sb-2000 yaesu ft 2000

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

sb-2000 yaesu ft 2000

#1 Bericht door pd2Rm »

mijn interface is de sb-2000 mij radio de yaesu ft 2000
elke keer als ik digi modes wil doen moet ik in het menu van de ft 2000 naar menu 84
omschakelen van front naar data
is dit niet anders te doen
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#2 Bericht door PA9RD »

Hallo Rudy,

Tja beetje weinig info, misschien kan ik je een beetje op weg helpen :) Ik heb zelf een Microham USB II, maar ik heb even zitten googlen en kwam die SB-2000 interface tegen bij Veenstra.
Waar heb je hem op aangesloten.....op de dataplug aan de achterzijde voor audio of via de mike plug aan de voorzijde? (er zit ook een mikeplug achterop, maar die heeft als het goed is een "vaste" stand d.w.z dat hij onafhankelijk is van de mic-gain op het front paneel). Als je de DATA aansluiting achterop gebruikt, moet je bij de FT-2000 overschakelen naar een andere mode n.l. PKT. Dan kan de normale microfoon gewoon aan de voorzijde aangesloten blijven en wordt bij DIGI mode a.h.w losgekoppeld. Dat betekent dat je geen "live microfoon" open hebt staan wat ongewild (of niet :) ) mee gaat met je datasignaal.

BTW het is trouwens menu 82 en niet 84 (tikfoutje denk ik) menu 84 is de LSB CAR en menu 82 is de MIC SEL en daar heb je drie standen: Front, Data en PC, maar die stand PC is (nog) niet in gebruik.

Bij het gebruiken van de DATA plug zet je menu 82 dus op FRONT. Dan kan de mike blijven zitten aan de voorzijde. Door nu de mode knop PKT in te drukken, gebruik je de DATA plug aan achterzijde voor je audiosignaal in. Dat werkt eigenlijk feilloos bij mij zonder dat ik in het menu moet gaan zitten rommelen. Ik heb dat indertijd helemaal ingesteld en wil dat zo houden.

Maar ik denk dat het hele gebeuren ligt aan de soort kabels en aansluitingen die aan of bij de interface zitten. Mijn "oude" interface van ZLP electronics (G4ZLP uit Doncaster, Engeland) had ik in eerste instantie aangesloten met de bijgeleverde kabels en kon ik gewoon in de USB mode gebruiken. Door een instelling (Joost mag weten welke) die ik misschien veranderd zou kunnen hebben was dat ook ineens over en moest ik ook overschakelen naar de PKT mode aan de voorzijde. Hij wilde niet meer werken in de USB stand. Met de Microham die ik nu gebruik gaat dat omschakelen eigenlijk automatisch.........set aan, PKT mode kiezen en de knop "Width" rechtsom (dan heb ik een bredere waterval) om even te kijken waar wat zit. Soms zet ik hem weer terug naar wat smaller dan heb ik geen last van "spetterende stations", meestal uit het oostblok :)
Nou, ik hoop dat je iets wijzer bent geworden van mijn uitleg, maar wat meer info is misschien wel makkelijker.
Ik (wij) horen het wel,

suc6
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#3 Bericht door pd2Rm »

alle kabels zijn aangesloten op de achterkant compoort bnd data rtty
heb het geprobeerd met pkt en inderdaad hij zend dan wel zonder dat er in het menu een instelling word
veranderd alleen in de waterfall is niet meer te zien waar een station zit het lijkt wel alemaal ruis
wat de menu instelling aan gaat bij mij is menu 84 front data pc en menu 86 lsb car
de laaste keer dat er software in is gekomen toen is de boel verandert
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#4 Bericht door pd2Rm »

na veel instellingen te hebben geprobeert werkt het hier
thanks pa9Rd
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#5 Bericht door PA9RD »

Rudy,

Nou, ik ben blij dat ik je kon helpen en hartstikke leuk dat het nu werkt. Ja het is misschien even zoeken, maaaaar dan heb je ook wat haha!

De menu instellingen in een FT-2000 zouden, volgens mij, allemaal hetzelfde moeten zijn maar kan idd verschillen. Wel vreemd :? Misschien heeft het idd te maken met de verschillende updates in software :o
Veel plezier in Digimode en misschien....wie weet een psk qso op een of andere band (zeker als je lid bent van een der digi clubs) zou leuk zijn voor de Awards :)

Suc6
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#6 Bericht door pd2Rm »

ruud

verleden week zaterdag in rosmalen geweest en zag een mooie aanbieding
bij hamshop van de microham usb interface 3 en kon het niet laten
dus die maar gekocht
die hangt er nu achter maar dat is wel iets beter (ook de prijs )
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

pol6wp
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2017, 20:23

Re: sb-2000 yaesu ft 2000

#7 Bericht door pol6wp »

Hallo Iedereen,

Ik heb gisteren mijn SB2000 van cg antenna aangekregen met bijbehorende kabels via de firrma Wimo in Duitsland.
Ik werk met de Yaesu FT 2000.
Nu heb ik de interface gestest met JT65 van WSJT- v170 JTDX v178 MixWIn 2.19 en FLdigi v 3.23 in rtty en psk

Nu heb ik bij al deze versies hetzelfde probleem, de radio gaat niet in zenden en als ik hem toch in zenden krijg is het
enkel ptt dat schakelt zonder audio.

Ik heb al geprobeerd met de instelling in het menu hier al verteld met op FRONT PC en DATA te proberen met
allemaal het zelfde resultaat.
De kabels vanachter het toestel heb ik ook in verschillende standen RTTY PAKTET EXTERNE DATA geprobeerd met geen
reactie.
Als ik in JT65 in de instelling kijk bij settings en dan radio staat er transit audio source enkel aan te vinken met
Front / Mic en niet met Rear / Data dus ik vermoed dat ik het moet aansluiten aan de microfoon plug in plaats van
de achterdzijde van het toestel.

Ook op de radio heb ik alle mogelijkheden gestest door op PAKKETt zoals hier vermeld op USB op RTTY zonder enig resultaat , nu ben ik al meer dan 4 uren zoet geweest met al deze testen dus hoop dat iemand mij hier nog
wat verder kan helpen.

73,

Paul
SV9RNG / ON6WP

Plaats reactie