D star op 40 meter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Theo

Re: D star op 40 meter

#16 Bericht door Theo »

Tuurlijk mogen ze dat, N mensen mogen ook gewoon in D Star uitkomen.
En als het bandplan niet uitkomt, dan trek je toch je eigen plan?
Doen ze met wedstrijden ook, daar trekt ook geen mens zich wat van een plan aan :D
Lekker spelen en met zenders en ontvangers bezig zijn.
Zou het daarom ook zijn dat je veel N mensen ziet, die zich met D Star bezig houden?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D star op 40 meter

#17 Bericht door PA3JMS »

Duidelijk Theo. Ik heb zelf alleen een 2m/70cm D_Star porto. Wil op HF deze mode ook wel eens proberen echter heb voor HF alleen maar een FT-897d. Investeren in een IC7100 gaat nog wat te ver. Dus ik wilde eerst met Free-DV aan de gang. Heb ik alleen een tweede (USB)-geluidskaart of USB head set voor nodig ( en tijd ). Is een niet zo grote investering. De geluidskaart interface naar de FT-897d heb ik al. Moet dan wel Free-DV gebruikers vinden om te testen. De volgende stap is D-star. Het is volgens mij ook mogelijk om met een dongel op de FT-897d aan te sluiten en dan in D-star te werken en dan ook op HF. Maar wellicht weet P00ETE of iemand anders daar meer over te vertellen.
73 Jan

Theo

Re: D star op 40 meter

#18 Bericht door Theo »

Als je mbv een dongle of software op 2 of 70 kunt werken dan moet dat ook op HF willen, zou ik denken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#19 Bericht door PA0ETE »

Dennisd schreef:geen gefluit meer en geen gepiep, leuk leuk net een 600 ohm lijn. :roll:
En jij ook bedankt voor de positieve inbreng. Overigens zijn dit soort opmerkingen volgens mij wel off-topic.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#20 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:Voor zo ver IK weet, is D-Star geen open source.
En wat mij betreft in strijd met de regel, dat iedereen een zendamateur QSO in welke vorm dan ook moet kunnen opnemen, dan wel de identiteit van de amateur moet kunnen bepalen.
Op mijn positieve reactie zal je dan ook nog even moeten wachten als het over D-Star gaat.

Er zijn legio digitale modes (CW is de mooiste) en met een DSP filter van 50 Hz heb je ook geen gefluit, idd net een 600 ohm lijn.
Je kunt ook schrijven: voor zover jij niet helemaal goed op de hoogte bent :-)

D-STAR is geheel open source. Een groot deel van de standaard is hier te vinden, op de site van de eigenaar van de merknaam D-STAR in Japan: JARL, de amateurvereniging van dat land met 'slechts' bijna 900.000 leden...

http://www.jarl.com/d-star/shogen.pdf

De misvatting is de gebruikte vocoderchip. Die is niet open. D-STAR is voor zover ik weet nergens verboden waar ook de modulatiesoort FM voor amateurs is toegestaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#21 Bericht door PA0ETE »

Theo schreef:Wat eeen onzin allemaal zeg. :?
Het AT wil weten wat voor mode het is en hoe ze de call kunnen uitlezen, daaraan voldoet D star.
Ergens kriebelt het in mij, om als zendamateur, ook maar eens aan frequentie hoppen te gaan doen.
Ongestoord een verbinding maken dat is wat ik wil, dat het open is en mee geluisterd wordt is het thema niet.
Daar voor is de inhoud te onbelangrijk :mrgreen:
PS ik weet wat morse is en hoe je daarmee kunt praten, is niet mijn ding.
Ik heb deze discussie met AT gevoerd in de tijd dat ik wat met Tetra wilde doen. AT is (net als de meeste zusterorganisaties) van mening dat de amateurhobby met name een hobby is van experimenteren, en veel minder van QSO's met de tientallen jaren bekende modulatiesoortenn. Om die reden is het voor (Nederlandse) amateurs bijvoorbeeld toegestaan om met iedere modulatiesoort te experimenteren. Ook (en zelfs) als dat een zelf bedachte modulatiesoort is, die alleen jijzelf of slechts één ander station kan detecteren. Je moet dan wel je roepnaam uitzenden in een modulatiesoort waarvan bekend is dat AT die wel kan detecteren, zodat medewerkers die de uitzending monitoren kunnen vaststellen wie de uitzending doet, en of het een legale uitzending is. Naar mijn beste weten hoort D-STAR inmiddels tot die modes waarbij je je call niet in een andere mode hoeft uit te zenden. Overigens mocht dat uitzenden met een ander apparaat dan waarmee je de experimenten doet, en ook op een andere antenne. In het geval van een Tetra-portofoon moet ik daarom ook altijd een FM-porto meenemen voor de identificatie, wat ik gewoonlijk ook altijd doe.

Overigens gebeurt het sinds er een aantal modems voor D-STAR zijn, en transceivers als de IC-7100 en IC-9100 steeds meer dat mensen met D-STAR op HF experimenteren. Dat gaat minder goed dan FreeDV en het is ook een stuk breder, maar het is wel een interessant experiment natuurlijk om te kijken hoe het zich onder die omstandigheden gedraagt. Het zal vast een kleine minderheid zijn, maar dat zijn de mensen die met AM experimenteren op HF ook.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D star op 40 meter

#22 Bericht door Steef »

PA0ETE schreef: Je kunt ook schrijven: voor zover jij niet helemaal goed op de hoogte bent :-)
Zou natuurlijk ook kunnen............ :x

:mrgreen: :mrgreen:
PA0ETE schreef: D-STAR is geheel open source. Een groot deel van de standaard is hier te vinden, op de site van de eigenaar van de merknaam D-STAR in Japan: JARL, de amateurvereniging van dat land met 'slechts' bijna 900.000 leden...

http://www.jarl.com/d-star/shogen.pdf

De misvatting is de gebruikte vocoderchip. Die is niet open. D-STAR is voor zover ik weet nergens verboden waar ook de modulatiesoort FM voor amateurs is toegestaan.
Mijn misvatting komt vanuit het feit dat ik geen enkele andere fabrikant D-Star apparatuur ziet maken.
Of "echte" amateurs apparaatjes waardoor je met een gewone radio D-Star kunt doen.

Als je daar perse de "vocoder" ?? chip voor nodig hebt, en deze alleen bij Icom kan bestellen is het nog steeds niet veel beter. Dus nu ga jij mij een link geven naar een zelf te bouwen D-Star unit :mrgreen:

En ik vind het WEL noodzakelijk, doe maar de call in CW aan het einde van een D-Star doorgang! :twisted:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#23 Bericht door coolepascal »

Theo schreef:Wat eeen onzin allemaal zeg. :?
Het AT wil weten wat voor mode het is en hoe ze de call kunnen uitlezen, daaraan voldoet D star.
Niet correct, in de gebruiksvoorwaarden staat duidelijk dat je geen gecodeerde berichten mag versturen.
Daar de codering niet bekend is, is het mogelijk onder de codec berichten te verstoppen.
Magnieh !!!
Je kunt ook schrijven: voor zover jij niet helemaal goed op de hoogte bent

D-STAR is geheel open source. Een groot deel van de standaard is hier te vinden, op de site van de eigenaar van de merknaam D-STAR in Japan: JARL, de amateurvereniging van dat land met 'slechts' bijna 900.000 leden...

De misvatting is de gebruikte vocoderchip. Die is niet open. D-STAR is voor zover ik weet nergens verboden waar ook de modulatiesoort FM voor amateurs is toegestaan.
Er wordt nergens gesproken dat broncode opensource moet zijn, al is het geheim houden van broncode natuurlijk niet echt wat men ooit met hamspirrit en het delen van kennis bedoelde.
Wel moet de modulatie techniek bij het AT bekend zijn (op zich al niet altijd even gemakkelijk) zodat het AT de berichten ontvangen. ongeacht de toegepaste techniek is het dus niet toegestaan berichten te coderen.
Sommige amateurs komen daarop met de meest onzinnige reacties zoas rtty of cw kan ik niet decoderen. tja. sommige mensen zijn ook echt zo ignorant...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: D star op 40 meter

#24 Bericht door Theo »

coolepascal schreef: Wel moet de modulatie techniek bij het AT bekend zijn (op zich al niet altijd even gemakkelijk) zodat het AT de berichten ontvangen
Ik zeg toch ook hetzelfde? :D
Het AT leest D star zo uit, sterker nog dat kan iedereen.
Er is niets gecodeerd aan Pascal.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#25 Bericht door coolepascal »

Verdiep je eens in de codec Theo.... dat het AT het bericht kan ontvangen is niet afdoende.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#26 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:
PA0ETE schreef: Je kunt ook schrijven: voor zover jij niet helemaal goed op de hoogte bent :-)
Zou natuurlijk ook kunnen............ :x

:mrgreen: :mrgreen:
PA0ETE schreef: D-STAR is geheel open source. Een groot deel van de standaard is hier te vinden, op de site van de eigenaar van de merknaam D-STAR in Japan: JARL, de amateurvereniging van dat land met 'slechts' bijna 900.000 leden...

http://www.jarl.com/d-star/shogen.pdf

De misvatting is de gebruikte vocoderchip. Die is niet open. D-STAR is voor zover ik weet nergens verboden waar ook de modulatiesoort FM voor amateurs is toegestaan.
Mijn misvatting komt vanuit het feit dat ik geen enkele andere fabrikant D-Star apparatuur ziet maken.
Of "echte" amateurs apparaatjes waardoor je met een gewone radio D-Star kunt doen.

Als je daar perse de "vocoder" ?? chip voor nodig hebt, en deze alleen bij Icom kan bestellen is het nog steeds niet veel beter. Dus nu ga jij mij een link geven naar een zelf te bouwen D-Star unit :mrgreen:

En ik vind het WEL noodzakelijk, doe maar de call in CW aan het einde van een D-Star doorgang! :twisted:
Wat telt is natuurlijk wat AT vindt, vaak is dat in overleg met de verenigingen vastgesteld.

De AMBE-chip is ook veelvuldig gebruikt in het ISS. Icom mocht willen dat die bij hen gekocht is. De chip is van het bedrijf DVSI, dat inderdaad als een haai op hun sourcecode zit (ik zeg het gewoon zoals het is, ook als dat in het nadeel van D-STAR is.

Dit is niet een bouwpakket, maar een van de kant-en-klaar verkrijgbare niet-ICOM D-STAR-producten. Dit is voor de goede orde een zendontvanger voor 70 cm bedacht door amateurs en op de markt gebracht door een Amerikaanse fabrikant.

http://nwdigitalradio.com/products

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#27 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, een vocoder is wat andere dan een encoder/decoder.

Een vocoder deelt de spraak op in een soort van "puzzelstukjes". Wat in het protocol verstuurd wordt zijn de nummers van die puzzelstukjes en de plek waar ze aan de ontvangstkant in het audio terecht moeten komen. Dat wordt gecombineerd met traditionele encoding/decoding voor een beperkt aantal gevallen waarin de puzzelstukjes-methode niet werkt. Daarnaast worden nog een aantal besturingscodes gewoon als besturingscode verstuurd. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de DTMF-tooncodes.

Met een vocoder kun je een veel hogere mate aan compressie (d.w.z. bandbreedtebeperking) krijgen dan met traditionele methoden, en ook met een betere kwaliteit.

Tot voor kort was er geen concurrent voor AMBE. Diverse amateurinitiatieven om tot een "open" variant te komen ten spijt. In de afgelopen twee maanden zijn er ineens twee vocoders opgekomen uit China. Mogelijk dat die een vervanging kunnen zijn. Niet duidelijk is of deze "open" zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#28 Bericht door PA0ETE »

AT hoeft de modulatietechniek niet te weten. Tenminste dat is wat mij bij mijn gesprekken over Tetra verteld is. Als je maar in een van de bekende modulatiesoorten je roepnaam uitzendt mag in principe alles wat je (zelf) kunt verzinnen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D star op 40 meter

#29 Bericht door PA3JMS »

Niet correct, in de gebruiksvoorwaarden staat duidelijk dat je geen gecodeerde berichten mag versturen.
Daar de codering niet bekend is, is het mogelijk onder de codec berichten te verstoppen.
Magnieh !!!
M.a.w. Een bericht in/onder het bericht. Ik kan niet ontkennen dat dit mogelijk is. Maar ook al zou dit zo zijn, ik heb op mijn D-Star porto geen extra ingang voor geheime berichten kunnen vinden die ik in de gecodeerde spraak kan verstoppen. Of het moet zo geheim zijn dat ik hem nog niet heb gevonden. :lol: Ook alle andere bekende modus lenen zich trouwens voor dit soort technieken. Bericht in bericht, een code zin in een QSO, etc. Het kan dus altijd, het mag niet en Je bent pas fout als je het doet.

Daarnaast geeft het AT, ATOFS uit voor D-STAR repeaters. Daarmee zouden ze dus in strijd met hun eigenregels werken?

Het verbaasd me een beetje dat iemand die zo voor vooruitgang is bij dit soort experimenten zo op de rem gaat :wink:

Er is blijkbaar ook nog een "nieuwe" (voor mij althans) digitale mode. DMR. In Duitsland zijn er al diverse DMR repeaters. Die weer gelinkt zijn via internet. Ik weet er niet het fijne van maar zo op het eerste oog ook volledig open source. Ik zie dit toch als interessante ontwikkelingen. Wellicht maken deze ontwikkeling van nieuwe (modulatie) technieken het in de toekomst weermogelijk om in omgevingen met veel storing toch weer verre verbindingen te maken.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 24 aug 2013, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

Theo

Re: D star op 40 meter

#30 Bericht door Theo »

coolepascal schreef:Verdiep je eens in de codec Theo.... dat het AT het bericht kan ontvangen is niet afdoende.
Ik wil mij niet zo ver verdiepen in een zwart blokje Pascal :D
25 jaar geleden of zo hebben we op les geleerd, (PA0ABE) dat we niet hoefde te weten wat er in in een chip gebeurde als we maar weten wat er in gaat en er uit komt.
En voor zo ver ik weet heb ik te doen met het AT, niet met andere zendamateurs die het "zwarte blokje" na willen bouwen.
MFJ gebruikt deze chip ook in een erg leuk concept wat bijna net als D star werkt.

Plaats reactie