Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#16 Bericht door PD1A »

DCS007B wat is dat?

maar hoe stel ik dat op mijn Icom 31E in????

Er is nergens op internet te vinden hoe je je instellingen maakt om verbindingen te maken ook niet WAT je allemaal voor verbindingen kunt maken.

73 Hans

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: Hoe werkt D-STAR??

#17 Bericht door PD0SDO »

ED5ZAC 438.300 zou je via calsignrouting kunnen bereiken.
dan moet je inplaats van UR=CQCQCQ de call van de amateur zetten die je wilt oproepen.
dus bijv UR=PD0SDO
dan word de verbinding automatisch gemaakt.
voorwaarde is wel dat de repeater waar jij op werkt dit ook ondersteund.

via welke repeater kun jij werken daar?
kun je me dat vertellen?

Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#18 Bericht door PA0ETE »

Hallo Hans,

Ik zie dat je al een eind gekomen bent. Het is inderdaad toevallig dat je nou precies in de plaats zit met een repeater die nog aan een REF-netwerk hangt. Dat is echt de enige in Nederland. Wil het op die repeater werken moet je voor D-STAR geregistreerd zijn zoals ik beschreef.

Ik denk dat Jan het wel voor je opzoekt, maar het best kun je de repeater waar je op werkt (als deze niet door anderen gebruikt wordt) tijdelijk koppelen aan de reflector waar de Spaanse repeater op zit.

Ik snap als dit ook nog een klein beetje abacadabra is :-)

De meeste D-STAR-repeaters zijn op een zogenaamde reflector gekoppeld. Dat principe heb je bij EchoLink ook, alleen is het daar wat minder bekend.

Een reflector is een soort backbone, eigenlijk is het een programma op een server met een stabiele, snelle internetverbindingen. Op zo'n reflector zitten soms wel tientallen repeaters. Als je iets op een van die repeaters zegt, dan komt dat op alle aangesloten repeaters er weer uit, en je kunt op die manier dus ook met stations op al die repeaters verbinding maken, of met een groepje amateurs, die allemaal op een verschillende repeater zitten.

De meest gebruikte reflector in Nederland is DCS007B. Dat is de landelijke reflector. Maar er zijn daarnaast ook regionale reflectors, bijv. voor Flevoland of Utrecht.

Een reflector is ook niet regionaal beperkt. Op de Nederlandse reflector zitten soms ook repeaters in Portugal of Brazilië gekoppeld bijvoorbeeld. Mensen die daar met een porto rondlopen binnen het bereik van zo'n repeater kunnen met Nederland praten alsof ze hier zouden rondlopen.

John

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#19 Bericht door PA0ETE »

Er bestaat een (heel goed) boekwerkje over dit onderwerp. Dat is geschreven door Patrick, ON4PN. Je kunt het boekje gratis downloaden op de onderstaande URL:

http://www.dstarvlaanderen.be/blog/wp-c ... alfa-b.pdf

Ik denk dat als je gewoon op een repeater (behalve die van Breda) gewoon eens meedoet met de gesprekken die je daar hoort, dat je dan ook al een hoop te weten komt.

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: Hoe werkt D-STAR??

#20 Bericht door PD0SDO »

Het is idd lastig uitleggen via een forum en schiet ook niet echt op.
hij moet eigenlijk eerst zien dat hij op DCS007B uit kan komen John.
dan kunnen we het daar rustig met hem bespreken.

voor Hans pak gewoon een willekeurige repeater of hotspot maar niet PI1HWB zoals John ook al zegt is die niet verbonden met het DCS netwerk maar met Dplus waarom dit zo is begrijp ik ook niet.
als je op een andere repeater of hotspot werkt zit je vaak meteen op DCS007B.
en je zult daar ook gewoon andere Nederlandse stations horen.

Succes

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#21 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij heeft Hans (HWB) zelfs nooit software voor DCS geïnstalleerd. Hij werkt nog gewoon zoals iedereen vroeger met de Linux-setup via de Texanen en met een registratie op DPLUS. Er zitten trouwens heel af en toe nog wel eens stations op REF017A :-)

En voor Hans (PD1A): het advies van Jan is inderdaad het beste. Dordrecht is een goede optie, en Bergen op Zoom ook. En eigenlijk ieder ander D-STAR opstappunt waar je etherverkeer kunt horen. Als je wilt weten of daar verkeer is en je hebt EchoLink, dan kun je momenteel permanent horen wat er gezegd wordt als je via EchoLink naar PI1XDV-L luistert. Je kunt daar (meestal) niet terugpraten vanaf EchoLink, maar wat je hoort is real-time. Als je dan een D-STAR-repeater zoekt waar je hetzelfde hoort, en daarvan de gegevens in de porto klopt dan kom je via de adviezen op die repeater ongetwijfeld heel veel verder. Op D-STAR is men meestal enorm behulpzaam bij dit soort dingen. (De call sign van de repeater die je op dat moment hoort zie je in het display van de ID-31 voorbij komen).

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#22 Bericht door PD1A »

Ha John,
ik heb destijds een lege porto gekocht, dus ik weet niet of ik bepaalde mogelijkheden mis en zo blijf je dus zoeken naar die functies, ik weet niet of het allemaal klopt. Misschien mis ik wel een heleboel software maar dat kan ik niet zien.

Verder zegt het mij allemaal weinig, reflectors, DCS007B, Callsignrouting, ik zou niet weten hoe ik dat in mijn portofoon moet instellen.
Ik roep vaak aan op Dstar repeaters maar hoor niets terugkomen, er zijn wel andere amateurs te horen.
Ik heb eerst de Dstar-repeaterlijst gedownload en in de porto gezet, dat was al een hele klus...

Hans

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#23 Bericht door Rob-PA7RM »

PD1A schreef:ED5ZAC 438.300
of
EA5DW 437.000

staat in Denia.
He Denia, daar ga ik over een paar weken heen. Leuk.
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Hoe werkt D-STAR??

#24 Bericht door gelderjg »

Beste OM,

Hierbij manual ID-31E.
Misschien helpt het je...
Wel in het engels....

http://www.icomcanada.com/products/amat ... Manual.pdf

Best 73 de PA3ANF
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#25 Bericht door PD1A »

Ik verblijf vaak in Calpe dus de dichtst bijzijnde(schrijf ik dit goed?) repeater is Denia.
Dus ik zou het leuk vinden om de lokale stations ook vanuit NL te kunnen bereiken.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#26 Bericht door PD1A »

Dankje PA3ANF,

die manual kan ik inmiddels dromen maar ook daar staat niet in HOE je de gegevens in de porto moet zetten voor wat ik wil.

vr gr Hans

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Hoe werkt D-STAR??

#27 Bericht door Manitou »

Jammer dat de D-Star repeater van Breda enkel op D-Plus software draait.
Volgens mij is de repeater al een tijd overgedragen (aan JBE?) en wordt deze niet up to date beheerd.
Indien men er G4KLX software zou opzetten dan had men tenminste nog de keuze tussen D-Plus en DCS reflectors.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#28 Bericht door PA0ETE »

Manitou: het is een echte Icom-repeater die er staat. PI1DSA en PI1HWB waren destijds (in 2009) de eerste twee D-STAR-repeaters die op internet gingen. De belangstelling in de regio is kennelijk langzaam aan het vervliegen.

Er zijn vast wel hotspots in de regio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#29 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:Ik verblijf vaak in Calpe dus de dichtst bijzijnde(schrijf ik dit goed?) repeater is Denia.
Dus ik zou het leuk vinden om de lokale stations ook vanuit NL te kunnen bereiken.
Ik begrijp pas nu het probleem Hans.

Op een Nederlandse repeater hoef je normaal niets te doen. Als je geen contact krijgt op zo'n repeater, en hij is sterk genoeg dan is er doorgaans iets met de instellingen aan de hand. Het belangrijkste is dat je eigen call erin staat. Als je daarnaast alleen R1 goed hebt ingevuld, dan kom je wel op de lokale repeater door, maar de stations die op andere repeaters werken horen jou niet, maar jij hoort hen wel. Pas als je R2 goed invult ben je ook op het netwerk hoorbaar. (Die instellingen zijn hierboven al een paar keer beschreven).

Een veel gemaakte fout is dat men de letters G (voor R2) en B (op 70 cm voor R1) niet op de achtste maar op de 7e positie zet.

De Spaanse repeaters zijn wat ingewikkelder. Je moet eerst weten van welk netwerk de Spaanse repeaters gebruikmaken. Ik ben nu vrij druk, maar ik kan dat later wel even voor je uitzoeken.

Als ze op DCS bruikbaar zijn, dan kun je gewoonlijk met wat eenvoudige intoetsingen (met DTMF) de repeater loskoppelen van de reflector waar hij aan gekoppeld is loskoppelen, en vervolgens koppelen aan DCS007B waar de meeste Nederlandse stations zitten.

Als de repeater niet op DCS werkt, moet je om die repeater te gebruiken (net als bij HWB) een registratie hebben voor het DPLUS-netwerk.

Die DTMF-codes kun je bij de ID-31 in een DTMF-geheugen zetten. Er zijn ook nog alternatieven om ditzelfde bijv. zonder DTMF te doen.

Een kanttekening is dat men het met name op druk gebruikte repeaters vaak niet leuk vindt als buitenlandse amateurs langdurig gaan meeluisteren op een repeater in een vreemde taal. Een of twee keer per dag een QSO maken zal in de meeste gevallen geen probleem zijn, zeker als je de repeater daarna netjes achterlaat zoals je hem hebt aangetroffen.

Om je dit uit te leggen zou ik haast een soort stappenplan willen voorstellen. In elk geval is dat het beste om dit stapsgewijs te doen.

Laten we om te beginnen eens zorgen dat het op de repeaters hier in Nederland geldt. Vervolgens kunnen we dan van hieruit proberen of je een QSO met de Spaanse amateurs op de repeater daar kunt maken. En als je dat kan, dan moet je het eenvoudigweg ook andersom kunnen :-)

Er zijn overigens meerdere manieren om dit soort QSO's te maken. Soms kun je een repeater niet aan DCS linken, bijvoorbeeld als in Spanje een repeater aantreft zoals HWB. Dan kun je op een andere manier rechtstreeks (dus terwijl de repeater is losgekoppeld) toch gewoon met Nederlandse stations praten.

Dat laatste is als beginner vrij ingewikkeld. Maar als het je lukt om van hieruit QSO met de Spanjaarden kunt maken dan ben je inmiddels vanzelfsprekend geen beginner meer :-)

Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het echt niet. Het zijn een paar stappen en dan heb ik je zover :-)

Check eerst of in MY je eigen callsign staat met in de eerste vier posities na je callsign alleen maar spaties.

Check dan of in UR CQCQCQ staat.

Je kunt dit checken door op MENU te drukken (linksboven), vervolgens met de draaiknop "Call sign" op te zoeken en vervolgens op de middenste knop van het keypad te drukken (de middenste knop van het toetsenbordje).

Wil je dit menu verlaten kan dat door nogmaals op MENU te drukken. Een niveau in het menu terug kan ook: druk dan rechtsboven op V/MHz.

Programmeren van een van de registers gaat door als je op het register (bijv. MY) staat opnieuw op de middenste knop te drukken.

Vervolgens druk je op "QUICK MENU". Dat is de knop rechtsonder.

Selecteer 'Edit' en druk opnieuw op de middenste knop.

Met het keypad kun je nu naar rechts of naar links. Met de draaiknop kun je letters en cijfers kiezen. De knop V/MHz (rechtsboven) werkt als de backspace-knop op je computertoetsenbord.

Je kunt na je callsign eventueel nog je voornaam zetten. Dat werkt alleen voor mensen zoals wij: met een voornaam van vier letters of minder :-) Die laatste vier letters zijn niet verplicht, je kunt ze ook leeg laten (of ID31 erin zetten).

Als je tweemaal op de middenste knop drukt wordt de informatie opgeslagen.

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: Hoe werkt D-STAR??

#30 Bericht door PD0SDO »

Hans,

de gegevens die je in je porto moet zetten staan hier boven al een paar keer vermeld.
begin bij het begin en probeer nou eerst eens via een Nederlandse repeater een verbinding te maken op Dstar met een andere Nederlander.
als dat gelukt is kun je door naar de volgende stap zo hebben wij dat in het verleden ook allemaal moeten doen.
ik hoop je spoedig te horen dan kan ik je er zo een keer doorheen praten.

Groeten Jan

Plaats reactie