DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik ben een aantal jaren niet echt meer actief met de hobby bezig geweest en dat heeft tot gevolg dat ik kennelijk bepaalde ontwikkelingen in het zendamateur gebeuren heb gemist.
Het lijkt erop dat DMR, D-Link, C4FM (Yaesu?) en weet ik niet wat er allemaal nog meer is, op hetzelfde neerkomt maar toch verschillend zijn.
Als je een transceiver of porto wilt aanschaffen dan moet je, voorzover ik kan beoordelen, kiezen voor 1 van deze systemen. Is DMR de toekomst om in te investeren?
Waarom bieden repeaters toegang tot al deze systemen en hebben ook ieder een eigen frequentie?
Kunnen C4FM gebruikers en DMR gebruikers onderling op een repeater met elkaar praten?

Pff, wel lastig al die verschillende systemen te begrijpen.

-Verwijderd account

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Naast Digital Voice zijn er nog tal van andere digitale modes bijgekomen in de laatste jaren.
Om een beetje wegwijs te worden met betrekking tot jouw vraag, er staat al iets in dit topic uitgelegd. Mogelijk helpt het om e.e.a. te begrijpen.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#3 Bericht door pa0ejh »

Hier kun je meeluisteren met het DMR netwerk, en al vast aan het 'geluid ' wennen....

https://hose.brandmeister.network/204/

Hoor je meteen of het je wel aanstaat, ik noem het babbelboxen... :wink:
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 307
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#4 Bericht door Ron01 »

Not my cup of tea.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#5 Bericht door PF9ZX »

Nu de C4FM repeaters toegestaan zijn hoor je vooral veel DMR klanten binnen het C4FM netwerk. Andersom durf ik niet te zeggen of dit ook kan. Onderling is het niet 1op1 mogelijk.

Persoonlijk vind ik DMR beslist niet prettig om naar te luisteren dus had ik dit heel snel gedag gezegd. Ik heb nu sinds enige tijd, maanden, C4FM apparatuur en ben er erg blij mee.
C4FM heeft ook het voordeel dat het niet zo'n gedoe is met codeplug rommel. Radio kopen, callsign invoeren en klaar. Iedereen die ook beschikt over de juiste apparatuur kan direct zonder geklooi zien wie jij bent.

Dan is er nog het WIRES-X netwerk van Yaesu wat veel mogelijkheden biedt die ik ook niet geheel heb ontdekt.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#6 Bericht door PA1 »

Inderdaad, dat codeplug gedoe van DMR vind ik ook niks. Het zou mooier zijn om zelf kanalen toe te voegen in het toestel zoals op bijna elke hamset kan. Nu er steeds meer dual band sets komen (voor zendamateurs) zou dat misschien ook een optie voor fabrikanten kunnen zijn. Per slot van rekening zijn zendamateurs geen profi gebruikers zoals bedrijven, die hebben aan een single band apparaat al voldoende en de gebruikers zijn meestal noobs op gebied van zenden en ontvangen. Knopje indrukken en lullen, voor de rest maakt het hun niet uit :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#7 Bericht door elsinga »

PA1, met de Retevis RT82 kan dat, op het toestel nieuwe kanalen invoeren. De VFO mode is nog wat brak, maar even snel een geheugenkanaal erbij maken of aanpassen is geen probleem.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#8 Bericht door Thijzer »

Bij DMR klinkt een tegenstation vaak alsof hij een borreltje teveel op heeft. Dat komt ongetwijfeld door de digitalisering en bijbehorende compressie maar als je gehoor niet zo goed is, kan het zijn dat je tegenstations slecht verstaat.

Gezien de inhoud van sommige QSO's kan het ook zijn dat die vervorming niet (alleen) door de compressie komt... :lol:

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#9 Bericht door PA1 »

elsinga schreef:PA1, met de Retevis RT82 kan dat, op het toestel nieuwe kanalen invoeren
Oh, dat is mooi ! Maar kun je dan ook de talkgroup en colorcode invoeren?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#10 Bericht door elsinga »

Yep. En ook nieuwe contacten (en dus TG's) invoeren.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#11 Bericht door PA1 »

Dat is heel mooi. Bedankt voor de info!
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#12 Bericht door Johan PD1JMB »

PF9ZX schreef: C4FM heeft ook het voordeel dat het niet zo'n gedoe is met codeplug rommel. Radio kopen, callsign invoeren en klaar. Iedereen die ook beschikt over de juiste apparatuur kan direct zonder geklooi zien wie jij bent.
DMR is voor de zendamateur niet echt gebruikersvriendelijk. De portofoons zijn bedoeld om eenmaal in te stellen en daarna alleen beperkt instellingen te wijzigen. De professionele gebruikers zitten voornamelijk op 1 frequentie en tijdslot en doen afhankelijk van de situatie groupcalls of 1:1 gesprekken.
Een zendamateur wil gewoon een frequentie instellen en alles horen wat er langskomt. Daar is DMR nooit voor ontworpen.
Het is wel een goedkoop systeem, ik heb recent een portofoon voor slechts €75 gekocht, de Radioddity DG-77. Dualband, robuust en met de juiste Tier II ondersteuning. Maar een VFO of alles meeluisteren wat op een frequentie en tijdslot langskomt? Helaas niet. Het laatste belooft de fabrikant wel als toekomstige feature. En de bekende MD-380's van Tytera kunnen het al.

Persoonlijk hoop ik nog eens op een portofoon en zendontvanger welke al die digitale meuk in 1 kastje heeft. Hardwarematig is het prima mogelijk om alles in een kastje te implementeren. Je hebt al wel ontvangers zoals de AOR DV-1 die een hoop kunnen ontvangen. Uiteraard niet echt goedkoop...
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#13 Bericht door PA3CQJ »

[quote=de Radioddity DG-77. Dualband, robuust en met de juiste Tier II ondersteuning. [/quote]

Hoe heb je dat gecontroleerd?
Vorige goedkope modellen leken voor de gebruiker ook goed te werken.
Die zaten op 2 tijdsloten tegelijk, dat merk je als gebruiker niet.
Dat zie je op het dashboard wel, heb je daar gekeken?
Rutger
PA3CQJ

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#14 Bericht door Johan PD1JMB »

PA3CQJ schreef:
Hoe heb je dat gecontroleerd?
Vorige goedkope modellen leken voor de gebruiker ook goed te werken.
Die zaten op 2 tijdsloten tegelijk, dat merk je als gebruiker niet.
Dat zie je op het dashboard wel, heb je daar gekeken?
Zoals een beetje capabele zendamateur betaamt heb ik dat eerst uitgezocht. :) In de software moet je een tijdslot aangeven en op een scanner zie je ook dat er maar 1 tijdslot wordt gebruikt aangezien de zender snel aan en uit gaat. Het dashboard geeft ook netjes de aparte tijdsloten aan.

Bij mijn zoektocht naar portofoons kwam ik ook het verhaal van porto's zoals de DM-5R tegen welke op 2 tijdsloten zitten en dus niet conform zijn.
De Tier II compabiliteit wordt ook op diverse plekken bevestigd, oa https://forums.qrz.com/index.php?thread ... ew.576389/
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#15 Bericht door PA3BZT »

Thijzer schreef:Bij DMR klinkt een tegenstation vaak alsof hij een borreltje teveel op heeft. Dat komt ongetwijfeld door de digitalisering en bijbehorende compressie maar als je gehoor niet zo goed is, kan het zijn dat je tegenstations slecht verstaat.
Betekend dus dat de audio kwaliteit van DMR slechter is dan gangbare analoge audio. Lijkt mij niet echt de bedoeling.
Wat is dan HET argument om een transceiver/porto met DMR te overwegen?
Is DMR een blijvertje waar zendamateurs in de toekomst veel voordeel van kunnen hebben of is het nu even hype?
Zullen de merken als Icom en Kenwood DMR omarmen?

Plaats reactie