Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#1 Bericht door PA2REH »

Hallo OM's, YL's
Alweer jaren geleden de set eens aan de PC gekoppeld en voila, mijn interesse in de digimodes was gewekt. Er was/ is op HF veel activiteit. De 'standaard' digimodes zoals PSK31, 63 en 125 en RTTY. Leuk om daarmee vele QSO's te maken. Zeker voordat FT8 was ' uitgevonden' was er veel activiteit met de 'nieuwere, moderne' digitale modes. JT65 was het meest populair, maar ook JT9. Verder Contestia en Olivia. En zo nog meer. Maar sinds FT8 is deze activiteit minimaal geworden. PSK is er nog wel en RTTY vooral tijdens contesten. Maar de activiteit met de JT modes en Contestia en Olivia is minimaal. Ervaren meer amateurs dit ook zo? Of luister ik op de verkeerde momenten?
73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#2 Bericht door on4avt »

Psk is er nog wel ???
Ik doe nog alle dagen psk 31 en 63 en 125.
Die FT8 is een veredelde wisper met een antwoord erbij,
vind ik persoonlijk niks aan.

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#3 Bericht door pe5t »

Sterker nog, FT8 verdringt ook CW. Er zitten b.v. meer Japanners te FT8-en dan te CW-en op 160m. Dit was ook het geval tijdens het Es seizoen op 6 meter. Zelfs als de banden voldoende open zijn voor CW zijn er nauwelijks nog CW signalen te horen.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#4 Bericht door PE9DX »

Dat is zeker een juiste constatering. Was er in het verleden meer dan voldoende JT65 verkeer op 160 meter bijvoorbeeld, nu is het daar stil en heeft zich bijna alles verplaatst naar FT8.
Andere HF banden is dit ook geen uitzondering.
Op zich niks mis mee, daar waar activiteit is kun je qrv zijn.

Wat jammer is dat de gevoeligheid in FT8 een stuk minder is dan in JT65.
Ging het in die laatste mode eenvoudig tmet signalen tussen de -20 en -30, dat is bij FT8 niet het geval.
Hier noteer ik signalen van -15 en -20 met soms signalen iets onder de -20.
In de praktijk is het dat je dus nu weer een betere antenne moet hebben wil je DX werken.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#5 Bericht door PA1FJ »

Ja FT8 is zeker geen weak mode meer, maar eerder een QRO mode geworden. Onlangs las ik een bericht van een Amerikaan die ruim 1 KW voor FT8 gebruikte. Zwakke signalen worden compleet weggevaagd door dit soort grote vermogens. Het enigste waar je nog met klein vermogen wat kan doen is op 5 MHz, daar wordt over het algemeen nog netjes met 15 watt gewerkt.

Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#6 Bericht door PA2RU »

FT8 was in de eerste instantie bedoeld voor transatlantische verbindingen op 6m omdat zulke openingen vaak van korte duur zijn.
73 René PA2RU

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#7 Bericht door PG0DX »

Sinds kort ook op 10m met FT8 bezig.

Al hele leuke contacten gemaakt afgelopen dagen.
En ja, het valt op dat vele stations met veel meer vermogen werken, althans ik krijg vaak een minder rapport dan dat wat ik geef.
Het vermogen bij zit rond de 50w voor FT8 en dat is al veel maar het "moet" wel, en als ik dan 10dB verschil zie (of meer) dan zegt mij dat genoeg.
Het grootste nadeel is wel....bij een beetje sporadische E en een Italiaan o.i.d. is S9+++ tja, dan hoort m'n ouwe icom ic706 niet zoveel andere stations meer.
Dat was bijvoorbeeld gister met TY ook het geval. (antenne staat globaal dan toch richting zuid)
Ik moet er niet aan denken om dit op 20 of 40m te doen met al die S9 signalen. (heb even gekeken...schrok ervan) wellicht dat 1 van mn andere sets een wat beter gedrag vertoont.

Afgezien daarvan...bij normale omstandigheden kon ik alle "DX" wat ik hoorde op 10m toch werken, moest dan toch vaak richting die 50w gaan.

Wat ik erg fijn vindt is de vrij "korte" duur voor een "decode", ik bedoel ik hoorde met WSPR vanochtend vroeg VK3KCX en nog een paar anderen uit VK.
Helaas kon ik die "nog niet" decoderen, dan kijk je naar dat lijntje....en je ziet de teller ....je wil hem wel vooruitschuiven..88..89.90...
En net op het einde grrrr....en ik weet welk station dat is, helaas..waarom duurt dat ook 120 tellen hihi

Veel DX plezier,
Grt Henry

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#8 Bericht door pd0ejn »

PE9DX schreef:Dat is zeker een juiste constatering. Was er in het verleden meer dan voldoende JT65 verkeer op 160 meter bijvoorbeeld, nu is het daar stil en heeft zich bijna alles verplaatst naar FT8.
Andere HF banden is dit ook geen uitzondering.
Op zich niks mis mee, daar waar activiteit is kun je qrv zijn.

Wat jammer is dat de gevoeligheid in FT8 een stuk minder is dan in JT65.
Ging het in die laatste mode eenvoudig tmet signalen tussen de -20 en -30, dat is bij FT8 niet het geval.
Hier noteer ik signalen van -15 en -20 met soms signalen iets onder de -20.
In de praktijk is het dat je dus nu weer een betere antenne moet hebben wil je DX werken.

Johan-PE9DX.

Goedendag radio professionals,

graag wil ik even inhaken op de signalen met -20 tot -30.
mag ik eenvoudig zo denken dat als een sterk station hier op de S meter R5 S9 binnen komt dat omgekeerd het geval is al men spreekt van R4 S1 dus een matig rapport en dan over de NUL lijn naar bv die -20 dus R3 of R2 etc. S-20 ?
de verhoudingen kloppen misschien niet maar is het zo ongeveer ?
ooh ja domme vragen bestaan niet he ?
groet van Rene pd0ejn
Luctor-Et-Emergo

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#9 Bericht door pe5t »

Ik denk het niet.
De dB aanduiding bij FT8 (en JT65) heeft betrekking op de sterkte-verhouding van de ruis in de 3 kHz bandbreedte die uit de detector van de ontvanger komt en het gedecodeerde signaal. Maar ik betwijfel of het ''echte'' dB's zijn.
De S-meter daarentegen geeft de signaalsterkte aan de antenne-ingang van de ontvanger weer.

Overigens, de term weak-signal heeft niet betrekking op de zendkant van de verbinding maar op de ontvangkant.

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Verdringt FT8 op HF de digimodes als JT65 en JT9?

#10 Bericht door PA2S »

pe5t schreef:Ik denk het niet.
De dB aanduiding bij FT8 (en JT65) heeft betrekking op de sterkte-verhouding van de ruis in de 3 kHz bandbreedte die uit de detector van de ontvanger komt en het gedecodeerde signaal. Maar ik betwijfel of het ''echte'' dB's zijn.
De S-meter daarentegen geeft de signaalsterkte aan de antenne-ingang van de ontvanger weer.

Overigens, de term weak-signal heeft niet betrekking op de zendkant van de verbinding maar op de ontvangkant.
Een tijdje geleden heb ik eens een meting gedaan met JT65 en kunnen vaststellen dat het rapport (SNR) goed overeenstemt met de werkelijkheid. Via de transverteruitgang en verzwakkers werd het signaal samengevoegd met ruis uit de antenne (ca. -80 dBm in 3 kHz) en naar een ontvanger en tweede computer geleid. Begonnen werd met een signaal van -80 dBm en vervolgens met stappenverzwakkers steeds verlaagd. De software SNR volgde het prima binnen ca. 2 dB, dus dat komt goed in de buurt. Met FT8 wisselt het rapport nogal, ik vermoed dat de kortere perioden daarvan de belangrijkste oorzaak zijn.

Met eerdere posters eens dat de mindere gevoeligheid een nadeel is. Tijdens dezelfde meetsessie het verschil gemeten tussen FT8 en JT65 en ik kom uit op zeker 6 dB verschil, waarbij opgemerkt moet worden dat de kortere perioden van FT8 ook hun weerslag lijken te hebben op de gevoeligheidsgrens, waardoor die 6 dB nog voorzichtig is. Met JT65 had ik betrouwbare decodes tot ca. -27 (JTDX) en bij -21 is FT8 zeker niet stabiel meer (met 'real world' ruis).

Als je uitgaat van 6 dB verschil is dat grofweg een factor twee in het bereik. De echte "DX snoepjes" raak je dus kwijt. Bovendien is de kans groot dat sterke stations het eerste worden gedecodeerd en in de automatische modus (call 1st) zijn we dus we terug bij de ouderwetse pile-up waarbij de big guns winnen.

Dat is erg jammer. Hoe goed ook de bedoeling, het leidt naar mijn smaak tot QSO zombies. Ik hoop dat de verveling snel toeslaat en dat JT65 (of vergelijkbaar) weer komt bovendrijven. Die echte zwakke signalen eruit peuteren en een sprong van vreugde maken als het lukt, dat is waar het voor mij over gaat.

73, Henk

Plaats reactie