DMR netwerk Nederland groeit.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#31 Bericht door on4gin »

Je kan hier ook al wat vinden hoor:

http://ham-dmr.be/
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

pascalw
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2008, 15:31

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#32 Bericht door pascalw »

Ik zie alleen in de Facebook groep geen codeplug voor de Hytera MD-785 wel voor de Hytera MD-785G
Ik neem aan dat deze niet uitwisselbaar zijn.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#33 Bericht door Randy »

pascalw schreef:Ik zie alleen in de Facebook groep geen codeplug voor de Hytera MD-785 wel voor de Hytera MD-785G
Ik neem aan dat deze niet uitwisselbaar zijn.
Jawel hoor. Andere versies zijn wat lastig (firmware) maar die kun je in je programmeersoftware omzetten.
GPS werkt overigens nog niet richting APRS in Nederland, helaas.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#34 Bericht door Michel-nl »

Zoals Randy al zegt, kan dat gewoon. Neem overigens aan dat je ook een plug kan inladen in de software, en dan klonen in de jouwe?
Dat kan bij Mototrbo wel namelijk.

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#35 Bericht door pe1pip »

PA0ETE schreef:...Iets anders is FreeDV, dat is helemaal gratis, het is open source en net als D-STAR bedacht door zendamateurs. Om te ontvangen is een SSB-apparaat voldoende, om ook te zenden heb je een tweede geluidsinterface nodig. Dat kan bijvoorbeeld een headsetje zijn met een USB-aansluiting zoals je her en der voor onder de 15 euro kunt kopen.
Dankzij wat reclame van ene John voor FreeDV en een filmpje dat ik heb gemaakt, heb ik vandaag twee QSO's op 70cm in FreeDV kunnen maken. Hier: http://www.pipsworld.nl/wiki/pages/m4H6 ... reeDV.html kunnen geïnteresseerde lezers hierover meer lezen, met links naar links etc. Het fijne van een set met ingebouwde audio CODEC is dat je met een laptop aan de set klaar bent. Cudos voor de fabrikant dat dit gewoon standaard componenten zijn waar iedere Mac mee overweg kan (al beseffen ze zich dat zelf niet denk ik!).

Ik ben in ieder geval een stukje verder met deze knutsel. De audiokwaliteit kan nog wat beter, maar voor 'stekker er in en fietsen maar' hoor je mij niet klagen.
--

73, Remco - pe1pip

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#36 Bericht door Vertrokken »

Hoor dit eens aan: https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... 1214_a.wav

Kan daar dus niet warm voor lopen, haper haper hakkel hakkel....

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#37 Bericht door Michel-nl »

Dan zat jij niet bij een sterk signaal, want als dat wel et geval was had je vlekkeloos mee kunnen luisteren.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#38 Bericht door PA2LAD »

Michel-nl schreef:Dan zat jij niet bij een sterk signaal, want als dat wel et geval was had je vlekkeloos mee kunnen luisteren.
Als dat een voorwaarde is, dan gaat dat het ook helemaal worden :(

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#39 Bericht door Michel-nl »

Is geen vereiste, maar is hetzelfde als met een analoge repeater. Als je op het randje van het bereik woont krijg je die ook niet altijd goed binnen en zal je ook delen moeten missen.
Dus of je antenne hoger plaatsen(als dat al niet zo is) of je ontvanger was niet al te sterk. Want dit is met een dongel en daar twijfel ik aan de ontvangst kwaliteit.

En echte DMR porto of mobilofoon ontvangen vele malen beter, ik zit ruim 150km van apeldoorn af en kan met een richter op 14m aan een porto alles prima mee krijgen.
Dus het is wel degelijk mogelijk. Het is maar net met wat voor spul je dat doet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#40 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:
Michel-nl schreef:Dan zat jij niet bij een sterk signaal, want als dat wel et geval was had je vlekkeloos mee kunnen luisteren.
Als dat een voorwaarde is, dan gaat dat het ook helemaal worden :(
Zo'n positieve houding is altijd weer fijn om te horen :-) De zendhobby is toch vooral een hobby van experimenteren? Daar hoort bij dat het in het begin nog niet helemaal goed werkt, en ook dat systemen soms al dan niet beter dan het bestaande blijken te functioneren. Als je uptime wilt moet je bij de mobiele providers zijn. Nou ja eigenlijk daar ook dus vaak niet ;-)

Als een SSB-signaal zwak is dan klinkt het ook niet perfect. De vraag is natuurlijk treedt het gestoor eerder of later op dan bij SSB. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou ongeveer vergelijkbaar zijn, alleen blijft, zoals meestal bij digitaal de geluidkwaliteit langer goed. Het heeft daarnaast het voordeel dat het maar 1,25 kHz breed is tegenover SSB 2,7 kHz. Alleen al vanwege die bandbreedte zou je kunnen verwachten dat het beter zou moeten kunnen werken. Probleem bij dit soort modes is vaak de fasevervorming.. QPSK bijv. werkt in tegenstelling tot BPSK (dat volgens mij het meest gebruikt wordt in de vorm van PSK31) kun je niet gebruiken om met het korte pad naar Japan te werken. Als het signaal langs de noordpool gaat treedt er onderweg teveel vervorming op.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#41 Bericht door PA0ETE »

Of was die opname nou een opname van DMR (ik zat nog in de FreeDV-mode :-) )

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#42 Bericht door Michel-nl »

Wellicht dat er op korte termijn een repeater in Drachten komt te staan, hangt alleen nog van een aantal dingen af.
O.a. de animo onder de amateurs uit de regio Friesland om dat als een groep te gaan opzetten. Locatie en repeater zijn er al.

Wordt vervolgd

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#43 Bericht door marcelzwolle »

Is er hier iemand die een file heeft voor de dm4601? Ik meen dat ik hem laatst ergens heb gezien, maar nu ik hem nodig heb (onderweg naar dld voor het werk) kan ik hem niet weer vinden.. Wel gauw een dm4601 meegegrist, maar er staat geen goede file in...


marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#45 Bericht door marcelzwolle »

Helemaal vergeten te bedanken; daarom alsnog BEDANKT!

Super zo'n snelle reactie; had hem voor de grens nog binnen gehaald en erin gezet en inderdaad de nodige contacten onderweg gemaakt!
(wel makkelijk als je je collega kunt laten rijden en ik lekker hobbyen onderweg :) )

Plaats reactie