Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#136 Bericht door on4avt »

Oke , ik zal dat controleren als ik de porto haal. Ik mag die trouwens eerst testen voor ik die overneem.
Bij de ic 7100 staat ook de dup ingesteld maar dan de shift zelf op nul .

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#137 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Oke , ik zal dat controleren als ik de porto haal. Ik mag die trouwens eerst testen voor ik die overneem.
Bij de ic 7100 staat ook de dup ingesteld maar dan de shift zelf op nul .
Dat is inderdaad zoals het moet.

Die registers zijn een klein beetje zoals CTCSS bij FM. Het zorgt ervoor dat de hotspot alleen aangesproken wordt als de uitzending voor precies die hotspot bedoeld is.

Als een hotspot niet op die manier op slot zou staan, dan zou dat een probleem kunnen geven als er nog een tweede hotspot op dezelfde frequentie zit: doordat de ene hotspot de ander ontvangt, het signaal naar het netwerk doorgeeft, vanwaar het dan waar naar de eerste zendende hotspot teruggaat, en zo weer de tweede ontvangende hotspot in, gaat het als het ware dan rondzingen. Als dat gebeurt is het hele netwerk vanaf dat moment onbruikbaar.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#138 Bericht door PD1A »

Probleem opgelost!!
Sorry John voor alle moeite maar ik was iets vergeten...mijn schuld, ik had de gedownloade rep list niet in het juiste mapje geplakt! Hij stond dus wel op de SD card maar niet in de het mapje rep list, dus daar ging het steeds mis. Maar goed even snel geprobeerd om de Dstar repeater Benidorm te openen maar met de porto antenne lukt het niet, zal het later op een buitenantenne proberen is maar 15km hier vandaan.
Als het lukt om deze te openen dan ga ik de volgende stap proberen om verbinding te maken met een NL repeater.
Ik laat het weten.
Alsnog bedankt voor al je hulp John.
73 Hans

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#139 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:Probleem opgelost!!
Sorry John voor alle moeite maar ik was iets vergeten...mijn schuld, ik had de gedownloade rep list niet in het juiste mapje geplakt! Hij stond dus wel op de SD card maar niet in de het mapje rep list, dus daar ging het steeds mis. Maar goed even snel geprobeerd om de Dstar repeater Benidorm te openen maar met de porto antenne lukt het niet, zal het later op een buitenantenne proberen is maar 15km hier vandaan.
Als het lukt om deze te openen dan ga ik de volgende stap proberen om verbinding te maken met een NL repeater.
Ik laat het weten.
Alsnog bedankt voor al je hulp John.
73 Hans
Goed nieuws! En geen sorry nodig, het is gewoon goed dat je blijft vragen. Op een gegeven moment kom je er toch uit.

Ik luister meestal op de landelijke refelctor(s), dus als het werkt hoor ik het vast. Als ik de kans heb (en een ander station is me niet te snel af) dan geef ik wel even een rapport als ik tijd heb.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#140 Bericht door on4avt »

daschbord dstra.PNG
Pa0ete
ik zie in mijn daschbord onder bron RF staan. terwijl bij de anderen staat NET.
Wat betekend dit?Ik heb nog altijd probleem dat ik niet gehoord word. UR staat op cqcqcq
Heeft dit te maken dat ik met een hotspot werk?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#141 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef: Pa0ete
ik zie in mijn daschbord onder bron RF staan. terwijl bij de anderen staat NET.
Wat betekend dit?Ik heb nog altijd probleem dat ik niet gehoord word. UR staat op cqcqcq
Heeft dit te maken dat ik met een hotspot werk?
Ik heb de kolom niet, het is hoogstwaarschijnlijk iets van de D-PLUS-reflector (die met REF begint). Bij een koppeling op een XRF-reflector zit de kolom er niet in.

Ik weet wel wat de kolom betekent. Ik denk dat dit het dashboard is van je eigen MMDVM of DVMEGA. RF betekent dat je op de ontvanger van de horspot binnenkomt. NET bij de andere stations betekent dat het signaal vanaf internet komt, en niet uit de ether wordt ontvangen.

Ik heb er nog geen verklaring voor dat je modulatie niet te horen is.

Wat misschien kan, maar ik heb dathier al eerder gemeld is, dat is dat je voor reflectors die met REF beginnen een registratie moet hebben bij de US Trust. Als je eigen roepnaam en die van je hotspot daar niet in de database staan, dan werkt het niet. Omdat het laatst volgens mij ook niet bij XRF werkte denk ik dat dat niet het probleem is.

Dat je eigen call op het dashboard van je eigen hotspot verschijnt zegt niet zoveel. Het kan heel goed dat je voor de stations op deze reflector gewoon niet te zien bent.

De poortinstelling van je router is het ook niet, want je hoort de stations die van internet komen wel.

Als je maar één zendontvanger voor D-STAR gebruikt kan het ook nog iets doms zijn als bijvoorbeeld een defect microfoonelementje of zo. Dat valt natuurlijk makkelijk uit te sluiten door een tweede ontvanger in te schakelen. Je kunt het ook via de Echo-functie uittesten. Daarvoor moet je in UR "_______E" zetten (zeven spaties en als laatste een E van echo). Als je dan de microfoon indrukt en wat zegt, hoor je je eigen doorgang, zodra je de microfoon loslaat. Dit is een functie die in Pi-Star wordt gegenereerd. Als je je eigen stemgeluid terughoort, dan weet je 1. dat je microfoon niet stuk is, 2. dat de DVMEGA of MMDVM en Pi-Star ook goed geconfigureerd zijn.

Ik zou het anders ook even niet weten.

Als dit je DVMEGA is, dan is het denk ik een goede mogelijkheid om Guus (de leverancier/maker van de DVMEGA) even te raadplegen.

Ik kan je eventueel ook wel helpen, maar dan moeten we om het aantal vragen beperkt te houden gewoon een reflector kiezen waar we dat even uittesten. Door een reflector te kiezen waar ik de werking van ken, kunnen we dan direct een aantal vragen en fouten uitsluiten.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#142 Bericht door on4avt »

Oke Ik kan me linken met dcs001C, daar hoor ik stations op.
kan me ook linken met DCS007C
Daar hoor ik niks op. Alleen nog een uur afspreken dat past voor jou ?

Ik vind wel geen email adres van je, anders zou ik je mijn gsm nummer sturen, zoa dat we berichten via watsapp konden sturen;of een andere mogelijkheid indien je uw nummer niet wil delen,

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#143 Bericht door on4avt »

In fusion met hotspot heb ik ook die RF staan. maar bij contact met een US station die werkte met de HRI modem, die had staan net.
Zal dus inderdaad van de hotspot komen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#144 Bericht door PA0ETE »

Als je DCS007B kiest heb je de landelijke reflector in Nederland, die is ook door redelijk wat Belgische amateurs gebruikt. Daar zit de meeste activiteit, maar heel erg druk is het ook niey hoor. Als je roept dat je wilt testen of alles werkt krijg je meestal wel een antwoord.

Ik heb mijn maildres wel eens op het forum gezet hoor. Dat is x@xdv.me Ik ben momenteel echter QRL-matig bijzonder druk dus ik heb niet zoveel tijd voor een telefoongesprek. Als je mailt kunnen we wel een tijd afspreken voor een korte verbinding. Als ik het zo lees gaat dat zeker lukken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#145 Bericht door PA0ETE »

N.b. de leukste reflectors om eens mee te luisteren zijn voor mij naast DCS007B/XRF088B et cetera, REF001C en REF030C. Beide zijn internationaal. Met name op REF001C is iedereen altijd heel vriendelijk. De reflector is Amerikaans, maar mensen overal vandaan worden er gewoonlijk zeer vriendelijk verwelkomd. REF030C is vaak net iets meer technisch georiënteerd.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#146 Bericht door on4avt »

Ik heb ondertussen de iD31 in mijn bezit, en die werkt grandioos ;
Gewoon de instellingen en via de hotspot.Wat bij de collega amateur niet wilde werken over zijn hotspot gaat bij mij wel met dezelfde instellingen. Het waarom hebben we nog niet achterhaald.
Ik hoor jullie nog wel eens.
Bedankt voor alle hulp en uitleg.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#147 Bericht door PA0ETE »

Goed nieuws! De ID-31 is inderdaad een geweldig apparaat.

Het eerste waar ik aan denk (bij de collga): staan de juiste poorten open? En laat de provider het gebruik van deze poorten toe?

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#148 Bericht door on4avt »

Hij heeft de ID 51 , en die doet het wel! het wonder der radio,hi!
Andere zoals DMR en Fusion ook, raar,inderdaad.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#149 Bericht door PA0ETE »

Vanaf de ID-31 werken de apparaten aan de ontvangstkant niet meer met den GMSK-chip, maar met een SDR-detector. Zo'n detector levert aanzienlijke voordelen, theoretisch geven die 4 tot 6 dB extra gevoeligheid.

In de praktijk zijn deze apparaten echter wat gevoeliger voor de sterkte van de modulatie dan de oudere apparaten als de IC-E92D en generatiegenoten. Met name bij een te zwakke modulatie gaat het snel mis. De ID-51 is hiervoor nog iets gevoeliger dan de ID-31, maar de marges verschillen een beetje per exemplaar, en zijn ook afhankelijk van externe omstandigheden.

Als de ID-31 verder gewoon goed functioneert is dit vrijwel zeker de oorzaak. De oplossing is om bij de hotspot die het niet doet bij de zender de sterkte van de modulatie iets te variëren. Dat is iets makkelijker bij de oude software (waar een schuifregelaar hiervoor in de softwre zit, dan bij Pi-Star. Bij Pi-Star is het een getal. Als je niet precies weet wat je bij Pi-Star doet, zou ik er niet aan beginnen, en ik zou in elk geval eerst alle settings opslaan voor je hieraan begint.

Hoogstwaarschijnlijk moet van de hotspot de modulatie iets sterker (heel weinig, waarschijnlijk iets van 5%). Het kan ook dat de modulatie juist zachter moet, maar dat is het meestal niet.

Let wel: het gaat niet om het audioniveau, maar om de sterkte van het gemoduleerde digitale signaal.

Als je het helemaal correct wilt doen, kun je de PC-scope onderaan van deze pagina downloaden. http://dutch-star.eu/software/

Vervolgens neem je een ontvanger, liefst AM, maar FM gaat ook. De uitgang van die ontvanger sluit je op de PC met de scoopsoftware aan, zodat je op de scoop het audioniveau uit de ontvanger kunt aflezen.

Vervolgens zend je met één van de apparaten die je gebruikt, en waarvan je weet dat de sterkte is. Zodoende weet je wat het moet zijn.

Daarna stem je de ontvanger af op de frequentie van de hotspot, en dan kun je op de scoop de afwijking in sterkte van de zender van de hotspot zien. Het signaal van de hotspot moet zoveel mogelijk precies gelijk zijn aan het referentiesignaal.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#150 Bericht door PA0ETE »

Vanavond (dinsdagavond) is er de D-STAR-ronde vanaf half negen op XRF088B, DCS007B en alles wat er nog meer aan reflectors aan hangt.

Als je geen D-STAR-apparatuur hebt kun je meeluisteren op de URL hieronder. Tik dan bovenaan op het tabblad waar staat "d-star player". (Die player werkt overigens ook de rest van de week).

https://pd4fmj.nl/

Tijdens de ronde wordt er gechat via D-RATS. Dat programma kun je hier downloaden: http://www.d-rats.com/download/

Plaats reactie