U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervaringen?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#17 Bericht door PA3DAT »

Dat is inderdaad USD 3,71 goedkoper.... Maar let op: 'Package includes' bij Alie alleen het kastje,
bij eBay worden bij 'Package includes' ook de 5 kabels expliciet genoemd!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#18 Bericht door PB1S »

Mijn ervaring met de U5 LINK for Yaesu interface is dat deze niet robuust is voor instraling van HF signalen. Als er wordt gezonden op HF komt er in de applicaties foutieve data binnen wat weer leidt tot foutieve aansturing van de set (FT-897D), wat resulteert in o.a. plotselinge verandering van de frequentie, etc.

Inspectie van de schakeling en wat testjes met een probe wezen uit dat de uitgangen van de CAT RX/TX optocouplers niet ontkoppeld waren en dat dit de oorzaak was van de ongeldige data. Dit komt overigens hoofdzakelijk door de EMC-technisch volledig onlogische PCB lay-out. De oplossing is echter zeer eenvoudig: twee condensatoren van 100 pF toevoegen. Zie onderstaande afbeelding.
U5 LINK EMC improvement - 20190828.png
Doe er uw voordeel mee. :)
73, PB1S

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#19 Bericht door PC1L »

PB1S schreef:Mijn ervaring met de U5 LINK for Yaesu interface is dat deze niet robuust is voor instraling van HF signalen. Als er wordt gezonden op HF komt er in de applicaties foutieve data binnen wat weer leidt tot foutieve aansturing van de set (FT-897D), wat resulteert in o.a. plotselinge verandering van de frequentie, etc.

Inspectie van de schakeling en wat testjes met een probe wezen uit dat de uitgangen van de CAT RX/TX optocouplers niet ontkoppeld waren en dat dit de oorzaak was van de ongeldige data. Dit komt overigens hoofdzakelijk door de EMC-technisch volledig onlogische PCB lay-out. De oplossing is echter zeer eenvoudig: twee condensatoren van 100 pF toevoegen. Zie onderstaande afbeelding.
U5 LINK EMC improvement - 20190828.png
Doe er uw voordeel mee. :)
Interessant, dank voor de tip. Vraagje : weet je of dit ook ( goed ) werkt voor 2 en 70 ? Het bechreven probleem zou mogelijk ook nog kunnen optreden in split mode en CAT freq. sturing, bij trx die niet kunnen corrigeerd tijdens zenden ( 800 series ) ..... maar dit terzijde.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#20 Bericht door PD0Q »

Ik zou zowiezo iets kiezen met een ingebouwde soundkaart Alois .. bijvoorbeeld op de FT8 freqs klinken zeeeer regelmatig de windows tunes en andere windows riedeltjes overal dwarsdoorheen van de pc/laptop soundkaart stekkertjes boys :)

"You've got Maiiiiiil " grinnik

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#21 Bericht door 19DT2120 »

Dat scheelt ook weer een aantal kabels en een beetje shack heeft er al zo veel!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#22 Bericht door PA3DAT »

PD0Q schreef:Ik zou zowiezo iets kiezen met een ingebouwde soundkaart Alois ..
Heb ik gedaan, een IC-7300! We zijn bijna 2 jaar verder inmiddels, en ik neem tegenwoordig
(ook) mijn IC-7300 mee op reis.

En ik wacht af wat de Icom IC-705 gaat kosten, want dat lijkt me ook een mooie trx om in te bouwen
in de camper! Een transistor eindtrapje erbij, ideaal. We zijn tegenwoordig pakweg 4 maanden per jaar
onderweg, dat rechtvaardigt wel een "mobiele shack", lijkt me zo! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#23 Bericht door PB1S »

PC1L schreef:Interessant, dank voor de tip. Vraagje : weet je of dit ook ( goed ) werkt voor 2 en 70 ? Het bechreven probleem zou mogelijk ook nog kunnen optreden in split mode en CAT freq. sturing, bij trx die niet kunnen corrigeerd tijdens zenden ( 800 series ) ..... maar dit terzijde.
Op VHF en UHF had ik geen problemen, maar ik kan me voorstellen dat deze modificatie ook voor deze frequentiegebieden zal helpen. Ik heb via een terminal programma (Docklight) iedere seconde een CAT-commando uitgestuurd naar de FT-897. Tijdens het zenden kwam er soms geen antwoord van de FT-897 of kwam er allemaal ongeldige data binnen bij de PC. Na ontkoppeling was dit helemaal weg. Dit zou je voordat je de modificatie gaat uitvoeren eens kunnen proberen. Dan zie je daarna of het afdoende is.
73, PB1S

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: U5 Link Chinese interface voor Yaesu 817/857/897 ervarin

#24 Bericht door PC1L »

PB1S schreef:
PC1L schreef:Interessant, dank voor de tip. Vraagje : weet je of dit ook ( goed ) werkt voor 2 en 70 ? Het bechreven probleem zou mogelijk ook nog kunnen optreden in split mode en CAT freq. sturing, bij trx die niet kunnen corrigeerd tijdens zenden ( 800 series ) ..... maar dit terzijde.
PB1S schreef:Op VHF en UHF had ik geen problemen, maar ik kan me voorstellen dat deze modificatie ook voor deze frequentiegebieden zal helpen. Ik heb via een terminal programma (Docklight) iedere seconde een CAT-commando uitgestuurd naar de FT-897. Tijdens het zenden kwam er soms geen antwoord van de FT-897 of kwam er allemaal ongeldige data binnen bij de PC. Na ontkoppeling was dit helemaal weg. Dit zou je voordat je de modificatie gaat uitvoeren eens kunnen proberen. Dan zie je daarna of het afdoende is.
Ik heb er o.m. een 857D B2 op getest. Bij bepaalde modes en instellingen ( b.v. split mode en CAT actief ) kunnen dergelijke fenomenen ook optreden ( op internet te vinden - discussies abt ). Ik vroeg mij af of ik in dit speciefieke geval die ontkoppeling zou toepassen. Maar het ziet er nuttig uit, zal de mod zeker doen. Ik heb ook jouw 'CAT test methode' toegepast ( met 2 en 20 Watt op 70 ). Dan gaat het inderdaad goed. Wel opvallend : bij enkele malen schakelen ( in het gebied waarbij CAT TX bijwerkt ) MIC on/off treedt het verschijnsel ( summier ) wel op, maar alleen in bovengenoemde mode ( zendamateurs internet FT-857D : het systeem verliest t.g.v. een firmware foutje ? informatie ), dan ligt het even niet aan het HF instralen. e.d Gebruik daarom die mode meestal niet als het verschijnsel echt helemaal niet mag voorkomen, je weet maar nooit tijdens een belangrijk QSO :lol:. Dat setje is wel uitstekend geschikt voor de rest en voor full duplex toepasssingen, met dien verstande dat ook dan tijdens TX er geen freq. update voor het TX plaatsvind, in de RX mode is dat continu en zonder enige storing.

Hoe dan ook, mogelijk dat de ontkoppel c'tjes ( modificatie ) net iets meer doen / onstoren ( dan alleen m.b.t. het HF v d zender ).

Plaats reactie