Interface defect door RF(I) in shack

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#16 Bericht door PD0JSB »

Ik heb ook recent problemen gehad met de USB3 interface , de interface werd niet meer herkend (soundkaart deel was ook niet te zien in hardware), control en ptt bleven aangestuurd ,, een hoop vaag gedoe , wat niet terug te leiden was , op 2 laptops geprobeerd en steeds het zelfde ,, ook nieuwe updates brachten geen uitkomst , uiteindelijk blijkt het gewoon simpel het usb kabeltje te zijn , aanvankelijk dacht ik dat ik niet aan kabeltje hoefde te twijfelen , ik zag immers verbindingen , maar toch !!!


Harry, nu is mijn vraag , je schrijft dat je interface kapot is , weet je dat zeker ? , waarop baseer je dat ? wat gebeurt er wel en wat niet ? zie je sporen ? anders als het echt RFI is , zie de microham site http://www.microham.com/contents/en-us/d143.html

73, Jan
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#17 Bericht door HarryZ »

@PE1KXY
Duidelijk defect en duidelijk RFI probleem.

@Jan
Ja dat is zeker, het is kapot, de 5V stabilizator, bevestigd gekregen door Microham.
De interface krijgt geen spanning meer. linker ledje (pwr) brandt ook neit meer)
Verder geen probleem met het apparaat zoals jij beschrijft.
Ik had de site waarna jij verwijst al gezien en ben op zoek naar #31 FT240 ringkern.

PH3V
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2013, 14:55
Roepletters: PH3V

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#18 Bericht door PH3V »

Ook ik ben in het bezit van twee Microham USB3 Interfaces die opgeblazen zijn.

Ze hangen aan een FT-847 (Alleen voor VHF-UHF in gebruik) en een FT-2000.
Aan de FT-2000 hangt een FD-4 die op een afstand van zo'n 5 meter van de set hangt.
Na de interface een paar maanden gebruikt te hebben i.c.m. de FT-2000 fikte R22 (SMD) eruit. De interface is hiermee zo dood als een pier.
Deze weerstand hangt overigens aan een 3.3 Volt stabilisator. Hoe het schema verder in elkaar steekt is de vraag want Microham geeft deze niet vrij.
Met het idee "kan gebeuren" de tweede interface ingezet op de FT-2000. Helaas ging ook deze na verloop van tijd in rook op! Hier soldeerde R22 zich zelfs los.
Aangezien de FT-2000 max 100 Watt output levert en aangesloten is op een antenne waarvan de SWR niet boven de 1:2.5 uitkomt, denk ik niet aan een HF probleem. Alle sets en PC's zijn zonder aardlus aangesloten.
De interface die op de 847 was aangesloten heeft nooit HF voor zijn kiezen gehad omdat deze alleen voor ontvangst is ingezet.
Durf zonder dat de oorzaak boven water is niet opnieuw de, tzt gerepareerde, interfaces aan te koppelen.

De komende dagen neem ik contact op met Microham met de vraag of dit een bekent euvel is en zo ja hoe ze dit gaan oplossen.

Op de interfaces zit 3 jaar garantie.

(Lees hier meer problemen met de USB3 > http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=6637)
Bijlagen
R22 'fried'
R22 'fried'
microham.JPG (54.26 KiB) 5610 keer bekeken

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#19 Bericht door HarryZ »

@PH3V
Ben niet de enige, hoor ik wel.
Ene schrale troost, we zitten niet op deze ellende te wachten.
Ben benieuwd naar de oorzaak en de reactie van Microham.
Voordat je weer gaat testen moet je inderdaad wel zeker weten dat je het euvel hebt opgelost.
Anders ligt het apparaat zo weer bij Microham.

Op de dag voor de radioamateur hoop ik ferriet FT240 te vinden, daarnaast ga ik alle kabels vol met ferriet gooien. Ik hoop dat helpt.
Een andere overweging is het plaatsen van een HF-choke in de shack (bij het voedingspunt aan de antenne zit al een choke).

Ik heb na 3 weken mijn interface nog niet gerepareerd terug ontvangen.

73,
Harry.

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#20 Bericht door HarryZ »

Ik heb het probleem gevonden.
Voor zowel de besturing van mijn SteppIr controller en mijn Microham interface gebruik ik een Y-kabel.
Op de TS-990 zit maar 1 com-poort, vandaar de Y-kabel.
Deze kabel vindt blijkbaar HF erg fijn.
Dit heb ik nu gekilled met ferriet en zie daar -vooralsnog- is het probleem opgelost. (ook op 40mtr.)
Dat zo'n stom kabeltje de zaak kan verstieren!

73,
Harry.

PH3V
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2013, 14:55
Roepletters: PH3V

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#21 Bericht door PH3V »

En je defecte interface Harry? Is deze inmiddels gerepareerd? Kreeg vorige week van mijn dealer het bericht dat beide niet te repareren zijn. Door ziekte hier nog niet op kunnen reageren.
Lijkt me een aardig weetje. Microham producten kunnen na een defect blijkbaar zo de kliko in...
Drie dure kabels erbij..
Is er een -betrouwbaar, HF immuum- alternatief voor deze USB / CAT audiointerface?

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#22 Bericht door HarryZ »

Ja, er zijn 2 defecte interfaces gerepareerd. Alleen de kosten van Microham naar Nederland zijn ontzettend duur. Ik moest 44 euro betalen (niet normaal). Voor zover ik weet zit op deze interfaces 3 jaar garantie. Ze moeten je dus op een of andere manier tegemoet komen.
Heb je de interface bij HAMSHOP gekocht? Even bij Marcus informeren, hij denkt graag mee.

73,
Harry.

Gebruikersavatar
pa3dwc
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 aug 2012, 07:31
Roepletters: pa3dwc
Locatie: Venhuizen
Contacteer:

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#23 Bericht door pa3dwc »

Ik moest 44 euro betalen
Koopje toch ? daar koop je bij Microham nog niet eens een kabeltje voor

PH3V
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2013, 14:55
Roepletters: PH3V

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#24 Bericht door PH3V »

De interfaces zijn aangekomen bij de bekende dealer. Helaas waren ze, zoals ik al eerder schreef, niet te repareren. Omdat ze door invloeden van buitenaf defect zijn geraakt kan ik geen aanspraak maken op garantie.
Na lang wikken en wegen besloten toch weer een nieuwe te kopen.
Wanneer de defecte terug zijn zet ik de bout erin. Heb sterk het idee dat alleen het circuit rond de 3.3 V stabilisator defect is. In de datasheets hameren ze erop dat over de uitgang een C van 100nF gezet moet worden om oscilleren te voorkomen. Op de eerder gemaakte foto van de print deze nog niet kunnen ontdekken.

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Interface defect door RF(I) in shack

#25 Bericht door PA4MIC »

Kom deze topic tegen na wat zoeken op dit probleem en vroeg mij af of men die defecte microham's nog in bezit heeft en of je ze hebt kunnen herstellen?

Plaats reactie