Instellingen C4FM via PI1NOS?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Instellingen C4FM via PI1NOS?

#1 Bericht door PA3HHO »

Ik probeer met mijn FT-991 digitaal over PI1NOS te komen. Omdat de repeater in FM uitzendt, moet ik "split" werken. Ik heb dus VFO B ingesteld op de ingangsfrequentie 430.725 mode C4FM V(oice)W(ide) en VFO A ingesteld op de uitgangsfrequentie 438.325 mode FM. Ik luister op VFO A (uitgang) en heb split aanstaan. Met FT-1DR porto kan ik op ingangsfrequentie bij TX inderdaad mijn C4FM signaal ontvangen. Toch lijkt de repeater niet open te gaan: zie ik iets over het hoofd?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#2 Bericht door PD0AC »

Met 'split' bedoel je waarschijnlijk dat je gebruik maakt van AMS (Automatic Mode Select)?

Kom je er analoog wel overheen?

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#3 Bericht door Randy »

Heb je de laatste firmware? Het Fusion systeem is nog verre van uitontwikkeld en bevat de nodige bugs.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#4 Bericht door PD0AC »

Randy schreef:Het Fusion systeem is nog verre van uitontwikkeld en bevat de nodige bugs.
Zei hij, zeer diplomatiek! :mrgreen:
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#5 Bericht door PA3HHO »

Ik ben er uit! Ik zag inderdaad AMS (automatic mode select) over het hoofd Hans. Je wilt op uitgang in een andere mode (FM in dit geval) luisteren dan je op de ingang ingang wilt zenden (C4FM VW). Dat krijg je normaliter niet voor elkaar wanneer je een repeater shift gebruikt (mode is dan voor in- en uitgang gelijk) daarom werkte ik split; luisteren op VFO A (= repeater uitgang) in FM en zenden op VFO B (= repeater ingang) in C4FM V(oice)W(ide). Met split bedoelde ik dus niet AMS, maar dat wel het antwoord op mijn vraag HI.

Ik kende de optie eigenlijk wel, maar omdat ik daar niet voor kon kiezen in het mode schermpje heb ik er niet meer aan gedacht. Je moet als mode C4FM kiezen en daarna kun je als optie AMS aan- of uitzetten. Het werkt nu prima.

De firmware is de meest recente (juli 2015). Tot nu toe geen last gehad van bugs, sterker nog, ik ben zeer tevreden over de FT-991.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#6 Bericht door PD0AC »

PA3HHO schreef:Ik ben er uit! Ik zag inderdaad AMS (automatic mode select) over het hoofd Hans. Je wilt op uitgang in een andere mode (FM in dit geval) luisteren dan je op de ingang ingang wilt zenden (C4FM VW). Dat krijg je normaliter niet voor elkaar wanneer je een repeater shift gebruikt (mode is dan voor in- en uitgang gelijk) daarom werkte ik split; luisteren op VFO A (= repeater uitgang) in FM en zenden op VFO B (= repeater ingang) in C4FM V(oice)W(ide). Met split bedoelde ik dus niet AMS, maar dat wel het antwoord op mijn vraag HI.

Ik kende de optie eigenlijk wel, maar omdat ik daar niet voor kon kiezen in het mode schermpje heb ik er niet meer aan gedacht. Je moet als mode C4FM kiezen en daarna kun je als optie AMS aan- of uitzetten. Het werkt nu prima.

De firmware is de meest recente (juli 2015). Tot nu toe geen last gehad van bugs, sterker nog, ik ben zeer tevreden over de FT-991.
Mooi, geregeld! De bugs en gebreken in de software / firmware betreffen voornamelijk de combinatie Yaesu repeaters en Wires-X koppelingen, niet zozeer de setjes. Wirex-X is voorlopig Wires-Niks, totdat Yaesu eindelijk eens met deugdelijke software komt opdraven.

Aziaten en software... zucht. Het lijkt Baofeng wel.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA8C
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:31
Roepletters: PA8C
Locatie: Haarzuilens

Re: Instellingen C4FM via PI1NOS?

#7 Bericht door PA8C »

Maar ehh, jij bent toch Mr. Baofeng Hans? :lol:
Btw ik heb nu ook PI1NOS en PI1AMS hier in de analoge set geprogrammeerd en monitor daar ook.
Het is daar opvallend stil vergeleken met z'n broertje PI2NOS :)
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

Plaats reactie