. Hier staat er nog een wat oudere desktop met een parallelle en seriële poort en werd gekozen voor de printerpoort (de COM is aangesloten op een 706 en dus bezet). Een heel simpel schakelingetje is voldoende, het werkt als een speer. Je kunt ook nog in N1MM vertraging instellen, waardoor coaxrelais al hebben omgeschakeld voordat je begint te zenden.

Heb je alleen USB, dan vermoed ik dat je een USB naar COM adapter kunt gebruiken. Er zijn natuurlijk ook allerlei commerciële kastjes te koop, maar voor de prijs van wat onderdelen uit de junkbox koop je niks en het is ook nog leuker om iets te maken en dan de smaak te proeven dat het werkt (laatst hier nog iets gepost over "welke antenne moet ik kopen?", aangegeven dat een zelfbouw antenne weinig kost en nog beter kan zijn, stilte volgde).

Als je fan bent van 'assisted' contests, dan kun je ook geweldige koppelingen maken met het cluster (of CW Skimmer als cluster instellen, dan weet je zeker dat je ze kunt horen) en je ziet dan de multipliers links op de schaal zo verschijnen. Ik vond de ervaring wel grappig, maar het verveelde wel snel.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

73, Henk PA2S

(enkele typo's verbeterd)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#5 Bericht door PA3DAT »

Allereerst hartelijk dank voor je reactie Henk!
PA2S schreef:Voor het besturen (frequentie, mode etc) kun je de USB interface gebruiken, deze vormt een virtuele COM poort. De CI-V interface is niet nodig.
Dat heb ik gebruikt afgelopen weekend, met N1MM+. In ssb geen probleem, alles werkt behalve cw. Ik heb ergens gelezen dat je via CI-V wél cw én fsk zou kunnen aansturen.
PA2S schreef:CW moet lopen via een interface naar de KEY ingang. Je zult dus een interface moeten hebben die de seinsleutel kan nadoen.
Dat snap ik, ik heb hier zelfs 2 stuks microKEYER II in gebruik. Eentje aan de FT-847 en eentje aan de FT1000mp Mark V.
Ik hoop(te) echter dat ik die voor de IC-7300 niet nodig zou hebben...
PA2S schreef:Als je fan bent van 'assisted' contests, dan kun je ook geweldige koppelingen maken met het cluster (of CW Skimmer als cluster instellen, dan weet je zeker dat je ze kunt horen) en je ziet dan de multipliers links op de schaal zo verschijnen.
CW Skimmer heb ik niet, maar in N1MM+ (op mijn FT1000) zie ik natuurlijk de band met alle calls erin, dat zou ik niet willen missen.

Om in N1MM+ ook de bandscope van de 7300 te kunnen zien is een usb-kabel nodig én een CI-V-verbinding, heb ik begrepen.
Het zou dus mooi zijn als de cw-aansturing vanuit N1MM+ dan meteen geregeld is. Zonder extra interface...

En dan wil ik die CI-V-verbinding via een splitter ook gebruiken om een antenneswitch aan te sturen. Maar ik heb inmiddels begrepen
dat dat geen probleem moet zijn, met CI-V.

Nu vond ik nog iets anders: K0PIR laat in een filmpje zien hoe hij alles (HRD, N1MM, cw etc.) doet via de usb-kabel, behalve besturing
van de 7300; daarvoor gebruikt hij CI-V: https://www.youtube.com/watch?v=yew9cKSskRQ
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: De IC-7300 digitaal?

#6 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: Nu vond ik nog iets anders: K0PIR laat in een filmpje zien hoe hij alles (HRD, N1MM, cw etc.) doet via de usb-kabel, behalve besturing
van de 7300; daarvoor gebruikt hij CI-V: https://www.youtube.com/watch?v=yew9cKSskRQ
Hmm, ik begin het te snappen (ehhh denk het te gaan snappen...).

Zoals ik het begrijp, zou de virtuele COM poort van de 7300 kunnen zien wanneer de DTR hoog/laag gaat.

Als dat klopt, moet je dus die setting in dat filmpje toepassen (DTR dus aanzetten bij CW keying). Als je dan de betreffende COM poort (virtuele poort, hoog nummer) kiest in N1MM en daar bij CW keying DTR kiest, zou het wel eens kunnen werken. Zou wel mooi zijn, want scheelt alweer een kabeltje en bovendien ideaal voor de niet-soldeerder hi.

Ik lees wel hoe het afloopt. Rook is een teken dat het niet werkt:-)

73, Henk

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: De IC-7300 digitaal?

#7 Bericht door PA3DZA »

Hoi allen,

ik heb even gekeken bij mij, ik gebruik logger32, met de 7300,
in cw en decoderen met cw skimmer en digitaal ft8 en rtty, en ook Phone.
ik heb alleen een usbkabel ertussen.
het is al een jaar geleden dat ik dat geinstalleeerd heb.
ik zou het na moeten kijken.
ook in het menu van de set moet je onder connectors iets selecteren.

Martien.
.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#8 Bericht door PA3DAT »

PA2S schreef:Ik lees wel hoe het afloopt. Rook is een teken dat het niet werkt:-)
Klopt, maar liever niet uit de nieuwe IC-7300...

Martien, iemand die álles doet met slechts een usb-kabel! Nou wordt het interessant :D
RTTY, met FSK hoop ik? En ook CW zenden, vanuit een programma?
Het kan dus wel, dat was mijn vraag.

Misschien is er ook iemand die contest in CW met N1MM en slechts een usb-kabel ertussen?
Mooi als je er buiten dat ook FT8 e.d. mee zou kunnen doen.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: De IC-7300 digitaal?

#9 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: Misschien is er ook iemand die contest in CW met N1MM en slechts een usb-kabel ertussen?
Mooi als je er buiten dat ook FT8 e.d. mee zou kunnen doen.
Hier een link, wel on het Spaans, maar volgens mij is dit wat je zoekt.

https://enioea2hw.wordpress.com/2016/06 ... l-ic-7300/

Digimodes zoals JT en FT is echt gemakkelijk, de audio en besturing lopen via USB (net als op de 7600). Bij Settings is het zo in te stellen. Wel heb ik ruzie met Windows. Sinds XP zijn de geluidsinterfaces niet meer standaard geenumereerd zoals dat heet. Als ik de set te vroeg aanzet, wordt de audio interface niet herkend. Super irritant, maar dat geldt voor bijna alles van 1 Microsoft Way.

Groet, Henk PA2S

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: De IC-7300 digitaal?

#10 Bericht door PA3DZA »

Ja cw zenden met logger32 over de usb.
rtty in afsk node, ik heb niks geprobeerd in fsk. ook met airlinkexpresse.
ft8,
audio ook over usb,
ik heb er wel een snelle pc aan zitten, in het begin meende ik dat met cw het eerste teken niet helemaal doorkwam met een gedateerde laptop..
maar zogezegd al een jaar geleden,
Morgen weet ik misschien meer hoe en wat.

Martien.

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: De IC-7300 digitaal?

#11 Bericht door PA3DZA »

al opgelost?

ik heb gekeken.
cofiguratiescherm > geluidskaart> staat usb audio codec.

configuratiescherm > poorten > compoort (bij mij 7), Silicon Labs cp210x USB to Uart Bridge com7.

ik heb ook nog een Icom virtial audiodriver geinstalleerd maar deze is voor over het netwerkt te bedienen dacht ik, met de icom software.

op de set heb ik niet gekeken.

Martien.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#12 Bericht door PA3DAT »

Hoi Martien, dank zover!
Ben de hele dag op stap geweest, nu uitgeteld voor de buis. Ik was tot nu toe aan het onderzoeken
hoe en wat er mogelijk is. Ik wil zo mogelijk contesten in cw met N1MM, liefst op alleen een usb-kabel.
Ook RTTY (fsk) en FT8 zou mooi zijn.

Wil ik de bandscope zien in N1MM dan zal ik toch de CI-V -uitgang nodig hebben, op 115.000 bd.
Maar die uitgang wil ik ook gebruiken om antennes te schakelen. Dan zal ik CI-V dus moeten splitten,
dat schijnt te kunnen.

Wanneer ik een beetje een idee heb van hoe en wat ga ik de boel aansluiten en configureren. Daarvoor
heb ik ook al een paar websites met instellingsvoorbeelden achter de hand.
Ik ga niet "op goed geluk" of puur op "trial and error", daarvoor zijn er teveel variabelen, dan kom ik
er toch niet uit. En dat vind ik erg ontmoedigend... :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#13 Bericht door PA3DAT »

Ben er nu even weer mee aan de slag gegaan. Ik heb die link geopend naar EA2HW:
https://enioea2hw.wordpress.com/2016/06 ... l-ic-7300/
Die pagina heb ik via Google vertaald, maar dat was helemaal niet nodig: de afbeeldingen spreken voor zich.

Op dit moment werkt N1MM volledig, dus ook in CW.

De instellingen
In N1MM heb de "configurer" (config > Configure ports etc.) als volgt ingesteld:

Port Com4, Radio IC-7300, CW/Other vinkje, 19200 N 8 1, DTR=CW, RTS=Always Off, TX=1
(Bij Icom-code heb ik 94 ingevuld)

Verder heb ik van EA2HW (link hierboven) die tabel "Ajustes en el IC-7300=>MENU=>SET=>Connectors"
ingesteld zoals hij aangeeft. Behalve de baudrate dan, die stond bij op Auto en dat werkt gewoon.

Het werkt: met Ctrl-T in N1MM gaat de 7300 tunen, de bandmap loopt mee, in CW doen de functietoetsen
wat ze moeten doen!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: De IC-7300 digitaal?

#14 Bericht door PA1FJ »

Ik heb het nog simpeler opgelost voor mijn TS-590sg, ik heb een klein schakelingetje met een optocoupler op de DTR van mijn seriële poort of serieel usb converter aangesloten, die gewoon de cw key stuurt. Dit gaat betrouwbaarder en kan ook gebruikt worden op ouder sets. Werkt met N1MM en ook met andere programma's zoals CWtype e.d.
Kijk hier maar even hoe PE5JW dit heeft gemaakt, ik gebruik alleen het cw gedeelte ervan en zit gewoon in een 9 polige connector gemonteerd.

73 Fred

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#15 Bericht door PA3DAT »

Wat je er ook van vindt Fred, "nog simpeler" kun je dit niet noemen! :D

Ik gebruik één usb-kabel, stel de software in en klaar. Jij gebruikt een usb-naar serieeel kabel,
soldeert dan een schakeling in een rs232-stekker en maakt daar weer een kabel aan met cw-stekker...
Hoezo is dat simpeler? :wink:

En dan heb jij nog niet eens cat-control, vanuit N1MM. Dan moet er nog een interface tussen?
Ik regel alles met één simpel usb-kabeltje! Pakweg 5 minuten werk.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie