TEA2

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

TEA2

#1 Bericht door klangberg »

Ik zou graag wat onderzoeken doen met tetra apparaten en mij dan verdiepen in het encryptie gebeuren. Nou hoor ik signalen dat men in Nederland geen apparaten in bezit mag hebben welke voor TEA2 geschikt zijn. Kan iemand even laten zien onder welke wet dit valt want mocht dit inderdaad het geval zijn dan begin ik er natuurlijk niet aan?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TEA2

#2 Bericht door elsinga »

Welke wet het onder valt kan ik zo niet reproduceren, maar TAE2 wordt geacht te vallen onder de staatsgeheimen en als ze je ermee betrappen gaat er een wereld voor je open (of dicht...).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: TEA2

#3 Bericht door PA3BAS »

Tetra daarentegen is gewoon een toegestane modulatievorm. Her en der zijn er mensen mee aan het testen. John PA0ETE, één van de beheerders hier is daar een groot aanjager van. Enig lastig dingetje is dat je je call in fm moet sturen (of een andere toegestane mode waaronder: fm, am, ssb, packet, psk31 en waarschijnlijk nog wat modi). Handig is dan weer wel dat dat op een ander toestel met andere antenne mag. Gewoon je call door een losso porto roepen dus.
.... But will it blend?

klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Re: TEA2

#4 Bericht door klangberg »

elsinga schreef:Welke wet het onder valt kan ik zo niet reproduceren, maar TAE2 wordt geacht te vallen onder de staatsgeheimen en als ze je ermee betrappen gaat er een wereld voor je open (of dicht...).
Ook als je puur door onderzoek of rekenkundige zaken tot de juiste oplossing komt?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TEA2

#5 Bericht door elsinga »

Ja, het algoritme schijnt tot staatsgeheim te zijn verklaard, dus ook op die manier mag het niet. Nou ja, wellicht is er een maas ergens, maar je krijgt nogal wat over je heen als je dat probeert....
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TEA2

#6 Bericht door pa5cal »

Ik meen dat het andersom is, de key valt onder het staatsgeheim, het encryptie algoritme valt onder de wapenwet ofzoiets vreemds. John kan dit verder uit de doeken doen.

TEA2 onderzoeken is in ieder geval een lastig iets. Ik kan me voorstellen dat wanneer je echt op acedemisch nivo hieraan zou willen werken dat je na het tekenen van een NDA en het inleveren van een verklaring van goed gedrag en mogelijk een screening je wel aan de specificatie zou moeten kunnen komen. Je bevindingen mag je dan natuurlijk ook meteen aan de overheid mededelen opdat ze hun veiligheid kunnen verbeteren, ik neem aan dat het je daar kom gaat immers...

Er is overigens wel informatie te vinden op bepaalde donkere plekjes op het internet ;) maar dat is je eigen risico.

Wat betreft het bezit van een porto oid met daarop tea2 geinstalleerd, dat kan en mag gewoon niet, punt.

-P

klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Re: TEA2

#7 Bericht door klangberg »

Duidelijk, het zou dus wel kunnen maar het kan een hoop gezeik opleveren. Beter niet doen dan maar. Bedankt voor de reacties!

Plaats reactie