packet radio in nederland

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#46 Bericht door pa3dsc »

Dat begrijp ik niet.

"En laten we realistisch zijn. Als de moderne SCS tracker €259,00 kost, dan moet er toch een verschil zijn met andere (oudere) hardwaremodems (zonder hostmode maar met KISS, zonder DSP en met oude chipset zoals de SCC kaart) om die prijs te rechtvaardigen?"

Ik gebruikte altijd SCC kaart en extern modem. Software de in het OS aanwezige is ax25 .
ping altijd 100% response (packet lengte 256)
Zo niet dan was daar een verklaring voor.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#47 Bericht door PE1PQX »

Marc, je gaat helemaal voorbij aan de vraag/opmerking van de topic starter: "er is nog packet activiteiten" en niet "welke software/hardware modem is het beste voor packet".
Als je nu met vergelijkingen op de proppen komt adviseer ik je een nieuw topic te starten en niet je hele relaas in een al lopend topic te dumpen, is puur topic vervuiling naar mijn bescheiden mening.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#48 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:Marc, je gaat helemaal voorbij aan de vraag/opmerking van de topic starter: "er is nog packet activiteiten" en niet "welke software/hardware modem is het beste voor packet".
Als je nu met vergelijkingen op de proppen komt adviseer ik je een nieuw topic te starten en niet je hele relaas in een al lopend topic te dumpen, is puur topic vervuiling naar mijn bescheiden mening.
Andre,

Allereerst: voldoet jouw reactie aan de impliciete eis die je zelf aan een ander stelt: namelijk on topic blijven. Ik denk het niet... Dat is opmerkelijk
Ten tweede: vormt de door mij gepresenteerde vergelijking tussen type modems een ontkenning van jouw stelling dat je modems die op verschillende technieken zijn gebaseerd niet kan vergelijken. Dat je daar niet eens op reageert vindt ik nog opmerkelijker.

Einde discussie? De feiten spreken immers voor zichzelf. En de deelnemers aan de discussie vervallen herhaaldelijk in ad hominem argumenten (d.i op de man spelen ipv de bal).

73 Andre

Marc, PD4U

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#49 Bericht door PE1PQX »

Feit is dat de koe meer scheit dan de geit... (had de geit dit geweten, dan had hij meer gegeten)

Daag Marc, welterusten!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#50 Bericht door PD4U »

pa3dsc schreef:Dat begrijp ik niet.

"En laten we realistisch zijn. Als de moderne SCS tracker €259,00 kost, dan moet er toch een verschil zijn met andere (oudere) hardwaremodems (zonder hostmode maar met KISS, zonder DSP en met oude chipset zoals de SCC kaart) om die prijs te rechtvaardigen?"

Ik gebruikte altijd SCC kaart en extern modem. Software de in het OS aanwezige is ax25 .
ping altijd 100% response (packet lengte 256)
Zo niet dan was daar een verklaring voor.
Het gaat om de prijs/kwaliteit verhouding van de verschillende modems. Vanuit dat perspectief is de UZ7HO soundcard modem verreweg superieur, omdat de UZ7HO soundcardmodem niets kost en vrijwel even goed is als een SCS Tracker. Even goed voor wat betreft het decoderen van frames.

Daarnaast biedt de UZ7HO modem, omdat hij in hostmode kan werken, packet collection wat een SCS Tracker of een KPC3 niet bieden. Ook al werken die ook in hostmode. Dus bij AX25 verkeer zal dit nog eens een extra voordeel opleveren voor de UZ7HO soundcardmodem (bij een REJect van 1 packetframe hoeven de frames na het REJected frame niet herhaald te worden, omdat ze "onthouden"/"collected" zijn). Dus ten opzichte van andere hostmode modems heeft de UZ7HO dit extra voordeel.
Ten opzichte van KISS modems biedt een hostmode modem het extra voordeel dat het maximum aantal frames (MAXFRAME) dynamisch is. Bij KISS modems is dit statisch en kan dus niet aangepast worden op basis van condities.
KISS modems (zoals de SCC) kunnen ook geen gebruik maken van een DCD (Data Carrier Detect) dus de kans op dubbel zitten/packet collision neemt daardoor toe.

De scc kaart zal het dus nog best wel doen, zoals (ook) in jouw geval blijkt. Het gaat er echter om of hij het evengoed doet als een moderne DSP soundcardmodem (UZ7HO of Direwolf) in hostmode. Bij puur persoonlijk gebruik, of bijvoorbeeld alleen voor APRS, is een wat mindere presteren van een SCC kaart in KISS mode wellicht nog te accepteren. Maar als je een node en/of BBS draait wordt het - in ieder geval voor mij- onbegrijpelijk dat men door blijft sukkelen met een scc kaart in KISS mode.

Iedereen bepaalt natuurlijk zelf welke modem hij wil gebruiken. Die open deur is -geheel overbodig- al door Danny PA2SNK ingetrapt... Maar vanuit het oogpunt van "prestatie" moet men dan niet aan komen met het "verhaal/sprookje" dat een oude baycom modem, een SCC kaart, of zelfs een KPC3 "even goed" is als de UZ7HO modem. Want dat is duidelijk onzin. Dat blijkt uit de vergelijking gepresenteerd in de user guide van Direwolf

Marc, PD4U

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#51 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:Feit is dat de koe meer scheit dan de geit... (had de geit dit geweten, dan had hij meer gegeten)

Daag Marc, welterusten!
Goedemiddag! Nog een ad hominem-etje van ome Andre!

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#52 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:Marc, je gaat helemaal voorbij aan de vraag/opmerking van de topic starter: "er is nog packet activiteiten" en niet "welke software/hardware modem is het beste voor packet".
De titel van dit draadje dekt wellicht vanaf het begin al niet helemaal de lading. De TS vermeldt eerst de frequenties waarop hij QRV is. En stelt dat er nog genoeg packet in Nederland is. John vraagt zich af wat "genoeg" is" en vervolgens gaat TS in op de softwaremodem (van UZ7HO).
PD4R schreef:Een van de eerste dingen die ik hoor is "ik heb nog wel een baycommodem" of
"ïk heb geen tnc dus ik kan niet aktief zijn met packet radio" tja baycom modem onder windows werkt niet meer en je hebt ook echt geen tnc nodig.
Kan je rtty of psk maken dan kan je ook packet radio draaien.
Wat je nodig hebt is een software modem!
Dus we zitten nog steeds "on topic".... Andre.

Marc, PD4U

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#53 Bericht door PE1PQX »

Zoek het toch lekker uit Marc....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#54 Bericht door pa2snk »

Een paar dingetjes van bovenstaande gelezen maar een kiss tnc gebruikt wel degelijk de in de tnc aanwezig DCD mits je de juiste firmware in de tnc hebt zitten.
Pi8fld is misschien wat doof, maar is ook nooit echt goed door users getest vanuit oost Nederland enkeld door users uit NH.
aangezien deze in de regio Alkmaar zitten denk ik dat FLD maar aan één kant doof is net als PI3FLD die heeft hetzelfde probleem.

misschien moeten de settings van de tnc3s eens na gelopen worden.
er is alleen meer dan packetradio dus er moet ook maar net tijd voor zijn + ik ben afhankelijk van de andere amateurs die de lokatie beheren.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#55 Bericht door pa2snk »

Om maar even on topic te blijven :)
We gaan experimenteren met een yagi richting Apeldoorn vanaf Lelystad.
Vandaag contact gehad met de lokatie beheerder (één van de)
en er is nog wel ruimte om er antenne er bij te plaatsen.
we gaan het eerst proberen met 9k6 en als dat lukt misschien 19k2 of zelfs 38k4 !
op deze manier kun je dan heel oost nederland door hoppen en zo naar het packet net in DL op stappen, als de node waar aan gekoppeld word in Duitsland tijdelijk qrt ivm onderhoud aan de toren waar de antennes staan opgesteld.
lijkt mij een leuk experiment.
ik ga alvast rond sneupen voor een yagi 9/10 el.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#56 Bericht door PE1PQX »

Ik houd de activiteiten hier wel in de gaten, kan met 1k2 of 9k6 (helaas niet tegelijk) uitkomen op 2m of 70cm.
Eerst zorgen dat mijn mast omhoog komt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#57 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:Ik houd de activiteiten hier wel in de gaten, kan met 1k2 of 9k6 (helaas niet tegelijk) uitkomen op 2m of 70cm.
Eerst zorgen dat mijn mast omhoog komt.
En verhuizen.. want die yagi komt richting Apeldoorn te staan...
Dat wordt nog wat ;)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#58 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef:Een paar dingetjes van bovenstaande gelezen maar een kiss tnc gebruikt wel degelijk de in de tnc aanwezig DCD mits je de juiste firmware in de tnc hebt zitten.
Mits... dus niet altijd én dit geldt niet voor alle KISS TNCs. Ergo: uw schijnbaar universele stellingname gaat niet op voor alle KISS TNCs. Dus uw schijnbaar universele stellingname is helemaal niet universeel geldig...

En de packet collection? En de dynamische maxframe?
Daar gaan "we" gemakshalve maar ff aan voorbij...
En naar decodeer prestatie kijken "we" al helemaal niet...
pa2snk schreef: PI8fld is misschien wat doof, maar is ook nooit echt goed door users getest vanuit oost Nederland enkeld door users uit NH.
Zomaar wat roepen kan iedereen, pa2snk niet uitgezonderd (zoals al is gebleken). Kunt u uw stelling daarom ietwat meer onderbouwen?
pa2snk schreef: aangezien deze in de regio Alkmaar zitten denk ik dat FLD maar aan één kant doof is net als PI3FLD die heeft hetzelfde probleem.
PI8FLD zit met 10W. Maar stations in Apeldoorn en Zutphen hebben minimaal 25W of meer nodig om PI8FLD te bereiken. Terwijl PI8FLD wel prima gehoord wordt hier, is dat andersom niet zo. De link is dus a-symetrisch.. en dat op VHF. Dat zegt genoeg.

Maar een goed idee Danny, om een yagi richting Apeldoorn te zetten. Als het dan nog niet goed gaat weet je vrijwel zeker dat de TNC de zwakke schakel in het geheel vormt.
Ik kan ook eens met de camper op de dijk in Lelystad gaan staan, en dan eens zien of -gebruik makend van een soundcardmodem - het verkeer naar Apeldoorn en Zutphen wél goed loopt...

Wat zitten we allemaal toch heerlijk "on topic", niet?

Marc

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#59 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef: we gaan het eerst proberen met 9k6 en als dat lukt misschien 19k2 of zelfs 38k4 !
op deze manier kun je dan heel oost nederland door hoppen en zo naar het packet net in DL op stappen, als de node waar aan gekoppeld word in Duitsland tijdelijk qrt ivm onderhoud aan de toren waar de antennes staan opgesteld.
lijkt mij een leuk experiment.
ik ga alvast rond sneupen voor een yagi 9/10 el.
Er zijn vast nog hordes amateurs die een oude 19K2 hardwaremodem in de kast hebben liggen. Met van die geinige led-jes... Afbeelding
Dus aan de hoeveelheid gebruikers zal het vast niet liggen! ;)

Marc, PD4U

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#60 Bericht door PD4U »

Om dan ook maar ff on-topic te blijven: alle ad hominem argumentatie graag direct aan pd4u(at)pd4u,nl en niet op het forum... (Zie: forumzaken en mededelingen).

Marc, PD4U

Gesloten