lcwo.net/DLZA

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

lcwo.net/DLZA

#1 Bericht door FrankSD »

Zijn er mensen hier die, zonder voorkennis, de volledige morse cursus op lcwo.net gevolgd hebben en kunnen zeggen/bevestigen dat het mogelijk is dit te leren op die manier?
Van het DLZA is natuurlijk gemakkelijk een bevestiging te hebben in de vorm van een N of F papiertje! Ik zelf heb de DLZA cursus gevolgd en zowel in Nederland als België succesvol de F/HAREC examens afgelegd! En morse is iets wat ik nog graag zou toevoegen...

73
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Re: lcwo.net/DLZA

#2 Bericht door pa3gv »

De DLZA heeft ook een cw cursus die volstaat, maar een cursus kun je ook, nee ik moet schrijven dat je deze zeker ook kunt volgen bij LCWO. Aldaar heb je enkele problemen, geen terugkoppeling waar je foutjes liggen en die heb je bij de DLZA-CW wel. Immers op TeamSpeak worden de lesjes opnemen en seinen ook geoefend. Zo kun je met andere overleggen hoe het een en ander werkt, bij LCWO ben je meer op jezelf aangewezen.

De beste optie, je kunt het ook bij beide doen, LCWO en de DLZA-CW. CW is simpel, het gaat alleen maar over punten en strepen dus je kunt je niet zo makkelijk vergissen :-).

Rico pa3bvk is een van de CW guru op TeamSpeak maar er komen ook vele radio zendamateurs langs die al eerder meedraaiden met verschillende DX expeditions en contesten. Die schrijven en seinen met het grootste gemak 30 wpm :-(

Hoe het dan werkt om een examen af te leggen dat vinden we bij LCWO niet maar bij de DLZA-CW wel.

Het kan dus allemaal, ik hoop dat deze uitleg voldoende is.
_... _._

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: lcwo.net/DLZA

#3 Bericht door FrankSD »

Mij ligt het lcwo toch meer daar ik eigenlijk geen hulp extern nodig heb! Bij het dlza heb ik ook nooit gebruik gemaakt van teamspeak en ben er toch geraakt. Een van de redenen was omdat ik er eigenlijk niet in slaag voor deze juist werkende te krijgen. Omdat dat nu ligt aan het feit dat ik in België woon en niet de juister server vind of ik geen geduld heb voor dat allemaal op te zoeken. Ondertussen kan ik al de letters U, M, K en de R herkennen :D Bedankt voor de reaktie!

73
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Re: lcwo.net/DLZA

#4 Bericht door pa3gv »

Inderdaad, LCWO werkt zeker prima. Je bent al lekker begonnen en er komt elke keer een letter bij als je een stapje hoger gaat. Koch methode werkt prima zo wen je al gelijk aan de hogere snelheid. Als je de les bijna foutloos opneemt (90%), (de letter van die les) pas dan ga je verder naar de volgende les.

In de DLZA-CW werkt het ook alla koch methode, aldaar hoef je maar op een icoontje te klikken voor de voorkeurs snelheid en heb je geen omkijken naar bepaalde instellingen hetgeen bij LCWO wel moet, maar kun je met LCWO overweg dan werkt dat perfect. Suc6 ermee Frank.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: lcwo.net/DLZA

#5 Bericht door maarten_c »

Nu zal ik wel veel mensen tegen het hoofd stoten, maar zelf ben ik GEEN voorstander van de koch-methode.
De koch methode gaat er van uit, dat je de karakters op volle snelheid seint, met grote tussen pauzes.
Door de tussen-pauzes steeds te verkorten wordt de snelheid opgevoerd.

Zelf ben ik van mening, dat CW een spel van ritme is. De verhouding tussen punten, strepen, letters en ook de spatie-lengte tussen de woorden ligt vast.
Daarom ben ik zelf ook begonnen met het nemen op 8WPM. Met correcte spaties tussen letters en woorden.
Daarna heb ik dit langzaam opgevoerd naar 10WPM, daarna naar 12WPM en ben toen op examen gegaan.
Doordat ik het ritme van CW goed in mijn hoofd heb gestopt, en ook elke keer na het nemen, de genomen tekst synchroon heb geseind,
ben ik met een correct en foutloos schrift geslaagd.

Je moet het uiteraard leren zoals je zelf vindt dat goed is.
Maar ik kan nu snelheden tussen 8 tot 25WPM nemen en dat is voor de meeste CW verbindingen op HF meer dan genoeg.
Overigens PI7CWE en de oude VERON bandjes hanteren dezelfde methode.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: lcwo.net/DLZA

#6 Bericht door PA1LH »

Tijdje terug ook eens rondgekeken op lcwo.net.
Zag er best aardig uit.
Het is wel mijn wens om cw te gaan leren.
Maar eerst is mijn hoop gevestigd op het F-examen, daarna zie ik wel weer.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: lcwo.net/DLZA

#7 Bericht door PE1PQX »

Leon, in CW worden in Nederland geen examens meer afgenomen...
Inderdaad handiger voor N of F te gaan.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: lcwo.net/DLZA

#8 Bericht door PA1LH »

Andre, ik weet dat er geen examens meer afgenomen worden in Nederland, maar wel in Belgie toch dacht ik?
Maar je mag wel uitkomen toch met cw ? Mits aan de voorwaarden wordt voldaan natuurlijk (in het bezit van N of F).
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: lcwo.net/DLZA

#9 Bericht door PE1PQX »

Ongeacht je registratie mag je zeker uitkomen in CW, zolang het maar binnen de toegestande frequenties is.

Een N-amatuer mag helaas niet beneden de 7.050 MHz komen, terwijl daar juist het gebied voor o.a. CW is, maar dat betekend niet dat je op bijvoorbeeld 7.052 niet in CW mag uitkomen. Of andere OM's je dat in dank afnemen is een 2e.
Beetje onlogisch gekozen, maar ik maak die beslissingen niet. En ik wil zeker geen N vs F discussie uitlokken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1FJ

Re: lcwo.net/DLZA

#10 Bericht door PA1FJ »

Ik ben het met Maarten eens de Koch methode is aardig maar ik zie toch vaak dat stations die volgens deze methode CW hebben geleerd te grote woord en letter spaties seinen en niet een echt mooi handschrift hebben, ik noem dit vaak de Hakke Tak methode Hi.
Het beste is volgens de oude "tel" methode, welke vroeger gehanteerd werd voor de opleiding van telegrafisten. Met deze methode krijg je echt een mooi handschrift. Begin rustig met een woord of 5 p/m en dan geleidelijk op voeren. Ook heb je diverse software om morse te leren met door je zelf in te stellen snelheid. Met elke dag een half uurtje tot een uurtje oefenen en het gaat sneller dan je denk.
Succes,
Fred PA1FJ

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: lcwo.net/DLZA

#11 Bericht door PA1LH »

Op zich lijkt het me wel leuk om cw te kunnen.
Tegen de tijd dat ik zover ben, ga ik me er nog eens goed in verdiepen of het iets is voor mij.
Leon - PA1LH.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: lcwo.net/DLZA

#12 Bericht door PD4M »

maarten_c schreef: ...de oude VERON bandjes hanteren dezelfde methode.
Daarom liggen ze ook al jaren in de uitverkoop!
Maarten
PD4M

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: lcwo.net/DLZA

#13 Bericht door PA-een »

Ik heb zelf via LCWO CW geleerd en ben vorige maand in België geslaagd voor het CW examen. Ik heb geen ervaring met de DLZA-CW variant, maar het belangrijkste is denk ik een methode te kiezen die je het meest bevalt, zodat je gemotiveerd blijft. :)

Succes met leren! 73

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: lcwo.net/DLZA

#14 Bericht door FrankSD »

Fijn een bevestiging te hebben.. dank je.. ondertussen aan les 6 en hopeloos lol.. vanaf hett moment dat ik het teken gehoord en ik deze neergeschreven heb, zijn we al minstens 3 tekens verder! 12wpm is mijn instelling en probeer al meer dan een week de foutmarge lager dan 10% te krijgen.. nu kan ik dat wel eens langzamer zetten maar dat is niet meer in de geest van Koch hi...kzal nog maar een weekje proberen :shock:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: lcwo.net/DLZA

#15 Bericht door PA1LH »

Misschien toch de snelheid wat lager zetten nog? Totdat je er wat meer bedreven in bent, en het allemaal wat sneller gaat.
Een tijd geleden heb ik ook op lcwo.net eens gekeken, en de eerste 4 letters ging aardig met 15wpm, maar daarna begon het toch lastiger te worden :)
Leon - PA1LH.

Plaats reactie