D star op 40 meter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: D star op 40 meter

#31 Bericht door Dennisd »

PA0ETE schreef:
Dennisd schreef:geen gefluit meer en geen gepiep, leuk leuk net een 600 ohm lijn. :roll:
En jij ook bedankt voor de positieve inbreng. Overigens zijn dit soort opmerkingen volgens mij wel off-topic.
En net zoals jou berichtgeving hierop natuurlijk ,Bedankt! en een prettige dag Meneer ETE :mrgreen:

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: D star op 40 meter

#32 Bericht door johnp »

Dennisd schreef:
PA0ETE schreef:
Dennisd schreef:geen gefluit meer en geen gepiep, leuk leuk net een 600 ohm lijn. :roll:
En jij ook bedankt voor de positieve inbreng. Overigens zijn dit soort opmerkingen volgens mij wel off-topic.
En net zoals jou berichtgeving hierop natuurlijk ,Bedankt! en een prettige dag Meneer ETE :mrgreen:
Hierbij krijg je dus een officiële waarschuwing goede vriend. En meteen een waarschuwing daar overheen: nóg zo'n opmerking en je hebt een poosje een ban op het forum te pakken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#33 Bericht door PA0ETE »

PA3JMS schreef:Daarnaast geeft het AT, ATOFS uit voor D-STAR repeaters. Daarmee zouden ze dus in strijd met hun eigenregels werken?

[...knip...]

Er is blijkbaar ook nog een "nieuwe" (voor mij althans) digitale mode. DMR. In Duitsland zijn er al diverse DMR repeaters. Die weer gelinkt zijn via internet. Ik weet er niet het fijne van maar zo op het eerste oog ook volledig open source. Ik zie dit toch als interessante ontwikkelingen. Wellicht maken deze ontwikkeling van nieuwe (modulatie) technieken het in de toekomst weermogelijk om in omgevingen met veel storing toch weer verre verbindingen te maken.
Ik heb sinds mei 2013 een ATOF waarmee ik expliciet alle DV-modes mag maken die je maar kunt bedenken (PI1XDV) en de afgelopen week heb ik de ATOF van D-STAR-repeater PI1DSA bij AT aan laten passen zodat daarmee ook al die modes nu ook mogen. Die aanpassing is op 21 augustus ingegaan.

PI1DSA gaat mogelijk binnenkort met DMR draaien, PI1XDV wordt gecombineerd/mixed mode. Ik heb momenteel D-STAR-reflectors met PI1XDV werkend, dat is wat zo'n hotspot standaard kan, en je kunt in plaats van D-STAR-reflectors met deze hotspot ook naar EchoLink (d.w.z. met een D-STAR-apparaat via deze hotspot naar een analoge repeater). In de nabije toekomst kun je via de hotspot ook vanaf een analoge repeater naar een groot deel van de D-STAR-repeaters en reflectors wereldwijd. Ook dit is met een vergunning zoals ik hiervoor heb toegestaan.

Ik heb daarnaast op de iets langere termijn plannen voor DMR via de hotspot en daarna dPMR. Elders op dit forum is sprake van Kirisun-porto's, te koop via eBay en de bekende 409shop. Voor zover ik op de hoogte ben hebben die een protocol en in elk geval een vocoder waar verder niets over bekend is. Leuk is dat ze maar 100 euro kosten. Ik wil de hotspot ook geschikt maken voor die portofoons, zodat mensen met zo'n porto van rond de 100 euro toegang krijgen tot bijv. het D-STAR-netwerk. Ook dit is met de ATOF die ik heb expliciet toegestaan.

Iedere amateur in Nederland kan zo'n vergunning sinds begin mei van dit jaar aanvragen. Je kunt als je een D-STAR-ATOF hebt die ATOF met een simpel mailtje ook kosteloos laten omzetten. De eerdere vergunningen waren ofwel voor D-STAR of voor DMR (er is één DMR-vergunning in Nederland, dat is PI1ZWL in Zwolle, zie hier). Die eerste DMR-vergunning is van juni vorig jaar. Sinds mei van dit jaar kun je ook 'digitale spraak algemeen' op je aanvraag zetten. Je mag dan zelf kiezen wat je doet: eerst een jaar D-STAR en dan DMR, maar ook omschakelbaar door de gebruiker of automatisch schakelend is toegestaan of andere combinaties, bijv. op even dagen D-STAR en oneven dagen DMR en in het weekend dPMR om maar iets idioots te noemen :-)

AT maakt hiermee dus verschil tussen een experimentele (nieuwe) modulatiesoort en het versleutelen van je uitzending (het eerste mag wel en het tweede niet).

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: D star op 40 meter

#34 Bericht door Dennisd »

johnp schreef:
Dennisd schreef:
PA0ETE schreef:
Dennisd schreef:geen gefluit meer en geen gepiep, leuk leuk net een 600 ohm lijn. :roll:
En jij ook bedankt voor de positieve inbreng. Overigens zijn dit soort opmerkingen volgens mij wel off-topic.
En net zoals jou berichtgeving hierop natuurlijk ,Bedankt! en een prettige dag Meneer ETE :mrgreen:
Hierbij krijg je dus een officiële waarschuwing goede vriend. En meteen een waarschuwing daar overheen: nóg zo'n opmerking en je hebt een poosje een ban op het forum te pakken.
Zo Als men hier al voor gaat bannen ,gaat het gezellig worden.
als je mijn opmerking een reden vind om een ban voor te geven ,kan ik alleen maar zeggen doe gerust wat je niet laten kunt John
De emoticon definitie zou toch genoeg moeten zeggen, jammer maar helaas niet ,en een vriend ben ik niet,verre van,die dingen moet je niet verwisselen,de correcte terms is een user, meer niet. Ik zou graag mijn account verwijderd zien inc samenhangende berichten, dit om verdere escalatie te voorkomen. pb is onderweg om account te deleten, bedankt John en tot ziens ..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#35 Bericht door PA0ETE »

[post gewijzigd, zie hieronder]

Theo

Re: D star op 40 meter

#36 Bericht door Theo »

En dat in mijn topic over een verbinding op 40 meter met de mode D star.
Want daar gaat het over, digitale uitzending op de korte golf.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#37 Bericht door PA0ETE »

In goed overleg met Dennis vastgesteld dat ik gisteren bij hem wel wat hard van stapel liep.

Samen hebben we besloten dat Dennis gewoon welkom is en blijft op het forum en dat daarom het verwijderen van de account en de berichten niet nodig is.

Ik heb ook per direct de ban voor hem weer opgeheven en hij is zonder meer welkom om direct weer aan het forum mee te doen.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: D star op 40 meter

#38 Bericht door maarten_c »

D-star op HF lijkt me best interessant.
Heb zelf al eens een paar verbindingen gemaakt met FreeDV. Dus kan me voorstellen hoe het is met D-star.

Het enige probleem wat ik er mee heb is dat het op dit moment een ICOM-only ding is.

FreeDV is meer open source, en als amateurs zouden we open source wat meer moeten omarmen.

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: D star op 40 meter

#39 Bericht door Dennisd »

PA0ETE schreef:In goed overleg met Dennis vastgesteld dat ik gisteren bij hem wel wat hard van stapel liep.

Samen hebben we besloten dat Dennis gewoon welkom is en blijft op het forum en dat daarom het verwijderen van de account en de berichten niet nodig is.

Ik heb ook per direct de ban voor hem weer opgeheven en hij is zonder meer welkom om direct weer aan het forum mee te doen.

Dank u vriendelijk John,blij dat het opgelost is zo :)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: D star op 40 meter

#40 Bericht door xxxx »

Mooi experiment Theo!

Volgens mij bestaat onze hobby altijd al uit experimenteel radio onderzoek, dus ik begrijp de hele ophef met soms ook nog geen enkele kennis van zaken betreffende dstar / wetgeving / mogelijkheden / icom etc van bepaalde personen hier totaal even niet.
Zoals ik vaker zeg, laat iedereen lekker zijn eigen ding doen.

Btw D-Star is zeker geen Icom aangelegenheid, er zijn zoveel andere manieren om op D-star uit te komen inmiddels. Het enige probleem is dat als je een kant en klaar setje wilt kopen Icom de enige is die dat op de markt brengt. Wees blij!, want alle andere merken zien er kennelijk geen brood in want ook zij hebben de mogelijkheid.


Gr Jelle

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D star op 40 meter

#41 Bericht door Steef »

Hoi Jelle,

Idd laat een ieder zijn eigen ding doen. Maar laten we ook openstaan voor de mening van een ander.
Je weet nooit of je er wat van op steekt :mrgreen:

Onderstaand is wat ik er van kan vinden, en dus van weet.
En ik heb dat helaas nog niet ontkracht zien worden.

Zolang dat niet ontkracht is, blijf ik er vandaan.
Maar als iemand kan aantonen dat het niet juist is, zal ik er aan gaan denken om het aan te schaffen :mrgreen:


Spraakinformatie wordt met de AMBE spraakcodec met een snelheid van 3600 bps verzonden. Deze codec is niet "vrij" maar gepatenteerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van 1200 bps FEC.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/D-STAR

AMBE is used in D-STAR amateur radio digital voice communications. It has met criticism from amateur radio community because the nature of its patent and licensing runs counter to the openness of amateur radio, as well as usage restriction for being "undisclosed digital code" under FCC rule 97.309(b) and similar national legislation .[1]
y
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-Band_Excitation
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: D star op 40 meter

#42 Bericht door xxxx »

Dag Steef,

Iedereen zijn ding laten doen staat bij mij gelijk als dat iedereen zijn mening mag geven, gelukkig hebben we dat recht in Nederland :wink:
Bovenstaande heb ik zo ook mijn mening over....maar ik ga de beweerde zaken niet bekrachten of ontkrachten omdat het mij persoonlijk helemaal niks uitmaakt. Persoonlijk vindt ik D-Star een perfecte mode voor mobiel gebruik of het de beste mode is daar geloof ik niet in, en helaas maak ik er weinig gebruik van omdat er mij teveel zuurpruimpen dag en nacht op het D-Star rondhangen.... Maar voor Ham-Radio is het een beetje de standaard geworden wat digitale spraak betreft. Je mag het gebruiken gelukkig hoeft het niet.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: D star op 40 meter

#43 Bericht door maarten_c »

PD4DX schreef: Btw D-Star is zeker geen Icom aangelegenheid, er zijn zoveel andere manieren om op D-star uit te komen inmiddels. Het enige probleem is dat als je een kant en klaar setje wilt kopen Icom de enige is die dat op de markt brengt. Wees blij!, want alle andere merken zien er kennelijk geen brood in want ook zij hebben de mogelijkheid.


Gr Jelle
Ik weet niet of D-star ook alleen in software te maken is?
Ik ben nl druk bezig met SDR en FreeDV doe ik middels software. Is dit met D-star ook mogelijk?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#44 Bericht door coolepascal »

Steef schreef:Deze codec is niet "vrij" maar gepatenteerd.
Dit illustreert nu net het probleem in de vele discussies, er worden hier twee zaken die niets met elkaar te maken hebben in een adem genoemd, dit gebeurt keer op keer.
Vele zaken (zoniet vrijwel alle dan wel teveel triviale) zijn gepatenteerd. Daar kun je wat van vinden, het is echter even niet anders en behoeft voor ons amateurs geen enkele belemmering te zijn.
Immers de meeste onder ons zijn niet van zinds om een project op commerciele basis veelvoudig te reproduceren, iets dat tgv patenten wel enigzinds bemoeilijkt kan worden.

Daarintegen kan een gepatenteerd systeem prima volledig open zijn... sterker nog, inherent aan een patent is dat het systeem nauwkeurig bij het pattentburo is beschreven.
Je kan daar niet vertellen, het systeem is gecodeerd, maar je moet precies vertellen hoe deze codec werkt, anders kan het niet gepatenteerd worden.
Immers als niet bekend is hoe de codec werkt, kan een soortgelijke patent aanvraag van een andere vinding niet worden afgewezen.

Resumeren kan een bedrijf als MicroSoft dus wel een muisklik patenteren, maar niet haar complete software produkt.
Deze laatste door Auteursrechten beschermt. Maar het komt dus bij tijd en wijle voor dat een partij (meestal een patent-trol) in de software een gepatenteerd idee ontdekt, en dan zijn dus de rapen gaar.

De werking van de AMBE chip is door een aantal mensen allang achterhaald echter in de USA is reverse engineering niet toegestaan, vandaar dat men er daar wel enigzinds huiverig voor is dergelijke informatie vrij te geven.
In Europa is het in het kader van interoperabiliteit wel toegestaan de werking van systemen te onderzoeken en van de opgedane kennis gebruik te maken in een nieuw produkt.
De leverancier kan dus net zo goed gewoon de specs vrij geven en daarbij het risico lopen dat de rest van de wereld inziet dat het product weinig spectaculair is en gemakkelijk verbeterd kan worden, iets dat goed zou zijn voor de consument maar minder goed is voor de snelle verkopers.

Kortom, D-star kan prima volledig open, geen probleem.
Wat het probleem wel is, dat zijn de amateurs zelf waar enkele groepjes graag voor de rest wil bepalen wat wel en niet mag.
Prima ga je gang, maar dan wel graag zonder mij.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: D star op 40 meter

#45 Bericht door maarten_c »

Dank voor de heldere uitleg.

Plaats reactie