Animo check DMR repeater in Friesland

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Animo check DMR repeater in Friesland

#1 Bericht door Michel-nl »

Heel waarschijnlijk is er een mogelijkheid om een hytera repeater die een amateur uit Amersfoort ter beschikking wil stellen, te plaatsen in Drachten Friesland.
Maar omdat ik geen licentie heb moet er door een amateur een vergunning aangevraagd worden, dat wil de amateur uit Amersfoort eventueel ook regelen en op zich nemen.

Nu komt mijn vraag van de amateurs uit deze regio, is er de animo om zoiets op te zetten en zijn er die eventueel mee willen werken aan dit project?
Uiteraard zal er ook wat geld moeten komen voor de locatie, deze wordt op dit moment al zakelijk gehuurd door mij en medehuurder http://www.hamradioshop.nl
Deze kosten zijn gezien het feit dat wij het al huren laag, ook zit de stroom er al bij in. De locatie is een 45m hoge flat in Drachten.

De antenne hoogte zal nog een kleine 3 a 4 meter hoger liggen, vraag is dus aan de amateurs uit Friesland en omstreken of men hier wat in ziet?

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#2 Bericht door Michel-nl »

Vergeten bij te melden, dat er ook een stabiele internet connectie geregeld moet worden.
Dit om het aan het internationale netwerk te kunnen koppelen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#3 Bericht door Randy »

Repeater is van mij en komt over een maand beschikbaar, ATOF zal ik aanvragen en betalen.
Ik bezit een Spectrum Analyzer met Tracking Generator om de filters af te regelen.

Dus nodig:
- Hoge lokatie (40+ meter), liefst met weinig andere (UHF) gebruikers;
- Stabiele internetverbinding, 128 Kbit up/down is voldoende;
- Technische ruimte voor opstelling relais, filters, voeding, console server (11HE) met stabiele stroomaansluiting(!);
- Mast, beugels en UHF-antenne (0-3 dBd), coax en connectors;
- TX zal 438.3125 worden, RX op -7.6 Mhz zoals het er nu naar uit ziet;
- Lokale amateur (met DMR porto) voor on-site beheer indien noodzakelijk.

Kijkend naar het huidige dekkingsgebied van de DMR-repeaters is er een voorkeur voor een locatie die een groot deel van de drie Noordelijke provincies moet voorzien van goede dekking. Mogelijk is er een repeatergroep die al een opstelpunt heeft op VHF waar het UHF-deel nog niet gebruikt wordt.

Wellicht dat iemand een plot kan maken van het theoretische dekkingsgebied uitgaande van een tegenstation met 5 Watt / 0dBd op 2 meter hoogte wanneer het een en ander op een 50 meter hoogte in zegge Drachten opgesteld staat om een idee te krijgen? (TX repeater = 10 Watt op 3 dBd antenne).

Bovenstaande is maar een gedachten spinsel, denk gerust mee.
Laatst gewijzigd door Randy op 29 dec 2013, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#4 Bericht door elsinga »

Michel, lokatie klinkt goed en animo zal er ook wel zijn of komen, beetje kip/ei verhaal. ;)

Even out of the box denkend: zou plaatsing bij de repeaters van Heerenveen een optie zijn? Daar zijn alle voorzieningen namelijk al aanwezig, wat weer scheelt in de kosten. Antennehoogte is vergelijkbaar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#5 Bericht door Michel-nl »

De locatie is er, en de technische ruimte ook. Stroom en een UHF antenne met coax is er ook wel aanwezig van mijn kant.
Sleutelhouder ben ik en ben veel beschikbaar voor een lokale amateur die het beheer op zich wil nemen.(of ik neem dit waar voor de groep)

De antenne is een Kathrein http://www.kathrein-scala.com/catalog/K751121.pdf
Coax is ecoflex met connectors naar wens.

Enige wat er zou moeten komen is een groepje mensen die de schouders eronder wil steken.
En een internet verbinding.

Foto van de ruimte.
Bijlagen
dak2.jpg

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#6 Bericht door Michel-nl »

elsinga schreef:Michel, lokatie klinkt goed en animo zal er ook wel zijn of komen, beetje kip/ei verhaal. ;)

Even out of the box denkend: zou plaatsing bij de repeaters van Heerenveen een optie zijn? Daar zijn alle voorzieningen namelijk al aanwezig, wat weer scheelt in de kosten. Antennehoogte is vergelijkbaar.

Daar zijn al veel UHF zenders aan het draaien, en zal het geen handige optie zijn lijkt mij?
Drachten is op de locatie die ik beschikbaar stel nog vrij schoon. Op een mobitex data zender na die in de 424 draaid.
Dus daar zal wellicht wat voor gefilterd moeten worden.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#7 Bericht door Michel-nl »

Hier nog een paar foto's van de locatie in Drachten.

https://www.facebook.com/michel.vandijk ... 136&type=3

Eventueel kan er op afspraak met mij de locatie bekeken worden.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#8 Bericht door Michel-nl »

Opzich begint de animo aardig op gang te komen, er komen hier en daar al berichten op de mogelijke repeater in Drachten.
Hier weer een paar amateurs uit Friesland die zich aangemeld hebben bij het DMR Marc netwerk voor een ID

Zou mooi zijn als alle Friese amateurs met DMR zich aanmelden, zodat men kan zien wie er allemaal actief zijn.
Bijlagen
User database DMR
User database DMR

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#9 Bericht door Michel-nl »

Het aantal geregistreerde gebruikers uit het Noorden groeit met de week, ook hoor ik dat er veel Mobilofoons worden verkocht bij de lokale ham shop in Friesland.
Dus het gaat behoorlijk leven hier in Friesland, dat is opzich erg mooi. Maar het achter de schermen aan de opbouw van een eventuele repeater lijkt nog niet te willen.

Het plaatsen en ter beschikking stellen wel maar een groep die zich in gaat zetten voor het relais nog niet echt.
Dus bij deze roep ik wat enthousiaste amateurs op die graag mee willen werken aan dit project.
Dus heb je wat vrije tijd over voor dit project dan hoor ik dat graag.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#10 Bericht door Michel-nl »

Een repeater in het Noorden van Nederland zal er nog wel even niet inzitten, getuige de weinige reacties op het eventueel plaatsen van 1 in Drachten. Ik denk dat de amateurs uit het Noorden er nog niet aan toe zijn, wat ik wel vreemd vindt want Jelle Hamradioshop meld wel dat er genoeg mobilofoons verkocht worden. Wellicht in de toekomst nog eens, wanneer er genoeg amateurs opstaan om een project als deze te starten.

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#11 Bericht door PD3R »

Het is het verhaal van de kip en het ei.
Als er eenmaal een repeater is, komen de gebruikers vanzelf.
Zolang er geen repeater is is het heel lastig om mensen warm te maken voor zoiets.

Dat is hier in Zuid Limburg precies hetzelfde.
Gelukkig kan ik voorlopig meeliften op het Belgische netwerk, echter dat heeft een aantal nadelen.
Zo kan ik niet op groep 204 tijdslot 2 meeluisteren en/of praten.
De Belgen werken namelijk anders met de tijdsloten dan wij hier in Nederland en/of Duitsland.

Om een lang verhaal kort te maken: Zonder repeater geen gebruikers !

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#12 Bericht door Michel-nl »

Even ter info, locatie Drachten valt definitief af wegens te weinig animo. Hopelijk hebben andere regio's in de directe omgeving van het Noorden meer geluk, zodat Noordelingen daarop mee kunnen liften.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Animo check DMR repeater in Friesland

#13 Bericht door xxxx »

Vaak is het geen kwestie van geluk maar gewoon doen waar je goed in bent. Door de juiste inzet van meerdere mensen met de juiste Ham Spirit is inmiddels DMR ook actief/bereikbaar vanaf locatie Drachten en mijlen ver daarbuiten. Mede dankzij de inzet van PD0SDO hebben wij sinds enkele dagen een DMR Hytera repeater ter beschikking voor Noord Nederland wat zorgt voor een volledige aansluiting binnen het netwerk in Nederland en ver daar buiten.
PI1DRA 438.000 Shift 7.6 Mhz

Inmiddels genoeg activiteit in de regio, en door de betaalbare BFDX portofoons etc is het ook voor elke zendamateur haalbaar om actief deel te nemen aan DMR.

Hoop jullie snel te spreken op het DMR netwerk.

Groeten Jelle

Plaats reactie