CTCSS in combinatie met digi modes ?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 374
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

CTCSS in combinatie met digi modes ?

#1 Bericht door PA0AA »

Dear OM,s,

Ik vraag me af, of er iemand is, die ervaring heeft met het uitzenden van digi modes ( in dit geval AX25 Packet, met 1200 Bd, lekker retro ) gecombineerd met een CTCSS signaal.
Krijg je hierdoor vervorming, of onderlinge beinvloeding van audio signalen, waardoor een en ander niet meer betrouwbaar werkt ? Zou je een lage freq. moeten kiezen, bijv. 67.0 Hz, of juist een hoge, bijv. 250.3 Hz ?
Ik vraag dit omdat ik graag wil experimenteren met packet op de PMR kanalen, dat zijn nl. de enige kanalen, waarop je onbemande experimenten kunt doen, zonder in het bezit te zijn van een BT
( bijzondere toestemming ) Ik gebruik hiervoor een Alecto DBX-82, babyfoon-zender met VOX en externe microfoonaansluiting, deze kan je voor packet gebruiken, zonder er wat aan te modificeren, dat is nl. niet toegestaan... :)
NB. Het CTCSS signaal is handig, om evt. herrie van andere PMR gebruikers op hetzelfde kanaal uit de ontvangende TNC te houden.
Ik hoor het wel.
73, René, PA0AA.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#2 Bericht door PA1WBU »

PA0AA schreef:Dear OM,s,

Ik vraag me af, of er iemand is, die ervaring heeft met het uitzenden van digi modes ( in dit geval AX25 Packet, met 1200 Bd, lekker retro ) gecombineerd met een CTCSS signaal.
Krijg je hierdoor vervorming, of onderlinge beinvloeding van audio signalen, waardoor een en ander niet meer betrouwbaar werkt ? Zou je een lage freq. moeten kiezen, bijv. 67.0 Hz, of juist een hoge, bijv. 250.3 Hz ?
...

73, René, PA0AA.
Zonder dat ik het zelf geprobeerd heb zou ik denken dat een grote afstand tussen de frequenties van de CTCSS en van AX25 het gunstigst is?

Voor AX25 frequenties vond ik zojuist dit https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_202_modem
Wilko

PA0AA
Berichten: 374
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#3 Bericht door PA0AA »

PA1WBU schreef:
PA0AA schreef:Dear OM,s,

Ik vraag me af, of er iemand is, die ervaring heeft met het uitzenden van digi modes ( in dit geval AX25 Packet, met 1200 Bd, lekker retro ) gecombineerd met een CTCSS signaal.
Krijg je hierdoor vervorming, of onderlinge beinvloeding van audio signalen, waardoor een en ander niet meer betrouwbaar werkt ? Zou je een lage freq. moeten kiezen, bijv. 67.0 Hz, of juist een hoge, bijv. 250.3 Hz ?
...

73, René, PA0AA.
Zonder dat ik het zelf geprobeerd heb zou ik denken dat een grote afstand tussen de frequenties van de CTCSS en van AX25 het gunstigst is?

Voor AX25 frequenties vond ik zojuist dit https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_202_modem
Wilko
Dank... :) En dan natuurlijk zo uitzoeken, dat de 1200 Hz of 2200 Hz niet een geheel veelvoud is van de CTCSS, denk ik zo... :wink: Dit is dan ook van toepassing op evt. mengproducten.
NB. Ik ga lekker ouderwets rommelen met een AX 25 beacon bij m'n boven buurman op 8 hoog, ikzelf zit 'maar' 3 hoog... :x
73, René.

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#4 Bericht door PD2NLX »

PA0AA schreef:Ik vraag dit omdat ik graag wil experimenteren met packet op de PMR kanalen, dat zijn nl. de enige kanalen, waarop je onbemande experimenten kunt doen, zonder in het bezit te zijn van een BT
( bijzondere toestemming ) Ik gebruik hiervoor een Alecto DBX-82, babyfoon-zender met VOX en externe microfoonaansluiting, deze kan je voor packet gebruiken, zonder er wat aan te modificeren, dat is nl. niet toegestaan... :)
NB. Het CTCSS signaal is handig, om evt. herrie van andere PMR gebruikers op hetzelfde kanaal uit de ontvangende TNC te houden.
Ik hoor het wel.
73, René, PA0AA.
Hallo René,

Helaas zijn data signalen niet toegestaan op PMR. dus ik zou eerder 11 meter gebruiken daarvoor. daar zijn geen regels betreft data.

Verder zou een TNC met DCD (Data Carrier Detect) geen last moeten hebben van storing op het kanaal.
Zelfs zou je de squelch helemaal open kunnen zetten met een TNC met DCD aan boord waardoor de TNC net nog wat meer stations (onder de squelch) zou kunnen detecteren.
Ook ben ik bang dat de CTCSS detectie net iets te traag is voor packet radio.. waardoor de eerste data burst / frame gemist word.
Dit zou je dan weer kunnen oplossen door de TX delay vrij hoog te zetten.

Maargoed. op 11 meter kan dit wel en er is nog wel wat activiteit op kanaal 24 (27.235 MHz) 1200 baud in NL. zeker wanneer de band open gaat komen er stations uit heel europa voorbij.

gr Martijn

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#5 Bericht door PF9ZX »

BT is tegenwoordig al een tijdje een vergunning
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#6 Bericht door Rene - pg3r »

PD2NLX schreef: Helaas zijn data signalen niet toegestaan op PMR
Waar in de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht kan ik dat vinden?

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#7 Bericht door PD2NLX »

pg3r schreef:
PD2NLX schreef: Helaas zijn data signalen niet toegestaan op PMR
Waar in de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht kan ik dat vinden?
Ik kan het zo snel niet vinden, maar het staat me bij dat data signalen niet toegestaan zijn op PMR.
Ook met het idee dat er maar zo weinig kanalen beschikbaar zijn in de PMR band en als elke draadloze besturings fabrikant die PMR band zou gebruiken voor allerlei draadloze besturings toepassingen dan kan je je voorstellen dat die band niet meer bruikbaar is voor normaal analoge spraak verbindingen.

ik zou zeggen bel ff naar Groningen als je het zeker wilt weten..

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: CTCSS in combinatie met digi modes ?

#8 Bericht door Rene - pg3r »

PD2NLX schreef:ik zou zeggen bel ff naar Groningen als je het zeker wilt weten..
Jij beweert iets, maar kunt dat niet onderbouwen. En dan zou ik naar het AT moeten bellen? :lol:

Plaats reactie