Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#1 Bericht door PD1PK »

Ik ben aan het over wegen een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field aan te schaffen, maar omdat ik graag de digitale nodes uitvoer, rtty psk31 enz enz is mijn vraag wat is de beste oplossing en of aan te schaffen om dit via laptop en Yaesu FT-1000MP Mark-V Field uit te voeren. Vroeger werkte ik veel met een Digibox en de yaesu ft897d en dat werkte perfect. Maar hoe zit het met de Yaesu FT-1000MP Mark-V Field ?

Gr Paul
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#2 Bericht door on4ma »

Je kan gebruik maken achteraan van de RTTY plug .... gewoon schakelen tussen mark en space met een transistor schakeling.
http://w3yy.com/fsk.htm met galvanische scheiding. (http://w3yy.com/ft1000.pdf).
Ik deed het indertijd met http://www.aa5au.com/gettingstarted/rtty_start5.htm
een npn en een weerstand. Je kan op je laptop een usb naar rs232 verloop plaatsen.

Wil je niet zelf bouwen en via usb werken ..microham of westernradio en de juiste kabels.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#3 Bericht door PE2AAB »

Ps. Node = Mode. Dat geeft wellicht meer hits bij Google.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#4 Bericht door PA9RD »

Hallo Paul,

Tja, wat wil je....zelf bouwen of kant en klaar kopen. Er is genoeg te vinden op internet aan beide. Het voordeel van de FT-1000 is dat er, net als bij de nieuwere sets allemaal aansluitingen op de achterzijde zitten om kabels daar aan te sluiten. MFJ heeft een aantal (CAT/DATA) interfaces die via de voorkant lopen, dus via de mike plug die in dat geval nu op de MFJ aangesloten moet worden maar mooier is alles achter je set. Wil je ook CAT besturing via de interface of wil je dat apart rechtstreeks naar de laptop. Het ideale is alles in een, maar dat is jouw keuze.

Hamshop in Maarssen (Markus) is dealer/leverancier van de al genoemde Microham serie. Je moet daar dan wel een kabel bij kopen voor jouw specifieke set (of zelf maken). Aan de DB-15 plug zit een kabel die vertakt in allerlei snoeren met stekkertjes die op de achterzijde van je set aangesloten worden. Het schema heb ik wel ergens op mijn computer staan, als je wil. Ook de CAT besturing loopt via de Microham met een apart software programmaatje wat je installeert en opstart en aanpast (appeltje, eitje) naar je wensen en eisen.

Kijk ook eens op de site van Neil G4ZLP in Doncaster, Engeland.

http://www.g4zlp.co.uk/.

Die heeft ook hele leuke interfaces te koop voor een redelijk bedrag. Standaard geleverd met kabel, die je uit kan zoeken voor jouw set. Neil bouwt ze zelf in zijn "fabriekje" met als, vindt ik groot voordeel: hij maakt ze allemaal met de FTDI-chipset. Deze geeft weinig tot eigenlijk geen problemen, wat de Prolific wel kan doen is mijn ervaring. Vandaar de overstap toen naar een ZLP DATA interface, die doet beide: CAT en Digimode, psk, rtty, (afsk/fsk), cw etc.
Ik heb er een gekocht voor mijn FT-2000, maar door af en toe kijken op 2de hands punt nl kwam ik een "nieuwe" Microham USB II tegen voor niet al te veel. Deze was gekocht als reserve exemplaar voor de andere daar aanwezige spullen, maar nog niet gebruikt. Die heb ik gekocht en "hangt" nu aan de FT-2000.
De ZLP electronics interface ga ik nu (mobiel) gebruiken voor de FT-897, maar dan moet ik wel een andere kabel maken.
Alle drie (MFJ, Microham, ZLP) werken fantastisch samen met HRD.

Maar er zijn dus legio mogelijkheden, je moet zelf beslissen: nieuw kant en klaar uit de doos of gebruikt (die zijn er ook te koop!!) of gewoon zelfbouwen. Tik "interface" in op Google en er komt vast wel wat voorbij.
Suc6
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik heb een Tigertronics SignaLink USB.
Ook een erg fijn apparaat. Werkt in principe ook met elke radio d.m.v. jumpers intern.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#6 Bericht door PD1PK »

Bedankt voor jullie antwoorden, we gaan eens rond snuffelen...

Gr Paul
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#7 Bericht door PF1JM »

PE2AAB schreef:Ik heb een Tigertronics SignaLink USB.
Ook een erg fijn apparaat. Werkt in principe ook met elke radio d.m.v. jumpers intern.
Die doet zonder kunstgrepen geen FSK. Wel AFSK natuurlijk...
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#8 Bericht door PE2AAB »

PF1JM schreef:
PE2AAB schreef:Ik heb een Tigertronics SignaLink USB.
Ook een erg fijn apparaat. Werkt in principe ook met elke radio d.m.v. jumpers intern.
Die doet zonder kunstgrepen geen FSK. Wel AFSK natuurlijk...
Nee dat klopt. Geldt ook voor CW trouwens. Het is niet meer als een externe geluidskaart in een mooi kastje natuurlijk ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#9 Bericht door PA9RD »

Allen,

Ja, het "grote" voordeel van de Tigertronics Signalink is de interne geluidskaart, dus als je zoals ik één laptop hebt waar de geluidskaart niet goed van is, of eigenlijk de aansluitingen op het moederbord een beetje verrot zijn (en haast niet meer te repareren) is het ideaal. Ik gebruik in mijn geval een USB soundcard module (te koop bij eerder genoemde ZLP electronics, maar ook bij Deal Extreme in the USA voor rond de $ 2 á 3, Conrad heeft ze ook, maar duurder)
Nadeel is weer idd de FSK mode, CW weet ik niet. Ik begreep van een mede-amateur die er een heeft dat de Signalink dit wel deed, maar misschien heeft hij daar ook wel de trukendoos voor open moeten trekken :lol:
Met de Microham en de ZLP heb ik geen problemen. De andere laptops hebben allebei een werkende soundcard, maar de een heeft maar een paar usb poorten en de ander (Dell met dockingstation) heeft zelfs nog een "oude" com-poort. Alleen nu nog een dubbele kabel maken voor de ZLP interface aan de RJ stekker op de FT897 zodat de CAT poort achterop vrij blijft voor een tuner etc. Nadeel is dan wel weer de beperkte CAT snelheid tot max 9600, :( maar dat nemen we maar voor lief.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Digitale nodes op een Yaesu FT-1000MP Mark-V Field

#10 Bericht door PA9RD »

@PD1PK....

Ben je er al uit??
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie