DMR netwerk Nederland groeit.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#16 Bericht door PA4JAN »

Het is alleen jammer dat het geen dualbander is wat ik lees is het de 2 meter of de 70cm

http://www.d-staralmere.nl/index.php/dm ... -en-belgie

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#17 Bericht door PA0ETE »

Kenwood501 schreef:Hallo,

Ik heb een DP3400 met programmeerkabel op de kop weten te tikken.
Nu ben ik opzoek naar de software om hem te programmeren.
Op het internet is het een dolhof om dat te vinden.

Iemand een Tip, URL of kan het mij mailen?

Groeten Marco
Ik vind deze post als het inderdaad om illegale software gaat ook niet helemaal kunnen. Op het forum zijn we altijd extra alert op mensen die al bij hun eerste tien posts in strijd met de forumvoorwaarden handelen. De topic is lichtjes off-topic, je neemt verder ook niet de moeite om je ergens voor te stellen, het is direct pats-boem eerste bericht ik heb iets nodig.

Wees welkom op het forum, je hoeft niet per se zendamateur te zijn, maar neem wel de moeite om je even op de hoogte te stellen van de regels en gebruiken op zo'n forum.

(Moderator/beheerder zendamateur.com)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#18 Bericht door Michel-nl »

PA4JAN schreef:Het is alleen jammer dat het geen dualbander is wat ik lees is het de 2 meter of de 70cm

http://www.d-staralmere.nl/index.php/dm ... -en-belgie
Het zijn geen dualband apparaten nog inderdaad, er is wel een fabrikant mee bezig maar duurt nog even denk ik.
Maar een solide 70cm netwerk is ook geen probleem toch? Je kan overigens de apparaten zowel analoog als digitaal gebruiken.

Denk ook niet dat er snel VHF repeater in de lucht gaan hier, al zijn die uiteraard gewoon te koppelen aan elkaar.(vhf en uhf)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#19 Bericht door PA0ETE »

PA4JAN schreef:Het is alleen jammer dat het geen dualbander is wat ik lees is het de 2 meter of de 70cm

http://www.d-staralmere.nl/index.php/dm ... -en-belgie
Ik hoor kritiek als deze wel vaker. Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar wel een beetje: met een dure transverter voor 5 of voor 10 GHz kun je ook maar een band gebruiken.

Al deze digitale technieken zijn toch vooral ook voor mensen die dat heel leuk vinden. Die hebben er het extra geld en de eventuele ongemakken voor over. Van D-STAR is de geluidskwaliteit wat minder (maar ook weer niet zo heel veel minder) dan van de later populair geworden DV-varianten. Overigens is de geluidskwaliteit van Tetra (C2000) helemaal superieur, maar goed daar is het bereik als je niet in een netwerk zit weer een stuk minder groot.

Uitgezonderd D-STAR en System Fusion zijn de andere DV-modes niet voor amateurs bedacht, maar voor professioneel gebruik. Dat geeft apparaten die sowieso voor amateurs vrij spartaans aandoen. Ook kun je er niet zoals bij D-STAR je roepnaam in programmeren, wat erin past is een variant van de nummering en internationale landnummers zoals voor GSM-telefoons is ontworpen. Zo zijn er wel meer verschillen.

Toch is het heel leuk om ermee te experimenteren. Dat hoeft ook niet per se duur te zijn, de Kirisun-portootjes en ook de mobiele apparaten voor die variant van communicatie zijn bijzonder goedkoop. Iets anders is FreeDV, dat is helemaal gratis, het is open source en net als D-STAR bedacht door zendamateurs. Om te ontvangen is een SSB-apparaat voldoende, om ook te zenden heb je een tweede geluidsinterface nodig. Dat kan bijvoorbeeld een headsetje zijn met een USB-aansluiting zoals je her en der voor onder de 15 euro kunt kopen.

Die duurdere apparaten met ongemakken, zoals een spartaanse uitvoering, het er een beetje uitzien als een koelkastmodel telefoon, geen roepnaam kunnen programmeren en maar één amateurband voor toch een dikke prijs, dat is voor de early adopters. Die heb je in andere takken van sport ook. Er zijn ook mensen die altijd het nieuwste model iPhone direct willen hebben en daar dan een godsvermogen voor over hebben.

Ook de kritiek die je wel eens hoort van waarom er nou weer nieuwe dingen bij komen, zoals extra digitale modes zijn opmerkingen van mensen die het niet helemaal hebben begrepen. De belangrijkste doelstelling, een belangrijke reden ook waarom wij een machtiging hebben is het experimenteren met nieuwe technieken. Het kan gewoon niet anders dan dat niet iedereen daar dan aan mee kan doen, bijv. omdat er veel kennis voor nodig is of omdat het duur is of misschien wel onhandig in het gebruik. Toch moeten die mensen die voorop lopen er zijn om onze hobby een van zijn bestaansredenen te laten behouden.

Er zijn veel mensen die momenteel plezier beleven aan DMR. En nog wat meer aan D-STAR. In welke DV-modus we over tien jaar communiceren, en of FM (zoals ik verwacht) dan nog steeds een belangrijke rol zal spelen? Er is gewoon niemand die dat weet. Als er ineens een DV-modus komt die het heel veel beter doet dan DMR, D-STAR en FM en SSB bij mekaar dan kan het best wel eens zijn dat de mensen snel om zijn. (En bedenk, SSB klinkt natuurlijk ook heel raar en enigszins onbruikbaar als je het voor het eerst hoort :-) )

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#20 Bericht door PD0AC »

PA4JAN schreef:Het is alleen jammer dat het geen dualbander is wat ik lees is het de 2 meter of de 70cm

http://www.d-staralmere.nl/index.php/dm ... -en-belgie
Dat komt omdat het geen amateurapparaten zijn, Dualbanders zijn specifiek ontworpen voor de doelgroep 'zendamateurs', in de professionele sector is het een onbekend verschijnsel. Yaesu Musen levert ze wel (FTM 400DR), maar die zijn niet compatible met het DMR netwerk wat nu ontstaat.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Kenwood501
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2013, 01:27

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#21 Bericht door Kenwood501 »

Hallo,

Sorry was niet op de hoogte dat het illegaal software was.

Groeten Marco
PA0ETE schreef:
Kenwood501 schreef:Hallo,

Ik heb een DP3400 met programmeerkabel op de kop weten te tikken.
Nu ben ik opzoek naar de software om hem te programmeren.
Op het internet is het een dolhof om dat te vinden.

Iemand een Tip, URL of kan het mij mailen?

Groeten Marco
Ik vind deze post als het inderdaad om illegale software gaat ook niet helemaal kunnen. Op het forum zijn we altijd extra alert op mensen die al bij hun eerste tien posts in strijd met de forumvoorwaarden handelen. De topic is lichtjes off-topic, je neemt verder ook niet de moeite om je ergens voor te stellen, het is direct pats-boem eerste bericht ik heb iets nodig.

Wees welkom op het forum, je hoeft niet per se zendamateur te zijn, maar neem wel de moeite om je even op de hoogte te stellen van de regels en gebruiken op zo'n forum.

(Moderator/beheerder zendamateur.com)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#22 Bericht door PA2LAD »

[quote="Kenwood501"]
Sorry was niet op de hoogte dat het illegaal software was.


Kleine correctie: de software is niet illegaal, want die is normaal te koop bij Motoroladealers.
Een kopie daarvan maken mag alleen de persoon of bedrijf die de software betaald heeft en alleen voor eigen gebruik. Die info uitlenen of beschikbaar stellen aan derden mag niet, want je hebt de licensierechten niet betaald. Ik zag dat je een DP3400 hebt. Als je niet geregistreerd of vergunninghouder bent, dan heb je nog een probleem erbij: de wet is veranderd en bezit verboden als je niet over geldige papieren beschikt. Zie Mededelingen op dit forum.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#23 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:
Kenwood501 schreef: Sorry was niet op de hoogte dat het illegaal software was.


Kleine correctie: de software is niet illegaal, want die is normaal te koop bij Motoroladealers.
Een kopie daarvan maken mag alleen de persoon of bedrijf die de software betaald heeft en alleen voor eigen gebruik. Die info uitlenen of beschikbaar stellen aan derden mag niet, want je hebt de licensierechten niet betaald. Ik zag dat je een DP3400 hebt. Als je niet geregistreerd of vergunninghouder bent, dan heb je nog een probleem erbij: de wet is veranderd en bezit verboden als je niet over geldige papieren beschikt. Zie Mededelingen op dit forum.
Naar mijn mening is het beleid met betrekking tot het bezit van apparatuur niet veranderd.

De aanleg van een zendstation is verboden, het bezit voor handelsdoeleinden was en is gewoon toegstaan. Dat is al zeker een jaar of 15 zo.

Het betreffende onderwerp op dit forum:

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=24&t=12555

pascalw
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2008, 15:31

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#24 Bericht door pascalw »

Ik heb een aantal vragen mbt DMR wie weet kan iemand deze vragen beantwoorden.


Als eerste heb een vraag over het programmeren van een Hytera MD785.
Heb ik het goed begrepen dat het aanschaffen van de juiste programmeer kabel voldoende is ?
En dat de software gewoon bij Hytera te downloaden is of moet er net zoals bij Motorola eerst een licentie worden aangeschaft voor de programmeer software ?

Ik heb zitten kijken voor de aanschaf van een Hytera MD785 deze heb je met en zonder GPS optie voegt dat met DMR echt iets toe ? en hoe wordt dat gebruikt binnen DMR.
Is het mogelijk om een "normale" simplex verbinding te maken tussen 2 DMR apparaten en digitale mode ? of moet er altijd een repeater tussen zitten ?
Nou heb ik gelezen dat er 2 slotes ( 2 kanalen ) zijn ik neem aan dat je op je DMR apparaat hier tussen kan schakelen ?
En hoe zit dat met die call groepen kan je die zelf wisselen net als bij D-STAR of zitten die vast op dat slot ? want ik heb wel gezien dat er meerdere call groepen op een
slot kunnen zitten ?

Een hoop vragen die hopelijk iemand kan beantwoorden of verduidelijken.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#25 Bericht door Michel-nl »

Heb ik het goed begrepen dat het aanschaffen van de juiste programmeer kabel voldoende is ?
En dat de software gewoon bij Hytera te downloaden is of moet er net zoals bij Motorola eerst een licentie worden aangeschaft voor de programmeer software ?
Ja die is van de website te downloaden, of te verkrijgen bij de shop waar je het koopt.

Ik heb zitten kijken voor de aanschaf van een Hytera MD785 deze heb je met en zonder GPS optie voegt dat met DMR echt iets toe ? en hoe wordt dat gebruikt binnen DMR.
Alleen als je mobiel bent is het nuttig, en dan moet het ook nog via de server van de repeaters gebruikt worden. Dan kan men op een website van de repeater een window laten zien waar ieder zich bevindt.
Op dit moment niet echt actief en noodzakelijk.


Is het mogelijk om een "normale" simplex verbinding te maken tussen 2 DMR apparaten en digitale mode ? of moet er altijd een repeater tussen zitten ?
Ja dat is net als bij gewone analoge tranceivers mogelijk, je kan namelijk een DMR mobi zowel analoog als digitaal gebruiken en ook simplex 1 op 1.

Nou heb ik gelezen dat er 2 slotes ( 2 kanalen ) zijn ik neem aan dat je op je DMR apparaat hier tussen kan schakelen ?
Dat klopt, er zijn 2 tijdsloten op 1 frequentie beschikbaar, deze kunnen gelijktijdig gebruikt worden op 1 frequentie. Beide werken op 6,25 kc
Deze 2 kanalen kan je dus programmeren, en wanneer het ene druk is kan je naar de andere uitwijken


En hoe zit dat met die call groepen kan je die zelf wisselen net als bij D-STAR of zitten die vast op dat slot ? want ik heb wel gezien dat er meerdere call groepen op een
slot kunnen zitten ?
Je kan meerdere kanalen programeren met verschillende Call id's, dus je kan dan schakelen van kanaal en zo een andere groep gebruiken op hetzelfde kanaal.
Maar hoofdzakelijk worden er 2 gebruikt, namelijk het wereldwijde en de NL groep. Dus daar heb je wel genoeg aan, er zijn op deze Facebook groep wel bestanden te downloaden die je zo in je mobi kan programmeren en dan al klaar zijn.
Eventueel aanpassen waar je het zelf nodig acht.
https://www.facebook.com/groups/537485262985921/ ( even aanmelden en je kan alles lezen)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#26 Bericht door Michel-nl »

DMR en D-STAR van Apeldoorn zijn vanaf deze week veranderd.

http://www.hamnieuws.nl/nieuwe-frequent ... #more-2610

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#27 Bericht door PE1JAE »

Wat betreft de programmeerkabel voor de MD785 - die kun je ook prima zelf maken. Je gebruikt dan de connector op de achterkant die je direct aan een USB kabel kunt solderen. Alle onderdelen zijn voor een paar euro bij o.a. Conrad te koop. Bestelcodes en schema heb ik maar zou ik even voor je op moeten zoeken.

Groeten, Jan-Willem
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#28 Bericht door PD9CN »

Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pascalw
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2008, 15:31

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#29 Bericht door pascalw »

Ik zie dat op de site van onze zuiderburen een voorbeeld settings files voor Hytera MD-785 te vinden is.
Is deze er ook voor Nederland ? dat zal het programmeren een stuk makkelijker maken.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#30 Bericht door Michel-nl »

Zeker wel Pascal, heb je ook facebook? Er is namelijk een speciale DMR groep waar regelmatig mensen codepluggen plaatsen.
Daar waar alles in staat en je naar wens kunt aanpassen, maar de basis heb je dan al.

Plaats reactie