DMR netwerk Nederland groeit.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#46 Bericht door Michel-nl »

Haha altijd goed Marcel, hoe staat het met jou repeater? Zit die al gekoppeld?

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#47 Bericht door marcelzwolle »

Nee, (nog) niet gekoppeld, maar draait wel gewoon door hier in het zwolse!
Al diverse testen doorstaan, maar het bereik valt een beetje tegen en het dataverkeer wordt niet goed gerout (hoe schrijf je dat) van buitenaf naar de repeater toe, rdac wil dus wel binnen in het netwerk, maar kan hem niet van buiten af benaderen

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#48 Bericht door Michel-nl »

Heb je hem wel als master staan? En een ip geforward in je router?
En je moet even zien of je wel een 32mb versie hebt, anders kan je sowieso niks via internet met de repeater. Een 8mb repeater kan je niet programmeren via internet.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#49 Bericht door marcelzwolle »

het gaat vml fout in de router bij ons; binnen in het netwerk werkt alles wel, van buitenaf niet, ondanks de portforwarding.
ben nu nog aan het spelen met de radiomanagement functie en de rdac email setting die ik maar niet voor elkaar krijg (testmail werkt wel, echter bij een foutmelding geen mail..)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#50 Bericht door Michel-nl »

Ja ok daar heb ik weer even geen kaas van gegeten. suc6 ermee :P

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#51 Bericht door Randy »

Ik zie dat er een actie is om in Amsterdam een DMR-repeater te krijgen: http://www.hamnieuws.nl/inzameling-voor-dmr-amsterdam/

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#52 Bericht door pa2snk »

Jammer dat alles net als bij dstar via inet loopt.
Gemiste kans nummero twee :(
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#53 Bericht door Aeolus »

hoezo is dat een gemiste kans?

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#54 Bericht door Michel-nl »

Is dat heel veel anders dan het Echolink wat er al jaren bestaat bij analoge repeaters dan????
Of het Conversity netwerk wat er nu analoog draaid?

Is het niet zo dat al deze dingen 1 ding gemeen hebben, namelijk het linken van repeaters aan elkaar zodat je door het hele land kan rijden zonder je kanaal te hoeven veranderen?
Of het linken van repeaters aan elkaar wereldwijd, zodat je vanuit Amerika of Canada met Nederland kan praten?

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#55 Bericht door pa2snk »

Ja zoek de verschillen. nadeel blijft dat alles via internet verloopt en niet via echte radio linken.
we worden met ze allen meer en meer internet amateurs.
Jammer maar het schijnt zo te moeten.
Niks tegen op dmr of dstar verder maar het linken via radio's op 23cm of hoger zou toch leuk zijn ?
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#56 Bericht door Aeolus »

tuurlijk, en zo nu en dan gebeurt dat ook. het is echter niet zo dat je als radioamateur niet meer om de internetoplossingen heen kunt, integendeel, iedereen heeft nog steeds de mogelijkheid om de hobby op zijn/haar eigen manier invulling te geven, met daarbij dus ook de vrijheid of iemand het internet gebruiken wil of niet. Tuurlijk zijn er mensen die zeggen dat wanneer je de hulp van het internet inroept het niets meer met de hobby te maken heeft, maar aan hen zou ik simpelweg willen verzoeken om diegenen die met de tijd meegaan en de hedendaagse technieken inzetten ter verrijking van de hobby daarin simpelweg te respecteren. Vind je dat dstar oid vanwege de gebruikte technieken niks meer met de hobby te maken heeft? gebruik het dan niet. Niemand verplicht je dat :)

pa2snk
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 sep 2008, 17:06
Locatie: sneek
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#57 Bericht door pa2snk »

Dat zal ik niet zeggen alleen de rpt. koppelingen zouden wat meer via radio links moeten ipv van de makkelijke en luie optie via inet te kiezen.
Voor packet zou ik ook makkelijk via inet kunnen fwd'en naar Lelystad maar om het via 2m over 60km te doen is toch meer een uitdaging :)
73 Danny PA2SNK
Ham: PA2SNK @ PI8SNK.#FRL.NLD.EU
Cb: CB2SNK @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#58 Bericht door PA2LAD »

Ik ben aan het rondkijken om ook wat met DMR te gaan doen. Bij de Tetra toestellen moest je iets maken zodat je call bekend werd en AT daardoor tevreden bleef. Hoe is dat met DMR geregeld? Ik heb in de relaiszenders van Motorola wel een CW callgever gezien, maar nog niet in een portofoon.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#59 Bericht door PA0ETE »

Het advies bij Tetra was in het eerste stadium om de call met een apart apparaat in FM uit te zenden. Dit was omdat geen enkel Tetra-apparaat FM kan. Ik denk dat dit heel formeel gesproken voor DMR mogelijk ook geldt. Al ken ik geen voorbeelden van mensen die hierop aangesproken zijn. Volgens mij geldt hetzelfde ook voor D-STAR, hoewel ook daar niemand voorzover ik weet daar ooit op aangesproken is.

In de voorwaarden is sprake van een heel rijtje modulatiesoorten waarin de identificatie moet plaatsvinden. Als je een modulatiesoort gebruikt die daar niet bij staat (omdat de amateurhobby een experimentele hobby is, is dat wel gewoon toegestaan), moet je je call in een van deze modulatiesoorten vermelden.

Het voert een beetje ver, maar in mijn opinie is het rijtje niet helemaal eenduidig, bijv. omdat er alleen 'hoofdsoorten' genoemd worden. Bijv. bij veel DMR-apparaten kun je een tweede of een derde vocoder in het apparaat bestellen (bijv. SELP in plaats van AMBE++). Hytera-repeaters hebben deze tweede vocoder zelfs standaard aan boord. Die tweede vocoder is alleen te verstaan voor amateurs (en inspecteurs) die diezelfde vocoder hebben. Je modulatieschema kan bij DV dus wel conform deze indeling zijn, dat wil niet zeggen dat een inspecteur van AT het ook kan ontcijferen.

Je kunt twee dingen doen :-) 1. is om gewoon te doen wat iedereen doet, met DMR in de lucht komen en netjes in je uitzending je call zeggen. 2. is om eerst AT te vragen. Je loopt de kans dat AT dan niet blij is, omdat het een hoop uitzoekwerk is, en ze zich zelf mogelijk die verschillende 'ondersoorten' nog niet ten volle gerealiseerd hebben (bijna niemand weet dit namelijk).

Naar mijn bescheiden mening is het niet iets om slapende honden over wakker te maken als er al een praktijk ontstaan is van welwillende mensen die dat zonder problemen al anderhalf jaar zo doen. Eerder zorgde het bij D-STAR ook niet voor problemen. Daarbij is het beleid bij AT ook altijd een beetje geweest dat er bij nieuwe modulatiesoorten vanwege het experimentele karakter wat minder scherp op dit soort dingen word gelet.

Op het moment dat DMR gesetteld is ontstaat er ongetwijfeld een bepaalde methode van werken die dan beleid is. Als dan de aantallen gebruikers nog steeds even groot blijken te zijn zoals nu, dan is het ongetwijfeld ok om je call gewoon, net als bij FM in spraak via de microfoon uit te zenden.

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: DMR netwerk Nederland groeit.

#60 Bericht door PD2NLX »

Niet te vergeten:
http://www.ham-dmr.nl ;)

Plaats reactie