Dual band DMR mobilofoon

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Dual band DMR mobilofoon

#1 Bericht door PD1ADM »

Voor mijn werk ben ik op zoek naar een dual band DMR mobilofoon. Dual band omdat hij bij een aantal objecten nog analoog op VHF moet kunnen werken en ik niet al mijn collega's met twee mobilofoons wil laten werken.
Door de leverancier wordt alles van Hytera geleverd.

Na een korte zoektocht op internet vind ik echter alleen goedkope chinese merken die DMR in dual band leveren.

Weet iemand wellicht of er ook knappe merken zijn die dit leveren? (Motorola/Kenwood/(Hytera))

Wat zouden de ervaringen zijn als ik een chinees merk door dummies (mijn collega's) zou laten bedienen?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dual band DMR mobilofoon

#2 Bericht door PE2AAB »

De A merk leveranciers leveren géén dualband mobilofoons/portofoons.

Je bent dus aangewezen op de Chinees.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Dual band DMR mobilofoon

#3 Bericht door PD1ADM »

Dat is wel jammer, maar als het niet anders is......

Zijn er ook ervaringen, met name in gebruiksomgevingen met het chinese spul?
Het wordt uiteraard de bedoeling dat alleen de aan ons toegewezen DMR (en analoge) kanalen gebruikt kunnen worden. (M.a.w. op de mobilofoon moeten ze dit niet zelf kunnen wijzigen).
Kwaliteitservaringen van chinees spul bij gebruik door niet technisch personeel?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Dual band DMR mobilofoon

#4 Bericht door PA1 »

Ik weet niet of je ook encryptie gebruikt op de bedrijfsmobilofoons (wij in elk geval wel) maar dat chinese spul gaat niet werken met encryptie tussen gerenommeerde merken. Hytera en Motorola werkt wel onderling. Als je geen encryptie gebruikt zou je naar de Radioditty GD77 dualband kunnen kijken maar dat is wel een porto, die dingen kosten geen drol en werken prima in DMR.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Dual band DMR mobilofoon

#5 Bericht door elsinga »

Ik heb zelf een Retevis RT90 mobilofoon in gebruik sinds kort en die is prima op VHF analoog en UHF digitaal (of omgekeerd) te gebruiken. Bouwkwaliteit is prima, programmeerbaarheid idem en veel van de mogelijkheden zijn via de programmering te blokkeren (zoals FPP).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Dual band DMR mobilofoon

#6 Bericht door PD1ADM »

Dank,

Of er encryptie in komt, geen idee. Over een maand moet alles live gaan. De leverancier levert alleen voor de nieuwe site. Dus Hytera en monoband.

Aan mij is gevraagd of één mobilofoon mogelijk was. De leverancier eenvoudigweg nee. (Wat ik me voor kan stellen. Als leverancier is dat chinese spul geen optie).

Ik zal dus eerst onderzoeken of er encryptie op komt (Verwacht het niet). Dan denk ik idd aan retevis of radioditty.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Dual band DMR mobilofoon

#7 Bericht door elsinga »

Gezien je locatie kan ik best eens op een woensdag- of donderdagmiddag langsrijden (vanaf Den Haag naar Heerenveen) om te testen of het kan. Programmeer ik vooraf de RT90 wel even.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Dual band DMR mobilofoon

#8 Bericht door PD1ADM »

Werklocatie is Amsterdam.

Ik zal dan eerst nog even moeten wachten tot alles live opgeleverd is. Tot die tijd kan ik ook nog niet zoveel (misschien iets eerder na toestemming vd aannemer).
Misschien heb ik prive dan al wat aangeschaft.

Bedankt voor je aanbod in elk geval!
Zodra ik iets meer weet zal ik het laten weten.

Plaats reactie