Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#151 Bericht door on4avt »

Heeft er iemand werkende instellingen voor ic92 A?
Om manueel in te stellen. Ik heb de software en licentie nummer, maar om een onbekende reden wil het niet installeren.
willy

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#152 Bericht door PA0ETE »

Ik kan het op internet niet vinden. Ik zou het op de Nederlandse landelijke reflector vragen, bijv. aan iemand als PA2TSL of aan PA2SNK. Maar als je gewoon een oproep doet of iemand je kan helpen,dan krijg je sowieso meestal wel een antwoord waarmee je verder kunt.

Kort geleden stonden er nog een paar .icf-bestanden op internet, maar ik kan ze nu niet meer vinden. CHiRP ondersteunt de IC-92 ook, Daarmee kun je de file van een ander apparaat op de IC-92 inlezen als je niet verder komt.

CHIRP kun je hier downloaden: https://chirp.danplanet.com/projects/chirp/wiki/Home

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#153 Bericht door on4avt »

Ik heb een icf file gevonden op internet ,maar onbruikbaar voor mij.
Is van PA0 JAD
Het is een file voor Nederland. ik kan dan wel de structuur zien,maar het lukt niet om over een ref te komen.
Het eigenaardige is, ik heb alle instellingen gevolgd. Maar als de time word uitgezonden dan komt het wel zichtbaar op het dascbord.
ra ra .Ik zoek verder. Moest er toch een bruikbare icf file zijn voor de ic92?
ik heb al een OM zien passeren met /IC92 maar weet niet meer wie.
Het was wel een NL station.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#154 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet hoeveel er in België nog gebeurt op D-STAR-gebied. In de tijd dat DMR opkwam is in België veel meer dan in Nederland vrij radicaal omgeschakeld naar DMR. Er zijn vast nog wel wel een aantal repeaters over.

De inhoud van zo'n .icf-bestand bevat niet zoveel bijzonders hoor. Het is net als voor een analoge portofoon, er zijn wat extra dingen, maar weer geen CTCSS of DCS. Er zijn twee versies van de ID-31 en de ID-51, maar van de IC-E92D is er maar één versie (er is wel een Japanse versis de ID-92, maar die is van binnen hetzelfde). Dat kan dus niet verklaren waarom het misgaat.

Ik heb zelf een IC-92, maar ik gebruik meestal geen programmeerbestanden als icf. Ik programmeer de frequenties er handmatig in, en vaak staat de meest gebruikte repeater dus in geheugen 1 of 2, of in elk geval staat daar de repeater die ik het eerst op dat apparaat gebruikt hebt :-) Ik heb een vrij goed geheugen, en van de meeste repeaters in een straal van 50 of 60 km om mij heen ken ik de roepletters, locatie, frequentie en instellingen wel uit mijn hoofd.

Ik weet niet of je al toegang hebt tot de Nederlandse reflector. Als dat zo is zou ik daar proberen of er iemand zo'n bestandje voor je heeft. Je wordt daar vrij zeker geholpen. Als je dat wilt kan ik ook voor je kijken. Als ik twee of drie mensen mail heb ik vrij zeker zo'n bestand voor je. Dat is echter wel van de Nederlandse situatie.

Ik denk dat je dat weet, maar voor de zekerheid: de instellingen voor de eigen hotspot staan niet in zo'n bestand. DIe moet je er echt zelf in zetten. Dat is overigens niet moeilijk, ik heb dat hier al een keer uitgelegd.

Er zijn vier geheugens:

MY:
hierin gaan de eigen roepletters

R1 (soms ook REP1)
hierin moet de call van de repeater of de eigen hotspot, plus een bandletter, voor 70 cm is dat een B

R2, (soms ook aangeduid als REP2)
de call van repeater of hotspot met een letter G (de B en de G moeten op de laatste positie, ook als de roepletters korter zijn.

UR
Hierin komt CQCQCQ

Verder moet de shift ingesteld worden, zowel voor een hotspot als voor een repeater. Bij een hotspot moet 0 kHz worden ingesteld, een plus of een min dat maakt niet uit.

Voorbeeld met een eigen hotspot:
MY: ON4AVT
R1 ON4AVT B
R2 ON4AVT G
UR CQCQCQ

En de repeatershoft op 0 kHz

Het is dus geen probleem als de roepletters van de eigen hogspot en de portofoon gelijk zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#155 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het hier al meer geschreven, maar met het programma CHIRP kun je verschillende bestanden makkelijk samenvoegen. Als je bijv. van de ene persoon een bestand voor België krijgt, en van iemand anders voor Nederland, dat kun je die bestanden in Excel samenvoegen, en als het in de geheugens past dat gecombineerde bestand in de portofoon uploaden.

Ook is het daarmee dus mogelijk om een bestand van eenander type portofoon in de IC-92 te programmeren.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#156 Bericht door on4avt »

man, man,
Ik heb die ook net werkende gekregen,
Wat ik niet meer wist, is dat de ic92 direct word gedeprogrammeerd en dat je de file niet hoeft op te laden naar de radio;
De icf file van NL zat er nog in.Maar bij nader inzien,(chirp :D ) waren het allemaal fm station;
De ic 92 dan maar gereset.Via de soft alles ingegeven, ook de schift op Nul gezet.
Laatste wat ik deed was de DUP manueel op - zetten en yes het werkte hi
pa0ete
De man met de nodige kennis !

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#157 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:man, man,
Ik heb die ook net werkende gekregen,
Wat ik niet meer wist, is dat de ic92 direct word gedeprogrammeerd en dat je de file niet hoeft op te laden naar de radio;
De icf file van NL zat er nog in.Maar bij nader inzien,(chirp :D ) waren het allemaal fm station;
De ic 92 dan maar gereset.Via de soft alles ingegeven, ook de schift op Nul gezet.
Laatste wat ik deed was de DUP manueel op - zetten en yes het werkte hi
pa0ete
De man met de nodige kennis !
Dat is goed nieuws. Ik ben daar heel bescheiden in hoor. Voorop staat dat ik je kan helpen!

Ik was er vanaf het begin bij met D-STAR, en in het begin moesten we alles zelf doen, omdat er nog niemand was die in Nederland en België met D-STAR verbindingen maakte. Het fotootje hieronder is gemaakt in december 2007. Dit was de eerste D-STAR-repeater die er in Nederland was. Hij staat hier bij mij in de keuken op de tafel.

PA1GF met wie ik dit samen deed, en ikzelf hadden toen echter nog geen zendontvangers (daar zat een levertijd op), zodat deze repeater 2 maanden lang ongebruikt onder een kleedje bij mij op de keukentafel heeft gestaan.

Deze Icom-repeater heeft eerst een aantal jaren in Amersfoort gewerkt.Sindsdien staat hij op de Gerbrandytoren. Momenteel is hij tijdelijk voor onderhoud uitgeschakeld, maar voor zover ik het weet is het nog steeds dezelfde hardware die op de toren staat.
pi1dsa.jpg
pi1dsa.jpg (13.25 KiB) 5958 keer bekeken

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#158 Bericht door on4avt »

ik was er eigenlijk ook van het begin bij, getuige de ic 92;
ik ben toen naar Breda gereden met een hoop geld op zak ,van mannen van de club. Heb daar toen een ganse namiddag doorgebracht om op de toestellen te wachten, want die modules waren allemaal optie.werden er ter plaatse in gebracht .
Om gerekend heb ik daar enkele duizenden euro meegebracht aan toestellen;
De rptr werd door de club aangeschaft, later.
Maar de eerste rpt werd in Oostende geplaatst door Aime ON4AIM.
We plaatsten toen in de streek een richt antenne naar daar, de afstand is een kleine 40 km denk ik.
Mede door de complexiteit van dstar hebben er toen vele de zaak laten vallen,ondertussen kwam fusion en dat ging precies gemakkelijker.
Nu zijn de toestellen anders, de software verbetert en het ganse systeem draait goed.
mede doordat mijn kleizoon (13 jaar )verleden jaar slaagde voor het ON3 examen, ben ik weer begonnen met uitleggen over de verschillende systemen en kwam de ic 92 ook weer boven ,heu water .
Kwam ook tot de vaststelling dat ik er veel van vergeten was!maar het forum bracht hulp!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#159 Bericht door PA0ETE »

Dat wist ik niet. Het zou kunnen dat wel elkaar dan wel gesroken hebben. In het begin zaten de Belgische repeaters op de Nederlandse reflector REF017.

Wij zijn eerst begonnen met een IC-U82. Dat was een vrij primitief apparaat voor D-STAR. Hij werd zonder D-STAR verkocht, en was net als de IC-2820 al een paar jaar beschikbaar in Europa zonder de UT-118-module voor D-STAR (in feite was het een professionele porto, waar bij de professionele versie op de plek van het D-STAR-printje een encryptiemodule geplaatst kon worden.) De IC-92 kwam in Europa in 2009 voor het eerst op de markt, in Nederland was dat (uit mijn hoofd) in februari 2009.

De IC-92 is één van de beste amateurporto's die ik ooit heb gezien. Misschien wel de beste. Veel mensen realiseren zich ook niet wat ze er allemaal mee kunnen. De ontvanger van het apparaat is even goed op 2 meter en 70 cm als op 4 meter en 6 meter. Ook als omroepontvanger op HF en op de middengolf is het ding erg goed. En hij ontvangt alle luchtvraartfrequenites op VHF en UHF. Je kunt de ontvanger op NFM zetten, en dan is de bandbreedte smal genoeg om in FM op 27 MHz en op de 10m-repeaters te luisteren. Er zitten heel veel trujes in die de meeste mensen niet kennen. Bijv kun je de tweede ontvanger (de ontvanger die niet aan de zendfrequentie gekoppeld is), in geluid laten teruggaan als op de eerste ontvanger een signaal binnenkomt. En in D-STAR is het één van de apparaten met een soort telefoonbeantwoorder erin als je aangeroepen wordt.

De eerste tijd was onze repeater trouwens nog niet op een netwek aangesloten. Ik denk dat dat vanaf mei 2008 gewest is. We begonnen daarmee in dezelfde week als PI1BRD in Breda.

Als je Aimé nog eens spreekt doe hem dan de groeten van mij. Ik luister af en toe nog wel eens op ON0OST. Ruim een jaar geleden was er trouwens nog een keer een grappig voorval. Ik had mijn analoge repeater, zoals ik wel eens vaker doe via EchoLink aan ON0OST gelinkt. Daar was toen iedere week of iedere veertien dagen een clubuitzending. Dat zal nog wel zo zijn. Die ronde was door de link dus ook op mijn repeater te horen, en er was die keer een soort prijsvraag waar je wat mee kon winnen.Een lokale amateur hier hoorde dat, die deed mee en die won prompt een prijs. Jullie vereniging was toen zo sympathiek om hem toch die prijs te gunnen, hoewel dat niet helemaal volgens de regels was, omdat hij geen lid is van jullie vereniging uiteraard. De amateur hier vond dat hij dat eigenlijk niet moest accepteren en heeft toen gezegd dat de prijs gewoon naar een afdelingslid in de buurt van ON0OST moest gaan.

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#160 Bericht door PA3G »

Ik lees met veel plezier je berichten in deze thread. Echt super informatief! Ik wil kijken of het lukt om D-Star weer wat op de kaart te krijgen met een repeater in Groningen en/of Assen!
Net een ID-51 gekocht. Super tof apparaat dat uitnodigt tot experimenteren!
PA0ETE schreef:De apparaten hebben veel meer mogelijkheden dan de meeste mensen beseffen.

Dit is bijv. iets wat je met callsignrouting kunt doen. Niet alle apparaten ondersteunen deze gesproken berichten.

De twee porto's lijken erg op elkaar, maar de ene is een ID-80, die is niet zo heel bekend in Nederland, de andere porto is een IC-E92D, in Japan verkocht als ID-92.


youtu.be/2Mv6mb7x9T4

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#161 Bericht door PA0ETE »

Bedankt! Dat is erg leuk om te horen.

Traditioneel is er wel wat activiteit in die regio geweest altijd. In de begintijd zat er tussen Appelscha en Smilde in lange tijd een D-STAR-hotspot. Ik weet dat PA0YDE (als ik zijn huidige call goed zeg, voormalig PA1AT) wel geregeld op D-STAR te vinden is. En er zijn nog wel een paar meer van wie ik nu wel de voornaam zo weet, maar even niet op de roepletters kan komen. Richting Hoogezand zaten er vroeger ook meerdere, maar ik weet niet of die nog actief zijn.

Ik heb het D-STAR-geluid hier meestal wel aan staan. Ik zal wel een keer roepen als ik je voorbij hoor komen.

Mocht je vragen hebben bijv. over repeaters mail me dan of stel je vraag eventueel hier. Ik heb bij mij thuis een hotspot in de lucht staan. (het verschil met een repeater is uitsluitend of zender en ontvanger tegelijkertijd aan kunnen staan).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#162 Bericht door PA3G »

Ik ga je zeker een dezer dagen even mailen. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de setup van je hotspot. Is toch wat makkelijker op te zetten dan een volledige repeater en is m.i. ook geen volledige Icom D-Star repeater voor nodig, dus goedkoper.
PA0ETE schreef:Bedankt! Dat is erg leuk om te horen.

Traditioneel is er wel wat activiteit in die regio geweest altijd. In de begintijd zat er tussen Appelscha en Smilde in lange tijd een D-STAR-hotspot. Ik weet dat PA0YDE (als ik zijn huidige call goed zeg, voormalig PA1AT) wel geregeld op D-STAR te vinden is. En er zijn nog wel een paar meer van wie ik nu wel de voornaam zo weet, maar even niet op de roepletters kan komen. Richting Hoogezand zaten er vroeger ook meerdere, maar ik weet niet of die nog actief zijn.

Ik heb het D-STAR-geluid hier meestal wel aan staan. Ik zal wel een keer roepen als ik je voorbij hoor komen.

Mocht je vragen hebben bijv. over repeaters mail me dan of stel je vraag eventueel hier. Ik heb bij mij thuis een hotspot in de lucht staan. (het verschil met een repeater is uitsluitend of zender en ontvanger tegelijkertijd aan kunnen staan).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#163 Bericht door PA0ETE »

PA3G schreef:Ik ga je zeker een dezer dagen even mailen. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de setup van je hotspot. Is toch wat makkelijker op te zetten dan een volledige repeater en is m.i. ook geen volledige Icom D-Star repeater voor nodig, dus goedkoper.
Een repeater kan heel goedkoop. Als je aan een zogenaamde TXU-repeater kan komen dan heb je een volledige repeater in een enkele 19"-lade. Dat wil zeggen inclusief duplexer, voeding, alles. Die kun je af en toe 2ehands kopen voor tussen de 100 en 200 euro, en soms is hij dan ook al geschikt om voor D-STAR te gebruiken. Het enige wat je nog nodig hebt is een printje voor D-STAR. Een dergelijke repeater kun je volledig via de browser bedienen. Je kunt bijv. het zendvermogen (max. 10W) instellen, SWR meten etc.

In principe kun je iedere zender/ontvangercombinatie gebruiken waar een 9600 bps packet radio-aansluiting op zit. De ontvanger moet wel een beetje solide zijn, en de zender moet niet teveel ruisen, en via het reguliere audio gaat het niet. Om die reden kun je niet alle Chinese low-cost zendontvangers gebruiken. Duplexers voor 1,6 MHz shift zijn zeer duur, maar voor 7,6 MHz shift kun je ze op de door jou gewenste frequenties afgeregeld en wel voor rond de 100 euro kopen.

Wat tegenwoordig alom gebruikt wordt is een combinatie van een MMDVM. Dat is een soort modemprint die piggyback op een Arduino werkt, in combinatie met de software Pi-star. Die combinatie werkt voor de meest gebruikelijke vijf digitale spraakmodus. O.a. ook voor DMR en System Fusion. Mode's schakelen automatisch.

Voor volwaardig DMR moet je ook twee tijdslots kunnen maken. Dat gaat met de meeste apparaten niet, maar met bepaalde apparaten van motorola wel. De software met deze hardware ondersteunt ook het versturen van pagerberichten in de mode Pocsag, o.a. voor het duitse DAPnet.

Met de huidige vergunningen is het makkelijk: je hoeft geen modulatiesoort op te geven en ook geen ingangsfrequentie. Je kunt dus beginnen als hotspot, en daar later een repeater van maken, en ook voor extra digitale modes, of FM hoef je je vergunning niet te wijzigen.

Waar je bij je aanvraag heel goed op moet letten is of de ingang die je (eventueel later) voor je repeater wilt gebruiken niet bezet is. Er zitten namelijk ook hotspots op de repeateringangen. Als er zo eentje op jouw beoogde ingang binnen het dekkingsgebied van je repeater zit moet je een andere ingang kiezen, waardoor gebruikers in hun zendontvanger dan een rare shift moeten instellen.

Dat is het in een notendop. Pi-Star is het meest eenvoudige programma dat ik ken om te installeren en in te stellen. Je kopieert het op een kaartje voor een Raspberrry Pi. De MMDVM gaat op een USB-poort. Alle installatie en configuratie gaat via de internetbrowser. Volkomen probleemloos!

Website Pi-Star: http://pistar.uk

Dashboard van mijn hotspot, gemaakt met Pi-Star: http://80.101.233.106/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#164 Bericht door PA0ETE »

Ik zie trouwens dat de server van Pi-Star er momenteel uit ligt. Dat is ongetwijfeld tijdelijk.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#165 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, voor de volldigheid: er is wel een verschil tussen de meeste zelfbouwrepeaters en die van Icom. D-STAR werkt met een kanaalafstand van 6,25 kHz. De ontvanger in een D-STAR-apparaat, en ook in een Icom-repeater is dus ongeveer 6 kHz breed.

Omdat bij zelfbouwrepeaters algemeen FM-apparatuur gebrukt wordt, zit daar een filter in dat twee keer zo breed is. Hierdoor komt er ongeveer 6 dB extra ruis de ontvanger binnen die je niet goed kunt maken door er een extra voorversterker voor te zetten. Overigens profiteer je hier ook niet van als je een Icom-repeater zonder voorversterker gebruikt, maar mét een voorversterker heb je bij zo'n repeater die 6 dB extra wel.

In de praktijk is dit verschil niet zo merkbaar, ook al omdat er vaak een verschil tussen het zendvermogen van de repeater en van mobiele apparaten en portofoons bestaat. Het verschil is er mogelijk wel de reden van dat er gedacht wordt dat D-STAR minder goed zou werken dan FM. (Dat is namelijk niet zo, je komt er verder mee dan met dan FM, dat kun je vaststellen door van station naar station een QSO te maken. Als je het eerljik doet gebruik je dan voor FM niet het D-STAR-apparaat maar een andere FM-zendontvanger van gelijk zendvermogen).

De repeaters in Nederland zitten op 12,5 kHz van elkaar, ook de digitale. Mede daardoor ondervind je qua nabuurkanaalonderdrukking geen problemen van de extra ontvangerbandbreedte.

Plaats reactie