Icom ID-E880 ervaringen?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Icom ID-E880 ervaringen?

#1 Bericht door PE1JAE »

Ik zoek voor in de auto een simpel setje en een van de opties lijkt me de ID-E880, waarmee ik 2m/70cm en D-Star in huis haal.

Feedback op eham.net lijkt goed, maar op het reflector dashboard zie ik niemand die zo'n ding heeft, alleen maar 2820's. Ding is van 2009, dus matige D-Star menu's, maar met een beetje knutselen en slim programmeren van de memories moet dat oplosbaar zijn.

Iemand praktijkervaring met deze set?

Groeten,

Jan-Willem
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#2 Bericht door xxxx »

2820 matig Dstar setje?.......dacht het niet. Dat hij niet hoog scoort op Eham heeft er mijn inziens meer mee te maken dat mensen de handleiding niet lezen of iets in die trant moeite nemen om een en ander te begrijpen.

Als je de optie hebt om een 2820 op de kop te tikken zou ik dat zeker doen. Werkt sinds een aantal weken met de 2820 en vindt het een uitstekende set. Zowel analoog als D-Star met name het display en de full duplex functionaliteit zijn super.

Gr Jelle

19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#3 Bericht door 19RF186 panda58 »

Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#4 Bericht door xxxx »

Dat is zonder de D-STAR module.

Gr jelle

Theo

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#5 Bericht door Theo »

En 519 bij Veenstra :D

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#6 Bericht door PE1JAE »

PD4DX schreef:2820 matig Dstar setje?.......dacht het niet. Dat hij niet hoog scoort op Eham heeft er mijn inziens meer mee te maken dat mensen de handleiding niet lezen of iets in die trant moeite nemen om een en ander te begrijpen.
Met "matig" had ik het over de 880 :-) Ding wordt in een adem genoemd met de IC-80 en die is blijkbaar een klasse onder de huidige ID-31 en 51.

Ik zoek voor het mobiele setje iets sub-€500, en waar het display niet al te veel uitsteekt ivm beschadiging (set komt los in de auto voor incidenteel gebruik). ID-E880 en TM-V71 is de huidige shortlist: dual receiver, of D-Star, keuzes, keuzes...
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#7 Bericht door PA0ETE »

880 is een goed apparaat. Ik heb hier zowel ongeveer een halfjaar een 880 gehad als een 2820. Beide apparaten heb ik later verkocht aan twee van mijn beste vrienden. Dat zegt niet alles maar wel iets, ik zou ze geen rommel verkopen. De 2820-eigenaar gebruikt hem nu iets van 2 jr in de auto, en de 880-eigenaar denk ik ruim een jaar.

2820 is erg duur, maar heeft (erg prettig, met name in de auto) een heel groot display. Je kunt op enige afstand de user messages en de roepnamen bij D-STAR lezen.

De ontvanger van de 880 is iets beter dan die van de 2820 bestand tegen sterke signalen.

Bediening is ook persoonlijke smaak. Er zijn inmiddels 4 generaties D-STAR-apparatuur. De eerste waren de IC-U82, IC-V82 en de IC-2200. Alleen eenband-apparaten. Zeer beperkt display, maar vooral de porto's zijn professioneel, misschien wat groot, maar met een zeer zeer goed geluid.

Er is ook nog een IC-800, die onder een ander typenr ook door Kenwood geleverd werden, maar die zijn in Europa nooit te koop geweest omdat ze niet aan de RoHS-regelgeving voldeden. Voor zover ik weet zijn er twee mensen in Nederland die er een hebben.

De volgende waren de IC-91, IC-92 en 2820. Ook deze lijken net als de eerdere generatie qua filosofie van de bediening veel op elkaar.

Vervolgens de IC-80 en ID-880. Die hebben een wat meer intuïtieve bediening.

En nu heb je de ID-31, ID-51, IC-9100 en IC-7100. De porto's hebben een enorm display met grote zeer goed leesbare letters, en een extra voordeel is dat de apparaten de roepnamen bij D-STAR ook kunnen uitspreken, bij doorgangen korter dan 2 sec.

Nadeel van de nieuwere apparaten vind ik zelf dat alles wat er automatisch in zit niet altijd helemaal 100% compatibel is met de situatie in Europa, cq. Nederland. Ik bedoel automatische repeaterinstelling bij D-STAR etc.

Het is zeer persoonlijk hoor, maar als ik nu zou moeten beginnen en niet op geld hoefde te letten kocht ik een ID-51 als porto, een 2820 voor als ik een auto had en een 7100 voor thuis. En dan zou ik enig verdriet hebben van het gemis van de IC-92, vanwege die twee geweldige ontvangers die erin zitten (kortegolfomroep, en gewoon een gevoelige ontvanger voor o.a. 28/29 MHz, 50 MHz en 70 MHz die ook tegen sterke signalen kan).

Een ID-880 is zeker een goede koop voor in de auto. Ook voor FM.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#8 Bericht door pd0ejn »

Goedemiddag radio professionals,
Een ic-880 bezit ik zelf en werkt uit de kunst. Soms wat lastig en ja ELKE bezitter heeft het boekje bij de hand genomen !
Het is nu eenmaal en geavanceerd apparaatje en eer je D star goed hebt ingesteld ben je gewoon een avondje en wat biertjes verder.....hihi
Een pracht computer menu is er voor en is gratis via icom te loaden.

Succes met alle info.
Met vriendelijke warme tuinkant sloot windtje eenden gekwaak groet ..
Rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#9 Bericht door PE1JAE »

Bedankt allemaal voor de info - hij staat in bestelling!

Edit: en toen was 'ie niet meer leverbaar - "Ze zijn op en Amcom bestelt geen nieuwe". Nu begin ik toch op een aankondiging van een nieuwe mobiele set te hopen!
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

PA0VDB
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2011, 15:53

Re: Icom ID-E880 ervaringen?

#10 Bericht door PA0VDB »

Rys adverteert nog met de 880.
Ik heb er zelf ook een. Afwisselend in gebruik in de shack en in de auto. De rapporten zijn altijd goed. Het display is door de grote symbolen in de auto goed en snel afleesbaar.

73 Kees

Plaats reactie