Wie gebruikt er tetra

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Wie gebruikt er tetra

#1 Bericht door pe2cvf »

Sinds enige tijd zijn er enkele amateurs waaronder ikzelf bezig met tetra.
Wij hebben een aantal motorola en Sepura portofoons en een mobilofoon, en gebruiken deze in dmo.
De mnc en mcc hebben we overgenomen van de "amersfoortse programmering".
Mcc 204, mnc 7373 en gissi 1000

Zijn er ook dmo repeaters in gebruik? En misschien wel een tetra tmo node?

Zijn er nog meer amateurs die met tetra bezig zijn, en is er een plek op internet waar info gedeeld wordt. Op dit forum en op Hamforum.nl zijn de laatste berichten van eind 2014

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wie gebruikt er tetra

#2 Bericht door PA3BAS »

Ja, ik. Maar dat wist je al...:)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#3 Bericht door elsinga »

Volgens mij PA0ETE ook.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Wie gebruikt er tetra

#4 Bericht door pe2cvf »

Ik heb de experimenten van John uiteraard ook gevolgd, maar het lijkt erop dat het stil is geworden op dat vlak

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#5 Bericht door elsinga »

Mijn indruk is dat Tetra bij amateurs lang niet zo leeft als DMR.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH0DV
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 dec 2012, 12:43
Roepletters: PE1PMJ

Re: Wie gebruikt er tetra

#6 Bericht door PH0DV »

In Huizen en Almere gebruiken we zo nu en dan Tetra. Ook in Lelystad zitten enkele amateurs. Tussen Huizen en Almere is goed te werken. Wij zitten meestal op 430.0125 Mhz.

MCC - Landcode: 204
MNC - Netwerkcode: 7373
GSSI - Groepcode: 1000
430,0125 MHz

http://www.ham-tetra.nl/frequenties.html

73's
Dick
PH0DV

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#7 Bericht door PA0ETE »

Niet alleen dat, ik zie via de websdr die sinds kort bij PI3UTR staat ook wel eens een repeater aan staan op 430,0125 ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#8 Bericht door PA0ETE »

pe2cvf schreef:Ik heb de experimenten van John uiteraard ook gevolgd, maar het lijkt erop dat het stil is geworden op dat vlak
Het probleem is een beetje dat ik een ATOF heb aangevraagd voor een aantal digitale experimenten, waaronder een Tetra-repeater op 430,975. Ik heb zo'n repeater in opslag staan, met 10W output, ik kan hem zo ergens opstellen en in gebruik nemen. Alleen, kreeg ik geen vergunning die een bandbreedte van meer dan 12,5 kHz toestaat, terwijl Tetra 25 kHz breed is.

Ik sluit niet uit dat ik nog een keer een nieuwe poging waag om dat in de ATOF aangepast te krijgen. Ik wilde meerdere mode's op die frequentie maken, de afgelopen twee jaar heeft er steeds D-STAR (met D-RATS) aan gestaan. Ik sta nu op het punt om hem op dPMR (Kirisun-variant) te gaan gebruiken. In de toekomst moeten die mode's via DTMF omgeschakeld kunnen worden. Ik wil er met name ook nog FreeDV aan toevoegen, en als het lukt met de ATOF dus ook weer Tetra. Ik kan er op zich zo mee in de lucht komen. Het staat aangesloten, maar ik heb geen super-antennes voor 70 cm.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#9 Bericht door PA0ETE »

N.b. Tetra komt minder ver dan de meeste digimode's (het is vooral ontworpen voor gebruik in netwerken, daar maakt dat niet zoveel uit), maar de geluidskwaliteit is echt super.

PH0DV
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 dec 2012, 12:43
Roepletters: PE1PMJ

Re: Wie gebruikt er tetra

#10 Bericht door PH0DV »

Ik heb enige tijd geleden contact gehad met het AT m.b.t. het 25Khz probleem. In het amateur overleg van j.l. is er een nieuw voorstel gedaan waarin er meer ruimte is voor het aanvragen van een ATOF. Via de vereniging is dit ook aangekaart. Ik zit met smart op de inhoud van het voorstel te wachten want die zou via de vereniging gepubliceerd gaan worden.

Ik verbaas me af en toe over de afstand die je nog kan overbruggen met Tetra. Ik werk hier vanuit Huizen zonder problemen met stations in Almere buiten (doemere). Daarvoor heb je uiteraard wel een buiten antenne nodig.

@John: Weet jij iemand die de beschikking heeft over software en of programmeerkabel voor de BHR21? Ik begreep dat jij daar ook wat mee gedaan heb? Ik zelf werk met Motorola maar lokaal werkt hier iemand met een BHR21. We willen eens in de software kijken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#11 Bericht door PA0ETE »

Marco, PA1MOS heeft alle programmering gedaan. Ik kan hem wel vragen of hij de programmering van een apparaat voor je kan aanpassen.
De software is nogal problematisch, per kanaal dat je programmeert kost het ongeveer een kwartier. Lang verhaal hoe dat zo gekomen is :-)

De firmware van de BHR21's, althans, die bij mij vandaan komen, ondersteunt overigens nog geen repeatergebruik. Daar heb je nieuwere firmware voor nodig, en ze werken ook niet vanaf 431 MHz en hoger.

PA2JIM
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2009, 15:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Wie gebruikt er tetra

#12 Bericht door PA2JIM »

Zijn er ook meer zendamateurs actief in de buurt van Apeldoorn met TETRA?

Reink
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 apr 2014, 16:29
Roepletters: PA3RD
Locatie: Zevenaar

Re: Wie gebruikt er tetra

#13 Bericht door Reink »

PA2JIM schreef:Zijn er ook meer zendamateurs actief in de buurt van Apeldoorn met TETRA?
Vorige week in Arnhem een gesprek gevolgd over Tetra, een aantal mensen hier is iets aan het doen met Tetra. Mogelijk is dit dichtbij genoeg vanuit Apeldoorn, ik wete allene niet met welke programering en op welke frequenties deze mensen actief zijn.

PA2JIM
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2009, 15:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Wie gebruikt er tetra

#14 Bericht door PA2JIM »

Okay, top! Ga ik eens over de "digitale" band draaien. :D

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er tetra

#15 Bericht door PA2OLD »

Bericht van de DMR groep Arnhem op hun Facebook pagina:

Experimentele TETRA DMO repeater actief in Arnhem

Vanaf heden is er een bemande experimentele TETRA DMO repeater actief in Arnhem met onderstaande netwerkinstellingen
De repeater is dan ook niet 24/7 in de lucht

Frequentie : 430.4000 Mhz ( HAM Amersfoort 02 )
MCC ( landcode ) : 204
MNC (netwerkcode ): 7373
GISSI ( gespreksgroep ) : 1000

Deze instellingen zijn overgenomen uit de veelal voor geprogrammeerde “HAM Amersfoort” programmering.
Veel aangeboden Tetra apparatuur is daarom al voorzien van deze netwerkinstellingen.
Reeds is er met onderstaande apparatuur succesvol verbinding gemaakt met de DMO repeater :

Sepura SRM2000 TG
Sepura SRP2000 TG
Sepura STP9040

De Motorola MTP700 is NIET compatible met DMO repeaters en kan dan ook niet worden gebruikt op deze DMO repeater.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie