Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#61 Bericht door PE1MBS »

Het repeater probleem heb ik hier ook Meindert, vandaar dat ik een hotspot gebruik.
Ik kon voorheen enkel via PI1UTR werken maar moest dan wel wat vermogen maken en had soms last van lokale signalen, UTR is nu alweer een tijdje in onderhoud en voor mij onbereikbaar. Hopelijk komt ie snel weer op het oude niveau.

De link van ON4AVT lijkt me wel erg makkelijk, het is alleen te hopen dat deze een beetje up-to-date is.
Zo zie ik bv. ED5YAU er niet bij staan (wel vermeld in Repeaterbook) maar wel ED5ZAG....???

Voor Hans het volgende: probeer de file zoals je die via de link van ON4AVT kunt downloaden en als deze werkt ben je in principe klaar. :o
Als deze niet werkt zul je misschien de calls aan moeten passen.
En nog een vraag, hoe ga je naar ED5YAU, via een preset (memory) of via de DR mode?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#62 Bericht door on4avt »

http://www.dvmega.nl/dvmega/

Een totaal oplossing !
Komt uit Nederland. Alles inéén.
Geen repeaters nodig. Doet DMR,DSTAR,FUSION, etc.
Als je rekent dat je voor andere Stand Alone hotspots iedere keer een porto of, mobile tx nodig hebt om ermee te werken, ben je hier heel goedkoop uit.
Een internet hamradio .
Ik heb het ook nog maar pas ontdekt.

PA0MHS
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2015, 10:39
Roepletters: PA0MHS
Locatie: Groningen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#63 Bericht door PA0MHS »

Voor de geïnteresseerden: De repeaterlijst die Icom aanbied op hun web site werkt niet. Dit is een CSV bestand die je met CS-9700 zou moeten kunnen inlezen maar dit bestand is in US formaat, met velden gescheiden door komma's en decimale punten in de frequenties en locaties. Ik kan dit bestand daardoor niet as-is inlezen in CS-9700. Kennelijk leest CS-9700 de locale-instellingen van Windows waardoor de veld-scheidingen en decimale punten niet worden herkend.

Als je dit bestand met een editor als volgt aanpast (hou deze volgorde aan!!):

1: Zoek en vervang alle komma's door een punt-komma
2: Zoek en vervang alle punten door komma's

en weer opslaat, dan kan CS-9700 het bestand wel lezen en heb je de volledige D-Star repeaterlijst. Groepen weghalen is lastig in CS-9700 dus het is handig om handmatig het CSV bestand de wijzigen als je bijvoorbeeld alle groepen buiten Europa wilt verwijderen. Wel even de groepnummers (eerste kolom) opnieuw nummeren vanaf 1 anders zitten er "gaten" in je groepenlijst.
Meindert | PA0MHS

PA0MHS
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2015, 10:39
Roepletters: PA0MHS
Locatie: Groningen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#64 Bericht door PA0MHS »

on4avt schreef:http://www.dvmega.nl/dvmega/

Een totaal oplossing !
Komt uit Nederland. Alles inéén.
Geen repeaters nodig. Doet DMR,DSTAR,FUSION, etc.
Als je rekent dat je voor andere Stand Alone hotspots iedere keer een porto of, mobile tx nodig hebt om ermee te werken, ben je hier heel goedkoop uit.
Een internet hamradio .
Ik heb het ook nog maar pas ontdekt.
Ik ben radiozendamateur! Ik vind het al bijna valsspelen wanneer ik een Ethernetkabel achter in m'n IC-9700 steek... :?
Meindert | PA0MHS

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#65 Bericht door on4avt »

Ik denk dat je de Eu versie nodig hebt en ja je hebt een programma nodig, kan je vinden op internet.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#66 Bericht door on4avt »


on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#67 Bericht door on4avt »

PA0MHS schreef:
on4avt schreef:http://www.dvmega.nl/dvmega/

Een totaal oplossing !
Komt uit Nederland. Alles inéén.
Geen repeaters nodig. Doet DMR,DSTAR,FUSION, etc.
Als je rekent dat je voor andere Stand Alone hotspots iedere keer een porto of, mobile tx nodig hebt om ermee te werken, ben je hier heel goedkoop uit.
Een internet hamradio .
Ik heb het ook nog maar pas ontdekt.
Ik ben radiozendamateur! Ik vind het al bijna valsspelen wanneer ik een Ethernetkabel achter in m'n IC-9700 steek... :?

ik ben radiozendamateur, en ik heb geen ic 9700 :(

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#68 Bericht door PD1A »

https://www.qrzcq.com/call/ED5YAU

Deze repeater moet ik kunnen aanroepen in D star maar het werkt niet.
In mijn porto staat nu onder Call sign:
UR:CQCQCQ
R1:
R2:NOT USED*
MY:PD1A

wat klopt hier nu niet om deze repeater te kunnen openen? Ik zit er 23km vandaan met vrij zicht dus moet te doen zijn.
RX Freq: 438.275 MHz
TX Freq: 430.675 MHz
Offset: -7.6 MHz
DStar Node: ED5YAU B_B
RX Freq: 438.7 MHz
TX Freq: 431.1 MHz
Offset: -7.6 MHz
CTCSS: 79.7 Hz

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#69 Bericht door on4avt »

on0ck instelling.jpg
Heb je op dstar een tsqls nodig?
Op ur mag cqcqcq staan .
Mijn instellingen voor de locale rptr.
RPT1 on0ck B
RPT 2 ON0CK G
my :on4avt

let wel dat je de G en de B op het 8ste punt zet.
de locale rptr staat hier wel bij de deur ,is een 70 cm
Als je met mij een test wil doen, verbind de rptr dan met dcs011B
zet dat in je cq ;
Welke porto had je weer, ? Ik weet dat het moeilijker is met een porto dan met de ic7100 die ik heb,

Je ziet boven dcs011bl zo geef ik de link in;
eronder staat DCS11A ; die A moet eigenlijk een B zijn, mijn fout tijdens een naam geven aan de memorie. heb het niet veranderd nog.
Hopelijk helpt het je een beetje.
Je moet alleen de reflector voor Nederland invullen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#70 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:https://www.qrzcq.com/call/ED5YAU

Deze repeater moet ik kunnen aanroepen in D star maar het werkt niet.
In mijn porto staat nu onder Call sign:
UR:CQCQCQ
R1:
R2:NOT USED*
MY:PD1A

wat klopt hier nu niet om deze repeater te kunnen openen? Ik zit er 23km vandaan met vrij zicht dus moet te doen zijn.
RX Freq: 438.275 MHz
TX Freq: 430.675 MHz
Offset: -7.6 MHz
DStar Node: ED5YAU B_B
RX Freq: 438.7 MHz
TX Freq: 431.1 MHz
Offset: -7.6 MHz
CTCSS: 79.7 Hz
Ik snap niet waarom al die bijzaken erbij gehaald worden. PD1A wil gewoon geholpen worden met het probleem dat hij met D-STAR heeft. Of dat nu zendamateurisme is of niet maakt voor de oplossing volgens mij niet uit.

Het is niet eens erg ingewikkeld. (Nou ja, de samenvatting niet in elk geval).

Voor repeaters heb je inderdaad vier registers.

De belangrijkste is voor de meeste mensen MY. Daar moet je eigen call in.

UR je richt je (denk ik) niet aan één persoon, dus daar moet in dat geval CQCQCQ in.

In R1 moet de call van de repeater plus een bandletter. De bedoeling hiervan is dat repeaters alleen open gaan op signalen die voor die repeater bedoeld zijn.

A = 23 cm (dat wordt in Japan het meest gebruikt, D-STAR is door Japanse amateurs bedacht)
B = 70 cm
C = 2 m
D was oorspronkelijk data (voor data zonder spraak), maar wordt tegenwoordig vooral vaak voor "overige" gebruikt, bijv. een D-STAR-repeater op 6 meter of op 10 meter.

In dit geval dus: ED5YAU B (nota bene, die B moet op de laatste positie, ook als de repeater een callsign heeft met 4 of 5 tekens!)

R2 daar moet ook de call van de repeater in, maar dan met een G van Gateway. Stel je dit register niet in, dan ben je alleen lokaal op de betreffende repeater hoorbaar.

Resumerend:
UR = CQCQCQ
R1 = ED5YAU B
R2 = ED5YAU G
MY = PD1A

Dan moet het voor wat betreft het instellen werken, of de repeater staat uit.

Wat verder nog handig is om te weten: op de meeste repeaters kun je een cijfer 0 in DTMF intoetsen. Dan meldte de repeater de callsign plus de reflector waar hij aan gekoppeld is. Als dat werkt weet je ook zeker dat je portofoon goed is ingesteld.

Tik je 88B (acht acht bravo) in DTMF dan ga je naar de landelijke reflector in Nederland. Formeel moet je hem na gebruik weer terugzetten naar de reflector waar hij op stond, maar dat is nu even wat veel uitleggen :-) De meeste repeaters keren na een kwartier niet meer gebruikt te zijn terug naar de "huisrefelctor". (N.B, bij een ID-31 kun je tien DTMF-geheugens instellen. Ik heb in de eerste 88B staan, en in de tweede 0. Bedienen gaat met het kleine knopje boven de PTT-toets)

Ik weet niet zeker of dat eerder al aan de orde geweest is, maar voor reflectorsystemen die met REF of DCS beginnen, moet je in een aantal gevallen geregistreerd zijn. Binnen Nederland hoeft dat (gelukkig) niet, maar in veel andere landen wel. Als je niet geregistreerd bent, is je signaal ook alleen maar op de lokale repeater te horen.

Voor REF-reflectors moet je je aanmelden bij US Trust. Voor DCS reflectors werkt het als je voor DMR bent aangemeld. (Voor gesprekken vanuit Spanje naar de Nederlandse landelijke reflector hoeft dit dus niet!)

Beide aanmeldingen kun je (bijvoorbeeld) doen op http://hobbyscoop.nl In de rechter kantlijn staan daar een aantal rode knoppen. Onder "Aanmelden" is er een knop D-STAR registratie en een knop DMR ID aanvragen.

Succes!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#71 Bericht door on4avt »

PA0ETe ,
de Spaanse repaeter zal wel niet verbonden zijn met een Nederlandse reflector, zal die zelf moeten verbinden;
Daarom zet ik vanboven geen cqcqcq ,maar de naam van een reflector.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#72 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:PA0ETe ,
de Spaanse repaeter zal wel niet verbonden zijn met een Nederlandse reflector, zal die zelf moeten verbinden;
Daarom zet ik vanboven geen cqcqcq ,maar de naam van een reflector.
Dat klopt. Sorry. Ik had dat niet gezien (het was ook laat toen ik de discussie zag :D ).

Het gaat zowel met DTMF als op deze manier. Ik gebruikte in het verleden altijd deze methode met het UR-register, omdat destijds niet iedere repeater DTMF ondersteunde. Tegenwoordig ondersteunen bijna alle repeaters dit. Ik vind het zelf minder omslachtig (je hoeft niet als je eenmaal gelinkt bent weer CQCQCQ in UR te zetten), maar dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak.

Belangrijk is vooral dat het voor PD1A gaat werken, en dat op een manier die hij gemakkelijk vindt.

PA0MHS
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2015, 10:39
Roepletters: PA0MHS
Locatie: Groningen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#73 Bericht door PA0MHS »

@PA0ETE: Dit is de beste uitleg die ik tot nu toe heb gezien. Je ziet op diverse sites wat je moet doen en meestal in een taalgebruik die bij mij heel erg het gevoel van "dat snap je toch wel??" oproept, maar nergens een heldere uitleg waarom het zo moet. Dank!
Meindert | PA0MHS

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#74 Bericht door PA0ETE »

Dank je wel!

Het verwarrende aan D-STAR is dat het gebruikt wordt op een manier zoals het niet bedacht is.

D-STAR is gemaakt door de Japanse amateurvereniging voor de Japanse markt. Zelfs Icom, die op een gegeven moment deze amateurnorm ging producteren heeft nooit bedacht dathet buiten Japan succesvol zou zijn. Het is te danken aan een groepje Texaanse aannemers die rond 2004 of 2005 een project in Tokyo hadden en daar dus langere tijd verbleven. Die kochten toen D-STAR-apparaten, die ze mee terug naar de VS namen. Vervolgens begonnen mensen bij de importeur daar te vragen om de apparaten. Het is om die reden dat de US Trust, dat de registraties van het oorspronkelijke D-STAR uitvoert nog steeds in Texas zit.

Het systeem is oorspronkelijk bedoeld voor lokaal werken op repeaters en om mensen één op één op een andere repeater te kunnen bereiken. Je zet dan de call van de amateur die je wilt bereiken in UR (in plaats van CQCQCQ), en het maakt niet uit op welke repeater waar ook ter wereld iemand zit, de betreffende oproep komt bij hem/haar terecht, dat wil zeggen op de repeater waar de betreffende amateur voor het laatst heeft gezonden. Die amateur zet als hij de oproep ontvangt de call van het roepende station bij hem in het UR-register (dat gaat met één knopdruk), en dan is er een 1-op-1 verbinding.

Je kunt met dit systeem ook een algemene aanroep doen, op de eigen repeater of op een andere repeater of een gesprek met meerdere personen voeren. Daarvoor is CQCQCQ. (De meeste apparaten hebben een knop om CQCQCQ in UR te zetten).

Dit is dus een systeem zonder gekoppelde repeaters. Dat systeem (call-sign-routing genoemd) werkt overigens nog steeds, maar je moet een paar voorzorgen nemen. Zo moet je om problemen te voorkomen eerst de repeater die je gebruikt unlinken, en je tegenstation moet dat ook doen.

Je kunt callsignrouting wel gebruiken om iemand te vinden van wie je niet weet op welke repeater of reflector hij luistert, alleen moet je dan bij je oproepo melden dat je callsignrouting gebruikt, of melden op welke repeater/reflector je zelf uitluistert.

Het systeem van gekoppelde repeaters zit (voor degenen die het wat zegt) in een lagere laag van het OSI-model voor netwerken. Het eerste systeem hiervoor is bedacht door Robin Cutshaw, AA4RC, kort nadat de Texanen D-STAR naar buiten Japan brachten. Het is grotendeels gebaseerd op IRLP, het gebruikt bijvoorbeeld dezelfde reflectorinfrastructuur. In technische zin "parasiteert" dit systeem op het oude callsignroutingsysteem. Alle uitzendingen worden gedaan alsof het doorgangen waren in het oude systeem, alleen zorgt het systeem als dat van AA4RC ervoor dat het lijkt alsof deze doorgangen via gekoppelde repeaters worden verstuurd. De gebruiker merkt hier niets van.

In Japan wordt hier nogal anders over gedacht. Relatief veel van het D-STAR-verkeer zat daar altijd op 23 cm. Behalve de indeling voor callsignrouting zoals hierboven beschreven was er ook een systeem van een soort regiorepeaters, met een soort regionale clusters dat nooit buiten Japan gebruikt is. Met name Icom was lange tijd rabiaat tegen het gebruik van gekoppelde repeaters. Icom organiseert ieder jaar een QSO-party (oorspronkeiljk heette het een contest) en bij die QSO-party was het gebruik van gekoppelde repeaters (dat buiten Japan een bijna 100% gebruik kent) verboden. Dat leidde buiten Japan vaak nog lange tijd tot problemen, doordat mensen na de contest vergaten de laatst gewerkte roepnaam te vervangen door CQCQCQ. :-)

Een aantal jaren geleden heeft Icom de de facto standaard van de gekoppelde repeaters ook omarmd, en tegenwoordig is deze zelfs onderdeel van de handleidingen. Echter, er zijn inmiddels ook andere systemen dan dat van AA4RC.

D-STAR is ingewikkeld, maar dat komt voor een deel ook doordat het telkens andere amateurs waren die er verbeteringen voor bedacht hebben. Zo zijn er drie reflectorsystemen die ook in technologie totaal verschillen (REF dat is dat van AA4RC, DCS, een Duits systeem, en XRF, een Amerikaans systeem uit het begin dat autonome reflectors kent, die niet via een netwerk beheerd worden). Vervolgens was er een Luxemburgse amateur die de XLX-reflector bedacht. Die reflector kan alledrie de technische systemen aan, zodat het niet uitmaakt welk van de drie je gebruikt. DCS is het meest geavanceerde systeem van de drie, maar ze kennen alledrie hun voor- en nadelen, waar je in de meeste gevallen overigens maar weinig van merkt.

De complexiteit zoals die wordt ervaren is dus juist het gevolg van wat amateurs zouden moeten doen: zelf voortborduren op dit soort technologie en nieuwe dingen creëren en verbeteringen uitvoeren... Die nieuwe ontwikkelingen vinden overigens nog steeds razendsnel plaats.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#75 Bericht door PA0ETE »

De apparaten hebben veel meer mogelijkheden dan de meeste mensen beseffen.

Dit is bijv. iets wat je met callsignrouting kunt doen. Niet alle apparaten ondersteunen deze gesproken berichten.

De twee porto's lijken erg op elkaar, maar de ene is een ID-80, die is niet zo heel bekend in Nederland, de andere porto is een IC-E92D, in Japan verkocht als ID-92.


youtu.be/2Mv6mb7x9T4

Plaats reactie