Wat zijn de meest gebruikte modi?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Wat zijn de meest gebruikte modi?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Sinds een aantal maanden in het bezit van een FT817ND, ik ben beperkt op mijn huisadres v.w.b. antenne en vermogen. Vandaar maar eens aan de slag gegaan met PSK31. Ik was blij verrast met de eerste resultaten afgelopen 2 weken. Veel landen in Europa gewerkt met afstanden tussen de 900 en 2600km. En dat met 5 watt en een Outback-1899 op mijn bureau naast de set!
Nu zijn er veel meer digitale modi (bijv. Olivia) beschikbaar waar heel veel over te vinden is op internet.

Nu vraag ik mij af welke modi er nog meer veelvuldig worden gebruikt op de HF banden. Of is PSK31 wel de meest populaire met de beste prestaties? Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten Gert (PA1GVZ)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#2 Bericht door andre »

jt65, rtty, cw, sstv.....

jt65 is redelijk nieuw op de hf, echt qrp vermogen en behoorlijke afstanden werken. Alhoewel, ik vind het dan persoonlijk weer geen echt qso die je maakt, in tegenstelling tot psk31.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3dwc
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 aug 2012, 07:31
Roepletters: pa3dwc
Locatie: Venhuizen
Contacteer:

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#3 Bericht door pa3dwc »

Laatste tijd wat aktief in de ROS Mode;

http://rosmodem.wordpress.com/

En met DRM (digitale SSTV) ;

http://www.vk3evl.com/index.php?option= ... &Itemid=62

medusa
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2009, 15:24

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#4 Bericht door medusa »

Zit alleen maar in digitale modes maar jt heeft de voorkeur met maar 15 watt de hele wereld.
Psk gaat ook prima,ros is niet zo druk de andere modes zie af en toe voorbij komen.
Gr Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#5 Bericht door pc1mb »

Als je CW als digimode ziet, is dat wel de meestgebruikte. Maar dat zie ik eigenlijk niet zo, ook al kun je 'm wel zo gebruiken.

Daarna komt PSK31, soms PSK63 en een enkele keer zie je PSK125 voorbij komen.

Daarna volgt het aloude RTTY. Een bijzonder populaire contest mode, maar buiten contests inmiddels wel veel minder activiteit dan in PSK. Wel een mode waar meer 'big guns' op afkomen dan op PSK.

Dan komt SSTV.

En daarna pas de rest. JT, Olivia, enz enz. Ook Hell komt een doodenkele keer nog wel eens langs.

Over Hell en SSTV kun je twisten trouwens, of het echt digitaal is.

Maar veruit het meeste digi verkeer buiten contests is toch wel PSK31. Erg populair in met name Oost-Europa, maar ook daarbuiten. Ik heb met heel eenvoudige antennes afstanden van 23km tot ruim 12.000km opgetekend in het log. Chili met PSK31, Indonesie met PSK63. Er is werkelijk *altijd* wel activiteit.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#6 Bericht door maarten_c »

Ook wel leuk om eens naar te luisteren is freedv
http://freedv.org/tiki-index.php

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#7 Bericht door PA1GVZ »

Ik had ook de indruk al dat PSK31 de meest populaire was.
Bedankt voor jullie reacties. Het blijft toch wel erg leuk met een paar watt vanaf je bureau en dan 3000 km overbruggen :D

Groeten Gert

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#8 Bericht door Randy »

Wil je met beperkte middelen ook eens buiten Europa komen, probeer dan JT65. Mijn V-dipool staat op 30cm van de grond en zie de States dagelijks voorbij komen.

Er zijn wel wat regels:
- Regio 1 zend op de even minuten als de band los is en er DX gewerkt kan worden;
- Synchroniseer je klok op de computer, een enkele uitzending duurt 47 seconden met een marge van max. 1,2 seconden;
- Moduleer niet te hard. Je ALC meter moet niet meer dan 10% uitslaan (!)(!)
- Werk QRP.

Houdt je je aan deze regels gaat alles goed en veroorzaak je geen overlast (Hallo Italianen, lezen jullie even mee?!)

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#9 Bericht door PD3R »

Ook ik ben deze week maar eens voorzichtig begonnen met digitale modus.
Tot nu toe hoofdzakelijk psk-31 en psk-63.
Klopt het overigens dat er op de 40 mtr maar erg weinig gebruik word gemaakt van psk itt de 20 mtr waar ik al heel wat verbindingen heb kunnen maken rondom de 14.070.
Voor 40 mtr kan ik 7.040 en 7.070 vinden maar heb daar deze week nog niks voorbij zien komen op de keren dat ik keek :D
Doe ik iets verkeerd is die band gewoon veel rustiger op dat gebied.
Ik werk met het programma dm-780 van HRD.
Hoe ik andere digitale modes kan werken en/of herkennen weet ik nog niet, er zal genoeg over te vinden zijn.
Iemand tips ?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#10 Bericht door elsinga »

80% is PSK31/64, veel op 20/17/15/12/10 meter. Ook JT65 wordt veel gebruikt en daar maak je vrij eenvoudig leuke DX verbindgen mee. Meeste JT65 is op 20m.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#11 Bericht door PA1GVZ »

PD3R schreef:Ook ik ben deze week maar eens voorzichtig begonnen met digitale modus.
Tot nu toe hoofdzakelijk psk-31 en psk-63.
Klopt het overigens dat er op de 40 mtr maar erg weinig gebruik word gemaakt van psk itt de 20 mtr waar ik al heel wat verbindingen heb kunnen maken rondom de 14.070.
Voor 40 mtr kan ik 7.040 en 7.070 vinden maar heb daar deze week nog niks voorbij zien komen op de keren dat ik keek :D
Doe ik iets verkeerd is die band gewoon veel rustiger op dat gebied.
Ik werk met het programma dm-780 van HRD.
Hoe ik andere digitale modes kan werken en/of herkennen weet ik nog niet, er zal genoeg over te vinden zijn.
Iemand tips ?
Er is inderdaad de afgelopen tijd weinig activiteit op de lage banden. Handig hulpmiddel daarbij is http://pskreporter.info en daar vervolgens band (bijv. 40 meter), anyone, modes voor de laatste 30 minuten te kiezen. Dan heb je gelijk een goed beeld wat daar gewerkt wordt op dat moment. 20 en 15 meter zijn toch wel de meest gebruikte banden naar mijn idee.

Ik ben gestart met PSK31 een paar maanden terug. Ondertussen ben ik meer en meer gebruik gaan maken van JT65 en JT9.
Voor JT65 gebruik ik de versie van HB9HQX (http://www.qrz.com/db/HB9HQX), met deze versie is HRD niet nodig voor CAT control.
Voor JT9 gebruik ik WSJT-X van K1JT (http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/wsjt.html), lijkt allemaal nog wat beter te werken dan JT65. Wordt wel wat minder gebruikt maar doordat het op deze frequenties nog relatief rustig is kan je daar mooie verbindingen maken. Vorige week nog Brazilie (8750km) met 5 watt en een outback-1899 op de hoek van mijn bureau. Regelmatig zie ik op pskreporter dat mijn signalen zelfs in australie en nieuw zeeland worden gespot. Aardige site waar dan ook vaak nog je signaal sterkte wordt gelogd is http://hamspots.net/. Althans met de JT modi vind je daar ook vaak je signaal sterkte, met PSK weet ik dit niet zeker.

Erg leuk allemaal tegenwoordig met die digitale modi!

Groeten Gert (PA1GVZ)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#12 Bericht door Randy »

PD3R schreef:Voor 40 mtr kan ik 7.040 en 7.070 vinden maar heb daar deze week nog niks voorbij zien komen op de keren dat ik keek
Je hebt je trx wel op USB stan hoop ik, niet op LSB? Als je een paar keer CQ roept, kijk dan (na registratie) even op Hamspots.net of PSKreporter om te zien of je gehoord bent en waar de activiteit is. Op 40 meter is dat overigens op 7040 kHz (dial op 7038,5) en niet op 7070 binnen Regio 1.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#13 Bericht door PA1GVZ »

Handig om digitale modi te herkennen :

Visueel op de waterval : http://hfradio.org.uk/html/digital_modes.html
of
Herkennen aan geluid : http://www.k3dcw.net/index.php?p=1_4_Di ... de-Samples

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#14 Bericht door pc1mb »

Heb al even niet geluisterd, maar misschien is de PSK activiteit op de lage banden vooral in de nacht te vinden, als de hoge banden minder bruikbaar zijn.

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: Wat zijn de meest gebruikte modi?

#15 Bericht door PD3R »

Bedankt voor de informatie allemaal.
Wist helelmaal niet van het bestaan van psk reoporter en hamspots, geweldig !!
Ben nu ongeveer 2 weken bezig en PSK heb ik onderhand wel onder de knie, alhoewel ik uiteraard nog niet alles weet.
Met wat hulp ben ik ook eens met jt-65 aan de gang gegaan, en ook daar al de nodige verbindingen kunnen maken met beperkt vermogen. DE JT-65 mode. lijkt me op het eerste oog iets ingewikkelder, maar met wat hulp kom je er wel.
Aangezien ik nieuw ben wat betreft het digitale gebeuren ben ik toch positief verrast.
In het begin vond ik er helemaal niks aan, nu doe ik al bijna niks anders meer :)

Plaats reactie