Brandweer zet C2000 bij oud vuil

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#16 Bericht door PA0ETE »

Het nieuws lijkt inderdaad groter dan het is. Het gaat alleen om portofoons voor gebruik ter plekke binnen objecten, het DMO-verkeer zoals wij in Amersfoort en omgeving als zendamateurs op 70 m bij Tetra ook gebruiken dus. Ze blijven gewoon het C2000-netwerk gebruiken.

De altijd heel rebelse voormalige BRUL (Brandweer Regio Utrechts Land) bestelde amper een jaar na invoering van C2000 relatief kort na elkaar 400 en 600 analoge portofoons die met een commerciële vergunning in dezelfde banden op VHF en UHF als bijv. taxibedrijven worden gebruikt. Inmiddels heeft zo'n 60 - 70% van de brandweerkorpsen in Nederland dit soort commerciële portofoons in gebruik voor hun object-communicatie.

Het enige wat nieuw is, dat is dat ze in Brabant (en ik lees hierboven ook Utrecht) nu toch weer een digitaal systeem gaan vertrouwen. Dit (deze) korps(en) koopt/kopen als eerste DMR-portofoons voor deze commerciële frequenties in plaats van analoog.

De Telegraaf, die graag spectaculaire chocoladeletters gebruikt maakt daar dus van dat ze C2000 aan de kant gooien. Wat ze in werkelijkheid dus aan de kant gooien zijn die analoge taxi-bandportofoons :-)

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#17 Bericht door TomNL »

De keuze is op MOTOTRBO gevallen na deze test: http://www.brandweerkennisnet.nl/publis ... t_2012.pdf

De resultaten (vanaf pagina 16) zijn wel interessant om eens door te nemen. Met name dat over de tegenvallende analoge geluidskwaliteit.

@PA0ETE: In Brabant gebruiken ze voor zover mij bekend wel TETRA apparatuur als objectporto's.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#18 Bericht door PA2LAD »

TomNL schreef:De keuze is op MOTOTRBO gevallen na deze test: http://www.brandweerkennisnet.nl/publis ... t_2012.pdf
Over dat rapport is al het nodige aan kritiek geweest. o.a onjuiste meetmethodes enz.
In het blad Verbinding kan je dat lezen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#19 Bericht door coolepascal »

De eisen die gesteld worden zijn iig behoorlijk pittig (heb enkel 5.1.1 bekeken, de rest boeid me niet zo)
Daarnaast valt mij op dat er een zekere gevoeligheid gespecificeerd wordt wat mij toch snel aan een analoge verbinding doet denken.
Ook even vluchtige blik op commentaar van leveranciers gegeven.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#20 Bericht door PA0ETE »

TomNL schreef:De keuze is op MOTOTRBO gevallen na deze test: http://www.brandweerkennisnet.nl/publis ... t_2012.pdf

De resultaten (vanaf pagina 16) zijn wel interessant om eens door te nemen. Met name dat over de tegenvallende analoge geluidskwaliteit.

@PA0ETE: In Brabant gebruiken ze voor zover mij bekend wel TETRA apparatuur als objectporto's.
Dat wist ik niet. Maar het is in elk geval toch niet zoals de persberichten of de koppen daarvan suggereren, dat C2000 aan de kant gezet wordt. In plaats van wat bij andere korpsen analoog is kiest Brabant voor DMR. Voor het grootste deel van de communicatie blijft gewoon C2000 in gebruik.

In die zin vind ik de publiciteit hierover erg suggestief en misschien is het niet allemaal feitelijk onjuist, mensen worden toch op het verkeerde been gezet. Zo van 'dat C2000-systeem deugt toch niet'. Tetra verschilt technisch gezien zo goed als niet van GSM, en dat is toch echt een prima werkend systeem. :-)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#21 Bericht door Michel-nl »

Hoe de testen ook gemeten zijn, duidelijk is ook na praktijk ervaringen dat DMO iig niet naar behoren werkt en onveilige situaties oplevert.

Wij weten inmiddels na ervaringen dat DMR tegenover analoog een stuk beter werkt. Daar waar je in analoog al snel verdween in de ruis maar nog wel op een repeater binnenkwam, heb je op DMR nog steeds volledige audio ter beschikking.
Dus voor ons een enorme winst op de uiteinden van het bereik.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#22 Bericht door PA0ETE »

Ik ben zelf op 70 cm QRV met Tetra-DMO. Ik sta voor 100% achter de uitspraak dat DMO niet thuishoort in veiligheidssituaties zoals met name bij de brandweer. Het systeem is daarvoor simpelweg ongeschikt.

Ik zou zelf liever analoog gebruiken omdat je bij digitaal bijvoorbeeld niet in de gaten hebt als twee stations zenden tegelijkertijd zenden. Bij analoog hoor je dan een interferentietoon. Bij een digitale verbinding hoor je in zo'n geval alleen het sterkste station of helemaal niets. Digitaal kan wel bepaalde voordelen hebben die belangrijker zijn dan dat nadeel, maar aan de andere kant: ook met een analoog signaal kun je een datasignaaltje meesturen waarmee datzelfde goed mogelijk is.

Alleen als je analoog gaat encrypten verdwijnen alle voordelen die dat systeem heeft dus weer reuzesnel.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tja......wat moet je daar van zeggen....

#23 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Maak van "portofonen" even "portofoons".


Juul-PE0GJG
Ik kreeg een berichtje van iemand die klaagde dat bovenstaande opmerking van Juul 'overbodig' is.

Ik vind dat iets te ver gaan. Wel probeer ik zelf (ik werk dagelijks met taal) om zoveel mogelijk correcties op andermans taalgebruik te voorkomen. (Ook buiten dit forum). Dat is enerzijds omdat mensen die dyslectisch zijn ook een kans moeten hebben om zich op het forum te uiten. Die mensen zullen al zo vaak kritiek horen op de fouten die ze voortdurend maken en die ze onmogelijk kunnen voorkomen, dat het ze mogelijk afschrikt om hier hun mening te geven.

Daarnaast is de opmerking heel feitelijk natuurlijk ook off-topic :-)

Wat soms ook meespeelt is dat zo'n fout bewust gemaakt wordt, bijvoorbeeld omdat dat in bepaalde jargons gebruikelijk is. Ik sluit niet uit dat daar ook hier sprake van is. Ja wat moet je dan doen in een techneutenforum: is het taalkundig incorrecte jargonwoord hier gewenst of het woord uit het Groene Boekje?

Techneuten spreken bijv. vaak van transistoren. Dat is in de werkplaats, althans die waar ik gewerkt heb redelijk gebruikelijk. Het is dus eigenlijk transistors.

Bij connectors/connectoren ligt het nog moeilijker. Dat staat niet eens in het Groene Boekje van alle Nederlandse woorden. :-)

Als je een voorbeeld wilt van iemand die dyslectisch is en die het toch redelijk ver geschopt heeft (hij is zeker niet de enige) denk dan bijv. aan Wubbo Ockels of Bill Gates. Andere voorbeelden zijn onder andere bijv. John F Kennedy en Walt Disney. Allemaal toch geen onbetekenende figuren :-)

Het Groene Boekje is een publicatie van de Nederlandse, Vlaamse en deels ook de Surinaamse overheid waar alle bestaande Nederlandse woorden in staan. Zie eventueel:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=transistor&w=w

N.b. deze post was geplaatst als moderator hoor :-)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#24 Bericht door PA2OLD »

Even samen met PA0ETE offtopic:

Ik ben beslist geen taalkundige en ook ik maak schrijffouten, bovendien heb ik de neiging in de zogenaamde "spreektaal" te schrijven.
Maar een simpeler voorbeeld is het woord "enigste" wat volgens mij "enige" moet zijn (zie diverse taalkundige boeken).
Toch lees en hoor ik vaak "enigste".
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#25 Bericht door Michel-nl »

Even een reactie van mij hierop, ik ben niet diegene die geklaagd heeft
Dat gezegd, ik heb bewust niet gereageerd op Jules omdat ik de manier waarop als vervelend ervaar.

Ik had mijn fout wel gezien maar liet hem bewust staan, omdat ik genoeg heb van de forumschoolmeesters.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#26 Bericht door PD4NX »

PA2OLD schreef:Toch lees en hoor ik vaak "enigste".
Je schrijft/zegt, waarschijnlijk ongemerkt, ook vaak "het antenne" valt me op. Ben toch wel benieuwd of dat streekgebruik is (en dan weer snel on-topic) ?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#27 Bericht door pe5jw »

Omdat het topic nu toch al niet meer over die portofonen gaan.
Ik heb geklaagt.

Ben namelijk van mening dat er langerhand wel eens wat meer onnodige postings en opmerking in topics opgeruimt kunnen worden.
Als een topic alleen maar over de taal fouten gaat ben ik het al gauw zat.
Kijk hier voor de informatie niet om het afzeiken van een "taal" foutje te gaan lezen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#28 Bericht door PA0LMD »

Ik begrijp echt niet waar dit allemaal over gaat, forumleden en zelfs moderators die zich druk maken over de schrijfwijze van een woord .
probeer eens onderscheid te maken tussen wat wel en wat niet storend is.
73
Leo
Meten is (z)weten

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#29 Bericht door TomNL »

PA0LMD schreef: probeer eens onderscheid te maken tussen wat wel en wat niet storend is.
Dat kan hier: http://zendamateur.com/viewforum.php?f=20 :wink:

Zonder gekheid: is het iemand bekend hoe er in het verleden omgegaan werd met oude overheidsapparatuur? Kon je dat gewoon aanschaffen?
Een setje TETRA porto's die op 430-440 kunnen werken lijkt me best interessant, maar niet voor de huidige nieuwprijzen.

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#30 Bericht door PA0LMD »

TomNL schreef:
PA0LMD schreef: probeer eens onderscheid te maken tussen wat wel en wat niet storend is.
Dat kan hier: http://zendamateur.com/viewforum.php?f=20 :wink:

Zonder gekheid: is het iemand bekend hoe er in het verleden omgegaan werd met oude overheidsapparatuur? Kon je dat gewoon aanschaffen?
Een setje TETRA porto's die op 430-440 kunnen werken lijkt me best interessant, maar niet voor de huidige nieuwprijzen.

Die kon je krijgen mits je over de juiste contacten beschikte...
Meten is (z)weten

Plaats reactie