packet radio in nederland

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#16 Bericht door PD4U »

AGWPE? Wat is dat ook al weer?

Oh ja. Achterhaalde Griekse Waardeloze Packet Engine.
Dat gebruik ik al jaren niet meer...
Loopt de boel ook niet meer vast!

;)

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#17 Bericht door pa2snk »

Dat vastlopen valt op zich wel mee mits je het niet voor een 24/7 station gaat gebruiken.
icm met mijn th-d72 gaat het best goed. die ik dan wel eerst met een ander progje in kiss moet zetten omdat dat met de commando regels van agwp(ruts)e niet werkt..
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#18 Bericht door PE1PQX »

PD4U schreef:AGWPE? Wat is dat ook al weer?

Oh ja. Achterhaalde Griekse Waardeloze Packet Engine.
Dat gebruik ik al jaren niet meer...
Loopt de boel ook niet meer vast!

;)
Mag wel een beetje genuanceerder. Ik gebruik het hier nog steeds en werkt bij mij prima.
Moet er wel even bij vermelden dat ik niet met een sound modem werk maar met de good-old TNC2s en TNC2h
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#19 Bericht door pa2snk »

Dat zeg ik, het gaat bij mij ook best goed.
soundmodem geen ervaring met agw.
voordeel van agw is dat je bijna elke tnc er aan kan knopen.
al zou ik als je maar 1 progje tegelijk gebruikt duizend maal liever in hostmode werken.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#20 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef: Mag wel een beetje genuanceerder.
"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Zeggen waar het op staat IS genuanceerd. Sterker nog: meer genuanceerd kan in mijn ogen niet ;)

Mijn SCM is nog NOOIT vastgelopen.. en iedereen heeft die trammelant met AGWPE wel eens meegemaakt. Dus waarom mooi weer spelen, wanneer het zo af en toe regent als je AGWPE gebruikt.

Marc, PD4U

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#21 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef:Dat zeg ik, het gaat bij mij ook best goed.
soundmodem geen ervaring met agw.
voordeel van agw is dat je bijna elke tnc er aan kan knopen.
al zou ik als je maar 1 progje tegelijk gebruikt duizend maal liever in hostmode werken.
Dus met die oude schoenen loopt het nog best goed, mits je er niet 24/7 op loopt.
En het voordeel van die kast vol met oude schoenen is dat je iedere dag andere aan kan doen...
Begrijp ik het zo goed?

En de nieuwe wandelschoenen met verende binnenzool, die waterdicht zijn en gratis en voor niets te verkrijgen zijn bij de UZ7HO schoenenwinkel, die gebruiken we niet. Dat zou "zonde" zijn... ;) van die ouwe vertrouwde wandelschoentjes, bedoel ik ;)

Rare jongens die doorgewinterde wandelaars op die oude schoenen!
Ik wandel zelf nog niet zo lang, maar zie wel het belang in van goede wandelschoenen.

Marc, PD4U
Laatst gewijzigd door PD4U op 12 aug 2014, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#22 Bericht door pa2snk »

Als die nieuwe wandelschoenen nou ook eens tnc's gingen ondersteunen was het ckr de moeite waard om daar eens een marathon op te lopen zodat ze eens goed getest kunnen worden !
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#23 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef:Als die nieuwe wandelschoenen nou ook eens tnc's gingen ondersteunen was het ckr de moeite waard om daar eens een marathon op te lopen zodat ze eens goed getest kunnen worden !
Jij mag over de nieuwe wandelschoenen heen, je oude wandelschoenen aan doen Danny....
It's your trip anyway!

We spreken elkaar dan weer bij de finish van de marathon. Goed?
Bestel ik vast een biertje voor je.

Marc

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#24 Bericht door pa2snk »

Laat maar weer ook hier weet jij het beter Marc, niet iedereen houd van soundmodem spul.
gelukkig zijn er alternatieven voor agwpe maar voor de snelle simpele oplossing is het wel gangbaar als je met bv een tnc-x werkt of een portofoon met ingebouwde tnc.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#25 Bericht door PE1PQX »

PD4U schreef:
Mijn SCM is nog NOOIT vastgelopen.. en iedereen heeft die trammelant met AGWPE wel eens meegemaakt. Dus waarom mooi weer spelen, wanneer het zo af en toe regent als je AGWPE gebruikt.

Marc, PD4U
Dat jij problemen hebt gehad met AGP, wil niet zeggen dat 'iedereen' dat ook heeft.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen crashes, vastlopers of SBOD gehad direct terug te herleiden aan AGP.
Vandaar AUB even nuanceren... Jouw ervaring is niet die van iedereen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#26 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef:Laat maar weer ook hier weet jij het beter Marc,
Als jij dat zo ziet Danny. Vindt ik het goed.
pa2snk schreef: niet iedereen houd van soundmodem spul.
gelukkig zijn er alternatieven voor agwpe maar voor de snelle simpele oplossing is het wel gangbaar als je met bv een tnc-x werkt of een portofoon met ingebouwde tnc.
Alles waar je van houdt, hoeft nog niet beter [voor je] te zijn.

Je moet gewoon doen wat jou goed dunkt, danny. Maar de soundmodem nooit te hebben getest tov je hardware modem(s), en er toch een (voor)oordeel over hebben... daar hou ik nou niet van ;)
Maar goed, ergens wel of niet van houden dat is subjectief en puur persoonlijk. Een verschil in prestatie METEN en NOOIT crashes ervaren met de SCM, maar wel met een hardwaremodem+AGWPE, kan natuurlijk niet echt subjectief worden genoemd.

Dus als ik het, volgens jou, "beter weet" omdat de soundcardmodem het "beter doet" dan een hardwaremodem via KISS gelinkt aan AGWPE, dan ligt dat in mijn ogen niet aan mij, maar aan de soundcardmodem van Andrei UZ7HO (en haal jij beter weten en beter doen volgens mij door elkaar).

Marc
Laatst gewijzigd door PD4U op 12 aug 2014, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#27 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:
PD4U schreef:
Mijn SCM is nog NOOIT vastgelopen.. en iedereen heeft die trammelant met AGWPE wel eens meegemaakt. Dus waarom mooi weer spelen, wanneer het zo af en toe regent als je AGWPE gebruikt.

Marc, PD4U
Dat jij problemen hebt gehad met AGP, wil niet zeggen dat 'iedereen' dat ook heeft.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen crashes, vastlopers of SBOD gehad direct terug te herleiden aan AGP.
Vandaar AUB even nuanceren... Jouw ervaring is niet die van iedereen.
Wie begon er ook al weer over problemen met AGWPE? Ik in ieder geval niet.

En we raken een beetje van het onderwerp af...

CU both @ the finish.

PD4U QRX (ik ben trainen voor de marathon).

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#28 Bericht door PE1PQX »

PD4U schreef:
Wie begon er ook al weer over problemen met AGWPE? Ik in ieder geval niet.

En we raken een beetje van het onderwerp af...

CU both @ the finish.

PD4U QRX (ik ben trainen voor de marathon).
Niet??
PD4U schreef:AGWPE? Wat is dat ook al weer?

Oh ja. Achterhaalde Griekse Waardeloze Packet Engine.
Dat gebruik ik al jaren niet meer...
Loopt de boel ook niet meer vast!

;)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#29 Bericht door PD4U »

Andre,

Ik was niet de eerste die over AGWPE's instabiele gedrag in combinatie met de AGWPE soundcardmodem, waardoor je "niet 24/7" QRV kan zijn, begon. Ik beaam het echter wel.

Jij beaamt dat niet. Maar jij zegt dat je een hardwaremodem gebruikt en niet de AGW softwaremodem(s). En die combinatie: AGWPE met AGW soundcardmodem(s) is nu juist instabiel. Maar die gebruik jij nu juist niet! (jij gebruikt hardware) Dus je kan het strikt genomen niet ontkennen, noch beamen. Da's pure logica.

Ik heb niet gezegd dat de "engine" van AGWPE met een KISS link naar een hardware modem instabiel is. Jij ontkent dat. Ik heb het ergens anders over (want we lullen langs elkaar heen). Dus laten we aannemen dat het niet zo is dat AGWPE+KISS+hardwaremodem een instabiele situatie oplevert.

Maar waar gaat het nu om? Laten we het eens over de prestaties en mogelijkheden die de UZ7HO soundmodem biedt in hostmode hebben: het AX25 functioneren, de dynamische maxframe, de packet collection doordat de UZ7HO soundcard modem in hostmode werkt (ipv KISS met hardwaremodem+AGWPE).
En over de prestaties: de extra "modem pairs" die de UZ7HO soundcardmodem biedt waardoor ook bij een offset van je tegenstation van zeg +/- 30 Hz met 300bd op HF, jij je tegenstation nog prima decodeert. Daarnaast de foutcorrectie die je al dan niet kan toepassen met "single bit correctie". Dit resulteert in een verbluffend decodeer resultaat tov hardware modems+AGWPE.

Laten we het daar, na een vergelijkende test, nog eens verder over hebben.

Marc, PD4U
Laatst gewijzigd door PD4U op 13 aug 2014, 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#30 Bericht door PD4U »

Packet radio in Nederland is ... ook... elkaar voor betweter uitmaken, en langs elkaar heen lullen, en elkaars oude waarheden bevestigen... Maar experimeteren.. HO maar!

Geintje (ook) ;)

Marc, PD4U

Gesloten