tijdsynchronisatie windows 7

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

tijdsynchronisatie windows 7

#1 Bericht door Janwillem »

Ik sync mijn computer met een programma via internet dit om wsjt optimaal te gebruiken.
Op mij vacantie locatie geen internet ,dus moet het via GPS gebeuren via de rs232 poort.
Heeft iemand een hint hoe dit moet ,ook in smartfone's zit gps maar geen idee hoe dat te gebruiken.
Bij voorbaat dank PA0JWV

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#2 Bericht door PD0JDG »

Beste OM,

Ja, dat werkt door de GPS tijd aan het NTP process toe te voegen. Ikzelf doe dat met een USB GPS dongle onder Ubuntu voor WSJTX. Ik heb geen ervaring met Windows, maar vond hier meer informatie:

http://www.satsignal.eu/ntp/NTP-on-Wind ... -port.html

73, Jaap

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#3 Bericht door PA3FAT »

op je telefoon hotspot aanzetten en zo internet toegang ook geen optie? Neem even aan dat 1x per dag sync voldoende is dus heel veel bandbreedte hoeft het niet te gebruiken.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#4 Bericht door on4fra »

Loopt de biosklok van je computer zo erg uit de pas? Als je ervoor zorgt dat ze juist staat als je vertrekt, dan zal ze wel enkele weken goed blijven staan denk ik? Mijn ervaring is dat het verschil toch wel meer dan 1sec moet zijn voor er problemen zijn met wsjt. Je kan aan het signaal soms duidelijk horen wanneer de minuut begint en gaat eindigen. Ik denk dat je met wat oefening zelfs zo op het gehoor je klok zou kunnen juist zetten.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#5 Bericht door Jan pa3abk »

Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#6 Bericht door PA1WBU »

ook een aanrader: http://www.meinberg.de

Als ik het wel heb staat er ook software op. Plus een hoop uitleg in het Duits en Engels.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#7 Bericht door sottezero »

ik heb hiervoor ooit een usb-rs232c converter gekocht met een UBLOX gps ontvanger...
Alles bij elkaar in China (inc verzendkosten 25 euro) gekocht..

hele goede ervaringen met UBLOX sateliet plaatsbepaling ontvangers (zowel beidu, glonass en gallileo als GPS)

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: tijdsynchronisatie windows 7

#8 Bericht door Janwillem »

Allemaal bedankt voor de reacties ik ben wat verder gekomen,mijn oude dell laptop verloopt vele secondes over enkele weken en is met een bluetooth gps muisje (gevonden in een rommeldoos bij familie) en bkttimesync wel redelijk op tijd te houden ik denk binnen 200 ms of zo.
Ik geloof dat de vereiste nauwkeurigheid bij msk144 en jo65 wel gehaald wordt,we hebben een paar qso's gemaakt.
73 Jan PA0JWV

Plaats reactie