DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#1 Bericht door PA2OLD »

Welke repeaters en de juiste instellingen daarvoor, is inmiddels wel bekend.
Maar interessant is om te weten welke frequenties en verdere DMR instellingen er lokaal of in een regio er zijn afgesproken.
Als je mobiel onderweg bent of tijdelijk in een andere regio verblijft, zoals met vakanties, is dat interessante info, vooral omdat het eerst geprogrammeerd moet worden.
Even een frequentie opzoeken is er niet bij...
Ik zelf heb nog geen lijsten daarvan gevonden.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#2 Bericht door PA0ETE »

DMR-instellingen worden verspreid in zogenaamde codeplugs. Ik ben niet goed genoeg thuis daarin om te weten of daar ook simplex-frequenties in staan, maar ik ga ervan uit dat dat zo is.

In zo'n codeplug zitten gewoonlijk alle repeaters die er op dat moment zijn, dus ook in de omliggende landen. Door middel van de roamingfunctie kun je het apparaat aan de hand van S-rapport en hoeveelheid ontvangen bitfouten automatisch de meest optimale repeater van dat moment op de locatie waar je je bevindt laten kiezen.

Zo'n codeplug wordt via websites verspreid, o.a. via: http://ham-dmr.nl/, (zie rechterkolom onderaan).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#3 Bericht door PA0ETE »

Waarmee je dus nog niet weet welke lokale freq.'s erin staan, maar volgens mij gebeurt er "peer-to-peer" net als bij D-STAR redelijk weinig.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#4 Bericht door PA2OLD »

O..? hier in Arnhem en omgeving zijn ze zeer actief met simplex verkeer, ik meen simplex 1 op 433.300 MHz en simplex 2 op 433.900 MHz.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#5 Bericht door PA0ETE »

Dat wist ik niet. Vaak gebeurt dat een tijdje voorafgaand aan de komst van een repeater. Ik heb er echter niet met zekerheid een beeld van of het daarna dus nog gebeurt. Vanuit Arnhem kun je UTR wel werken en mogelijk APD ook nog wel, dat zijn twee repeaters met een enorm bereik, maar met een porto gaat dat denk ik niet.

Ik ben zelf nagenoeg niet op DMR QRV dus heel exacte info ontbreekt mij ook. Weet je wel zeker dat het DMR is en niet dPMR? Ik weet namelijk dat er daar in de regio wel een clubje is dat (uiteraard simplex want geen repeaters) met dPMR experimenteert.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#6 Bericht door PA3BAS »

Utr, apd en zhm gaan prima hier. Gister nog iemand op een sprietje van 15cm binnenshuis uit Arnhem Zuid over APD zien en hiren werken.

@john: ben jij ook qrv op dmr? Ik tegenwoordig ook, en ik rij af en toe over de a1 ter hoogte van amersfoort... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#7 Bericht door PA2OLD »

PA0ETE schreef:Weet je wel zeker dat het DMR is en niet dPMR? Ik weet namelijk dat er daar in de regio wel een clubje is dat (uiteraard simplex want geen repeaters) met dPMR experimenteert.
Nee DMR, we luisteren mee via een RTL stick en software, ik hoor dan via de Betuwe frequentie tussen 2 amateurs, Simplex 1 en daarna horen we ze op 433.300 MHz digitaal.
Dat meeluisteren doe ik via de stream van PD2EDY die experimenteert met de RTL stick en software om DMR te decoderen.
Nadeel van deze frequenties is dat ze in de LPD band zitten en dat schijnt af en toe lastig te zijn.
Omdat er hier regelmatig simplex wordt gewerkt kwam ik ook met mijn vraag, of er nog meer regio's zijn waar men van dit soort afspraken heeft over simplex frequenties.
Ik ga overigens een Chinese porto (gebruikerstest) testen en een review er over schrijven.
Deze porto is nog veel goedkoper (incl. verzenden) als de CS700 maar of dat ding ook CTCSS heeft voor analoog gebruik weet ik nog niet.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#8 Bericht door PA3BAS »

Ben, wel ff in de smiezen houden dat dPMR en DMR niet uitwisselbaar is.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#9 Bericht door PA0ETE »

Er zijn momenteel verschillende heel goedkope DMR-porto's.

DMR en dPMR zijn inderdaad niet uitwisselbaar.

Ik ben niet QRV op DMR (je kunt ook niet alles doen). Ik heb het gewoon te druk. Ik ben overigens sowieso bijna nergens QRV. De enige keren dat ik momenteen een QSO maak is na de uitzending op vrijdag. Ik heb helaas geen tijd om dat vaker te doen momenteel :-(

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#10 Bericht door Randy »

Hoi Ben,

DMR-apparatuur heeft geen vrij VFO. Je moet dus frequenties (en gespreksgroepen) voorgeprogrammeerd hebben, anders gaat het gewoon niet werken. Dit omdat het uit de professionele sector komt en niet ontwikkeld is met zendamateurs op het oog. Vandaar ook een ID in plaats van een call, al lost een 'alias' in je 'telefoonboek' dit weer op.

Heb je de juiste codeplug erin en heeft je apparatuur ondersteuning voor roaming, dan zal vanzelf de sterkste repeater gezocht worden. In tegenstelling tot wat wel eens geschreven wordt is een Roaming-licentie (Hytera) *niet* noodzakelijk om over een repeater te werken. Het schakelt enkel automagisch over van de ene naar de andere repeater wanneer je onderweg bent.

Mocht je een portofoon hebben (Of een DTMF-microfoon op de Hytera) kun je in de codeplug (programmeersoftware) aangeven welke functies je vrij wilt geven. Dan is het wel mogelijk om bepaalde settings zoals bijvoorbeeld de frequentie te veranderen vanuit je keypad. Ik weet niet hoe bij andere merken gaat zoals Motorola of het CS700-speeeltje dat John nu heeft liggen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#11 Bericht door PA0ETE »

Je kunt wel simplex-frequenties instellen. In elk geval bij de CS700 kan dat, maar ik ga ervan uit bij de andere apparatuur ook. Maar je moet inderdaad wel weten wie waar op welke frequentie, want inderdaad de meeste apparaten hebben niet voldoende geheugens om bijv. de hele band erin te programmeren.

En de CS700 is alweer een week verkocht. Hij bevindt zich daardoor nu zelfs nog een heel stuk dichter bij jouw adres :-)

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#12 Bericht door PD3R »

Hier in Maastricht gebruiken we 435.500 (groeps id. 43) voor simplex verkeer.
Misschien wel leuk voor de vakantiegangers die naar deze regio komen.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#13 Bericht door PA2OLD »

PD3R schreef:Hier in Maastricht gebruiken we 435.500 (groeps id. 43) voor simplex verkeer.
Dat is de eerste die antwoord geeft op mijn vraag, bedankt PD3R.
PA0ETE schreef:Je kunt wel simplex-frequenties instellen. In elk geval bij de CS700 kan dat, maar ik ga ervan uit bij de andere apparatuur ook.
Bij de BF-DX BF-TD501 die ik nu een week of 2 in gebruik heb is dat geen probleem.

Randy (en alle andere die info gaven) bedankt voor de info maar dat wist ik allemaal al.
Sinds begin februari heb ik het eerste DMR artikeltje op mijn website geplaatst en me natuurlijk eerst ingelezen.
Inmiddels staan er 7 artikelen en sommige zijn ge-update, waaronder de gebruikers review van de BF-DX BF-TD501.
Ik hoop nog een porto te kunnen testen als gebruiker, de technische test laat ik aan Hans PD0AC over, die doet dat uitstekend en ongetwijfeld beter dan ik dat kan.

Verder nog regionale frequenties in het land in gebruik?
Deze info meld ik (mits voldoende) later op mijn site.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: DMR: Regio freq. en instellingen per regio?

#14 Bericht door PD3R »

Ben, ik heb een klein tikfoutje ontdekt.
Onze simplexfreq is niet 435.500 maar 435.550 (43)

Plaats reactie