Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#226 Bericht door PA0ETE »

Zelf heb ik de onderstaande open staan voor PI3XDV, maar ik ondersteun niet alles omdat ik en mijn repeater sinds jaar en dag op verschillende plekken geblokkeerd zijn.
Screenshot_2023-11-04_09-09-33.png
Screenshot_2023-11-04_09-09-33.png (14.23 KiB) 625 keer bekeken
Je kunt kiezen voor ircDDB of openquad. De praktijk is dat tegenwoordig iedereen openquad gebruikt.

Dit heeft een historische achtergrond:

Bij het D-PLUS-netwerk moet iedere netwerkdeelnemer registreren, repeaters en amateurs. Dit zijn de oorspronkelijke één-protocol-reflectors die met REF beginnen.

Een van de redenen van het opzetten van ircDDB destijds was, dat de oprichters vonden dat niet iedere amateur zou hoeven registreren, het zou voldoende zijn als alleen de repeaters dat zouden moeten. Dat is wat er vervolgens gebeurde.

Overigens was er later nog maar een van de oprichters over, en die besloot in al zijn wijsheid dat amateurs zich wel weer moesten registreren, maar dat zou gaan via een DMR-registratie. Bij DCS-reflectors (dat wil zeggen, de oorspronkelijke éénprotocol-reflectors) moet je sindsdien een DMR-nummer hebben om op de reflectors te kunnen werken.

Hier was een probleem mee. Want doordat zowel het onderliggende netwerk dat voor D-PLUS gebruikt wordt (het Icom G2-netwerk) als voor het eigen netwerk van DCS (ircDDB) kun je alleen repeaters met een vergunning aanmelden, waardoor callsignrouting en Starnet (het werken met werkgroepen) alleen via repeaters met een vergunning kon.

Een groepje Amerikanen zetten vervolgens OpenQuad.net op, dat werkt als ircDDB, maar dan zonder dat je je hoeft aan te melden. Niet lang daarna stond PI-STAR default bij aflering op OpenQuad.

Daar is ook een probleem mee, want de twee oorspronkelijke netwerken G2 en het oorspronkelijke ircDDB wilden niet met OpenQuad koppelen. Door dus voor OpenQuad te kiezen kun je wel met een hotspot aan deze twee manieren van routen meedoen, maar niet aan repeaters die nog uitsluitend aan G2 of ircDDB hangen. Dat is op zich niet zo'n probleem omdat vrijwel iedereen (repeater of niet) sowieso aan OpenQuad hangt.

Overigens is deze situatie niet bijzonder. Toen D-STAR in Nederland net begon, hingen alle repeaters hier aan D-PLUS, maar die in Duitsland aan het oudere xreflector (reflectors die met XRF beginnen). Je kon in die tijd Nederlandse repeaters daardoor wel aan de Amerikaanse reflectors linken, maar niet aan de Duitse :)

Dat is pas opgelost toen iircDDB kwam. Daar wilden de beheerders hier (uiteraard) wel aan het bestaande netwerk koppelen, maar D-PLUS is daar tamelijk agressief in: zij wilden dit niet.

Uiteindelijk kwam daar een bizar compromis uit. Zolang vanaf de D-PLUS-kant niet te zien was dat er software gebruikt werd die niet door D-PLUS was goedgekeurd, en er geen problemen veroorzaakt werden was het OK.

Het team van ircDDB zetten vervolgens een constructie op met een soort virtuele tweeling. Je hebt het echte ircDDB-netwerk, en een virtuele kopie. Het is die virtuele kopie die (onzichtbaar) met het Amerikaanse netwerk koppelt, en zo werkt het voorzover ik weet al vanaf het begin. Zonder problemen, geen technische en geen netwerkpolitieke :)

De naam ircDDB staat voor IRC D-STAR Database als ik met niet vergis. IRC omdat voor de administratie een ouderwetse (beveiligde) IRC chat-server wordt gebruikt. Alle repeaters en reflectors communiceren daar met hun statusberichten als de chatters op een chatkanaal :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#227 Bericht door PE2AAB »

Ik ga eens poorten controleren John. Dank zover!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#228 Bericht door PA0ETE »

Over de protocollen:

Je hebt xrreflector (XRF), D-PLUS (REF) en DCS.

Dit zijn de drie oorspronkelijke reflectors. Het fenomeen reflector is overigens (inclusief terminologie) rechtstreeks overgenomen van IRLP, zeg maar een Canadese voorloper van EchoLink.

Elk van de drie hebben een eigen protocol, waarbij XRF de eerste was, de minst geavanceerde, en DCS de laatste, meest geavanceerde van de protocollen. Met name het hinderlijke probleem van onderweg ineens afbrekende doorgangen is bij DCS grotendeels opgelost.

Voor de duidelijkheid, dit zijn dus de protocollen waarmee de reflectors en repeaters (voor besturingssignalen en audio) met elkaar coommuniceren.

Deze reflectors hebben eigen aanduidingen (REF, XRF, DCS), en traditioneel had je bijv. een DCS007B, een XRF007B en een REF007B die niet gekoppeld waren. Bij de huidige reflectors voor één van de protocollen is dit nog steeds zo: met verschillende letters ervoor zijn ze niet aan elkaar gekoppeld. Bovendien worden de één-protocol-reflectors van DCS en REF wereldwijd centraal beheerd. Als je op REF007B een ban hebt, geldt deze ook voor REF008B.

XRF wordt vanaf het begin niet op netwerkbasis beheerd, Elke XRF-reflector heeft een eigen beheerder, en een blokkade op één XRF-reflector geldt uitsluitend voor de reflectormodules met dezelfde XRF en het nummer ervoor.

Vervolgens kwam er een groepje Luxemburgers die een eigen multiprotocolreflector maakten. XLX-reflectors.

Als je een XLX-reflector heb, werkt deze reflector met elk van de drie protocollen. DCS007B (wat een XLX-reflector is) kun je daardoor ook benaderen met XRF007B of REF007B. Er is geen verschil elk van deze drie je kiest, je komt op dezelfde repeaters uit. Echter op netwerkniveau werkt je wel met het protocol dat bij de eerste drie letters hoort. Dit geeft je tevens de mogelijkheid om te kiezen als een van de protocollen niet goed zou werken (in de praktijk werken ze met een XLX-reflector overigens meestal alledrie prima).

Overigens kan een XLX-reflector één van de protocollen uitschakelen, voor het geval er nog een éénprotocolreflector is die het gebruikt nummer (bijv. 007 bij DCS007B) ook gebruikt.

Omdat XLX-reflectors per reflector een beheerder hebben en niet wereldwijd in een netwerk zitten, zijn er nu ook niet wereldwijd beheerde DCS en REF-reflectors.

Ik hoop dat je het nu nog kunt volgen :)

Dit vind ik overigen wel het leuke en interessante van D-STAR. Het hele systeem is door steeds wisselende personen en groepen personen ontwikkeld. Op een paar uitzonderingen na zijn dit bovendien allemaal initiatieven vanuit de zendamateurs zelf geweest, niet de fabrikanten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#229 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick,

Kijk eens in je router of daar een conflict is. Wat ik al eerder heb aangegeven, ik heb helemaal geen poorten toegewezen.

Pi-Star UK en de Spaanse werken hier zonder problemen met alle modes: D-Star,YSF en DMR.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#230 Bericht door PA0ETE »

Sommige routers hebben plug-and-play aan staan, andere hebben dit om veiligheidsredenen uit staan. Volgens mij zijn er ook routers die standaard de poorten in twee richtingen uit hebben staan, both inbound and outbound. Meestal staat outbound wel open.

Plug-and-play aan wil zeggen dat een verbinding (van de hotspot) naar buiten, tegelijk de poort voor naar binnen open zet gedurende een bepaald tijdsduur.

De setup die jij hebt Tjeerd, zal niet werken voor callsignrouting of Starnet werkgroepen, omdat daar niet gepingd is naar buiten als er een oproep naar binnen komt.

Dat het bij de ene setup werkt wil dus niet zeggen dat het bij een andere ook zo zal zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#231 Bericht door PA0ETE »

Als je wilt testen of Starnet bij jou werkt: Zet PI3XDV X (met X altijd op de laatste positie) en druk op PTT. Als het werkt krijg je een melding in de user message terug dat je lid geworden bent van Starnetwerkgroep PI3XDV X. Afmelden gaat met PI3XDV Z. Belangrijk: voor Starnet moet je altijd unlinken, je mag niet met een reflector gekoppeld zijn!

N.b. gebruiken van Starnet doe je door (in dit geval) PI3XDV X in UR te laten staan. Je doorgang is vervolgens hoorbaar bij alle andere leden van de werkgroep, ongeacht op welke repeater wereldwijd die zich bevinden.

Dit is een testwerkgroep die ik heb opgezet voor experimenten (door wie ook). Iedereen met PI-STAR kan overigens deze werkgroepen aanmaken. Voorwaarde is wel dat de betreffende poort open staat.

Als je geen installatie hebt die permanent online is met deze port open, of je internetaansluiting heeft niet voldoende capaciteit, kan ik een extra groep voor je aanmaken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#232 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 04 nov 2023, 11:43 De setup die jij hebt Tjeerd, zal niet werken voor callsignrouting of Starnet werkgroepen, omdat daar niet gepingd is naar buiten als er een oproep naar binnen komt.
Voor callsignrouting moest ik dit inderdaad wel doen. Dit heb ik al tijden niet meer in gebruik.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#233 Bericht door PA0ETE »

Het hoort er wel bij :)

Ik gebruik het niet vaak, maar in elk geval als ik met iemand praat die niet van tevoren weet via welke repeater hij bereikbaar is. In dat geval hoef je geen repeater af te spreken. Als iemand op de plek van bestemming is drukt hij op de lokale repeater eenmaal op PTT, en alle oproepen voor hem komen vervolgens op die repeater terecht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#234 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef: 20 sep 2023, 11:41 Dan heb je 'last' van UPnP wat op zich een veiligheidsrisico is. UPnP wordt ook door malware etc. gebruikt om ongewenst poorten open te zetten in je router.
Ultieme advies hierin is: zet altijd UPnP uit!

Via het UPnP protocol kun je het poort beheer van je router volledig overnemen, en dat wil je gewoon niet.
Het verbaast me zelfs dat UPnP überhaupt nog in routers geprogrammeerd/ingebouwd wordt.

https://www.avg.com/nl/signal/what-is-unpn

Ik heb hier geen FritzBox in gebruik voor het verbinden met het internet (glasvezel), maar spullen van Ubiquity (UDM-Pro)
PE1PQX schreef overigens in september bij dit onderwerp het bovenstaande over plug-en-play.

Ik denk dat je beter je poorten zelf open kunt zitten. Dat kan overigens niet altijd. Bij gebruik van mobiele apparaten kan dit in een aantal gevallen niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie