TS-480 en HRD instellingen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4JCO
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2013, 16:43
Roepletters: PA4JCO
Locatie: Leiden

TS-480 en HRD instellingen

#1 Bericht door PA4JCO »

Hallo techneuten,

Ik heb een probleem om HRD 5 aan de praat te krijgen nadat ik de software opnieuw geïnstalleerd heb. Ik heb al vele uren (dagen) gezocht en geprobeerd maar tot nog toe geen succes. Wellicht is er iemand met de zelfde configuratie en kan ik de juiste instellingen krijgen.

Mijn set:
Kenwood TS-480SAT
Interface SB-2000 van CG Antenna, met de bijbehorende kabelset
Ham Radio de Luxe versie 5

Ik krijg HRD geconnect met de radio. De CAT werkt dan prima. DM780 werkt ook, alleen zodra DM780 op zenden gaat, verbreekt de verbinding tussen de Radio en HRD, met als gevolg dat HRD vastloopt en niet meer gesloten kan worden. Alleen een restart van de computer rest dan nog.

Graag jullie tips, aanwijzingen, instellingen.....
Ik heb geen idee wat te doen met de DTR, RTS, CTS, RTS instellingen.

Ik kijk uit naar jullie reacties, alvast bedankt.

Joop
PA4JCO

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: TS-480 en HRD instellingen

#2 Bericht door ON5GM »

Dag Joop,

Ik werk eveneens met een TS480SAT, de interface is van signalink USB. Met HRD 5 werk ik niet, maar heb deze morgen de transceiver toch eens aangesloten op HRD 5 en dan DM 780 opgestart... na enkele settings in DM780 te hebben ingesteld werkte alles feilloos. Dus als ik ergens kan mee helpen wat betreft het nazien van de settings geeft u maar een gil :)
PS : de TS480SAT laat ik werken met ARCP 480, doch de laatste tijd ook al niet meer, want ik heb ondervonden dat er toch wel enkele storingen optreden als met via de com poort de transceiver aan de pc aansluit.

73 de ON5GM - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
PD1AEC
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jun 2007, 16:10
Locatie: Rozenburg

Re: TS-480 en HRD instellingen

#3 Bericht door PD1AEC »

Ik las in je voorsteltopic dat je gebruik maakt van een draadantenne, heb je geen last van terugwerking / RF op je installatie? Heb je het al eens geprobeerd op een dummyload en/of heel laag vermogen? (zomaar even de andere kant op gedacht, misschien heb ik het helemaal mis)
Groet, Remco
Yaesu FT-857D | Yaesu - VX6R | CB fanboy | ex. 3m | ex. 35cm

PA4JCO
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2013, 16:43
Roepletters: PA4JCO
Locatie: Leiden

Re: TS-480 en HRD instellingen

#4 Bericht door PA4JCO »

Hallo Mark en PD1AEC,

Bedankt voor jullie snelle respons.
De instellingen heb ik nu voor elkaar want het werkt.
Wel nog wat vreemde vastlopers en vreemde muis bewegingen.... maar ik denk dat dit inderdaad RF storing is. Vanmiddag de spullen wat uit elkaar gezet en alle kabels een ferrietklem opgezet. Moet nog een mantelstroomfilter proberen.
Het lijkt te helpen want al een paar uur geen vastlopers gehad. Dus die oplossingsrichting zetten we voort. Goede tip.

groeten
Joop
PA4JCO

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: TS-480 en HRD instellingen

#5 Bericht door ON4RUB »

hallo Joop,

ikzelf werkte vroeger met de setup hrd+ sb2000 + ft450d
Dat ging een tijd goed tot ik ook vastlopers kreeg en een radio die niet meer reageerde.
na wat testen heb ik de sb2000 er van tussen gehaald en de radio met rechtstreekse kabels verbonden (straight rs232 seriele kabel en din naar jack audiokabel, http://www.xggcomms.com/)
eenmaal de sb2000 er van tussen heb ik geen problemen meer gehad. Ook geen last van groundloops of dergelijke

ondertussen de FT450d ook vervangen door de FT950 en ik werk nog steeds met zelfde kabel setup
alle digimodes werken perfect, enige is dat ik vaak de input en output levels moet checken om alc overshoot te vermijden maar na een tijdje doe je dat zo goed als op autopilot :)

moraal van mijn verhaal SB2000 kwaliteit is even goed als zijn prijs, beiden dus laag :)

73
Ruben

PA4JCO
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2013, 16:43
Roepletters: PA4JCO
Locatie: Leiden

Re: TS-480 en HRD instellingen

#6 Bericht door PA4JCO »

Hoi Ruben,

bedankt voor je tips. Ondertussen heb ik de alle instellingen in HRD en DM780 wel voorelkaar. En de RF problematiek is nu ook verdwenen (na een paar ferrietclibs en een lijn isolator in de antenne leiding)

Het enige wat nu nog niet goed gaat is HRD log boek... die blokkeert alles als er een lookup wordt gedaan naar bvb een call.
Ik heb een kale, schone pc geinstalleerd met de zelfde software en instellingen en daar gaat het helemaal goed.
Dus ik denk dat er nog wat in windows 2000 op mijn pc mankeert.
Ik denk er aan om windows opnieuw te installeren maar geeft wel een hoop werk.
Wordt vervolgd :-)

73, Joop PA4JCO

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: TS-480 en HRD instellingen

#7 Bericht door pd0nmo »

Ik heb heb een SB-2000 te leen en een TS-570.

Wat een ellende met HRD 5.24 kan hem wel connecten als ik in het opstartschem alles uitvink.
Ontvangst ben ik zeker tevreden over maar zenden wil voor geen meter.....

Iemand die een TS-570 heeft en ervaring met de SB-2000, ik hoor het graag.

73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: TS-480 en HRD instellingen

#8 Bericht door pd0ejn »

hoi, staat er een TX knop of TX data knop in je radio pain scherm tijdens Dm-780 ?
zonder kun je niet zenden....
groet Rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: TS-480 en HRD instellingen

#9 Bericht door pd0nmo »

Eeeh TX knop.......Gebruik ook MixW maar dat werkt ook niet.

Met mijn zelfbouw interface BTW werkt het allemaal prima.

Ik heb de originele kabelset erbij, maar er zit een plug bij voor in de paddle aansluiting, volgens mij zou dat de aansluiting voor de sleutel (key) moeten zijn, maar de originele kabelset heb ik natuurlijk niet bedacht.

Dus als je met een TS-570 werkt graag hulp.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: TS-480 en HRD instellingen

#10 Bericht door pd0ejn »

hhhmmm, begin maar een nieuw topic met als kop TS-570 en Hamradio de Luxe.... krijg je vast meer hulp.
Sterkte
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie