klasse van uitzending psk31

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

klasse van uitzending psk31

#1 Bericht door elinek »

hallo allemaal,

wat is de klasse van uitzending van psk31? Ik dacht J2D op de hf banden, maar dat schijnt niet goed te zijn. (J= enkelzijband 2= digitaal signaal met hulpdraaggolf D= data overdracht)
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: klasse van uitzending psk31

#2 Bericht door coolepascal »

Het feit dat je tranceiver op SSB staat wil nog niet zeggen dat je uitzending SSB is
Waneer je bv RTTY uitzend, dan komt er gewoon een FSK uit je tranceiver.
Ik zou het antwoord ook even moeten opzoeken hoor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: klasse van uitzending psk31

#3 Bericht door PE1KEL »

Maar wat is het dan Coolepascal?
Op zich een leuke discussie.

Adriaan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: klasse van uitzending psk31

#4 Bericht door PA3DJS »

PSK is best lastig.
Als je kijkt naar het RF signaal, is er sprake van fasemodulatie, dus je begint met een G. Als het signaal schoon opgewekt is, kun je niet zien hoe het opgewekt is (middels SSB of rechtstreeks via een mixer).

Je hebt een RF signaal waarvan de data rechtstreeks de fase doet omkeren, er is dus geen subcarrier. Het wordt dan een "1". De carrier zelf is geen subcarrier.

De type informatie is best lastig, is het B (automatische telegrafie) of D? Als het uitsluitend tekst is, is B het meest voor de hand liggend. Ik ga voor de B, omdat er (dacht ik) bij BPSK31 variant geen convolutie codering overheen zit, dus iedere letter wordt na elkaar verzonden en kun je direct decoderen.

Gooi je over de lettercodering nog een convolutie fout corrigerende code, dan kun je pas decoderen als je voldoende data binnengehaald hebt om de deconvolutie te kunnen doen. Het gaat dan niet meer letter voor letter.

Het totaal resultaat wordt dan G1B voor PSK31

De andere benadering:
Als je kijkt naar hoe je het met een SSB zender opwekt zeg je: De modulatie is enkelzijband met onderdrukte draaggolf (dus J). Het basisbandsignaal is data gemoduleerd op een hulpdraagolf (je stopt de data niet rechtstreeks in je set), dus een 2. Omdat je leesbare tekst verzend is het geen D maar een B.

Je komt dan op J2B.
Ik vind "de andere benadering" niet de voorkeur hebben maar, de ITU designator voor PSK31 is 60H0J2B.

Ofwel leer maar gewoon: PSK31 = J2B voor tekst (al ben ik het er niet mee eens).

Plaats reactie