DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#31 Bericht door PA0ETE »

Een grappig fenomeen is dat de vraag "DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?" nagenoeg uitsluitend komt van mensen die zelf niets met digitale spraak doen. Vaak wordt er ook nog bij vermeld dat de opmerker wel wacht tot er één van de modulatiesoorten als dominant komt bovendrijven, naar analogie van de systemen VHS, Betamax en V2000.

Ik denk niet dat dat gebeurt. Je ziet ongetwijfeld het aantal modulatiesoorten de komende tijd nog verder toenemen. Gewoon omdat ze in veel gevallen voldoende verschillen om dat interessant te maken.

Kijk maar naar hoe het met de digitale datamode's gaat voor op HF. Daar zijn er inmiddels vele tientallen van.

Ik denk dat in de toekomst er wel een gemeenschappelijke backbone komt, waardoor stations op een D-STAR-repeater met statons op een DMR-repeater zullen kunnen praten, en ongetwijfeld wordt daar ook een netwerk voor FM (bijv. EchoLink of AllStarLink) bij betrokken.

Het koppelen van die mode's heeft de nodige problemen in zich, omdat bedenkers van die coderingswijzen vaak kiezen om een bepaald aspect aan de spraak weg te laten. Er wordt echter niet steeds voor dezelfde parameters gekozen die eruit kunnen, en als je twee op die manier verschillende mode's koppelt, dan laat je twee aspecten uit het audio weg, waar er gewoonlijk maar eentje van gemist kan worden. Dat soort kopellingen zijn daardoor nu nog vaak van slechte geluidskwaliteit. Zie bijvoorbeeld de huidige koppeling tussen D-STAR en DMR op de reflector XRF088B.

D-STAR en DMR zijn lastig te combineren. D-STAR is ook lastig met EchoLink te combineren, vanwege de codering van de stream bij EchoLink. DMR en Fusion (C4FM) zijn dan weer prima te combineren. Dat geeft een heel goede geluidskwaliteit in beide richtingen.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#32 Bericht door sottezero »

Net als met 'old school' digitale modi zullen bepaalde systemen beter zijn onder bepaalde omstandigheden, of dat nu frequentie, weersinvloeden of andere dingen zijn, daar hebben we nog jaren de tijd voor om uit te zoeken... En dan hebben we het nog niet eens over de toepassingen gehad...
Misschien is systeem X straks wel heel erg goed in een soort van LORA tegenhanger met porto's....
Of is een systeem veel beter in APRS... enz enz..

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#33 Bericht door pd0ejn »

Goedendag Radio professionals,
Na mijn intrede in de DMR wereld, ben ik mijzelf nog steeds aan het in lezen over het hoe en wat van DMR.
Als men een klein beetje snapt wat er gebeurd wordt het alleen maar leuker.

Zo ook met C4FM Fusion, daar in ben ik ook begonnen om mij in te lezen.
Maar ook zo met D-star.
Waar lees ik mij in ?
op het internet hihi ja logisch, maar op de onderstaande pagina's bv:

http://www.hamdigitaal.nl

http://d-star-nederland.nl

http://yaesu-system-fusion.nl

Google is vaak je beste vriend, ......
Groeten van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#34 Bericht door PA0ETE »

Mensen vragen mij wel eens "welke digitale spraakmode denk jij dat ik moet kiezen?"

Je zou een lang verhaal kunnen houden over de voor- en nadelen van de verschillende systemen, bedieningsgemak, is het speciaal voor zendamateurs gemaakt, zitten er propreïtaire technieken of algoritmen in, etc. Maar eigeinlijk is er simpelweg maar één antwoord mogelijk, en die begint met een vraag:

Waar zitten de meeste van je vrienden op?

:)

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#35 Bericht door PD0Y »

Wanneer ik luister op https://hose.brandmeister.network/group/204/ dan hakkelt et de hele tijd.
Kan ik hier nog iets aan doen?

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: DMR, D-Star, C4FM, wat wordt het?

#36 Bericht door PA3CQJ »

Klopt, Hoseline werkt al een hele tijd niet goed meer.
Als je wilt meeluisteren kun je beter DroidStar op je Android telefoon installeren.
Rutger
PA3CQJ

Plaats reactie