Brandweer zet C2000 bij oud vuil

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#31 Bericht door Michel-nl »

Deze zijn gewoon te kopen via eBay of marktplaats.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#32 Bericht door PA2OLD »

Even terug on-topic:

Je kan nu wel doen als of er niets aan de hand is (bijv. het hersenbeschadiging berichtje), maar als je de heftige documentaire van Zembla: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1134751 hebt gezien, ook al is die uit 2009, dan zie je een totaal ander beeld.
We zijn nu 4 jaar verder en er zullen wel masten zijn bijgeplaatst maar hoe staat het er werkelijk voor?
Wegen de enorme kosten wel op tegen een "ouderwets" analoog systeem?
Wij betalen allen mee aan dit systeem, ook al heb je er geen verstand van, is het dan gek dat er kritische vragen worden gesteld?
Laat staan dat een instantie als de brandweer, ook al is dat "slechts" een regio, dit soort beslissingen neemt.

"Gaat u rustig slapen, er is niets aan de hand" waar heb ik dat meer gehoord...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#33 Bericht door coolepascal »

PA0LMD schreef:Die kon je krijgen mits je over de juiste contacten beschikte...
Klopt,
Ik bezit er een, prachtig ding.. mijn 'leverancier' heeft het nogal druk anders had ik er nog een en kon ik er ook wat mee ;)

@OLD, ehm... mischien hadden we geen C2000 van het merk Fyra moeten kopen :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: tja......wat moet je daar van zeggen....

#34 Bericht door Frankyboy »

PA0ETE schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Maak van "portofonen" even "portofoons".


Juul-PE0GJG
Ik kreeg een berichtje van iemand die klaagde dat bovenstaande opmerking van Juul 'overbodig' is.

Ik vind dat iets te ver gaan. ...
....

N.b. deze post was geplaatst als moderator hoor :-)
Sowieso overbodig, posting is niet meer aan te passen na 30 min. :wink:

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#35 Bericht door paulp »

Ik zou zelf liever analoog gebruiken omdat je bij digitaal bijvoorbeeld niet in de gaten hebt als twee stations zenden tegelijkertijd zenden. Bij analoog hoor je dan een interferentietoon. Bij een digitale verbinding hoor je in zo'n geval alleen het sterkste station of helemaal niets. Digitaal kan wel bepaalde voordelen hebben die belangrijker zijn dan dat nadeel, maar aan de andere kant: ook met een analoog signaal kun je een datasignaaltje meesturen waarmee datzelfde goed mogelijk is.
Onzin in de meeste digitale systemen krijgt een tweede station gewoon geen kans om te praten en wacht netjes tot het gesprek is beeeindigd. Overigens kan je deze faciliteit ook instellen bij een groot aantal merken analoge portofoons.
I thought, I thought of everything

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#36 Bericht door Michel-nl »

Grote onzin inderdaad, bij professionele systemen is PTT when Chanel is free ingesteld.
Dus wanneer er een station zend krijg je bezet toon bij indrukken.

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#37 Bericht door paul »

Ik heb het idee dat Michel-nl niet echt onpartijdig en zelfs niet belangeloos is in deze discussie.
Wellicht is hij er bij gebaat dat C2000 blijft zoals het is, vanwege zijn website?

Zoals PA2OLD meerdere keren heeft aangegeven, men weet dat het een drama systeem is.
Ik heb wel eens begrepen dat je met storen van GPS al het systeem plat kunt leggen?

Het is erg droevig dat dit allemaal kan gebeuren van onze belastingcenten in de EUSSR.
Om het maar niet te hebben over de veiligheid van de hulpdiensten.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#38 Bericht door PA2LAD »

paul schreef:Zoals PA2OLD meerdere keren heeft aangegeven, men weet dat het een drama systeem is. Ik heb wel eens begrepen dat je met storen van GPS al het systeem plat kunt leggen?
Mogelijk is dit een overbodige toelichting, maar het communicatiedeel waar de brandweer nu tegen in opstand gekomen is eigenlijk simplex gebruik met portofoons die ook voor C2000 gebruikt zouden kunnen worden. Ze werken in DMO geheel los van C2000 en het probleem heeft op zich ook helemaal niks met C2000 te maken. De techniek TETRA in simplex met slecht doordringingsvermogen in gebouwen en daarbij de tijdvertraging heeft hun doen besluiten dat dit niet langer zo kan. Die tijdvertraging heeft overigens al tot ongevallen geleid en daarom snap ik niet dat er besloten wordt om verder te gaan met weer een ander digitaal systeem. In DMO wordt ook niet met GPS gewerkt. :wink:

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#39 Bericht door Michel-nl »

paul schreef:Ik heb het idee dat Michel-nl niet echt onpartijdig en zelfs niet belangeloos is in deze discussie.
Wellicht is hij er bij gebaat dat C2000 blijft zoals het is, vanwege zijn website?

Zoals PA2OLD meerdere keren heeft aangegeven, men weet dat het een drama systeem is.
Ik heb wel eens begrepen dat je met storen van GPS al het systeem plat kunt leggen?

Het is erg droevig dat dit allemaal kan gebeuren van onze belastingcenten in de EUSSR.
Om het maar niet te hebben over de veiligheid van de hulpdiensten.

Even voor de goeie orde, ik heb geen enkel voordeel opdat men op c2000 blijft. Van mij mogen ze liever gister als vandaag weer terug op analoog.
Maar ik heb enige kennis in het digitale gebruik van bepaalde porto's en mobilofoons. Dat is de enige insteek waardoor ik hier over mee praat hier.

Het is gewoon genuanceerder dan het in de begin fase was, inmiddels wordt het met rasse schrede geupdate en verbeterd. Dus het is allang geen slecht systeem meer, maar een kwestie van fine tunen.
Want geloof me, het wordt echt wel zo door ontwikkeld dat het acceptabel goed is. En terug naar een ander systeem is sowieso uitgesloten.

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#40 Bericht door paulp »

PA2LAD schreef:
paul schreef:Zoals PA2OLD meerdere keren heeft aangegeven, men weet dat het een drama systeem is. Ik heb wel eens begrepen dat je met storen van GPS al het systeem plat kunt leggen?
Die tijdvertraging heeft overigens al tot ongevallen geleid en daarom snap ik niet dat er besloten wordt om verder te gaan met weer een ander digitaal systeem.
Zo groot is die tijdsvertraging niet hoor! Ook kreten als het het storen van GPS al het systeem plat kunt leggen dragen niet bij aan deze discussie.
I thought, I thought of everything

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#41 Bericht door pe1rea »

Het is niet de tijdvertraging die tot ongevallen heeft geleid, maar simpel het niet ontvangen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#42 Bericht door Michel-nl »

paulp schreef:
PA2LAD schreef:
paul schreef:Zoals PA2OLD meerdere keren heeft aangegeven, men weet dat het een drama systeem is. Ik heb wel eens begrepen dat je met storen van GPS al het systeem plat kunt leggen?
Die tijdvertraging heeft overigens al tot ongevallen geleid en daarom snap ik niet dat er besloten wordt om verder te gaan met weer een ander digitaal systeem.
Zo groot is die tijdsvertraging niet hoor! Ook kreten als het het storen van GPS al het systeem plat kunt leggen dragen niet bij aan deze discussie.
Inderdaad, niet alle digitale systemen werken zoals D-Star wat de meesten gewend zijn. Voorbeeld, DMR en Tetra zijn net zo direct als het analoge van vroeger.
PTT indrukken en praten, de ontvanger krijgt het direct op zijn porto te horen.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brandweer zet C2000 bij oud vuil

#43 Bericht door PA2OLD »

"Brandweer later bij stalbrand door storing P2000"
Het systeem P2000 geldt als omstreden. Hulpdiensten hebben al meerdere keren geklaagd over de storingsgevoeligheid van het systeem. Het ministerie van Veiligheid en Justitie kondigde eerder aan volgend jaar over te stappen op een nieuw systeem.
Bron: Foknieuws.nl
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie