De IC-7300 digitaal?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: De IC-7300 digitaal?

#16 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef:Ik gebruik één usb-kabel, stel de software in en klaar. Jij gebruikt een usb-naar serieeel kabel,
soldeert dan een schakeling in een rs232-stekker en maakt daar weer een kabel aan met cw-stekker...
Hoezo is dat simpeler? :wink:

En dan heb jij nog niet eens cat-control, vanuit N1MM. Dan moet er nog een interface tussen?
Ik regel alles met één simpel usb-kabeltje! Pakweg 5 minuten werk.
Helaas is dat bij de TS590sg in samenwerking met N1MM niet mogelijk. Het CW signaal kan niet via CAT en moet worden aangeboden via de CW key input.

ps. Ik gebruik zelf WinKey om CW te genereren naast de CAT aansluiting

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#17 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:Op dit moment werkt N1MM volledig, dus ook in CW.

De instellingen
In N1MM heb de "configurer" (config > Configure ports etc.) als volgt ingesteld:

Port Com4, Radio IC-7300, CW/Other vinkje, 19200 N 8 1, DTR=CW, RTS=Always Off, TX=1
(Bij Icom-code heb ik 94 ingevuld)

Verder heb ik van EA2HW (link hierboven) die tabel "Ajustes en el IC-7300=>MENU=>SET=>Connectors"
ingesteld zoals hij aangeeft. Behalve de baudrate dan, die stond bij op Auto en dat werkt gewoon.

Het werkt: met Ctrl-T in N1MM gaat de 7300 tunen, de bandmap loopt mee, in CW doen de functietoetsen
wat ze moeten doen!
Aanvulling: aan beide kanten de baudrate op 115600 gezet én... in N1MM werkt het bandscope-window ook!
En alles met slechts één usb-kabeltje! :D

Ik heb gebruik gemaakt van een youtube-video van K0PIR.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#18 Bericht door PD2R »

Aloys, welke video van K0PIR? Hij heeft er namelijk 32 gemaakt :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#19 Bericht door PA3DAT »

Net thuis van de verenigingsavond...

Ik denk deze: https://youtu.be/nasSxs_ueK4

Er staat Win 10, maar ik gebruik 7, alles hetzelfde als in de video.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#20 Bericht door PA3DAT »

Ja, Maarten, die link is ok, die was het!

Heb FT8 met JT-Alert ook aan de praat. Via diezelfde usb-kabel...

Met één probleempje, dat moet ik nog even uitvogelen. Het verticale balkje linksonder in WSJT-X (Receiving)
staat bij mij op circa 88dB en is ROOD. Hoe krijg ik dat naar beneden?

Volgende stap wordt FSK, ik wil (na 20-30 jaar) ook weer eens wat aan RTTY gaan doen... :D
Ook met N1MM en MMTTY, voor een contest. Tips zijn welkom!

Vroeger was ik goed in RTTY, heb er zelfs wel eens een lezing over gehouden, begin jaren '80. In Friesland destijds
een projectje opgezet waarbij we met enkele tientallen mensen een DJ6HP-convertor bouwden. Daarvan ligt er
nog eentje in de junkbox. Zonder computer ging dat, met nog een echte "wortelstamper" eraan. Van die mooie
Siemens machines, de T37, T100a, T100b, T1000. Ik had er meerdere en werd wel eens gebeld: "hebt u nog een
telex te koop?" :D En elke zondagavond de RTTY-ronde op 144.300!
Oh kijk, PA2OLD had ook zo'n convertor! En DJ6HP is alive and kicking, min of meer...

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#21 Bericht door PD5DJ »

PA3DAT schreef:Met één probleempje, dat moet ik nog even uitvogelen. Het verticale balkje linksonder in WSJT-X (Receiving)
staat bij mij op circa 88dB en is ROOD. Hoe krijg ik dat naar beneden?
2 manieren,
1. in het menu van de 7300 de AF output volume naar beneden draaien.
of
2. In windows bij de volume mixer het microfoon niveau wat naar beneden schroeven.
Sommige drivers hebben een boost gain optie.. daar ook mee spelen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#22 Bericht door PA3DAT »

Bedankt!

De output van de set heb ik gevonden in Menu >> set >> Connectors >> ACC/USB AF Output Level
Ik moet terug naar 30% om in groen te blijven.
Ik zal ook nog even kijken naar de andere mogelijkheid, de computer zélf.

RTTY met MMTTY en N1MM
Ondertussen aardig filmpje gevonden van K0PIR om de 7300 in RTTY te gebruiken met N1MM én MMTTY
met gebruik van slechts de usb-kabel: https://www.youtube.com/watch?v=YaOo3D3NAlQ

Hij gebruikt daarbij een Virtual Serial Ports Emulator, VSPE. De installatie daarvan is te zien in dit
filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UtB-DfBMmB0

Meer info over VSPE via deze link naar Google.

K0PIR heeft er ook een blog over: http://www.k0pir.us/icom-7300-rtty-fsk-mmtty/
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: De IC-7300 digitaal?

#23 Bericht door Bert_1 »

Ik moet het even controleren maar volgens mij hoef je geen virtuele poorten te gebruiken. Als ik me het goed herinner moest je MMTTY een keer extra installeren speciaal voor N1MM, voornamelijk omdat je dan de eigen settings voor beide (stand alone en via N1MM) kon maken. Ik heb zo meegedaan met een russische rtty contest ook met N1MM met alleen de usb en geen virtuele poorten.
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#24 Bericht door PA3DAT »

klinkt goed!
Ik heb MMTTY nog niet kunnen testen op ontvangst, want er is erg weinig activiteit op het moment.

Voor wie wél virtuele poorten wil gebruiken, het lijkt me niet moeilijk: ik vond een uitstekende stap-voor-stap
handleiding voor VSPE op deze website: http://www.cedrickjohnson.com/2017/03/i ... sk-keying/

Tjonge jonge, wat een hoop info en video's over één type transceiver... :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: De IC-7300 digitaal?

#25 Bericht door Bert_1 »

PE1KVL schreef:Ik moet het even controleren maar volgens mij hoef je geen virtuele poorten te gebruiken. Als ik me het goed herinner moest je MMTTY een keer extra installeren speciaal voor N1MM, voornamelijk omdat je dan de eigen settings voor beide (stand alone en via N1MM) kon maken. Ik heb zo meegedaan met een russische rtty contest ook met N1MM met alleen de usb en geen virtuele poorten.
Ik heb de boel even afgestoft en getest. Je kunt met alleen de usb kabel RTTY zenden en ontvangen (AFSK). Ik kan wel wat foto's of screenshots maken van de instellingen enzovoort mocht iemand daar belang bij hebben. Als je tegelijk ook HamRadio deluxe oid wilt gebruiken dan zul je wel met virtuele poorten aan de slag moeten (of is dat al ingebouwd?).

Wel mooi dat als je in N1MM een RTTY contest kiest dat die automatisch de set al helemaal instelt naar je wens. Dat was ik alweer vergeten...
Bert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#26 Bericht door PE4BAS »

Ben ook aan het proberen alles te laten werken met 1 USB kabel. Helaas krijg ik het niet werkend. Niet met de info van K0PIR en niet met de gegevens van de spaanse HAM. In DM780 krijg ik de melding "Error opening COM3 to send CW - Toegang geweigerd.". Voor alle duidelijkheid COM3 is de poort die de driver heeft gegeven voor communicatie met de IC-7300. De connectie met de HRD werkt prima. Ook WSJT-X en JTDX werken prima maar dat heeft natuurlijk weinig te maken met CW. Geen idee of ik dan misschien iets niet goed heb staan in DM780?? In de "program options" onder het menu "Modes+IDs" heb ik enable COM port keying aangevinkt en natuurlijk COM3 gekozen en DTR aangevinkt. RTS niet. Overigens werkt DM780 prima in samenwerking met een optocoupler op COM1 en gewoon de stekker in de keyer ingang van mijn IC-706 (zelfde settings, alleen dan COM1).

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#27 Bericht door PE4BAS »

Vandaag nog weer even wat geprobeerd. Immers PA3DAT lukt het ook dus waarom mij niet? Ik lees hier ook wat over een virtuele com poort. Dus weer even gezocht over hoe en wat.

http://www.cedrickjohnson.com/2017/03/i ... sk-keying/

Hier vond ik wat ik zocht. Wel even voor HRD een andere COM poort setting maken met als snelheid 19200bd. Vanavond mijn eerste CW QSO gemaakt met de IC-7300 en computer als keyer, ontvangen doe ik met CW skimmer. En loggen en aansturen met DM780.

Nu nog even N1MM instellen, maar dat zal niet zo een heel groot probleem zijn nu het werkt. Alleen even weer een virtuele com op 115200bd maken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#28 Bericht door PA3DAT »

Mooi Bas, er zit schot in! :D

Virtuele compoorten, met mijn Microkeyer II verdwaalde ik er altijd in... Wat een ellende.
Bij mij draaien N1MM en WSJT-x op dezelfde compoort, schijnbaar heb ik dus een wat
eenvoudiger installatie gevolgd. CW werkt ook, vanuit N1MM.

Van HRD gebruik ik alleen het logboek. Het programma 'klaagt' inderdaad bij het opstarten
dat mijn instellingen niet deugen, maar dat klik ik weg. Het logboek werkt wél.

Ik moet nog zien dat ik N1MM en WSJT-x óók aan de praat krijg op de IC-9700, op dezelfde
computer. En als het even kan ook nog gelijktijdig FT8 of WSPR, op beide transceivers...
Moet kunnen! :D

Maar ben nu onderweg, via een omweg door Frankrijk, naar Friedrichshafen. Waar we op
dinsdag 18 juni hopen aan te komen.
Onderweg mét de IC-7300, een vast ingebouwde FT-857 én een laptop met bovengenoemde
programma's. :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: De IC-7300 digitaal?

#29 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA3DAT schreef:Ben er nu even weer mee aan de slag gegaan. Ik heb die link geopend naar EA2HW:
https://enioea2hw.wordpress.com/2016/06 ... l-ic-7300/
Die pagina heb ik via Google vertaald, maar dat was helemaal niet nodig: de afbeeldingen spreken voor zich.

Op dit moment werkt N1MM volledig, dus ook in CW.

De instellingen
In N1MM heb de "configurer" (config > Configure ports etc.) als volgt ingesteld:

Port Com4, Radio IC-7300, CW/Other vinkje, 19200 N 8 1, DTR=CW, RTS=Always Off, TX=1
(Bij Icom-code heb ik 94 ingevuld)

Verder heb ik van EA2HW (link hierboven) die tabel "Ajustes en el IC-7300=>MENU=>SET=>Connectors"
ingesteld zoals hij aangeeft. Behalve de baudrate dan, die stond bij op Auto en dat werkt gewoon.

Het werkt: met Ctrl-T in N1MM gaat de 7300 tunen, de bandmap loopt mee, in CW doen de functietoetsen
wat ze moeten doen!
Kort vraagje, lost dit ook het probleem op dat je nu met diverse applicaties samen kan werken? Ik wil WSJT-X, N1MM, MMTTY gewoon aan hebben.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De IC-7300 digitaal?

#30 Bericht door PA3DAT »

Nu ik mijn eigen stukje teruglees een opmerking: ik gebruik overal 115200 Baud en
NIET 19200 anders loopt de spectrumdisplay in N1MM niet (heb ik ergens gelezen)!

Ik gebruik N1MM en WSJT-x niet samen. Sterker nog: wanneer ik WSJT-x afsluit en
N1MM opstart (of andersom) moet ik eerst mijn PC opnieuw opstarten omdat ik
anders foutmeldingen krijg.

Dus ik kan je (nog) niet verder helpen.

Overigens: moet wel kunnen! FT4 en N1MM in een contest. Misschien dat de collega
hieronder het kan uitleggen...


youtu.be/LS1s-uaf9vw
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie