datatransfer met de Hytera MD785

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

datatransfer met de Hytera MD785

#1 Bericht door PA3BAS »

Ik zie bij de installatie van de programmeersoftware van de Hytera MD785 allerlei netwerkdingen voorbijkomen zoals IP-adres van pc en radio en netwerkdrivers (RNDIS). Volgens mij moet het mogelijk zijn om een dataverbinding radio-naar-radio te maken, maar ik vind nergens echt goede documentatie daarover. Het lijkt me erg leuk daar wat mee te experimenteren, maar ik kom er niet uit.

Iemand een idee?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: datatransfer met de Hytera MD785

#2 Bericht door PE1JAE »

Kijk eens op http://ham-dmr.be/en/uw-toestel/software/ hoe ze text messages & GPS naar een PC sturen. Geen uitgebreide handleiding, maar het geeft een idee.
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: datatransfer met de Hytera MD785

#3 Bericht door PA3BAS »

PE1JAE, dank voor je reactie!

Ik heb dat programma geïnstalleerd, maar het is inderdaad nog duidelijk een alfa-versie. Ik kan verbinding maken met de radio, en ik kan iets versturen, maar ik zie de radio niet gaan zenden oid. weet ook niet of ik daar iets voor moet instellen.

Heb wel dit youtubefilmpje gevonden over "Data transfer application" wat in ieder geval doet vermoeden dat het moet kunnen.

http://www.youtube.com/watch?v=-ERLEtEJsWI
.... But will it blend?

pschroth
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2012, 12:35
Roepletters: pa3dfn

Re: datatransfer met de Hytera MD785

#4 Bericht door pschroth »

Ja dat interesseert mij ook. Ik heb hier nog weinig over kunnen vinden. Maar ja ik heb ook nog geen DMR set bij gebrek aan tegenstations. Dus derhalve ook nog niet kunnen uittesten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: datatransfer met de Hytera MD785

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik weet helaas niet of het met DMR ook zo werkt, maar bij D-STAR en dPMR is er sprake van een verbindingstrhroughput van 4800 bps. Daarvan is 3600 nodig voor spraak en de bijbehorende foutcorrectie (BER). 1200 bps bij deze modes is beschikbaar voor dataverkeer. Dat wil zeggen, als je aan twee kanten van de verbinding 'iets' op de RS-232-aansluiting van de zendontvanger aansluit, dan komt er bij het ontvangende station uit, wat er aan de zendende kant in gestopt wordt, en andersom. Het is bij D-STAR ook mogelijk om de hele 4800 bps voor data te gebruiken, en om de zender automatisch in te laten schakelen op aangeboden data. Het datakanaal bij D-STAR is zonder verdere foutcorrectie.

Het signaal van een eventuele GPS-ontvanger wordt ook via dit datakanaal getransporteerd. Ik ga ervan uit dat binnen de lagere OSI-lagen bij DMR dit op exact dezelfde manier werkt. De vraag is alleen welke laag van het OSI-model op de connectoren van de apparatuur beschikbaar is gemaakt. Mogelijk is dit binnen de norm zelfs de vrijheid van de fabrikant. Ik kan wel eens kijken of ik daar bij DMR wat meer over kan vinden, cq. te weten kan komen.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: datatransfer met de Hytera MD785

#6 Bericht door PA3BAS »

Graag John! Dank alvast!
.... But will it blend?

Plaats reactie