DML Decentralized Media Linking

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#16 Bericht door pe1rxq »

Na wat verbeteringen is de analog_trx code nu goed genoeg om met een echte transceiver om te gaan.
Ik heb nu een Bosch KF161 aan een oud PCtje hangen en kan met een porto het DML netwerk op.
De basis voor een analoge repeater is er dus.
Ik heb wel flink wat aan de audio code moeten sleutelen, ik doe de samplerate conversie nu zelf met libsamplerate, de ingebouwde functies van ALSA zijn op zijn zachts gezegd waardeloos.

De KF161 staat nog wel op 144.800, er zit nog een kristal module in in plaats van een PLL module. Mocht iemand in de buurt van Valkenswaard wat geks horen tussen APRS door dan was ik het echt niet.....

Nu weer snel verder met FreeDV mode 2400B.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#17 Bericht door pe1rxq »

En weer wat werk af...

Ik heb nu een volwaardig data channel werkend binnen de VHF framing die gebruikt wordt voor de freedv 2400A en 2400B modes.
Dus niet alleen maar een side channel naast voice data.
Tussen twee soundcards werkt het al, nu nog testen met wat ether er tussen....

Om tijdens het zenden data en voice tegelijk te kunnen gebruiken zou het mooi zijn als de zendende software kan herkennen als de voice data stil is. Dan kan er namelijk een data frame tussendoor gezonden worden.
Wanneer deze software zelf audio sampled is dat relatief makkelijk. Bereken het vermogen van je audio samples (MS zonder de R ervoor) en je hebt een heel aardig idee of iemand werkelijk wat zegt. (Bij veel achtergrond ruis gaat dit mis, maar dan is de persoon toch al slecht te verstaan en verstoren data frames dat alleen maar verder).
Maar voor mijn DML software kan ik dat niet, daar komt de data al in codec2 formaat binnen. Gelukkig bevat elk codec2 frame al een paar bits die dergelijke data coderen. Deze zijn relatief snel en makkelijk te decoderen. Met de introductie van een nieuwe library call in de codec2 library 'codec2_get_energy()' is dit ook opgelost.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DML Decentralized Media Linking

#18 Bericht door elsinga »

Ik blijf dit even met interesse volgen, maar heb weinig toe te voegen (helaas). Dus ik ben blij met de status updates! :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#19 Bericht door pe1rxq »

Ik zal ze blijven doen!

Hierbij dan ook maar een volgende update: Een gecombineerde voice en data uitzending is gelukt!
Het afstands record voor een freedv 2400B voice+data verbinding op UHF staat sinds vandag op 0.0003 Km!

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#20 Bericht door pe1rxq »

De laatste tijd weer wat aan het sleutelen geweest met audio streams. Omdat de microfoon in mijn Acer laptop nogal slecht is (prima te gebruiken als random generator of om te kontroleren dat je lichtnet adapter het nog doet) gebruik ik vaak een externe USB audio interface. Ook vind ik het wel fijn om een echte PTT knop te hebben. Dat werkt een stuk fijner dan spatie balken of enter toetsen.

Daarom maar eens een goedkoop chinees prul laten komen: (kost nog geen euro)
Afbeelding

Het is een simpel ding: audio in en uit en een paar knoppen voor volume e.d.
Het mooie van dit soort knoppen is dat ze over het algemeen standaard input devices zijn en door Linux keurig als een input device beschikbaar worden gemaakt. Nu hoef ik alleen nog maar in mijn programma het juiste input device te 'claimen' en op events te wachten. De volume knoppen zijn inneens PTT knoppen geworden.
Door nu een simpel headsetje aan te sluiten kun je al heel aardig werken.

Maar er kan nog wat meer....

Van binnen zit niet echt veel:
Afbeelding
Afbeelding

Welke chip er precies inzit zal ik wel nooit achterkomen, maar gelukkig is wel goed te zien dat de toetsen bij indrukken naar nul schakelen.
Dat komt prima overeen met de PTT knop in zo'n beetje elke microfoon!

Ik heb een oud speakertje genomen en daar een microfoon plug opgezet.
Nu zijn veel microfoons nog dynamisch, en dus moet er een klein versterkertrapje bij bestaande uit een simpele NPN transistor en een 150K weerstand.
De interface was al voorzien van een 1k2 pullup voor electreet microfoontjes, dus samen vormt dit een simpel versterkertje.
Afbeelding

Op de foto zijn ze nog niet te zien, maar ik heb hier en daar nog wat conensators gestrooid om het geheel nog wat te onstoren.

Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

Nu heb ik tijdens het testen weer het gevoel dat er een echte verbinding gemaakt wordt.
Volgendestap is het opbouwen van een komplete keten tussen een laptop met FreeDV en een VHF porto:

USBmicrofoon --- laptop --- FT817 --(UHF FreeDV)-- KF452 --- PC --- (DML netwerk) --- PC --- KF161 --(VHF analoog)-- portofoon.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#21 Bericht door pe1rxq »

En na flink wat debuggen werkte het vanavond voor het eerst echt goed.
De KF452 moest eerst nog opnieuw afgeregeld worden voordat verbindingen in duplex mode lekker werkten.

Als het een beetje mee zit dan gaat hij mee naar het VPK....
De repeater werkt met FreeDV mode 2400B, 431.8125 MHz in, 439.4125 MHz out (7.6 MHz shift)
Voor VHF neem ik een KF161 mee die ouderwets analoog FM doet op 145.325 MHz
Beide gaan met een duplexer op een Diamon X4000 op een surf mast van 4m. (Inmiddels getest in de achtertuin)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: DML Decentralized Media Linking

#22 Bericht door pa3dsc »

wat moet ik gereed maken om op het VPK als tegen station te dienen??

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#23 Bericht door pe1rxq »

De nieuwe 2400bit modes zitten nog niet in de laatste release (0.5) maar alleen in de development versie.
Deze is wel te krijgen met subversion:

Code: Selecteer alles

svn co https://svn.code.sf.net/p/freetel/code/codec2-dev codec2-dev 
Als je dit bouwt en installeerd heb je de juiste codec2 en freedv library.
(Oh ja, ik ga er vanuit dat je alles op een linux systeem doet, hoe dit met windows of osx zou moeten weet ik niet.... )

Daarna heb je mijn code nodig om een freedv modem en analoge mic/speaker aan te sturen

Code: Selecteer alles

git clone http://video.vreeken.net/~pe1rxq/eth_ar.git/
Ik heb voor wat fotos een station opgebouwd op de eettafel. (Meteen weer een afstands record erbij)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het bestaat uit:
-Laptop
-USB audio interface voor mic/speaker en ptt schakelaar
-USB audio interface met line-in en line-out naar FT-817
-USB seriele interface voor ptt naar FT-817
-Interfaceje voor de FT817, eigenlijk niet veel meer dan wat connectoren en draadjes. Zit alleen een NPN transistor bij om met de seriele RTS lijn de PTT van de FT817 te bedienen.
-FT817
-USB hubje om alles aan de laptop te hangen.

Op de laptop zijn de audio interfaces hw:2 en hw:3 geworden (hw:0 en hw:1 zijn de ingebouwde audio devices, in mijn geval zo slecht dat ik ze niet gebruik)

Op de laptop start ik twee programmas (in de eth_ar directory):

Code: Selecteer alles

./freedv_eth -c pe1rxq -M 2400B -s hw:2 -P RTS -p /dev/ttyUSB0 -d 200 -t 200
freedv_eth wordt hier gestart met een aantal argumenten:
-c met mijn callsign (wordt meegestuurd tijdens zenden van data)
-M met de freedv mode, in dit gevall 2400B
-s met het audio device naar de trx
-P met de PTT methode (RTS lijn van een seriele poort)
-p met de seriele poort.
-d en -t met de delay en tail tijden voor data (in miliseconden)

Vanaf nu heb je een nieuw netwerk device genaamd 'freedv'. Je kunt er nu al data mee verzenden (b.v. ping)

Code: Selecteer alles

./analog_trx -S -n freedv -s "hw:3" -t 0 -M 1300 -r 48000 -i /dev/input/by-id/usb-0d8c_USB_PnP_Sound_Device-event-if03 -c pe1rxq
analog_trx is de andere helft
-S dit zorgt ervoor dat analog_trx niet zelf een netwerk device maakt, maar aanhaakt bij een al bestaand.
-n Het netwerk device 'freedv'
-s het audio device voor speaker en mic.
-t De extra tail tijd voor audio (niet nodig, er hangt geen zender aan deze kant)
-M de codec2 mode die gebruikt wordt. (1300 bps)
-r De audio sample rate, sommige devices hoeft dit niet, bij andere is het resultaat beter als je het met deze optie forceert op een veelvoud van 8000
-i Het input device, dit is het event device waar de knopjes van het audio interfaceje binnen komen, wordt gebruikt voor ptt.
-c De callsign die gebruikt wordt voor audio pakketen

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: DML Decentralized Media Linking

#24 Bericht door pa3dsc »

alleen op 431.8125 MHz in, 439.4125 MHz out (7.6 MHz shift) ??
en op VHF 2 meter ??

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#25 Bericht door pe1rxq »

Op 2m gebruik ik 145.325 MHz, maar geen freedv, gewoon ouderwets analoge FM.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#26 Bericht door pe1rxq »

Zojuist een mailtje van Bob WB4APR gehad, APFPRS is officieel geregistreerd.
Waar zou ik die toch voor nodig hebben......

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: DML Decentralized Media Linking

#27 Bericht door PE2AAB »

Gaaf Jeroen!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#28 Bericht door pe1rxq »

En hij staat op de kaart:

Code: Selecteer alles

PE1RXQ-0>APFPRS,qAR,PE1RXQ-3:!5121.17NF00526.64E#000/000/A=000082
Tijdens een QSO wordt nu niet alleen een callsign automatisch verstuurd, maar ook zo nu en dan een FPRS positie packetje.
Op de repeater draait 'fprs2aprs_gate' welke het binaire FPRS formaat omzet naar APRS formaat en het internet op stuurt.
De informatie in dit packet koste slechts 19bytes wat neer komt op 3 FreeDV frames of 120ms
Als je geen nuttige koers of hoogte informatie hebt kun je alleen een positie en symbool al verzenden met 2 frames (80ms).
Zelfs als het QSO niet stil genoeg is en dit geforceerd wordt verstuurd kost dat nog zo weinig tijd dat het praktisch niet hoorbaar is.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DML Decentralized Media Linking

#29 Bericht door pe1rxq »

Een paar fotos van het VPK:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: DML Decentralized Media Linking

#30 Bericht door PE2AAB »

Leuk om de opstelling te zien. Uiteraard ook mooie apparaat houders!
Ik neem aan dat die ook benodigd zijn voor het systeem en dat je de inhoud tijdens de experimenten nuttigt?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie