Handleiding Tytera -> APRS

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Handleiding Tytera -> APRS

#1 Bericht door PD0VDE »

Op verzoek heb ik een handleiding aangemaakt om op eenvoudige wijze een Tytera DMR porto werkend te krijgen met APRS.
Deze vind je hier: http://vdeweb.com/wiki/doku.php?id=dmr:gps_aprs

Opmerkingen of aanvullingen zijn van harte welkom via PM en zullen indien nodig direct toegepast worden.

Gebruikersavatar
PA9J
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 sep 2015, 16:28
Roepletters: PA9J

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#2 Bericht door PA9J »

Ziet er goed uit!

Je ziet veel mensen op aprs.fi die d.m.v. DMR verbonden zijn.
Toch jammer dat je met veel porto's geen packets analoog kunt uitzenden op 144.800. Dat blijft dus spelen met mijn Iphone aan een Baofeng geknoopt :)

73, Jorrit
--... ...-- -.. . .--. .- ----. .---

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#3 Bericht door PC1L »

Misschien dat deze vraag ook hier gesteld kan worden :

wordt de nieuwe CPS software voor de TYTERA MD-2017 Dualband DMR GPS Tier2 5Watt IP67 op CD bijgeleverd of moet deze apart van internet worden downloaded ? En letten op versie nummer ?

En ( laatste vraag ) excuus ingeval het een domme :mrgreen: vraag is : kan ik mbv de CPS software de nieuwe codepluggen laden in het toestel ?

Met dank voor antwoord,

Leon PC1L.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#4 Bericht door PA3BAS »

PC1L schreef:Misschien dat deze vraag ook hier gesteld kan worden :

wordt de nieuwe CPS software voor de TYTERA MD-2017 Dualband DMR GPS Tier2 5Watt IP67 op CD bijgeleverd of moet deze apart van internet worden downloaded ? En letten op versie nummer ?

En ( laatste vraag ) excuus ingeval het een domme :mrgreen: vraag is : kan ik mbv de CPS software de nieuwe codepluggen laden in het toestel ?

Met dank voor antwoord,

Leon PC1L.
Md2017 wordt zonder cd geleverd. Standaard ook zonder programmeerkabel trouwens, al zijn er winkels waar je die er gratis bij krijgt.

Programmeren kan met een CPS-programma (customer programming software). Daarmee kan je bijvoorbeeld je dmr-id in de porto zetten, en ook een codeplug in de porto zetten. Wel eerst de codeplug downloaden en even ergens parkeren.

Kijk eens op www.hamdigitaal.nl voor ondersteuning. Daar kan je waarschijnlijk alles vinden wat je nodig hebt.
.... But will it blend?

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#5 Bericht door PA3CQJ »

[quote="PC1L" moet deze apart van internet worden downloaded ? En letten op versie nummer ?

kan ik mbv de CPS software de nieuwe codepluggen laden in het toestel ?
[/quote]

Downloaden doe je bij hamdigitaal.nl > bestanden > firmware > tyt firmware voor de firmware.

Van de firmware is versie 3.38 de meest recente, let op dat er twee versies zijn, een voor 100.00 contacten en een voor 10.00 contacten, met de laatste kun je niet opnemen, die geheugenruimte wordt gebruikt voor de contacten.
Beide versies zijn er voor met en zonder GPS.

Voor de codepluggen: bestanden > codeplugs > tyt codeplugs

De codepluggen worden aangeboden voor de MD2017 en de RT82, die portofoons zijn identiek, er zijn 4 versies afhankelijk van je voorkeur, let op de bestandsnaam.

Onder bestanden > cps >tyt cps staat een recente versie van het cps programma (v1.17), als je het leuk vindt staat er ook een Nederlands taalbestand: CPS 2017 V 1 17 2017-07-07 Translate, je cps is daarmee in het Nederlands.

Je kunt de codepluggen met het cps programma in je portofoon laden.
Het enige wat je moet aanpassen is je ID onder General Setting > Radio ID.
Wat je kunt aanpassen is de zone vrije keuze, daar kun je de meest gebruikte kanalen inzetten.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#6 Bericht door PC1L »

Ja, dank voor jullie antwoord, zeer duidelijk :-) We kunnen a d slag hi. Ga er vanmiddag achteraan. Misschien zien julllie mij nog eens terug hier voor als er toch nog vragen zijn :lol: , ja eentje nu zelfs : is iemand van jullie bekend met de door mij genoemde porto ? Ik bedoel, fysiek werkende ermee ? Ik had nog een vraagje over het display nl.


Net even de tijd om nu te downen :

Onder bestanden > cps >tyt cps staat een recente versie van het cps programma (v1.17), als je het leuk vindt staat er ook een Nederlands taalbestand: CPS 2017 V 1 17 2017-07-07 Translate, je cps is daarmee in het Nederlands.

Ik zag na ontzippen dat deze meeverpakt is ( netjes trouwens ! ) CPS 2017 v1.17 2017-07-07.rar maar is daar niet unrar voor benodigd ?

Eenzelfde dergelijke vraag voor TYT2017-UV(CSV)-V3.36.bin ..... misschien windows 10 voor gebruiken ? Werk op deze PC met XP .....

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#7 Bericht door PA3BAS »

Uitpakken gaat prima met het gratis programme 7zip.

http://www.7-zip.org
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#8 Bericht door PC1L »

Thanks .. vanavond even bekijken, moet lukken :-)

Voor de rest : ( bijna, zie hieronder ) alles ging naar wens, in een mum van tijd heb je deze porto bedrijfsklaar, dank zij het voorbereidende werk van de codepluggenbouwers. Wat een werk hebben ze daaraan gehad !

Zelf ondervind ik een vervelend probleem : twee PC's, eentje met XP prof en eentje met win 10 prof pikken de voorhanden zijnde USB drivers niet : .. weet niet of jij of iemand daar nog een tip over kan geven :mrgreen: ?

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#9 Bericht door PA3CQJ »

PC1L schreef: Eenzelfde dergelijke vraag voor TYT2017-UV(CSV)-V3.36.bin ..... misschien windows 10 voor gebruiken ? Werk op deze PC met XP .....
Het bin bestand is het firmware bestand, dat laad je met FirmwareDownloadV3.04_EN.exe in de porto
De porto aanzetten met de PTT en de rode knop ingerukt, de led gat dan wisselen tussen rood en groen,
je zit dan in de upgrade mode.

Ik zie inderdaad dat er voor de GPS en niet GPS verschillende versienummers in het bestand zitten, let op dat je de goede neemt,
verder is de csv versie niet meer geschikt om op te nemen... de 100.000 contacten moeten tenslotte ergens worden opgeslagen.

wat betreft drivers, ik kan me niet herinneren een driver te hebben geïnstalleerd.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#10 Bericht door PC1L »

Wederom tnx fr respons. Inderdaad .. ik dacht zelf ook helemaal niet aan een driverupdate vanmiddag .. maar nu ziet windows de porto niet ( ziet wel maar vereist extra software daartoe .. dan pas wordt er verbinding tot stand gebracht tussen porto en PC ) Misschien kan ik toch deze : TYT DMR-280 380 USB driver ( hamdigitaal.nl ) gebruiken ? Men waarschuwt op internet om er voorzichtig mee om te gaan, vandaar mijn vraag. De andere driversoftware geeft geen soelaas, alleen voor vista zegt bijvoorbeeld XP prof .....

Het bin bestand is het firmware bestand, dat laad je met FirmwareDownloadV3.04_EN.exe in de porto.

Ja, daar was ik ook iets onduidelijk mee, geen problemen met de afhandeling van dat bestand.

Van de firmware is versie 3.38 de meest recente, let op dat er twee versies zijn, een voor 100.00 contacten en een voor 10.00 contacten, met de laatste kun je niet opnemen, die geheugenruimte wordt gebruikt voor de contacten.

Vanwege de codeplug moet ik dus wel kiezen voor 100.00 contacten of kan ik toch kiezen voor 10.00 ? Ik denk niet, maar blaas je e.e.a. op als je het toch doet ? Is het beveiligd ?

Ik zie inderdaad dat er voor de GPS en niet GPS verschillende versienummers in het bestand zitten, let op dat je de goede neemt.

Ja, excuusje, had als voorbeeeld die versie gegeven, was zonder GPS :mrgreen: .

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#11 Bericht door PA3CQJ »

Je kunt kiezen welke je neemt, het verschil zit hem in de geheugenruimte die gereserveerd wordt,
in het ene geval om opnames op te slaan in het andere geval om 100.000 contacten op te slaan.
(ik heb dat niet geprobeerd)
in beide gevallen gebruik je de dezelfde codeplug , daar kunnen 10.000 contacten in.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#12 Bericht door PC1L »

Nou Rutger, wel, dat is inderdaad goed om te weten !

Resumerend, even op een rijtje : voor de TYTERA MD-2017 GPS geldt

bij levering in aug 2017 bevat deze :
Firmware Ver. : S003.035
CP Ver. : V01.16

Firmware Ver. : S003.035 wordt vervangen door : TYT2017-UV(CSV-GPS)-P3.38.bin Met prgr FirmwareDownloadV3.04_EN.exe ( meende dat ik alleen kon downloaden van de TYT site, wist niet dat ik die P3.38.bin file kon laden )
CP Ver. : V01.16 wordt vervangen door : MD2017_RT82-NL-BE-V5a-PA3QJ-2017-06-30.rdt Met het prgr CPS 2017 Setup v1.17.exe

( 10.000 of 100.000 contacten even buiten beschouwing latende )

Nu een USB driver gaan zoeken die werkt. Vraag mij af welke dat zou moeten zijn .. en of deze perse als rar file moet zijn verpakt. Je had zo'n driver update in jouw geval kennelijk niet nodig, ik moet even :lol: gaan uitzoeken waarom dat hier wel het geval is hi

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS slot opmerkingen

#13 Bericht door PC1L »

En inderdaad .. een probleem met de USB driver software in XP .. mogelijk zal het opgelost zijn met software die Peter PA3PM van hamdigitaal.nl en mogelijk ook iemand van de firma v.d. TYT porto's mij zal sturen. Inmiddels heb ik dan toch maar even e.e.a. getest met windows 10. In een kwartiertje was het rond, alles met deze porto geregeld, voor enige testjes.

http://aprs.fi/?call=pc1l-7&mt=hybrid&z ... _s=ss_call

Iedereen bedankt voor het reageren :-) we zullen deze porto eens goed bekijken. In dat geval misschien ook nog interessant om deze video eens te bekijken, hopenlijk overkomt dat niemand ..... alleen al het aanzien van deze video is niet zo leuk ..

https://www.youtube.com/watch?v=7t9R1qkgoZI

Wees voorzichtig met de antenneconnector. Te verwachten is wel dat de firma dit punt zal verbeteren. Voor de rest is het een robuust apparaat met een behoorlijk accupack. In electronisch en digitaal opzicht heeft het de eigenschappen van de RT82.

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#14 Bericht door PC1L »

Vanwege het uitblijven van een reactie zie hier http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=18778 ben ik zo vrij geweest om deze extra vraag nog een keer te plaatsen onder Digitale modi .. met jullie welnemen :mrgreen:

Nog een vraagje over de prgr van TYT porto's MD-2017 .. met Firmware Ver. : S003.038 en CP Ver. : V01.17

.. indien de doelset, in dit geval waarschijnlijk je eigen set, Remote Monitor Decode heeft ingeschakeld, en het is wenselijk om dit uit te schakelen, dan zou dit moeten gebeuren in de signaling systems directory. Hiermee wordt waarschijnlijk niet menu item ( zie CPS2017 V1.17 met MD2017_RT82-NL-BE-V5a-PA3QJ-2017-06-30.rdt ) bedoeld .. daar wordt wel die mogelijkheid gegeven zodat van af de eigen set niet meer remote opdracht gegeven kan worden, of is dat niet waar ?

Weet iemand waar deze signaling systems directory zich bevindt ?

Leon PC1L.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Handleiding Tytera -> APRS

#15 Bericht door PA3BAS »

dan ook maar de vraag: wat is Remote Monitor Decode? Ik heb in ieder geval geen idee...
.... But will it blend?

Plaats reactie