packet radio in nederland

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: packet radio in nederland

#31 Bericht door PD0SDO »

ik ben sinds afgelopen weekend aan het testen met de 9k6 soundmodem van UZ7HO.
ik decodeer nog steeds veel frames met S0 ontvangst net boven de ruis.
mijn hardware tnc kan hier niet aan tippen aan deze soundmodem.

PD0SDO

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#32 Bericht door PD4U »

PD0SDO schreef:ik ben sinds afgelopen weekend aan het testen met de 9k6 soundmodem van UZ7HO.
ik decodeer nog steeds veel frames met S0 ontvangst net boven de ruis.
mijn hardware tnc kan hier niet aan tippen aan deze soundmodem.

PD0SDO
Quod erat demonstrandum.

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#33 Bericht door pa2snk »

Ik heb die soundmodem al getest Marc, werkt op zich best leuk alleen voor mij niet praktisch.
voor mensen die packet naast hun andere digi modes doen met een soundkaart interface werkt het perfect !
Ook eens scc kaart geprobeerd Marc ?
Dat werkt net zo goed als soundmodem !
Helaas werkt het niet meer in hedendaagse computers :(
PQX is er waarschijnlijk wel mee bekend.
Nog over soundmodem pd0sdo kon mijn 9k6 signaal nog met een S 0 ! decoderen dus dat gaat goed :)

Heeft er ook al iemand 19k2 getest ?
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#34 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef: Nog over soundmodem pd0sdo kon mijn 9k6 signaal nog met een S 0 ! decoderen dus dat gaat goed :)
Ja idd dat gaat wel goed met die soundcardmodem bij PD0SDO. Het gaat niet zomaar "goed", het gaat zelfs "beter" dan zijn hardware modem...

En hoe gaat het met jou Danny? Al weer een beetje "beter"?

Marc, PD4U

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: packet radio in nederland

#35 Bericht door PD0SDO »

Ik heb een usb soundcard met een cm108 chip erop.
Hier heb ik een ptt schakeling opgemaakt zoals dat ook op een URI zit.
Het zou mooi zijn als deze ptt schakeling ook gebruikt kan worden via de gpio van de cm108 icm de soundmodem.
Dan ben je ook van die compoort af

Jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#36 Bericht door PE1PQX »

Euh... VOX??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: packet radio in nederland

#37 Bericht door PD0SDO »

vox heb ik geen goede ervaring mee...
wel eens getest icm een Dstar soundmodem dat ging niet lekker.
toch bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#38 Bericht door PE1PQX »

D-Star is ook veel kritischer dan packet (1k2 of 9k6) waar VOX best kan werken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#39 Bericht door pa2snk »

kwestie van de tx delay wat hoger zetten denk ik..
dan zou het met vox moeten gaan.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#40 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef: Ook eens scc kaart geprobeerd Marc ?
Dat werkt net zo goed als soundmodem !
Dus een oude scc kaart met een AM7910 of AM7911 chip is net zo goed als een soundcardmodem met DSP op een moderne PC met moderne chipset?

Als je weet dat ze beide even goed zijn, dan MOET je een vergelijking hebben gemaakt. Anders zou het een loze claim van je zijn. Kan je de resultaten hier publiceren?
Of doe eens een benchmark onderzoek. Oftewel geef je scc kaart en de soundmodem eens dezelfde WAV file met packet signalen als input (met een virtuele audio kabel). En publiceer de decodeer resultaten eens op dit forum. Dan praten we daarna weer verder. Hoewel ik vermoedt dat de "discussie" dan snel is afgelopen.

Marc

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#41 Bericht door pa2snk »

ik heb daar geen benchmark of weet ik het wat op los gelaten.
spreek puur uit ervaring.
het hoeft ook hier geen onderlinge strijd te worden tussen ons Marc. jij bent blij met je soundmodem dingetje en ik met andere spullen.
we hebben het er vaker over gehad en we blijven beide bij ons standpunt en ding, zonde van mijn tijd om er nog extra aandacht aan te besteden dus laat ik maar het het verstandigst wezen.

ik wens je nog veel plezier met de genoegdoening dat je deze discussie gewonnen hebt.
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio in nederland

#42 Bericht door PE1PQX »

soundmodem, TNC's of (opto)SCC kun je eigenlijk niet met elkaar vergelijken, worden n.l. verschillende technieken gebruikt om het zelde te kunnen bereiken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#43 Bericht door PD4U »

pa2snk schreef:zonde van mijn tijd om er nog extra aandacht aan te besteden dus laat ik maar het het verstandigst wezen.
het verstandigst ´zijn´... Als je verstandig was geweest dan had je niet op de man gespeeld en al helemaal geen claims gemaakt die je niet hard kan maken.

Dus het is zonde voor de gebruikers van PI8FLD die het nu met een relatief dove node moeten doen. Omdat de sysop niet geinteresserd is in een verschil in prestatie tussen vrijwel alle hardwaremodems en de UZ7HO soundmodem.

Er is geen discussie geweest Danny. Jij hebt immers je claims niet kunnen onderbouwen. Je roept dus maar wat en gaat daarna op de man spelen dmv ´Marc weet het weer beter´. Marc weet het niet beter, de UZ7HO soundmodem doet het beter. Menigeen heeft dit al ondervonden na een zorgvuldig vergelijkend onderzoek te hebben gedaan. Daarnaast zijn het aantal loftuitingen aan Andrei UZ7HO´s adres niet gering. Oftewel de feiten spreken voor zichelf.

Jij hebt er een strijd van proberen te maken door ad hominem argumentatie. Die strijd is er van mijn kant nooit geweest.

marc

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#44 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:soundmodem, TNC's of (opto)SCC kun je eigenlijk niet met elkaar vergelijken, worden n.l. verschillende technieken gebruikt om het zelde te kunnen bereiken.
Je zou een aantal ´objectieve´ criteria kunnen opstellen zoals gemmidelde througput per minuut, hoogst gemeten throughput per verbinding, etc.
En je zou een vergelijking kunnen maken tussen hostmode TNCs versus KISS TNCs op een drukke of op een rustige frequentie. Doordat KISS het niet mogelijk maakt om van een DCD gebruik te maken zal er hoogstwaarschijnlijk MEER dubbel worden gezeten. Hetgeen niet zo efficient is. Dus juist omdat er van verschillende technieken wordt gebruik gemaakt is een vergelijk mogelijk. Je kan namelijk ´appels´ en ´peren´ met elkaar vergelijken vanuit het perspectief ´fruit´.

PD4U
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:09
Roepletters: PD4U

Re: packet radio in nederland

#45 Bericht door PD4U »

PE1PQX schreef:soundmodem, TNC's of (opto)SCC kun je eigenlijk niet met elkaar vergelijken, worden n.l. verschillende technieken gebruikt om het zelde te kunnen bereiken.
(cursivering door PD4U)

Ik kwam toevallig de user guide van WB2OSZ's Direwolf tegen. Hierin wordt in hoofdstuk 10 op pagina 53 de "ontvangst prestatie" vergeleken van verschillende hard- en softwaremodems: http://home.comcast.net/~wb2osz/Version ... -Guide.pdf

Er is in dit vergelijk gebruik gemaakt van WA8LMF Test CD: http://wa8lmf.net/TNCtest/index.htm
Allereerst wordt een vergelijk gegeven van het aantal gedecodeerde frames vanuit verschillende bronnen, maar gebruik makend van dezelfde test data. De Direwolf soundmodem doet niet onder of is zelfs iets beter dan menig dure hardwaremodem (SCS Tracker, KPC3, TNC-X). De SCS Tracker 2 met TCM3105 chip komt als beste uit de bus. Maar de verschillen zijn niet echt significant. Hoewel een aantal hardware en softwaremodems modems duidelijk door de mand vallen. Waaronder de soundcardmodem van AGW, de interne TNC van de kenwood D710, de TNC-X, de AEA PK90 en de Argent Data OpenTracker 1+.

Bij een onderling vergelijk op 1200bd tussen verschillende soundmodems: Direwolf,UZ7HO en AGW, blijkt er geen significant verschil te zijn tussen Direwolf en UZ7HO, maar AGW blijft duidelijk achter.
Aantal gedecodeerde frames:
Direwolf: 18874
UZ7HO: 18797
AGWPE: 12551

In een onderling vergelijk tussen Direwolf, KPC3 en de Kenwood D710 is de verhouding respectievelijk: (100%)van de frames die Direwolf decodeert, daarvan decodeert de KPC3 90%, en de D710 decodeert slechts 76%.
Een test op 9600bd tussen Direwolf en de D710 levert weinig verschil op.

De Direwolf soundmodem heeft, evenals de UZ7HO soundcardmodem ook single bit recovery. Die is bij de vergelijkende test niet gebruikt. De single bit recovery in UZ7HO soundcardmodem geeft echter een verbetering van prestatie is mijn ervaring. Dus in de praktijk zal de UZ7HO soundcard modem niet significant onder doen voor de SCS Tracker. De SCS tracker, een van de beste hardwaremodems met DSP die er is, is echter wel €259,00....

En laten we realistisch zijn. Als de moderne SCS tracker €259,00 kost, dan moet er toch een verschil zijn met andere (oudere) hardwaremodems (zonder hostmode maar met KISS, zonder DSP en met oude chipset zoals de SCC kaart) om die prijs te rechtvaardigen?
En als de UZ7HO soundcardmodem niet significant onder doet voor de SCS Tracker... dan ... ehm... dan levert dat op zijn minst een interessante onderlinge VERGELIJKING op!

Marc, PD4U

Gesloten