WSPR

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3249
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 dec 2011, 09:01
Roepletters: PA3249

WSPR

#1 Bericht door PA3249 »

,
Ik ben SWL sinds 1971 en nog steeds actief met zoeken naar nieuwe landen/locators op 2-4 en 6 mtr. en natuurlijk op de HF banden.
Nu heb ik sinds 2 weken WSPR-X v0.8 r3058 van K1JT gedownload en het valt mij op dat dit heel goed werkt op de HF banden, maar op 2 en 6 meter komt er geen DX binnen. Op 6 meter alleen enkele PA en DL stations. De 6 mtr. set-up is goed, gevoelige converter en een 5 elem. yagi. (ik heb er deze zomer o.a D2 - BA - VU - PY - YV - FS mee gehoord). Vanmorgen zag ik op een DXcluster dat enkele DL stations (enkele niet ver bij mij vandaan) melding maakte van een VK station via WSPR op 6 mtr. Ik had WSPR toen ook aan en had de ant. richting oost-noord-oost, maar totaal niets geen DX. Krijg wel de hele dag al DK2GOX (JN49) binnen op 50.293. De receiving staat zelfs op 40dB.
Ik heb er nog helemaal geen ervaring mee, maar zou het kunnen dat de signalen beter worden opgepikt als je een vertical gebruikt?
Ik heb het vandaag gevraagd aan DL8XA en die zei dat hij een oudere versie gebruikt en dat hij problemen had met de nieuwere versies.
Heeft er iemand een idee, waarom HF het wel goed doet en VHF, voor DX, niet.
73 Harry PA3249 - WWW.QRZCQ.COM/CALL/PA3249
pa3249@hotmail.com

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR

#2 Bericht door PA9X »

De condities op 6m voor DX zijn niet al te best. Zou kunnen zijn dat de verkeerde band gemeld is (gebeurt regelmatig), of een ander DL station zich als VK heeft voor gedaan. VK op 6m is een zeldzaamheid die zich vrijwel alleen voordoet tijden een hoog zonnevlekkenmaximum. Ik heb zelf nog niet gehoord dat er vanuit PA met VK gewerkt is in de afgelopen jaren.

WSPR wordt jammer genoeg niet zo veel gebruikt op 6m en 2m als HF. Je zult dan ook niet snel DX via WSPR op die banden horen.

PA3249
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 dec 2011, 09:01
Roepletters: PA3249

Re: WSPR

#3 Bericht door PA3249 »

Hallo Jean-Paul,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat je natuurlijk HF niet moet / kan vergelijken met VHF, maar er worden wel degelijk op 6 mtr. vanuit o.a DL via WSPR verbindingen gemaakt. Ik kon dat ook niet geloven, aangezien het lijkt alsof we op het ogenblik in het zonneminimum zitten, maar omdat ik zo'n 2 weken geleden op een cluster een VK zag die vanuit DL gemeld was, heb ik contact opgenomen met die VK, om te vragen of hij op dat moment QRV was met WSPR en hij bevestigde dat. Dus sta ik nergens meer gek van te kijken. En als ik 5 verschillende DL stations zondag op een cluster allen melding zie maken van een VK op 6 mtr, geloof ik dat wel. Ik weet inmiddels wel dat ik mijn yagi misschien wel via het lange pad had moeten draaien. Ach, wie weet is er toch nog een piek begin volgend jaar en kunnen we net als in 1989 en rond 2000 weer genieten van goede F2 condities met veel VK stations.

73 Harry PA3249

PS, Ik merk dat de site QRZCQ.COM het niet doet in mijn vorige oproep ( bij mij niet ), maar als je die wilt bekijken, kun je het via internet doen.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: WSPR

#4 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Harry,

Als intensieve gebruiker van WSPR op HF heb ik o.a. met Paul, PC4T en Bas, PE4BAS testen gedaan met WSPR op 144MHz.
De testen vielen enigszins tegen maar ook niet verwonderlijk omdat VHF signalen zich rechtlijnig, gelijk aan licht voortplanten en na zo/n 50km schiet meestal het signaal de lucht in i.p.v. met de kromming v.d. aarde mee te gaan.
Een WSPR test tussen Roodeschool in de noord-oostkop van Groningen en Heiloo lukte wel, maar tussen Duiven bij Arnhem weer niet.
Tussen PE4BAS en een Deens station lukte toen ook.

Twee weken geleden is er een test geweest met JT9 mode op 144Mhz tussen PC4T in Heiloo en mij in Duiven en dit lukte wel tot ca. 10W. Hierbij moet ik opmerken dat deze test werd gedaan met verticale antennepolarisatie. (PC4T vert. 0dB rondstraler, PE1BVQ 5el. vert. yagi)
Zie hiervoor de blog van Paul PC4T: http://radiozendamateur.blogspot.nl/201 ... h-jt9.html
Digitale modes zoals o.a. PSK31, WSPR, JT65, SIM31, JT9 etc. zijn op dit moment erg populair op HF maar zijn op VHF en hoger erg afhankelijk van condities zoals Es, reflecties etc.

73 Hans, PE1BVQ

Plaats reactie