Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

thuis gebruik ik voor contesten met N1MM (SSB en CW) als interface de MicroKeyer II. Ik heb daarbij toen meteen
2 kabels aangeschaft: eentje voor thuis aan de FT847 en eentje voor zowel de FT817 als de FT857.

De FT857 gebruik ik in de camper. Daar wil ik ook nog wel eens aan een contest meedoen, dus zoek ik een niet te
dure interface, vooral om te kunnen CW'en vanaf het toetsenbord. De kabelset heb ik al, dus ik zoek een niet te
duur MicroHam-interface.

Dan kun je kiezen uit 2 voor dezelfde prijs (€ 138): de Microham USB III en de Microham CW Keyer. Omdat er bij
de Microham USB III óók CW wordt genoemd en deze interface bovendien een eigen soundkaart aan boord heeft en
ook geschikt is voor allerlei digitale modi vraag ik me af wat nou de beste keuze is voor mijn situatie. Ik kom er niet
goed uit, wat zijn nou de verschillen?

Oeps, op de onderste foto van de CW Keyer zie ik dat mijn kabelset helemaal niet bruikbaar is. Dan zou ik dus
automatisch uitkomen bij de USB Interface III. Maar kan ik daarmee fatsoenlijk CW doen vanaf het toetsenbord?

Afbeelding

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#2 Bericht door PA3DAT »

Terwijl ik dit allemaal zit neer te pennen heb ik al ontdekt dat mijn DB37-kabelset helemaal niet past op bovengenoemde
kastjes... Dus dan komt er weer € 60 bij voor een kabelset en kan ik niet zo goed op zoek gaan naar iets goedkopers...

Of gewoon de MicroKeyer II van thuis meenemen op vakantie! :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#3 Bericht door elsinga »

Ik zou gewoon de bestaande spullen meenemen. Net iets meer werk, maar het werkt wel zoals je gewend bent.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#4 Bericht door pe5jw »

Aloys kabel van de mk2 is niet het zelfde als bv de usb2 en 3.
Ik zou gewoon de mk2 mee nemen die heb je ja al.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#5 Bericht door PA0CMU »

Aloys,

Voor CW met het toetsenbord in N1MM kan je ook gewoon de DTR lijn van de COM-poort gebruiken. Dat doe ik al jaren met succes met behulp van een extra optocoupler. Er wordt aan alle kanten geroepen dat dat niet werkt vanwege timingsproblemen door MS Windows maar dat heb ik nog nooit ondervonden. Wil je dat toch omzeilen dan kan je terugvallen op b.v de K1EL Winkeyer die als kit verkrijgbaar is bij K1EL, of m.b.v. een Arduino bordje en software van K3NG die je zo kan downloaden. In die keyer zit een Winkey emulatie die het ook prima doet.

Overigens hebben de Microham doosjes ook de K1EL Winkey softare aan boord. Het is maar wat je wil.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#6 Bericht door PA3EYC »

Aloys,
Waarom zoveel geld uitgeven voor een CAT/CW interface.
Zie mijn CAT/CW interface voor nog geen €10.
Met de juiste stekkers is die voor elke tranceiver geschikt. Ik heb deze al gebruikt met mijn KX3, FTdx5000 en met een K3.
Het is belachelijk wat sommige leveranciers van CAT interfaces tegenwoordig durven te vragen. En moet je er ook nog een kabel bijkopen die voor nog geen €10 te maken is.
Mijn zelfbouwinterface is, qua CAT en CW, exact gelijk aan de USB3. De USB3 heeft geen K1EL-Winkey en gebruikt ook gewoon de DTR lijn.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#7 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:Dan kun je kiezen uit 2 voor dezelfde prijs (€ 138): de Microham USB III en de Microham CW Keyer. Omdat er bij
de Microham USB III óók CW wordt genoemd en deze interface bovendien een eigen soundkaart aan boord heeft en
ook geschikt is voor allerlei digitale modi vraag ik me af wat nou de beste keuze is voor mijn situatie. Ik kom er niet
goed uit, wat zijn nou de verschillen?
De USB3 heeft wel een geluidskaart en geen K1EL winkey chip.
De CW keyer heeft wel een K1EL winkey chip en geen geluidskaart.
Als je beide in één interface wil dan moet je de DigikeyerII hebben. Is uiteraard nog duurder.

Voor de duidelijkheid. Mijn interface(je) komt overeen met:
usb2.JPG
usb2.JPG (21.21 KiB) 7248 keer bekeken
Plaatje gepikt van de microham USB2.
PTT doe ik via de CAT (kan ook met vox). Maar met een extra optocoupler voor de PTT klopt het plaatje.
Meer is voor CW en CAT (en PTT) niet nodig. Ik heb dit op St Maarten gebruikt met N1MM.
Voor de 857 heb je zelfs de TTL naar rs232 omzetter niet nodig. Scheelt weer $0,95.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#8 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor alle antwoorden zover, ik moet het nog eens even rustig bestuderen.

Een Arduino-oplossing spreekt me ook wel aan, ik was al begonnen om me wat in die materie in
te lezen naar aanleiding van het interessante artikel in de NL-rubriek van de laatste Electron.
Maartens oplossing lijkt ook wel mooi, compact en niet té moeilijk.

Ik kom er nog op terug...

ps: de bestaande spullen is niet handig; ik ga niet voor elk weekendje weg met de camper mijn
MicroKeyer II uit de shack halen en meenemen. Ik wil een -niet te dure- permanente oplossing
voor in de camper. Iets wat ik erin kan laten zitten, net als de FT857 die ingebouwd zit.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#9 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:.....De FT857 gebruik ik in de camper. Daar wil ik ook nog wel eens aan een contest meedoen, dus zoek ik een niet te
dure interface, vooral om te kunnen CW'en vanaf het toetsenbord.....
Aloys,
Ik had exact dezelfde reden. Daarom even wezen Googelen en vond toen de SUCCI. SUCCI stands for "Simple USB CAT & CW Interface".
Ik heb de schakelingen (USB>TTL en TTL>rs232) en optocoupler op eBay bij elkaar gescharreld en zowel de CAT als CW aansluiting met een 3,5mm audiostekker uitgevoerd. Dat is voor de KX3 voldoende. Voor andere sets maak ik gebruik van verloopjes. Voor CW is vaak een verloop naar 6,3mm nodig. En voor de CAT heb ik adapters gemaakt naar DB9F (o.a. de FTdx5000) en DB9M (o.a. de K3).
Voor de FT857 kan je natuurlijk direct een minidin8 gebruiken of de interface uitvoeren met 3,5mm audioplugje en een verloop naar minidin8 voor $1,78. Bijvoorbeeld 2x audio female en minidin8.
Voor het aansluiten van de CAT (TX & RX) spiek ik even hier.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#10 Bericht door pe5jw »

Ik snap hem :) instappen en wegwezen.
Binnenkort even babbelen ik heb denk ik wel wat voor je.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 386
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#11 Bericht door pd0rh »

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om cw te gaan leren met een recht toe recht aan sleutel of een paddle kost nog minder....enkel de uitgave van een cw sleutel.... :wink:

Ik ben zelf met een bluetooth module bezig die zou hier (als project) ook van pas kunnen zijn.
Alleen ben je dan weer beperkt tot een drie draads seriële verbinding en dat is nou net niet de bedoeling.
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#12 Bericht door PA3EYC »

Ik heb hier ook een bluetooth CAT interface gemaakt. Werkt perfect. Echter, de logger programma's gebruiken de DTR voor CW. Dus die moet op die modules wel aanwezig zijn. Dat is bij de meeste (standaard) bluetooth modules niet het geval. Maar wel leuk om mee te experimenteren. Die modules zijn op eBay voor een paar dollar te bestellen.

Overigens denk ik dat Aloys heel goed CW kan.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 386
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#13 Bericht door pd0rh »

Hoi Maarten,

Ik was met zo'n BT module bezig om het volgende voor elkaar te krijgen :

Kenwood TH-d7e(g)2.0 ---> BT module ---> ASUS Mypal A636n met APRS/ce voor aprs in de auto...

Maar ben er achter gekomen dat de meeste BT modules met TTL werken en de TH-d7 rs232.
Dus gaan we het op onderstaande manier doen :

http://www.kh-gps.de/rs232_bt.htm

Vind het zonde om de Asus op de plank te laten liggen en stof te laten happen. In de USA doen ze het middels de Avmap5 en 6 maar die praten zelf al Kenwood dus kan er met de TM-d700 TM-d710 en de TH-d7 gewerkt worden....maar daar hangt wel een prijskaartje aan.... :(
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#14 Bericht door PA3EYC »

Ik heb deze module. Weet even niet uit mijn hoofd of ik de HC5 of HC6 module heb.
Daarachter een TTL > RS232 omzetter. En de CAT werkt.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 386
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Moeilijke keuze: Microham USB III of Microham CW Keyer?

#15 Bericht door pd0rh »

Maarten,
Ik heb de HC06....Heb jij evt nog een schema voor de rs232-->TTL converter?
Ik wil eigenlijk alles zo klein mogelijk houden omdat ik het hele spulletje in de auto wil meenemen.

Ik heb de Om van de link in mijn eerdere bericht al een mail gestuurd of hij genegen is om voor mij een printje te etsen...ik wacht even op de reply....
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Plaats reactie