Hytera PD-365

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Hytera PD-365

#1 Bericht door pd5r »

Goedendag,

Als 'verse' zendamateur wil ook ik de sprong in de wereld van DMR wagen.
Ik wil een portofoon en dan voornamelijk gebruiken in de direkte omgeving van de repeater Utrecht (woon in Houten en werk in Nieuwegein), maar ook op vakantie zou hij mee moeten kunnen.

Nu denk ik dat de Hytera PD-365 een heel lief en leuk apparaat is, maar ben mij bewust dat dit model wat beperkingen kent.
Zo heeft hij een kleine, niet afneembare antenne. En het geheugen is ook kleiner als bij de meeste grotere modellen.

Wellicht heeft iemand ervaring met dit model en kunnen mijn vragen worden beantwoord.

- Hoe is de gevoeligheid, zowel voor DMR als ook voor analoog (PI2NOS)?
- Is het geheugen toereikend voor de opslag van de benodigde gegevens?

Ben benieuwd.

73

Rogier
Bijlagen
pd365.jpg
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hytera PD-365

#2 Bericht door PD0AC »

pd5r schreef: - Hoe is de gevoeligheid, zowel voor DMR als ook voor analoog (PI2NOS)?
Prima, maar de kleine antenne heeft wel zijn beperkingen.
- Is het geheugen toereikend voor de opslag van de benodigde gegevens?
Zelfs een porto met 1000 kanalen zit bij de huidige stand van zaken bijna aan zijn maximum, bij de PD-365 zul je dus keuzes moeten maken (minder repeaters programmeren, misschien zelfs leren leven met nummertjes i.p.v. callsigns in het scherm).

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Hytera PD-365

#3 Bericht door Laurens PD9X »

Ik heb sinds vorige week de Tytera MD380, een prima portofoon voor een nog betere prijs!

texas
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2014, 13:54

Re: Hytera PD-365

#4 Bericht door texas »

Heb ook een PD365 in combinatie met een dv4mini dongle.
Ontvangst van de porto is prima ook op de analoge repeaters.
Kwa zenden weinig verschil met mijn yaesu FT-60 al ik in de auto zit.
Vanaf Groningen red ik het makkelijk naar de Motorola repeater in delfzijl (alleen jammer dat daar bijna niks te doen is).

Vanaf thuis zijn er weinig dmr repeaters bereikbaar en i.c.m. de dv4mini dongle is het een ideale portofoon.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Hytera PD-365

#5 Bericht door pd0rkc »

Beste Hans,

De gevoeligheid van de Hytera PD365 is prima.
Volgens de specificaties:
0.22 μV (12 dB SINAD) zowel analoog als digitaal.

Channel capacity 256 (128 analog + 128 digital).
Als dit voor jou beperkt is dan kun je zelf ook meer verschillende codepluggen maken, als je naar andere
regios gaat dan een codeplug laden met alle frequenties die je nodig hebt in die regios.

De niet afneembare antenne is inderdaad een beperking ook als je mobiel over een repeater wilt werken.
Misschien is het wel handig om in de toekomst een dongle te kopen voor een hotspot in je eigen omgeving.
Tegenwoordig is de DV4mini populair echter hoor ik nog veel klachten waarschijnlijk zitten er nog wat bugs in de software.
Dan is er nog de DVmega hotspot die in de eerste instantie ontwikkeld was voor DSTAR, kort geleden werkte
deze ook op de DV4mini software als DMR hotspot.
Ik heb begrepen dat dit niet meer het geval is met die nieuwste versies.
Ik verwacht in de toekomst nog wel software (voor de DVmega) die dat wel mogelijk maakt.
Beter is nog even afwachten op nieuwe ontwikkelingen.

Cor PD0RKC

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hytera PD-365

#6 Bericht door PA3BAS »

Porto werkt prima. Is gevoelig, zowel analoog als digitaal. Je kan niet alle amateurs met een dmr-nummer in het geheugen zetten, en ook wat minder geheugenplaatsen voor repeaters, maar met wat slim plannen, en (zoals eerder gezegd) gericht een codeplug laden als je op pad gaat, kan je er goed mee werken.

Een optie heeft ie niet, en dat is automatische roaming. Dat moet je ouderwets met het handje doen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hytera PD-365

#7 Bericht door pd5r »

Dank voor de reacties! Veel duidelijk wat betreft de verschillende ervaringen.

De Tyt MD-380 heb ik ook overwogen, maar hoor ook wel dat hier en daar nog kinderziektes in het model zitten.
Ik denk dat de Hytera modellen kwalitatief toch een stuk beter zijn en dat dit op lange termijn een voordeel zal zijn.

73

Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hytera PD-365

#8 Bericht door Thijzer »

Sinds enkele dagen de MD-380 in bezit en zeer tevreden. Afneembare antenne was voor mij een must omdat ik thuis net niks ontvang, of ik moet op zolder staan. In de auto gebruik ik een magneetvoetje van het radiomuseum, zo'n 2x 1/4 golf en dat werkt als een speer.

Kinderziektes? De firmware die ik gebruik, kent geen ziektes voor zover ik kan beoordelen. Ik krijg goede reacties over het audio en ben zelf ook tevreden.

Dus bedenk goed wat je wilt, je kunt een euro meer 1x uitgeven.

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hytera PD-365

#9 Bericht door pd5r »

De keuze is gemaakt. bedankt voor alle input.

Dankzij PA3BAS een mooie PD-365 over kunnen nemen. Nu ervaring op DMR gebied opdoen :wink:

73
Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hytera PD-365

#10 Bericht door pd5r »

Tsja, dan toch een vraag na een aantal dagen stoeien met de porto.

Ik ontvang (als ik signaal heb vanuit Apeldoorn) met regelmaat tekst berichten met getallen. Voorbeeld: 40111N1832E00.6
Het zullen waarschijnlijk data zijn voor plaats bepaling, maar waarom ontvang ik die?

73
Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Plaats reactie