Hoe een DMR repeater "regelen"?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Hoe een DMR repeater "regelen"?

#1 Bericht door elsinga »

OM's,

het nederlandse DMR netwerk groeit mooi, met nu Spakenburg en Nijverdal er bij en PI1ZLB die naar een mooie locatie verhuist. Maar, hier in het noorden is het qua dekking nog wat minder. En dan ga je wel eens wat mijmeren... Vooral of er niet een repeater te regelen valt. :)

Nu staat er hier in Friesland bij Tjerkgaast een mooie Alticom toren van 118m hoog. En ik weet van Micha dat Alticom niet onwelwillend tegen dit soort zaken staat (er hangen veel meer repeaters in hun toren :) ). En hij vertelde ook dat er best wat eisen zijn qua toegang en zo. Prima. Maar daar heb je niet zoveel aan als je geen repeater hebt om te plaatsen en zo.

Hoe doet "men" dat normaliter? Hoe kom je aan een repeater (dan wel het geld om er eentje te kopen)? Hoe zit het met de jaarlijkse kosten? Want naast dat een hobby geld mag kosten moet dat natuurlijk niet te veel zijn. ;)

Wie heeft hier ervaring mee en kan hier iets over vertellen?

P.S. even met een online tool een berekend dekkingsplaatje gemaakt en qua dekking zou een opstelling daar op 100m hoogte en met 20W output in een rondstraler dekking geven tot aan Drachten, de hele NOP en tot net in Noord-Holland. Zou dus een mooi dekkingsgat wegnemen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#2 Bericht door PA3BAS »

Crowdfunding? Sponsor zoeken? Club in de buurt vragen? Langs de deuren gaan met een collectebus?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#3 Bericht door PE2AAB »

Veel ons kent ons werk. Mijn werkgever was Novec (oude Nozema) dus daar was het regelen :)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#4 Bericht door elsinga »

Inmiddels al een aanbod om de repeater zelf tegen inkoopsprijs te kunnen aanschaffen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#5 Bericht door PA3BAS »

Zo, ben je ineens een repeater aan het 'regelen'.... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Even afwachten Robert. Ik heb vernomen dat er door de repeater commissie Heerenveen wat balletjes opgegooid zijn of er behoefte is voor een repeater. Neem anders even contact met ze op

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#7 Bericht door elsinga »

Ik ga nog niks echt regelen, maar als het zover is zou ik wel graag willen weten wat er allemaal nodig is. ;)

Maar als de jongens uit Heerenveen bezig zijn, prima! Ik hoorde ook al dat PI1TBG op weg is naar het noorden. Zou met elkaar te maken kunnen hebben. Op de Friese Radio Markt had PA1HUE het er al over dat PI2HVN heel weinig meer gebruikt wordt (vanwege PI2NON) en dat het vernieuwen van de ATOF een moment is om te kijken of'ie blijft of niet. Ik zou vervanging door een DMR repeater erg mooi vinden in elk geval. Qua dekking zou dat een behoorlijk stuk schelen in een groot deel van Friesland, vooral daar waar PI1DRA geen dekking heeft.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#8 Bericht door paulp »

Hoi Robert,

Ik denk dat je wat aan de voorzichige kant bent qua dekkingsgebied, als ik de gegevens inklop met 10 watt honderd meter zie ik een aanzienlijk groter gebied.

Groet,

Paul
Bijlagen
tjerkgaast.png
I thought, I thought of everything

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#9 Bericht door elsinga »

Standaard geeft die tool een grens van 0.5 uV(?) aan, ik heb deze verhoogd naar 1,25 zoals in de specs van mijn DMR porto staat. Dat geeft het verschil, want dit plaatje komt me heel bekend voor. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe een DMR repeater "regelen"?

#10 Bericht door paulp »

Laten we een fieldtest doen is het nu uitstekend weer voor :) . Overigens reken ik hier met 1,57 uV(groen) en 0,5 uV(geel) en heb met 10 Watt gerekend.(3 dB minder als de 20 Watt van jou) Hoe dan ook het zou een mooie locatie zijn en hoop dat deze er daadwerkelijk komt.
I thought, I thought of everything

Plaats reactie