de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#46 Bericht door pe1pip »

PA0ETE schreef: Veel mensen beseffen dat niet, maar D-STAR en DMR en de bijbehorende netwerkinfrastructuur verschillen nauwelijks van een packet-netwerk zoals dat er lange tijd geweest is, en in beperkte mate nog steeds is.
Met als wezelijk verschil dat het packet-netwerk volledig via de ether interlinkte terwijl D* en DMR dus op internet leunen... (ja, ik val in herhaling). Niet dat het erg is gebruik te maken van het internet, het is zelfs een logische keuze, het is slechts een observatie.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#47 Bericht door PA2OLD »

PA0ETE schreef:Ik heb niet alleen zo'n vergunning aangevraagd. Ik was degene die op het idee kwam dat zo'n vergunning wel een goed idee was, en ik was de eerste die zo'n aanvraag indiende.
Ah leuk om te weten, dan bij deze nog bedankt, wij hebben destijds er veel lol in gehad met dat dataverkeer.
Voor de rest is het denk ik afwachten hoe DMR en digitale communicatie in het algemeen zich zullen ontwikkelen en wat dat voor invloed zal hebben op de hobby.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#48 Bericht door elsinga »

Ik denk dat een volledig via de ether ontsloten DMR/D* netwerk ook qua noodsituatie-bestendigheid beter zou zijn. Als "het internet" dan "het interniet" wordt, dan werken wij gewoon door. Desnoods met slow-data erbij. Maar: lastiger te realiseren. Eigenlijk zouden we een nederlands ether-gebaseerd Hamnet moeten bouwen hiervoor, dat gewoon ethernet aansluitingen aanbiedt. En daar zouden we dan als amateurs ook gewoon op aan kunnen sluiten en zo een infrastructuur onafhankelijk datanetwerk kunnen gebruiken (mits we ook de stroomvoorziening redundant maken).

Kost wel een boel centjes... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#49 Bericht door PA0ETE »

pe1pip schreef:
PA0ETE schreef: Veel mensen beseffen dat niet, maar D-STAR en DMR en de bijbehorende netwerkinfrastructuur verschillen nauwelijks van een packet-netwerk zoals dat er lange tijd geweest is, en in beperkte mate nog steeds is.
Met als wezelijk verschil dat het packet-netwerk volledig via de ether interlinkte terwijl D* en DMR dus op internet leunen... (ja, ik val in herhaling). Niet dat het erg is gebruik te maken van het internet, het is zelfs een logische keuze, het is slechts een observatie.
Dat klopt niet. Een deel van het packet-verkeer ging/gaat ook via IP. Alleen is daar nooit veel ruchtbaarheid aan gegeven. Ik weet dat dat zo is, omdat er in bepaalde notulen zaken van te vinden zijn over een discussie met AT over de legaliteit van die destijds "bestaande" verbindingen. Als er bijv. een essentiële link via de ether in het netwerk uitviel, dan werd daar IP voor gebruikt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#50 Bericht door PA0ETE »

PA2OLD schreef:
PA0ETE schreef:Ik heb niet alleen zo'n vergunning aangevraagd. Ik was degene die op het idee kwam dat zo'n vergunning wel een goed idee was, en ik was de eerste die zo'n aanvraag indiende.
Ah leuk om te weten, dan bij deze nog bedankt, wij hebben destijds er veel lol in gehad met dat dataverkeer.
Voor de rest is het denk ik afwachten hoe DMR en digitale communicatie in het algemeen zich zullen ontwikkelen en wat dat voor invloed zal hebben op de hobby.
Mijn oorspronkelijke aanvraag was voor alleen Basicode. Ik had destijds veel contact met zowel Hans G. Jansen van Hobbyskoop als met de andere initiatiefnemer daarvan Jules Kannemans PE0JKA (beide leven helaas niet meer). AT heeft mij daar verder niets van verteld, hoewel ik geregeld informeerde over de voortgang van de vergunningen. Tot mijn verbazing bleek er vervolgens geen beperking aan het type computer of communicatievariant die gebruikt werd. Het was geweldig van AT (toen nog RCD) dat ze zodanig in de zaak gedoken zijn dat ze zagen dat dat een zinnige move was. Ik had überhaupt nooit gedacht dat ze toen zo ver wilden gaan.

Mijn aanvraag heb ik toen wel zodanig gedaan dat ik niet de enige was die ervan zou profiteren. Ik weet niet meer of dat ook mijn oorspronkelijke bedoeling was of dat AT gezegd heeft dat ze niet voor "maar" een amateur zoiets zouden regelen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#51 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik denk dat een volledig via de ether ontsloten DMR/D* netwerk ook qua noodsituatie-bestendigheid beter zou zijn. Als "het internet" dan "het interniet" wordt, dan werken wij gewoon door. Desnoods met slow-data erbij. Maar: lastiger te realiseren. Eigenlijk zouden we een nederlands ether-gebaseerd Hamnet moeten bouwen hiervoor, dat gewoon ethernet aansluitingen aanbiedt. En daar zouden we dan als amateurs ook gewoon op aan kunnen sluiten en zo een infrastructuur onafhankelijk datanetwerk kunnen gebruiken (mits we ook de stroomvoorziening redundant maken).

Kost wel een boel centjes... ;)
Ik ben een groot voorstander van Hamnet. In de VS zijn er meerdere initatieven op dat gebied, Hamnet is een naam die daar ook gebruikt wordt, hoewel de groep daar losstaat van het oorspronkelijk Oostenrijkse initiatief. Een ander initiatief in de VS heet HamWAN. HamRadioNow.TV had daar eind January een uitzending over, die is hier eventueel te bekijken (55 minuten). Ik heb hem gezien, het is een vermakelijke lezing. O.a. over zendtorenscatter. ("Ja wat moet je dan als ze je niet niet op de toren willen laten met je apparatuur, het geeft wat verlies, maar met wat meer power erachter werkt het net zo goed alsof je daar zelf zit." Waarop er een vraag uit het publiek komt: "Maar heeft de eigenaar van zo'n zendtoren daar dan geen bezwaar tegen?" Antwoord: "Ja dat kan mij wat bommen zeg. En al maak je 120W op 6 GHz, op die afstand is dat minder gevaarlijk dan een mobieltje aan je oor". :-) )

http://arvideonews.com/hrn/HRN_Episode_0128.html

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de plus/minpunten van DMR, FreeDV, DSTAR etc etc

#52 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik denk dat een volledig via de ether ontsloten DMR/D* netwerk ook qua noodsituatie-bestendigheid beter zou zijn. Als "het internet" dan "het interniet" wordt, dan werken wij gewoon door. Desnoods met slow-data erbij. Maar: lastiger te realiseren. Eigenlijk zouden we een nederlands ether-gebaseerd Hamnet moeten bouwen hiervoor, dat gewoon ethernet aansluitingen aanbiedt. En daar zouden we dan als amateurs ook gewoon op aan kunnen sluiten en zo een infrastructuur onafhankelijk datanetwerk kunnen gebruiken (mits we ook de stroomvoorziening redundant maken).

Kost wel een boel centjes... ;)
Ik ben wel aan Het 'spammen' met al die berichten, maar ik was nog wat vergeten.

De oorspronkelijke bedoeling van D-STAR is dat regionale clusters van de repeaters met 10 GHz-straalverbindingen met elkaar verbonden worden. Icom levert daar ook de hardware voor. De afzonderlijke clusters worden dan wel via IP met een backbone aan elkaar gelinkt. In delen van Japan draait het zo. En in de VS heb je in een aantal steden dat de D-STAR-infrastructuur danwel door een lokale overheid, danwel door Icom America is gsponsord. In die plaatsen werken ze met van dat soort links die dan ook van noodstroom zijn voorzien.

Probleem is dat de interlinks nogal prijzig zijn. Heel in het begin was dat 4500 euro voor één kant van de verbinding.

Ik was samen met PA1GF kun je wel zeggen als eerste met D-STAR QRV in Nederland, min of meer gelijk met een groep rond Nijmegen. Er waren wel meer mensen met apparatuur al, maar die kenden niiemand die ook een apparaat hiervoor hadden. Ik was in het begin wat skeptisch over D-STAR, maar ik was vooral ook heel nieuwsgierig. Bijv. naar hoe het klonk. Hoe ver je ermee zou komen. En of het handig was om er tekstberichten mee te versturen. De eerste anderhalf jaar hebben we met spullen gewerkt die we hebben kunnen lenen. D.w.z. geleende porto's en een geleende repeater. Later hebben we de porto's alsnog gekocht, net als de repeater die door een van ons tweeën is gekocht.

Ik had de repeater hier in december 2007. We hadden echter nog geen apparatuur. De porto's waren toen goed leverbaar, alleen de D-STAR-printjes voor in die porto's daar was een tekort aan en klanten die betaalden gingen vanzelfsprekend voor op de leners :-) Dat waren echter in hoofdzaak klanten buiten Nederland toen nog.

Onder die gunstige omstandigheden wilden we er wel wat mee doen. De repeater heeft vervolgens ongeveer 14 maandenn als solitaire repeater gedraaid, waarbij de belangstelling steeds meer toenam. Vervolgens vonden we het wel leuk om ook eens te kijken wat die netwerkinfrastructuur te bieden had. Het is vrij letterlijk wel vergelijkbaar met een analoge repeater waar ze een keertje EchoLink wilden proberen.

Toevallig was er nog een repeater die op nagenoeg hetzelfde moment zo'n verbinding maakten als wij, dat was de repeater Breda. Er was in die tijd nog een derde D-STAR-repeater, dat was de repeater van Nijmegen, en de beheerders van dat relais hebben er al die tijd voor gekozen om een solitaire repeater te blijven. In Nijmegen is wel een D-STAR hotspot/node (PI1KAN van PD0MAC op 430,000), maar de repeater heeft volgens mij nooit, of alleen maar heel kort op het netwerk gezeten.

D-STAR kwam toevallig om allerlei redenen op een gunstig moment, en we merkten dat de netwerkfaciliteit die toch al flinke belangstelling enorm stimuleerde. Dus wat misschien een tijdelijk experiment had kunnen zijn (of een nooit uitgevoerd experiment zoals in Nijmegen) is dus nooit meer afgeschakeld. Ik ben niet op de hoogte van de laatste cijfers, maar het is lange tijd zo geweest dat er flink wat meer ATOF's voor D-STAR-repeaters en hotspots waren op 2m en 70 cm, dan voor FM-repeaters op die banden in Nederland.

Het is dus niet zozeer een bewuste afweging of keuze geweest om het zo te doen, maar meer dat het werkte, en we zien wel waar het schip strandt. Ik vind zelf om meerdere redenen D-STAR niet zo heel geschikt voor noodverkeer, bijv. doordat er veel meer FM-spullen zijn, en de techniek daarvan eenvoudiger is en bij meer mensen bekend. Onze ambitie is ook nooit geweest om een netwerk te maken dat daarop was toegesneden. Ik denk ook niet dat ieder experiment of iedere amateurtoepassing met noodverkeer in gedachten hoeft te worden opgezet. Er zijn overigens plekken binnen ons koninkrijk waar D-STAR wel in de planning voor het noodverkeer is opgenomen (op Curacao). De daar aanwezige D-STAR-repeaters zijn om die reden geheel door de overheid en het nationale telecombedrijf aldaar gesponsord.

Plaats reactie