Introductie Digimodes gevraagd

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Noodnetwerk
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 jul 2013, 00:09

Introductie Digimodes gevraagd

#1 Bericht door Noodnetwerk »

Hoi allemaal,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een manier om data over te sturen via de lucht met een acceptabele snelheid. Door het vele zoeken ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij TCP/IP over HAMradio. Er is zelfs een hele IP-range voor toegewezen die daarvoor gebruikt mag worden. Dit is eigenlijk precies wat ik zoek, denk ik.

Ik heb samen met een goede vriend van mij al een systeem bedacht waarmee wij succesvol bestanden kunnen oversturen d.m.v. mtty over de 11 meter band. door het bestand eerst om te zetten naar base64 code en deze als ascii tekst te versturen. de ontvanger doet hierna het omgekeerde en voila :D. (daarna pas mmsstv ontdekt hihihi). maar omdat het dan over grote stukken ascii gaat, duren de transfers nogal... euh ... lang :p

Uiteindelijk wil ik een systeem hebben die onafhankelijk en universeel inzetbaar is op elke band. Hierbij wil ik natuurlijk niet het wiel opnieuw uitvinden ... Want overigens wel erg leerzaam is en leuk, maar ook weer zonde van de tijd.

Gezien ik zelf (nog) geen licenties heb, en capabel apparatuur, kan ik hier (nog) niet zelf mee experimenteren.
Wat ik heel graag zou willen is om dit systeem eens werkend te zien bij een zendamateur die hier gebruik van maakt.

Wie o wie is er bereid om mij dit systeem in werking te laten zien? liefst in de omgeving van west-brabant ;)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Introductie Digimodes gevraagd

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik ben een van de beheerders hier, en toen ik je post zag, en het feit dat je relatief weinig posts plaatst, maakte me dat enigszins voorzichtig.

Zaken die overduidelijk een relatie met piraterij te maken hebben mogen hier bijvoorbeeld niet, en toen ik de post zag dacht ik "eens even kijken welke kant dit uitgaat".

Vervolgens de tekst bij je vraag over NOAA-ontvangst gelezen. Dat was leuk. Als je zo oprecht in de techniek geïnteresseerd bent verdwijnen bij mij de bezwaren al snel als sneeuw voor de zon. :-)

Maar ik weet dus niet precies wat je bedoelt :-) Er bestaan redelijk wat verschillende systemen om data via de amateurzender te versturen. In het begin van de homecomputers hadden al die dingen een cassette-interface als opslag. Door de draadjes daarvan in plaats van op de cassetterecorder op je amateurzender aan te sluiten kon je dus al programma's en teksten via de zender uitwisselen.

Een van de betere systemen om bestanden te versturen is WinDRM. De meeste mensen zullen WinDRM kennen als audiotoepassing. Je kunt er inderdaad ook audio met een hoge kwaliteit mee versturen maar ook fast-data. Dat is waarschijnlijk het systeem waarmee je binnen 3 kHz de hoogste snelheid haalt, en het werkt ook redelijk betrouwbaar. Website: http://n1su.com/windrm/

Je moet hiervoor eigenlijk een SSB-zendontvanger hebben, maar mogelijk werkt het in FM ook. Dat moet je gewoon even uitproberen.

Een introductie kan heel ingewikkeld, maar ik ge het beknopt doen.

De verschillende systemen vallen een beetje uiteen in het doel wat je ermee wilt bereiken.

Er zijn systemen als met de cassette-interfaces die ik hierboven noem, om afzonderlijke bestanden te versturen.

Daarnaast zijn er systemen waarbij je om beurten een uitzending doet. Net als bij FM of SSB. (Dit zijn systemen als bijv. PSK31)

Daarnaast heb je systemen waarmee je ook netwerken kunt bouwen. Dan kun je overal zenders neerzetten en een bestand dat je verstuurt zoekt zelf zijn route via een aantal van die zenders. Packet Radio is de naam van zo'n systeem. De laatste jaren wordt er ook vaak geëxperimenteerd met wifi-routers waar andere firmware in wordt geprogrammeerd, en eventueel een zendversterker achter wordt geplaatst. Die werken dan in de 2,3 GHz of 5,6 GHz amateurbanden. Voordeel van zo'n systeem is dat het real time is (je kunt er spraak en eventueel ook een vorm van video overheen sturen). Dat gaat bij packet radio niet. Packet radio kun je echter ook op 27 MHz gebruiken.

Een systeem is nooit echt frequentie-afhankelijk. Een systeem dat het op 144 MHz doet, werkt in principe ook op 1 MHz. Er zijn echter wel wat verschillen in hoe goed het werkt, en of het zinnig is om te gebruiken. Een signaal als bij die netwerken op 2,3 of 5 GHz wordt gebruikt, is dus wel 15 of 20 MHz breed. Dat kun je onmogelijk op 27 MHz gebruiken, alleen al vanwege de storingen waar je dan last van krijgt, en ook vanwege alle storing die het veroorzaakt.

Op bepaalde banden heb je echter ook bepaalde soorten van vervorming. Vervorming in de fase van een signaal is boven 100 MHz redelijk zeldzaam. Onder 50 MHz komt dat betrekkelijk vaak voor. Om die reden heb je voor de kortegolf andere systemen dan voor hogere frequenties.

Er zijn veel mensen op dit forum die hier iets van weten. Het uitblijven van een antwoord heeft mogelijk ook te maken met dat je vraagstelling niet concreet genoeg is. Wat wil je precies doen?

Je hebt het enerzijds over een bestand versturen, maar je hebt het ook over IP-nummers. Om een bestand heen en weer te sturen heb je zo'n IP-nummer niet nodig. Die IP-nummers worden wel gebruikt bij packet radio (maar ook niet altijd, alleen als er interactie met internet is). Ook bij de systemen met de omgebouwde wifi-routers worden vaak IP-nummers gebruikt.

Deze systemen zijn vaak best gecompliceerd, en soms ook deels op professionele normen gebaseerd. Packet Radio is bijvoorbeeld een afgeleide van de X25-norm. Wij amateurs gebruiken AX25, dat is een ietwat aangepaste variant op X25. Packet Radio lijkt in een aantal opzichten wel op een IP-netwerk. Bijvoorbeeld wordt de gegevensstroom opgedeeld in pakketjes die geheel zelfstandig binnen het netwerk de op dat moment kortste route weten te vinden.

Noodnetwerk
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 jul 2013, 00:09

Re: Introductie Digimodes gevraagd

#3 Bericht door Noodnetwerk »

Hoi hoi,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik begrijp het bericht helemaal.
Het is uiteraard niet mijn insteek om me met piraterij bezig te houden, mijn interesse in de techniek is oprecht en ga dan ook einde deze maand beginnen aan mijn studie voor de N-Licentie. Wetende dat ook daar beperkingen zitten, maar mij voldoende speelruimte geven om wellicht in de toekomst de volgende stap te zetten :)

Bandbreedte is dus inderdaad een probleem waar we dus in de marc-banden tegenaan lopen. Ik begrijp ook dat mijn openingsbericht vrij verwarrend overkomt.. Ik heb het zelf nog eens nagelezen en haal zo'n beetje alles aan wat ik die dag tegen gekomen ben... excuus!

Het enige doel wat ik wil bereiken is het versturen van data over de ether. ongeacht wat de inhoud van deze data is; muziek,documenten,afbeeldingen...

De uitdaging is om dit zo primitief mogelijk te doen. Situatieschets:

Groepje van 5 man in een bos. 1 wordt gedropt met een porto en laptop met software... (en wat versnaperingen :) )
Vanuit het basiskamp wordt om 1500 uur een signaal uitgezonden met daar in de betreffende coördinaten van een aantal controlepunten.
dit signaal moet dus ontvangen worden en omgezet... Dat kan dus een kaart zijn(afbeelding), een document, of een audiobericht.
Uitgaande van half-duplex zou er dus in het verzonden signaal al iets van een fout-correctie moeten zitten.

Hier zit een echte uitdaging in :?

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Introductie Digimodes gevraagd

#4 Bericht door PA3BAS »

Kijk eens naar easypal. Dat gebruikt ook het eerder aangehaalde DRM-protocol maar wordt nig actief ontwikkeld en is vrij makkelijk in gebruik.
.... But will it blend?

Plaats reactie