Een typisch PTT schakel probleem.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Een typisch PTT schakel probleem.

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,
mogelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
- ik heb de beschikking over een klein SDR transceivertje, genaamd Lima, die prima functioneert.
- op dit moment ben ik een z.g. Preselector aan het bouwen.
Zonder in details te treden, het is de bedoeling dat de PTT van de Lima synchroon schakelt met de PTT van de Preselector.
Daar nu ligt mijn probleem en om e.e.a. te verduidelijken, stuur ik een relevant deel van het schema van de Preselector.

De ontwerper geeft hierbij de volgende informatie:

Testen van PTT relais.
Nu kijken we naar het PTT relais. Deze heeft nog een jumper nodig op JP5. Hier kun je instellen of de print op zenden gaat wanneer de PTT-ingang op + moet gaan. In Lima-SDR gaat PTT gaat op + bij het zenden. Daarom moet de jumper zo worden ingesteld dat de relais K3, K4 en K5 aantrekken zolang er geen PTT leiding is aangesloten. De weerstand R25 (100K) houdt de PTT-ingang op +, wat "Zenden" betekent. Dus je plaatst de jumper JP25 zodanig dat de relais aantrekken. Verbind je de PTT-ingang U3 kontakt 8 met massa, dan moeten de relais afvallen.
NB. De ULN2803 functioneert ook als een inverter van 5V naar 12V.

Hier zou ik denken, Oke ik plaats de jumper op 1-2 en mijn 3 relais gaan sluiten. immers punt 6 van het relais hangt aan massa.

In de praktijk.
Nu de realiteit als de Lima aan de Preselector hangt.
Ik weet zeker dat, als de Lima op zenden gaat, hij op zijn PTT uitgang een signaal van + 3.5V geeft.
De Lima PTT uitgang is tevens zeer hoog-Ohmig.
Die 3.5Volt komt m.i. ook op de PTT poort van de Preselector te staan. En de 3 relais moeten dan sluiten om ook op zenden te gaan.

En dan gaat bij mij het licht uit, gaat de Preselector op zenden?
Als de Lima op ontvangst (RX) gaat wat gebeurt er dan met de Preselector?
Is de informatie van de ontwerper wel juist?

En zo ja, waar moet ik de jumper dan plaatsen en belangrijker nog hoe werkt de schakeling dan ??

Pfff, een heel verhaal, maar misschien kan iemand mij vertellen, hoe de vork in de steel zit.

73 Cees
Bijlagen
Schakel.jpg

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een typisch PTT schakel probleem.

#2 Bericht door PA3CQN »

Standaard is de PTT ingang hoog, en bij jumper op 1-2 worden de relais aangetrokken. Zonder lima of ander signaal staat de schakeling dus altijd op 'zenden'. Sluit je op op pin 8 een laag signaal ( rx van lima ) aan dan vallen de relais af. Laag moet je in dit verband ook zien als een actief signaal, dus PTT hoog == TX, maar PTT laag == RX.

Overigens bedoel je een preselector of een extra tx-filter?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Een typisch PTT schakel probleem.

#3 Bericht door pa3cvi »

Bedankt voor je reactie,
Standaard is de PTT ingang hoog, en bij jumper op 1-2 worden de relais aangetrokken. Zonder lima of ander signaal staat de schakeling dus altijd op 'zenden'. Sluit je op op pin 8 een laag signaal ( rx van lima ) aan dan vallen de relais af. Laag moet je in dit verband ook zien als een actief signaal, dus PTT hoog == TX, maar PTT laag == RX.

Tot zover was ik er ook al uit, maar in de voorgaande post vermeldde ik al:
In de praktijk.
Nu de realiteit als de Lima aan de Preselector hangt.
Ik weet zeker dat, als de Lima op zenden gaat, hij op zijn PTT uitgang een signaal van + 3.5V geeft.
De Lima PTT uitgang is tevens zeer hoog-Ohmig.
Die 3.5Volt komt m.i. ook op de PTT poort van de Preselector te staan. En de 3 relais moeten dan sluiten om ook op zenden te gaan.


Via USB van de PC en ATTINY45-20p IC wordt met een programma de 3.5 Volt (TX), of 0 Volt en "een beetje" (RX) intern doorgegeven.
Dus of 3.5 V (TX) of 0 Volt (RX).

Als de Lima ook in TX staat, komt behalve de 5 Volt over de weerstand R25, ook nog eens de 3.5 Volt van de Lima aan de PTT poort!
Ik zou mij kunnen voorstellen dat poort 1 van IC2B nog hoog is.

Maar, als de Lima in RX komt, staat er op de PTT 0 Volt, wat gebeurd er dan ?, de 5 Volt over R25 blijft aanwezig.

Ik ben geneigd om de 5Volt voedin op R25 te verwijderen, dan werkt het wel, alhoewel

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een typisch PTT schakel probleem.

#4 Bericht door PA3CQN »

De PTT ingang is een spanningsdeler. Dus als PTT laag is staat er nog 0,45 volt op de ingang van de inverter, genoeg om als laag gezien te worden.
Ik ben wel benieuwd over welke preselector dit gaat. De lima heeft zelf al een preselector aan boord immers.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Een typisch PTT schakel probleem.

#5 Bericht door pa3cvi »

Misschien wil je mij uitleggen hoe kom je aan die 0.45 Volt komt.?
Het zal een eenvoudig rekensommetje zijn, maar bij mij lukt dat niet.

Bij Laag moet de jumper JP5 op stand 2-3
En wat gebeurt er als de PTT Hoog wordt (lees 3.5Volt).

Ik heb de Lima geheel afgebouwd en na een verbinding met IK8TEO in CW met < 1 Watt, wilde ik toch wat meer vermogen maken.
Daar zijn meerdere kits voor in de handel en uiteindelijk ik heb die van DJ0ABR gekozen. (http://www.dj0abr.de/ ......SDR/Preselector)

Op zijn site vind je alle informatie over dit project. Het is een leuk bouw project en de Preselector ben ik momenteel aan het afbouwen.

73 Cees

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een typisch PTT schakel probleem.

#6 Bericht door PA3CQN »

De spanningsdeler bestaat uit 100k + 10 k. De spanning is dan 5 /( 10k+1k) * 1k = 0,45 volt.
Als je het schema bekijkt dan zie je dat ook de bandselectors op dezelfde manier geschakeld worden.
Zoals ik het zie moet bij de lima op jmpr 1-2. Het tx/rx relais is dan aangetrokken bij een hoog op pin 8 van de connector ( stand zenden ) en valt af als pin 8 laag wordt ( rx ).
De alinea waarin dat wordt uitgelegd is misscien wat warrig, daar had ook gewoon mogen staan op welke positie de jumper moet voor de lima.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie