JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#1 Bericht door PE1AUV »

Heb jarenlang JT65 en JT alert samen gebruikt zonder enkel probleem. Na het instaleren van WSJT-X - JTalert v 2.8.7 samen met HRDL werkt JTalert niet. Heb het idee dat er iets met de settings niet klopt. Krijg na een paar dagen puzzelen en zoeken maar geen koppeling tussen de prog. Zie geen b4, CQ roepende stations en dergelijke meldingen. Bij het opstarten van JTalert komt de melding geen log file gevonden. Bij het naar mijn gevoel aangeven pad naar de log file van HRDL een adi bestand blijkt dat dit adi bestand maar 1 KB groot is. Het originele bestand in het pad van HRDL is bijna 1.5 gb groot. Programma negeert deze file. Programma zou zelf de koppeling onderling zelf moeten vinden.Bij het inloggen van een verbinding komt er geen enkele melding op scherm van gelogd wel of niet. Ook geen enkele melding in de log van HRDL te vinden. Heb langzamerhand geen idee wat ik verkeerd doe. Zie ook dat en een aantal mensen in de USA met het zelfde probleem kampen Iemand op deze site die de zelfde ervaring heeft en de oplossing weet.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Arend PE1AUV

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#2 Bericht door PD9CN »

Even een schot voor de boeg.
Je hebt een JT-Alert voor JT65 en één voor JT-Alert voor WSJT-x

Zie link http://hamapps.com

Ben er sinds kort ook met WSJT-X en JT-Alert aan het experimteren heel erg leuk trouwens.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#3 Bericht door PE1AUV »

PD9CN schreef:Even een schot voor de boeg.
Je hebt een JT-Alert voor JT65 en één voor JT-Alert voor WSJT-x

Zie link http://hamapps.com

Ben er sinds kort ook met WSJT-X en JT-Alert aan het experimteren heel erg leuk trouwens.
Ja klopt is me bekend. Je staat regelmatig verstelt van de verre stations die je werkt ten opzichte van het vermogen Soms is 10 Watt teveel. Bedankt voor je reageren.

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#4 Bericht door PE1AUV »

Hallo,
Ben nog steeds op zoek naar een werkende JTalert voor WSJT-X (FT8)die met HRDL V5\6 en de log hiervan overweg kan.
Tot nu toe geen enkele versie aan de praat gekregen. Begonnen met v 2.2.0. (2.2 .1) en opvolger v 2.10.1 (2.10.4). Zou zich zelf moeten instaleren volgens VK3AMA.
Tot nu toe geen resultaat. Melding kan pad niet vinden terwijl ik toch de adi file geëxporteerd heb van uit HRDL. Gebruik ik de verkeerde versie? Iemand die me verder kan helpen. Bedankt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik WSJT-x 1.8.0 en JT-Alert 2.10.4 samen met de laatste gratis versie van HRD Logbook 5.24.0.38.
Het werkt probleemloos. Elk qso wordt eerst gelogd in WSJT-x en dan automatisch doorgesluisd naar HRD Logbook.
Je moet wel eerst HRD Lobook starten en pas daarna de andere twee.

Ik heb in JT-Alert bij Settings > Logging > HRD V5/V6 > Version 5 aangevinkt.
In diezelfde tab heb ik de database-naam (bij mij "Thuis access") gekozen bij DSN Name.
Die regels daaronder werden automatisch ingevuld dacht ik.

Verder doe ik NIETS zelf aan het loggen; geen Adifs importeren of exporteren. Alleen het WSJT-x log bevestigen,
daarna (enkele seconden later) geeft JT-Alert een klein schermpje waarin staat dat de verbinding ook is gelogd in
HRDL.

De eerste keer moet je in JT-Alert wél even klikken op Settings > Scan log and Update. En dan in het nieuwe
window "Scan All". Dan gaat ie je HRD Logbook volledig scannen, ook op alle filters als DXCC, WAC etc. Dat moet
je bevestigen wanneer ie daarmee klaar is.
Ik herhaal dit zo nu en dan, één keer in de week of zo, anders blijft ie bijv. een Amerikaan de kleur geven van
nieuw continent terwijl ik de VS al heb gewerkt in FT8 op die band.

Hoop dat je er wat aan hebt...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#6 Bericht door PE1AUV »

Hi.
Hartelijk bedankt voor je informatie. Komt me allemaal bekend voor. In de jaren dat ik met jt65 samen met de oude versie van JTalert verbindingen maakte werkte het zonder problemen. Denk wel eens dat de Windows versie de oorzaak is. Wil me ook niet aan omreden dat het lang zonder enkel probleem werkte. Destijds ook nooit adi files geïmporteerd was niet nodig.
JTallert is V 2.2.0. Mogelijk dat hier iets niet werkt. HRDL ook de zelfde versie de instellingen gaan automatisch. Ook Access en DSN name staan ingesteld. Ga Jtalert 2.10.4 proberen. Vandaag niet andere bezigheden. Je hoort nog van me. Bedankt voor je reageren heb nu weer de moed om door te gaan. HI.
Arend 73

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#7 Bericht door PE1AUV »

Heb intussen Jtalert voor WSJT-X geïnstalleerd V 2.20.4 Samen met HRDL V5/6. Bovenste van de serie die je binnen haalt via de app.
Instellingen die ik overgenomen zoals je aangeeft. Het blijken dezelfde instellingen te zijn die eerder waren geïnstalleerd. Resultaat is dat de zaak nog niet aan de draai is. Logboek instellingen op 2 manieren geprobeerd zonder resultaat. Van de voren de instellingen van Jtalert die her en der in het pad van het prog staan verwijderd voor de zekerheid. Begin langzamerhand het idee te krijgen dat er iets met de pc of met Win 7 aan de hand is. Ga voorlopig maar over met handmatig invoeren naar de log van HRD. Bedankt voor je medewerking. Wie weet is en nog iemand met dit euvel die er intussen wel een oplossing voor gevonden heeft. Hou me aanbevolen. Groeten en bedankt voor het mee denken. 73. Arend.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#8 Bericht door PA3DAT »

Dan weet ik het zo ook even niet meer, ik gebruik overigens ook Windows 7. Ergens
moet er nog een foute instelling zitten...

Voor het handmatig overzetten, daarmee ben ik ook begonnen, nog een tip.
Het Adif-log van WSJT-x wordt niet geaccepteerd door HRDL v5, er zou een fout in zitten.

Wat je moet doen, na het maken van een aantal verbindingen, is het WSJT-x Adif-bestand
openen in kladblok. De "fout" is simpel: WSJT-X logt niet alleen de begin-datum en tijd
van een qso, maar ook de eind-datum en tijd. Die einddatum (her)kent HRDL niet.
Je moet dus met kladblok uit elk qso even de einddatum verwijderen en opnieuw opslaan.
Daarna kun je het Adif-bestand probleemloos importeren in HRDL.

Je mag het WSJT-x logbestand rustig laten groeien, oude verbindingen hoef je niet te
deleten want HRDL importeert die niet omdat ze als duplicaat worden herkend. Dus na een
aantal verbindingen even van de ondersten de einddatum verwijderen, opslaan, in HRDL
importeren en klaar!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#9 Bericht door PA3DAT »

Iets anders, misschien kan dat simpeler?

Ik vind het leuk om bij elke verbinding de voornaam van het tegenstation erbij te zetten. Tijdens
de verbinding zoek ik op mijn tweede scherm in QRZ.com het tegenstation op. De voornaam
kopieer ik en aan het eind van de verbinding, wanneer WSJT-x het logscherm laat zien, plak ik
die naam in het log. Klaar.

Het is wel leuk, vaak heb ik dan even wat foto's gezien van het tegenstation en dat maakt het qso
toch even net wat persoonlijker. Voor mij tenminste! :D

Mijn vraag aan het forum: het toevoegen van de naam, kan dat ook automatisch of makkelijker?
Misschien zie ik een handigheidje over het hoofd?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#10 Bericht door Jan pa3abk »

PA3DAT schreef:Iets anders, misschien kan dat simpeler?
Mijn vraag aan het forum: het toevoegen van de naam, kan dat ook automatisch of makkelijker?
Misschien zie ik een handigheidje over het hoofd?
Kan wel, maar zit een (klein) prijskaartje aan.

https://www.qrz.com/page/xml_data.html

Ik gebruik voor FT8 ook af en toe http://lz2hv.org/mshv.
Heeft een klein log programma aan boord.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#11 Bericht door PE1AUV »

Bedankt voor al je informatie. Ga er dit weekend eens mee aan de slag. Paar jaar terug kon je via qrz.com op een heel gemakkelijke manier de naam in het log toevoegen in HRL. Zoals je zegt hangt en een klein prijskaartje aan. Zit in HRDL een tab maar die werkt niet meer zonder betaling. De logs scannen en update uitvoeren werkt in deze versie zonder enkel probleem bij me.
Loop ook al geruime tijd met de gedachte rond om de laatste versie van HRDL in de USA aan te schaffen. Moet er dan wel zeker van zijn of de prog’s werken. Heb ook eens gelezen dat het niet werkte met eerdere versies. Mogelijk is dit verholpen. Ook weet ik niet of de 60 m band ingelogd kan worden.
Ga eerst je tips uitwerken en mogelijk komt er meer licht in de zaak. ( Vooral in deze donkere tijd hi) Bedankt.
73. Arend

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#12 Bericht door PE1AUV »

Ben al een aantal dagen met JTalert en WSJT-X aan de slag om het log programma draaiend te krijgen met HRDL. Geen resultaat toe nu toe. Dacht dat er mogelijk problemen waren tussen de 32 en 64 bits versie op mijn 64 bits pc. Maar nu is er geen verschil onderling te ontdekken. Programma’s op 2 pc geïnstalleerd maar op geen van beide werken ze. Verschillende versies getest van beide programma’s. Op een win 7 andere 8.1. Supmappen waar restant van prog. slaan van tevoren verwijderd. IP adres 127.0.01. Udp was eerst 2333 nu 2237. Geen verandering tijden omwisselen beide poorten. Wat me wel opvalt dat op het prog staat ( Jtalert Call (??? )HRD 5#1) dus geen band. Bij opstarten melding geen log gevonden. WSJT-X werkt prima. In het verleden met jt65 paar jaar gewerkt zonder enkel probleem. Weet langzamerhand geen oplossing voor deze fout. Zeker is dat de log koppeling ontbreekt. Veel geprobeerd. Mijn vraag op het forum is nu zijn meer amateurs met dit zelfde probleem. Wie heeft hiervoor een oplossing gevonden.
Bedankt voor het meedenken.
Arend Pe1AUV

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#13 Bericht door PE1AUV »

Na lang testen is het me eindelijk gelukt JTallert v 2.10.7 en WSJT-X v 1.8.0 in combinatie met HRDL aan de draai te krijgen. Talloze malen de boel opnieuw geïnstalleerd en van te voren alles wat ergens in een map achter bleef verwijderd. Heb Advanced uninstaller 11 gebruikt en er kwam nog iets boven drijven dat ik nog niet eerder gezien had. Mogelijk was dit de oorzaak. WSJT-X en JTAlert 2.10.7 geïnstalleerd samen met de database en wonderbaarlijk alles werkt. Weet nog niet welk prog weigerde om in te loggen. Iedereen bedankt voor jullie hulp. Was niet de enige die dit probleem mee maakte is me wel duidelijk geworden. Arend PE1AUV

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#14 Bericht door PA3DAT »

Mooi dat het werkt Arend!
Ik besef nu dat ik wel behoorlijk geluk moet hebben gehad, dat alles in één keer werkte... :shock:
Mooi he, met die kleurtjes die aangeven of het een nieuwe dxcc voor je is, of een nieuw continent.
Bij mij staat onder de call ook nog het land, dat kun je aanzetten. Vond ik ook wel handig.

Veel plezier ermee! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PE1AUV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2008, 16:28

Re: JT Alert en WSJT-X samen met HRDL

#15 Bericht door PE1AUV »

Hallo Aloys. Ja, het programma ziet er mooi uit. Veel meer mogelijkheden dan het oudere dat ik een paar jaar in gebruik had. Erg uitgebreid intussen. WSJT-X werkt ook uitstekend. Blij dat ik ben overgeschakeld naar dit nieuwe programma. Nog niet alle mogelijkheden geprobeerd die er zijn. Wel een verademing dat de tijd nu 15 sec is bij de nieuwe mode. Groetjes. Arend

Plaats reactie