D star op 40 meter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Theo

D star op 40 meter

#1 Bericht door Theo »

Vanavond een QSO met Patrik (SM7URN) gemaakt op 40 meter met D star.
Wat een genot is dit zeg, geen gefluit meer en geen gepiep. :D
Nette verbinding kunnen maken zonder dat er uitval hoorbaar was.
Ook niet toen na afloop bleek dat er een analoog station op zat.
Dat deze er zat kon ik zien in het display, het mode tekentje van D star knippert dan om naar A/FM.
Dit gaan we regelmatiger doen met ons 2 op 40 meter, ervaringen verzamelen met het gebruik van D star.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D star op 40 meter

#2 Bericht door Steef »

Leuk zo'n QSO waar een ander niet naar kan luisteren :shock:
Wie praat luistert niet

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: D star op 40 meter

#3 Bericht door pd0sbr »

Hallo theo

Ik heb totaal geen probleem met D star maar hoop niet dat dit gaat afspelen in het stukje
Van 7.050 tot 7.100 anders word dit weer een stukje kleiner nog meer drukte

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#4 Bericht door PA0ETE »

En nu nog een positieve reactie.....? ;-)

Theo

Re: D star op 40 meter

#5 Bericht door Theo »

Ik ben zo een amateur die kijkt of de band vrij is, en bandplan weet ik wel. (maar pas dat toe naar wat mij past.)
En het stuk van 7.000 tot 7.050 is uitstekend geschikt voor D star :D
Maar we kwamen uiteindelijk boven de 7.100 uit.
Verdraagzaamheid is ver te zoeken, soms.

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: D star op 40 meter

#6 Bericht door Dennisd »

geen gefluit meer en geen gepiep, leuk leuk net een 600 ohm lijn. :roll:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D star op 40 meter

#7 Bericht door PA3JMS »

Theo heb je gewerkt met een ICOM set of heb je gewerkt met free DV?

Ben ook benieuwd hoe je, je tegen station hebt gevonden. DV is nog niet zoveel gebruikt op HF dacht ik. Is er een oproep frequentie? Of heb je maar wat over de banden zitten draaien?

Wil zelf nog eens aan de

@ Dennis Ach er is vast wel een schakeling te bedenken die wat ruis en gekraak aan het audio kan toevoegen. :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D star op 40 meter

#8 Bericht door Steef »

Voor zo ver IK weet, is D-Star geen open source.
En wat mij betreft in strijd met de regel, dat iedereen een zendamateur QSO in welke vorm dan ook moet kunnen opnemen, dan wel de identiteit van de amateur moet kunnen bepalen.
Op mijn positieve reactie zal je dan ook nog even moeten wachten als het over D-Star gaat.

Er zijn legio digitale modes (CW is de mooiste) en met een DSP filter van 50 Hz heb je ook geen gefluit, idd net een 600 ohm lijn.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D star op 40 meter

#9 Bericht door PA3JMS »

DV gebruikt door Icom gebruikt een chip waarvan de code niet is vrijgegeven. De rest is open source.

Free-DV is een project door amateurs die een open source variant van DV aan het maken zijn. Zie: http://freedv.org/tiki-index.php

Volledig open en geen speciale chippies nodig. Sterker nog alleen een PC met 2 geluidskaarten volstaat.
73 Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D star op 40 meter

#10 Bericht door coolepascal »

Hmmm,st er ook even over nadenken, maar het lijkt me duidelijk dat we als radioamateur wel wat inovatief mogen zijn.
Nu heb ik om een tweetal reden die er nu even niet toe doen de pest aan D-star, maar er is niets tegen het introduceren van nieuwe technieken, zeker als deze door en voor amateurs ontwikkeld zijn en aldus voor eenieder toe te passen zijn, en waarvan de standaarden eenduidig vast liggen (de oplettende lezer heeft nu ongetwijfeld mijn bezwaren tegen D-star herkend)

De banden zitten tegenwoordig vol met riedeltjes die ik ook niet allemaal kan thuisbrengen en er zijn ook mensen die experimenten doen waarvan je het experimentele karakter serieus in twijfel kan trekken.
Denk b.v. aan de lieden die breedband SSB toepassen, echt een voorbeeld van knopjes drukkerij zonder ook maar enig benul te hebben van wat je nu eigenlijk doet en wat je daarmee hoopt te bereiken.
QPSK modes daarin tegen hebben toch duidelijk aangetoond dat CW niet de meest optimale signaal ruis verhouding bied, iets wat we met zijn allen toch echt heel lang gedacht hebben.

Veel van die nieuwe technieken zijn gebaseerd op digitale signaal verwerking waarbij de stap naar SDR ineens wel heel erg klein word, het zal weinig mensen verbazen dat ik deze ontwikkelingen met belangstelling volg, nochthans daar waar het aan bovenstaande voorwaarden voldoen.
Een protocol dat geheim is, waarvan de code niet vrij gegeven wordt maar waarvan de software wel van malware is voorzien is kenlijk wel iets van de moderne amateur (kinders toch het is allemaal gewoon een variant van PhaseShiftKeying laat je toch niets wijsmaken) het is volgende de Nederlandse wetgeving nog eens illegaal ook.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D star op 40 meter

#11 Bericht door PA3JMS »

Als DV illegaal is volgens de Nederlandse wetgeving vermoed ik dat je dit zegt omdat de call niet verstaanbaar/leesbaar is. Bij Winlink en ik dacht ook bij PSK heeft men dit opgelost door aan het einde van een uitzending de call in CW uit te zenden. Probleem opgelost. Stel dat men dit Free-DV als optie zou toevoegen dan is er geen probleem meer. Andere oplossing is tijdens het QSO je call in SSB/FM/CW of iets dergelijks zelf uitzenden. Of zie ik dat verkeerd?
73 Jan

Theo

Re: D star op 40 meter

#12 Bericht door Theo »

Wat eeen onzin allemaal zeg. :?
Het AT wil weten wat voor mode het is en hoe ze de call kunnen uitlezen, daaraan voldoet D star.
Ergens kriebelt het in mij, om als zendamateur, ook maar eens aan frequentie hoppen te gaan doen.
Ongestoord een verbinding maken dat is wat ik wil, dat het open is en mee geluisterd wordt is het thema niet.
Daar voor is de inhoud te onbelangrijk :mrgreen:
PS ik weet wat morse is en hoe je daarmee kunt praten, is niet mijn ding.

Theo

Re: D star op 40 meter

#13 Bericht door Theo »

PA3JMS schreef:Theo heb je gewerkt met een ICOM set of heb je gewerkt met free DV?
Ben ook benieuwd hoe je, je tegen station hebt gevonden. DV is nog niet zoveel gebruikt op HF dacht ik. Is er een oproep frequentie? Of heb je maar wat over de banden zitten draaien?
Ik heb gewerkt met de IC 7100, die kan het allemaal.
Hoef je niet meer zelf moeilijk te doen :D met zelfmaken.
(wat ik ook al gedaan heb met digitaal spraak verzenden met het nicam protocol.)
Patrik is een vriend van me, en hij heeft ook een 7100 aangeschaft.
Via de telefoon hebben we de verbinding afgesproken.
Gisteravond was op het cllubgebouw en heeft daar de antenne gebruikt om de verbinding te maken.
De frequentie werd aldoende gevonden.
Toen we wat hadden gevonden liep het gewoon zo als je dit ook gewent bent op VHF en UHF.
Geeft veel fun en vragen zoals fading en andere propagatie dingen zo als je die op de korte golf tegen komt.
Leuk spelen dus :D

PE2CH

#14 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: D star op 40 meter

#15 Bericht door PA2LAD »

PA4DHG schreef: En dat dan ook nog deels in het Novice-deel v.d. 40 meter. Dan kunnen die licentiehouders daar dus ook aan meedoen :)
Technisch wel, maar mogen ze dat?

Plaats reactie