JT65 terrestrial op 2 meter

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7MDJ
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2012, 18:37

JT65 terrestrial op 2 meter

#1 Bericht door PD7MDJ »

Mijn favoriete digimode op HF is op het moment JT65A. Het is een fantastische manier om met weinig vermogen en relatief simpele antennes DX te werken die je in phone of zelfs PSK31 anders niet zo makkelijk werkt.
Nu heb ik sinds kort een simpel rotortje en een 3 el. HB9CV geïnstalleerd om te kijken wat ik daarmee kan via troposcatter (of eventueel sporadische-E) op 2 meter. Het geval wil nu dat in mijn grijze massa al een tijdje de gedachte rondspookt dat JT65 uitermate geschikt moet zijn om bij goede tropocondities met een relatief simpel 2 meter station zoals dat van mij toch mooie verbindingen te kunnen maken. Mijn interesse werd verder gewekt door een screenshot van een JT65 tropo-verbinding tussen NL en Italië in de "VHF en hoger" rubriek in de Electron van Juni 2014. Hierdoor weet ik dus dat er op 2 meter daadwerkelijk JT65 terrestrial verbindingen worden gemaakt. Voor de duidelijkheid, ik ben (op dit moment) niet geïnteresserd in JT65 op 2m voor EME, maar puur voor "terrestrial" verbindingen via tropo.
Mijn vraag is nu: welke frequentie(s) wordt in Europa op 2 meter gebruikt voor JT65 terrestrial en welke subsoort JT65 wordt er gebruikt? Kan ik gewoon met JT65A aan de slag met de JT65-HF software? Of moet ik bijvoorbeeld JT65B en dus WSJT gebruiken? Graag hoor ik van iemand die ervaring heeft met JT65 op 2 meter, eventueel handige tips en of JT65 (buiten EME) veel op 2m gebruikt wordt. Ik zou graag de komende herfst wat JT65 tropo-verbindingen op 2 meter willen proberen te maken en ik wil goed voorbereid beginnen. Als ik Google op "JT65 2 meter" kom ik meestal bij info voor EME uit.

73
Michael PD7MDJ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: JT65 terrestrial op 2 meter

#2 Bericht door PE1PQX »

Stel die vraag eens op de chat van ON4KST, hier zitten de experts die je zo dooe het hele proces helpen als het gaat om JT65 (a of b).
En i.d.d., JT65 wordt voornamelijk gebruikt voor EME op 2m of 70cm (en wellicht hoger)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD7MDJ
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2012, 18:37

Re: JT65 terrestrial op 2 meter

#3 Bericht door PD7MDJ »

Ok, bedankt, André. Ik zal eens op ON4KST gaan rondvragen.

73

Michael PD7MDJ

Plaats reactie